LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
almeeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:57

Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door almeeerder »

Een paar weken geleden bestelde ik een nieuwe cd-draaitafel ter waarde van 430$ in Amerika via Ebay. Ik betaalde de verkoper via Paypal.
Het product arriveerde 2 weken later, helaas kapot.
Ik probeerde eerste het samen met de verkoper op te lossen. Ik
had tijdens het bestelproces om een verzekerde verzending gevraagd,
echter de verkoper had het product onverzekerd opgestuurd. De verkoper wilde echter niet meewerken aan een eerlijke oplossing en
dwong mij op deze manier een claim op te starten via Paypal.
Ondertussen heb ik het product laten repareren, aangezien ik toch
gebruik wou maken van het product, de reparatie kostte 121,- euro.
Paypal beslisde de claim in mijn "voordeel", zij vonden dat ik gelijk had
in deze kwestie. Zij vonden dat ik het product terug moest sturen, en ik zou de 430$ vergoed krijgen. Dit zou echter betekenen dat ik 110,- aan invoerrechten, 80 euro,- aan verzendkosten en 121,- euro aan reparatiekosten kwijt zou zijn, totaal 311,- euro!!

Tijdens mijn claim had ik gevraagd om een eenvoudige oplossing, namelijk het vergoed krijgen van alleen de reparatiekosten á 121,-
Paypal had immers mij gelijk gegeven in deze zaak en naar mijn mening was de verkoper de verantwoordelijke voor alle problemen.
Nu vond paypal dat ik het apparaat niet had mogen laten repareren.
Paypal vind het terugsturen van het product de beste oplossing. Ik vind dat in beide gevallen (terugsturen of niks doen) de verkoper het beste uit de strijd komt; of hij onvangt gratis een gerepareerde retour en kan deze weer doorverkopen, of hij heeft 430$ ontvangen voor een kapotte cd-speler (aangezien ik een zeer sterk vermoeden heb dat deze verkoper mij een kat in de zak heeft verkocht).

Paypal heeft ondertussen laten weten dat ik geen bezwaar kan indienen tegen de uitspraak van de claim, en moet het daar dus maar mee doen
Ondertussen lacht de verkoper in zijn vuistje.....

Wie heeft tips??? Ik heb dit ondertussen wel aangemeld bij DAS, maar
ik denk dat zij weinig kunnen doen hieraan...:(

Bedankt voor het lezen en de reacties alvast!

gr. Almeerder

ikbenik

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door ikbenik »

was de verkoper de verantwoordelijke voor alle problemen.
Nu vond paypal dat ik het apparaat niet had mogen laten repareren.
Paypal vind het terugsturen van het product de beste oplossing.
Als consument zijnde denk je dat je in je recht staat, maar helaas is dat niet het geval.

Je hebt een hele domme zet gedaan.

Door in de garantieperiode het product te laten repareren door derden zonder toestemming van de verkopende partij/ fabrikant. Hierdoor heb je je garantierecht vergooit.

Hoe zit het nu werkelijk in elkaar:

Als je een product koopt en het product komt kapot aan (DOA) dan zijn er de volgende opties:
- De verkopende partij zal in eerste instantie proberen om het product te repareren.
- Is dat niet mogelijk, dan zal het product worden omgeruild.
- Is dat ook niet mogelijk, dan krijg je je geld terug.

Echter heb je zelf zonder toestemming het product gerepareerd (of opdracht gegeven).

Hierdoor heb je nergens meer recht op, omdat de verkopende partij nooit in de gelegenheid is gesteld om het probleem op te lossen.

Een andere reden dat jouw claim verworpen wordt heeft met het feit fraude te maken.

Als de verkopende partij een product stuurt en de verkopende partij krijgt later te horen dat het product defect bij de klant is gekomen en dat de klant het product zelf heeft gerepareerd of heeft laten repareren, is dan niet meer te bewijzen dat het product inderdaad kapot bij de klant is aangekomen.
De klant kan het product zelf kapot hebben gemaakt en dan onder garantie probeert de schade bij de verkopende partij te claimen.
Of er is totaal géén schade geweest, maar er wordt een fictieve schaderekening opgesteld en de klant probeert dan het "schade"bedrag vergoedt te krijgen. Dit valt onder oplichting.

Het lijkt misschien te ver gezocht, maar het gebeurd veel vaker dan je denkt!

Voor alle duidelijkheid:
Ik beschuldig jouw niet van deze praktijken almeeerder! Laat daar geen misverstand over bestaan.

almeeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:57

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door almeeerder »

Hoi bedankt voor je reactie, even ter verduidelijking:

- Het product is door een officiele dealer gerepareerd (pioneer), dus niet van derden.
- De verkoper wilde mij vanaf het begin al niet helpen, ik heb hem wel de kans gegeven, maar hij legde alle schuld bij mij neer, direct na
ontvangst van het pakket. De verkoper heeft dus de gelegenheid gehad om het probleem op te lossen.

Aangezien ik niet meer bij de verkoper terrecht kon heb ik paypal
ingeschakeld. En omdat ik toch nog plezier wou beleven aan het
apparaat heb ik hem laten repareren! Mijn plan was sowieso nooit om
het apparaat weer retour te sturen omdat te veel geld zou kosten!
Ik ging er eigenlijk vanuit dat wanneer paypal mij in het gelijk zou
stellen ik het geld van de reparatie retour zou ontvangen!

gr. almeerder

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij Paypal werken alleen randdebielen à USD 5 per uur die zowel kopers als verkopers duperen. Het hele internet staat vol met klachten over Paypal. De reden dat Paypal hier mee wegkomt is omdat er geen serieuze alternatieven zijn voor dit online betaalsysteem buiten Europa.

Ik zou je verlies nemen en lering trekken uit dit avontuur. Koop voortaan op eBay Duitsland. Aanbod genoeg en minder riskant.

http://www.nopaypal.com/

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Paypal is niet verantwoordelijk voor de staat waarin jouw bestelling arriveert en je kunt hen dan ook nergens aansprakelijk voor stellen o.i.d.. Als je Paypal gebruikt om een dure bestelling uit het verre buitenland te halen, dan ga je akkoord met de risico's die hieraan verbonden zijn. Paypal is alleen intermediair bij het uitvoeren van de betaling.

Een vergelijkbare situatie is dat je een product bestelt in Nederland en gewoon via je bank het geld overmaakt. Als je daarna niet tevreden bent, is het vaak erg lastig om dat geld nog terug te krijgen. In dat geval is ook de bank niet aansprakelijk voor het feit dat jij het geld van tevoren al hebt overgemaakt. Je zult het dan echt met de verkopende partij op moeten lossen.

Succes!

almeeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:57

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door almeeerder »

Hoi Geoffrey,

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Via paypal ben je namelijk "verzekerd" voor een goede afloop van de
aankoop. Dit staat ook meestal al bij de aankoop op ebay.
In mijn geval was ik verzekerd voor 2000$.

Ik heb vaker vervelende afhandelingen gehad via ebay, en
toen heeft paypal wel altijd in het voordeel van de koper (ik dus)
gehandeld, en kreeg ik geld terug, of kun ik het product terugsturen.

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door companancy »

hoi
ik kreeg van de week een mail van een aankopen die ik niet eens had gedaan
ik heb dus een brief gestuurd dat ik geen aankopen had gedaan via paypal en dus afvraag wie er op mijn naam iets besteld heeft
en of ze me hierover konden inlichten
ik heb nooit meer iets terug vernomen
vandaar dat ik er nu weer een mail naar toe stuur en dan maar weer afwacht ik zou niet weten wat ik hieraan kan doen

groejtes compa

almeeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:57

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door almeeerder »

Het kan goed zijn dat het fake is. Ik raad je aan om contact op te nemen met de helpdesk, nr is te vinden op de site van paypal.

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door companancy »

hoi ja het klopt het is hardstikke fake ik ben nog eens op die mail gaan kijken om en vond op het eind dat als ik dit niet besteld had dat ik dan op die link moest druken zodat alle trans acties van de baan waren
ik drukte daarop had ik toch geluk dat mijn virus scan op to date was en liet me weten dat deze mail fake was alleen om financiele informatie af te trogelen bij mensen.en dan kon ik kiezen of negeren of weg gaan
ik ging natuurlijk weg dat snap je wel
heb gelijk naar virus help desk een mail gstuurd hierover
en ga kijken of ik een mail adres of telefoon nr kan vinden van paypal zelf

groetjes compa

Pikachu81
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2007 10:02

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Pikachu81 »

Ook ik heb slechte ervaringen met pay-pal.
Ik heb e-bay hier over ingelicht.
Via e-bay heb ik mijn aankoop bedrag terug gekregen.
misschien ook voor jouw een idee?

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door companancy »

zo ver ik weet heb ik niks betaald
als ik merk dat er zo een bedrag van mijn rekening is afgehaald dan zal ik daar zeker werk van maken

groetjes compa

Pikachu81
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2007 10:02

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Pikachu81 »

1x per maand schrijft pay-pal het bedrag van aankoop of van je credit-card of van je bankrekening af.Dit heb je moeten aangeven op het moment dat je je inschreef bij pay-pal. open moment van afschrijven bezwaar maken bij de bank pay-pal en e-bay. zo kan je voor jezelf een grote schade voorkomen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik doe al jaren zaken via Paypal en heb ook een paar keer een soortgelijk probleem gehad.
Verkoper reageerde niet op mijn mail over de problemen met het product.
2 x een Case aanhangig gemaakt bij Paypal, waarna Paypal gaat proberen de het contact met de verkoper tot stand te brengen.
Dit lukte in beide gevallen niet waarna het bedrag van de aankoop werd terug gedraaid.
Voor mij werkt Paypal prima en heb er al 130 transacties mee gedaan de afgelopen jaren..

Inderdaad heeft de topicstarter de fout gemaakt het apparaat te laten repareren zoals ikbenik al duidelijk maakte.
Zo werkt het gewoon niet.
Retour sturen was de juiste weg geweest.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Feit is en blijft dat Paypal een betaalsysteem is dat er zeer agressief bij kopers en verkopers wordt "ingeramd" omdat Paypal-eigenaar eBay erg veel geld verdient met Paypal. De kopersbescherming is een wassen neus. Want stel dat de topicstarter de draaitafel had teruggezonden en de verkoper - die toch al niet wilde meewerken - had beweerd de platenspeleer nooit ontvangen te hebben? In dat geval was de koper én zijn geld én de draaitafel kwijt geweest. Dat is de harde praktijk helaas.

Verder schreeuwt Paypal van de daken dat kopers erg goed beschermd zijn tegen miskopen. In de praktijk komt daar meestal niets van terecht. Ik gebruik Paypal als verkoper omdat ik niet anders kan (verkopen naar de VS, Japan en Australie etc). Ik kan Paypal niet weigeren omdat alle kopers Paypal willen als betaaloptie.

Veel mensen weten niet wat voor tariefstructuur er achter dit voor kopers "gratis" betaalsysteem zit.

Stel ik verkoop iets dat ik op eBay.com heb verkocht in US Dollars aan een Japanner. Deze Japanner is verplicht de transactie in Dollars af te wikkelen en kan niet in Yen of Euro betalen. Daar hebben Paypal en eBay wel voor gezorgd. De Japanse koper wordt daardoor verplicht om aan Paypal circa 3% extra te betalen aan een erg onvoordelige wisselkoers die Paypal hanteert (Yen naar USD). Vervolgens betaal ik ook weer 3% aan erg onvoordelige wisselkoers (USD-EUR). Daar komt dan nog circa 4% aan verkoperskosten bij.

Van een betaling pikt Paypal zo 10% van het gehele bedrag in. Als dat geen kassa is!

En reken maar dat veel verkopers die kosten gewoon in de verzendkosten verstoppen. Paypal is daarom beslist niet gratis voor kopers! Mijn oproep is dan ook: boycot Paypal en betaal er niet mee binnen de EU. Bankoverschrijvingen binnen de EU zijn doorgaans geheel gratis.

Pikachu81
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2007 10:02

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Pikachu81 »

goed plan om pay-pal te boykotten. ikgebruik het zelfal een heel tijd niet meer. als idereen het doet worden ze daar bije-bay/pay-pal misschienwel wakker!

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: Paypal vind verkoper belangrijker dan koper!

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

Paypall sucks :!:

Probeer maar eens een mail terug te krijgen van die "customer service" omdat ze een foute credit card geregistreerd hebben.

Prutsers; typische meuk.

Ik betaal 't liefst gewoon met mijn VISA; perfecte service van VISA, de beste credit card die er is.

(Maar ik ga natuurlijk niet op www.illegalstuff.ru kopen :lol: )

:arrow:

Gesloten