LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parship: herroepingsrecht?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

Na de eerste dag gebruik te maken van Parship, besloten om de gok aan te gaan en te kiezen voor de betaalde versie. Vooraf goed de algemene voorwaarden door genomen In acht nemend dat er een herroepingsrecht is dat, wanneer het niet naar verwachting is, er binnen 14 dagen vanaf kan worden gezien dacht ik dat dit de juiste keuze was.

Echter na de betaling word de toegang tot je account geblokkeerd. Je dient eerst akkoord te gaan dat als je gebruik maakt van de herroepingsrecht er een betaling van €64,50 voldaan moet worden. Dit zou de helft van de kosten voor een persoonlijkheidsprofiel zijn welke in het abonnement in zit.

Deze kleine lettertjes zijn totaal niet opgenomen in de algemene voorwaarden en verschijnen pas als de eerste betaling is gedaan! In de algemene voorwaarden staat niks vermeld over de kosten bij herroeping. Daarnaast zijn alle(!) Functies van de website geblokkeerd. Zolang je ingelogd staat kan je geen eens de voorwaarden bekijken. Heb dus zelf nu per direct verzocht al het contract op te zeggen, en ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn om hier tegen op te treden zodat anderen hier niet in trappen. Iemand ideeën?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jul 2018 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door mahadma »


Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

Ik heb het inderdaad gelezen. Blijft toch apart dat er in de algemene voorwaarden geen melding word gemaakt over de kosten. Ik citeer:

Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door
de consument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de
bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere
ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.

2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1
bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan
(een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft
aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in
elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is
verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien
redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de
ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het
herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of
als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten
voor terugzending niet te dragen.
6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de
verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed
voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt
tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat
evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is
nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming
van de verbintenis.
7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van
water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt
volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor
herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of
levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd
heeft verzocht.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet
op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het
beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de
bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn
toestemming; of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende
overeenkomsten van rechtswege ontbonden.


Komt nogmaals bij dat nu alsnog het bedrag word afgeschreven door Parship zonder dat ik het eerder besproken vakje heb geaccepteerd..

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door mahadma »

U weet wat storneren is.

Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

Helaas is storneren niet mogelijk, betaling is voltooid via PayPall. Zij geven aan dat de betaling geautoriseerd is en zij dus de betaling niet kunnen terughalen.

De zaak had ik aangemeld om verder te gaan via de rechtsbijstand dekking, maar gezien het bedrag valt dit onder het eigen risico. Zij gaan mij dus niet helpen.

Weet verder niet waar ik heen kan met dit geschil. Het kan toch niet zo zijn dat een bedrijf op deze wijze vrijuit van de algemene voorwaarden afwijkt en ongewenst geld incasseert?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan naar de kantonrechter in je woonplaats. Als de kosten niet vooraf bekent zijn, dan is er sprake van een misleidende handelspraktijk. Dat deze niet in de algemene voorwaarden genoemd worden snap ik. De kosten horen thuis in het aanbod.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een herroepingsrecht is om een product te beoordelen en te testen. Indien u geen product afneemt, maar een abonnement gelden er afwijkende regels. Zo gaat het herroepingsrecht in vanaf het moment van aanvraag en niet van ontvangst. Bij bv internetabonnementen wordt het installatiepakket pas verstuurd na de 14 dagen. Dit om te voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden. U wilt meteen gebruik maken van het abonnement en dat kan alleen als u afstand doet van het herroepingsrecht. U kunt niet 2 weken gebruik maken van alle voordelen en dan herroepen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio,

TS kan geen afstand doen van het herroepingsrecht. Als TS uitdrukkelijk verzoek om het abonnement alvast te laten starten, dan is TS een vergoeding naar ratio verschuldigd, indien de overeenkomst wordt herroepen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:NeoDutchio,

TS kan geen afstand doen van het herroepingsrecht. Als TS uitdrukkelijk verzoek om het abonnement alvast te laten starten, dan is TS een vergoeding naar ratio verschuldigd, indien de overeenkomst wordt herroepen.
Naar ratio is lastig te berekenen. Ja, je kan zeggen dat elke dag 1/365 deel is, maar wie zegt dat er niet binnen die max 14 dagen een match is? Dan is binnen die tijd het einddoel dus al bereikt en zou je zelfs kunnen zeggen dat je dan het hele bedrag verschuldigd zou zijn. Dan zou je over en weer een bewijslast moeten hebben dat er geen of juist wel resultaten zijn.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de wet staat naar ratio en dat zal in de praktijk neerkomen op 1/365 of 1/31 per dag.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:In de wet staat naar ratio en dat zal in de praktijk neerkomen op 1/365 of 1/31 per dag.
Dat is niet gezegd. Naar ratio betekend niet automatisch 1/365 deel. Je sluit een abonnement af met een bepaald doel. Bij bv internet zou je inderdaad kunnen zeggen dat je max 14/365 deel gebruik hebt gemaakt van het abonnement en dat bedrag verschuldigd bent. Het doel is immers gebruik maken van het wereld wijde web. Bij een datingsite is er een ander doel. Om tot dat doel te komen duurt bij de ene persoon 1 jaar en bij de andere 1 dag.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Je sluit een abonnement af met een bepaald doel.
Dat is niet relevant. De verbintenis die Parship met je aangaat is om je 365 dagen toegang te geven tot de website. Na 14 dagen heeft Parship 14/365e deel van haar part of the deal nagekomen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Je sluit een abonnement af met een bepaald doel.
Dat is niet relevant. De verbintenis die Parship met je aangaat is om je 365 dagen toegang te geven tot de website. Na 14 dagen heeft Parship 14/365e deel van haar part of the deal nagekomen.
In zoverre ga ik met je mee. Echter, de reden om op de site te komen is ook relevant. Het doel is het vinden van een relatie. In uw ogen mag je dus aanmelden, flink zoeken en gaan daten en binnen 14 dagen alleen de dagen betalen die verbruikt zijn. In wacht daarna weer een paar weken zodat er, in mijn geval, weer nieuwe dames aangemeld zijn en ik doe het opnieuw. Zo hoef ik dus niet de volledige abonnementskosten te betalen, maar kan wel regelmatig inloggen om mijn droomvrouw te zoeken.
Parship werkt natuurlijk niet voor niks. Van die paar euro die ze dan elke keer zouden krijgen kan de schoorsteen niet roken.

Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

NeoDutchio schreef:Een herroepingsrecht is om een product te beoordelen en te testen. Indien u geen product afneemt, maar een abonnement gelden er afwijkende regels. Zo gaat het herroepingsrecht in vanaf het moment van aanvraag en niet van ontvangst. Bij bv internetabonnementen wordt het installatiepakket pas verstuurd na de 14 dagen. Dit om te voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden. U wilt meteen gebruik maken van het abonnement en dat kan alleen als u afstand doet van het herroepingsrecht. U kunt niet 2 weken gebruik maken van alle voordelen en dan herroepen.
In een andere situatie dient er gewoon een dagvergoeding betaald te worden waarop gebruik gemaakt is van de dienst. Ik heb daarnaast geen enkele minuut gebruik gemaakt omdat ik geen akkoord heb gegeven op de gestelde tegemoetkoming van € 64,50 en hiermee alle functionaliteiten van de website staan geblokkeerd. Zelf het oproepen van de algemene voorwaarden is niet mogelijk. Vandaar ook dat ik verwacht dat het kosteloos wordt opgezegd, er is geen gebruik gemaakt van de service of dienst.

Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Je sluit een abonnement af met een bepaald doel.
Dat is niet relevant. De verbintenis die Parship met je aangaat is om je 365 dagen toegang te geven tot de website. Na 14 dagen heeft Parship 14/365e deel van haar part of the deal nagekomen.
In zoverre ga ik met je mee. Echter, de reden om op de site te komen is ook relevant. Het doel is het vinden van een relatie. In uw ogen mag je dus aanmelden, flink zoeken en gaan daten en binnen 14 dagen alleen de dagen betalen die verbruikt zijn. In wacht daarna weer een paar weken zodat er, in mijn geval, weer nieuwe dames aangemeld zijn en ik doe het opnieuw. Zo hoef ik dus niet de volledige abonnementskosten te betalen, maar kan wel regelmatig inloggen om mijn droomvrouw te zoeken.
Parship werkt natuurlijk niet voor niks. Van die paar euro die ze dan elke keer zouden krijgen kan de schoorsteen niet roken.
Even aansluitend op de discussie, er wordt duidelijk vermeld NA de eerste betaling dat de kosten voor herroepen € 64,50 (1/2 van het persoonlijkheidsrapport wat zij opstellen) . De vaststelling pro ratio is dus in principe wel duidelijk maar wordt na de eerste betaling genoemd en de gehele functionaliteit van alle diensten staat geblokkeerd tot er een akkoord wordt gegeven op het in rekening brengen van dit bedrag. Dit is wat mij tegen staat dus zonder enig gebruikmakend van welke dienst dan ook heb ik verzocht om alles te herroepen en ook de eerste betaling aan mij terug te storten, echter hebben zij aanvullend tot € 64,50 extra laten incasseren en willen niet schikken en/of tegemoetkomen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mc88 schreef:Ik heb daarnaast geen enkele minuut gebruik gemaakt omdat ik geen akkoord heb gegeven op de gestelde tegemoetkoming van € 64,50 en hiermee alle functionaliteiten van de website staan geblokkeerd. Zelf het oproepen van de algemene voorwaarden is niet mogelijk. Vandaar ook dat ik verwacht dat het kosteloos wordt opgezegd, er is geen gebruik gemaakt van de service of dienst.
Als ik kijk op hun site bij herroeping: https://parship-nl.custhelp.com/app/ans ... ocol/https:
Conform de wettelijke voorschriften is het onder bepaalde omstandigheden mogelijk dat dan een waardecompensatie verschuldigd is, wanneer u het premium-lidmaatschap gebruikt heeft. Meer daarover leest u hier.

https://parship-nl.custhelp.com/app/ans ... ocol/https:
Omdat onze Premium-dienst een persoonlijke, unieke en op maat gemaakt component bevat, mogen wij daar een waardecompensatie voor vragen; het unieke gepersonaliseerde rapport blijft immers in uw bezit, ook al herroept u uw Premium-lidmaatschap.
De waardecompensatie bedraagt de helft van de prijs van het persoonlijkheidsrapport, namelijk € 64,50.

Het staat niet eens verstopt op de site. En zo te lezen wordt er dus een persoonlijkheidsrapport gemaakt waarvoor betaald moet worden.

Mc88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2018 20:07

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door Mc88 »

NeoDutchio schreef:
Mc88 schreef:Ik heb daarnaast geen enkele minuut gebruik gemaakt omdat ik geen akkoord heb gegeven op de gestelde tegemoetkoming van € 64,50 en hiermee alle functionaliteiten van de website staan geblokkeerd. Zelf het oproepen van de algemene voorwaarden is niet mogelijk. Vandaar ook dat ik verwacht dat het kosteloos wordt opgezegd, er is geen gebruik gemaakt van de service of dienst.
Als ik kijk op hun site bij herroeping: https://parship-nl.custhelp.com/app/ans ... ocol/https:
Conform de wettelijke voorschriften is het onder bepaalde omstandigheden mogelijk dat dan een waardecompensatie verschuldigd is, wanneer u het premium-lidmaatschap gebruikt heeft. Meer daarover leest u hier.

https://parship-nl.custhelp.com/app/ans ... ocol/https:
Omdat onze Premium-dienst een persoonlijke, unieke en op maat gemaakt component bevat, mogen wij daar een waardecompensatie voor vragen; het unieke gepersonaliseerde rapport blijft immers in uw bezit, ook al herroept u uw Premium-lidmaatschap.
De waardecompensatie bedraagt de helft van de prijs van het persoonlijkheidsrapport, namelijk € 64,50.

Het staat niet eens verstopt op de site. En zo te lezen wordt er dus een persoonlijkheidsrapport gemaakt waarvoor betaald moet worden.
Deze melding staat bij het akkoord vinken voor algemene voorwaarden e.d. nergens aangegeven. Ik heb ook geen akkoord gegeven dat ik kennis heb vernomen van de manier van opzeggen. Er staat tevens expliciet gemeld dat er gebruik gemaakt dient te worden van de premium diensten, wat dus niet gebeurd is. Helaas krijg ik deze discussie met Parship niet op een degelijke manier uitgesproken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mc88 schreef: Ik heb ook geen akkoord gegeven dat ik kennis heb vernomen van de manier van opzeggen. Er staat tevens expliciet gemeld dat er gebruik gemaakt dient te worden van de premium diensten, wat dus niet gebeurd is. Helaas krijg ik deze discussie met Parship niet op een degelijke manier uitgesproken.
U geeft akkoord voor de algemene voorwaarden en daar staat het herroeping in beschreven. Apart onderaan de site staat zelfs een aparte link met daarin het modelformulier. Bij geen enkele overeenkomst moet u apart voor alle onderdelen akkoord geven, dat gebeurt met 1 vinkje.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Voor het Premium abonnement betaal je tussen c.a 25 en 45 euro en daar zit een gratis profielcheck en persoonlijkheidsrapport. Bij herroeping kunnen die dingen niet met terugwerkende kracht als betaald worden gekenmerkt.

https://www.parship.nl/lidmaatschap/index.htm

2. TS heeft hier niet om gevraagd.

TS heeft daarom recht op 100% van het betaalde bedrag.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parship: herroepingsrecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:1. Voor het Premium abonnement betaal je tussen c.a 25 en 45 euro en daar zit een gratis profielcheck en persoonlijkheidsrapport. Bij herroeping kunnen die dingen niet met terugwerkende kracht als betaald worden gekenmerkt.

https://www.parship.nl/lidmaatschap/index.htm

2. TS heeft hier niet om gevraagd.

TS kan het bedrag storneren, desnoods via een MOI melding (Ik neem aan dat er geen geldige machtiging is).
Waarom heeft TS hier niet om gevraagd? In de link die u aangeeft zie het verschil tussen de basis en de betaalde diensten. Je ziet dus wat je krijgt. In mijn eerder gegeven links staan de kosten vermeld. Je betaald dus voor de zaken die gedaan zijn en niet voor gebruik van de site in mijn ogen.

Gesloten