PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
newmikey
Berichten: 4423
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Het wordt zo wel erg verwarrend en men geeft een hoop halve waarheden en driekwart leugens weer. De juiste weergave is als volgt:

De waarde van een zending is onder WHO methode 1 (artikel 70 van de Europese douanewetgeving) de transactiewaarde - de werkelijke prijs die betaald is of zal gaan worden. Kortingen worden in mindering gebracht voor zover ze specifiek betrekking hebben op de ingevoerde goederen. Een winkelbrede actie van 20% korting wordt dus wel gerespecteerd bij het berekenen van de douanewaarde maar een kortingscode/coupon (bijvoorbeeld voor een eerste aankoop, voor het registreren voor een nieuwsbrief of in ruil voor gespaarde punten over eerdere aankopen) niet omdat ze niet direct betrekking hebben op de ingevoerde goederen.

Als de douanewaarde van een zending onder de €22 blijft en er géén andere redenen zijn een zending te laten aangeven (verschillende soorten goederen vallen niet onder de €22 regeling of wekken de interesse van de Douane in een voorcontrole) volgen er géén administratiekosten van de koerier of het postbedrijf. Is de kale waarde van de zending boven de €22 maar onder de €150 wordt door de vervoerder electronisch aangifte gedaan en wordt BTW over de waarde vermeerderd met verzendkosten gerekend en voorgeschoten aan de Douane dmv vooruitbetaling. (Boven de €150 komen daar de rechten bij invoer volgens het douanetarief van de EU bij).

De koerier of het postbedrijf zal vervolgens de betaalde BTW (en rechten als die geheven zijn) als ook de administratiekosten (€13 - €20 afhankelijk van de vervoerder) incasseren bij de geadresseerde. Aangezien de administratiekosten een dienst betreffen die in Nederland wordt verricht, moet de vervoerder ook daar BTW over rekenen.

Volgend jaar juli vervalt de zogenaamde de-minimis regel van €22 van de EU in zijn geheel en zal ook voor zendingen met een kleinere waarde dan €22 aangifte moeten worden gedaan tenzij de verkoper in het verre buitenland deze BTW al heeft geïnd en deze via de OSS (one stop shop) regeling afdraagt in het EU land van invoer. Dan zult u dus administratiekosten + BTW over alle pakketjes gaan betalen.

NeoDutchio
Berichten: 7806
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

newmikey schreef:
19 jul 2020 00:53
Volgend jaar juli vervalt de zogenaamde de-minimis regel van €22 van de EU in zijn geheel en zal ook voor zendingen met een kleinere waarde dan €22 aangifte moeten worden gedaan tenzij de verkoper in het verre buitenland deze BTW al heeft geïnd en deze via de OSS (one stop shop) regeling afdraagt in het EU land van invoer. Dan zult u dus administratiekosten + BTW over alle pakketjes gaan betalen.
Ik voorzie een hoop nieuwe topics vanaf volgend jaar juli dan. "Ik heb nooit kosten betaald en nu ineens wel". "Maar het bedrag zat toch onder de €22,-?"Enz.
Het is wel een goede manier om de handel binnen Nederland te stimuleren. Als de goedkoper spullen in China ineens zo'n €15 tot €20 duurder gaan worden is dat niet meer interessant. Tenzij Ali deze administratie op zich wil nemen.

Maar linksom of rechtsom, iemand krijgt te maken met een enorme bak administratie. Of bijvoorbeeld PostNL die nu 1 tot 2 containers per dag moet verwerken, of Ali moet een nieuwe administratieve afdeling op gaan zetten.

moederslink
Berichten: 8458
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door moederslink »

newmikey schreef:
19 jul 2020 00:53
Het wordt zo wel erg verwarrend en men geeft een hoop halve waarheden en driekwart leugens weer. De juiste weergave is als volgt:
Mooi dat je toch weer terug bent Newmikey :D . Jouw bijdragen zijn waardevol.

newmikey
Berichten: 4423
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door newmikey »

NeoDutchio schreef:
19 jul 2020 08:34
Maar linksom of rechtsom, iemand krijgt te maken met een enorme bak administratie. Of bijvoorbeeld PostNL die nu 1 tot 2 containers per dag moet verwerken, of Ali moet een nieuwe administratieve afdeling op gaan zetten.
Dat zal erg meevallen want er komen speciale vereenvoudigingen. De nieuwe wetgeving gaat post- en koeriersdienstverleners, die geen gebruik maken van de nieuwe invoerregeling (die One Stop Shop), voorzien in een vorm van uitstel van betaling voor de betaling van de invoer-btw, waarbij geen zekerheid behoeft te worden gesteld. Post- en koeriersdienstverleners kunnen goederen met een waarde van maximaal € 150 (andere dan accijnsgoederen) aanbrengen bij de douane, de invoer-btw innen bij de persoon voor wie de goederen bestemd zijn en de invoer-btw vervolgens rapporteren via een elektronische maandelijkse aangifte. Op die manier worden de administratieve lasten beperkt.

De maatregelen zijn overigens niet Nederlands maar Europees en hebben betrekking op alle invoer van pakketjes met een waarde onder de €150 (de huidige invoerrechten grens). Dat betekent dus automatisch óók dat pakketjes uit het Verenigd Koninkrijk onder deze maatregel zullen vallen. Ter herinnering: vanaf 1 januari gaan we inklaringskosten en BTW betalen over pakketjes boven de €22 uit Engeland, vervolgens vanaf 1 juli over alle pakketjes uit Engeland.

Er is nog wel wat twijfel over de invoerdatum. Die was eerst 1 januari maar werd uitgesteld tot 1 juli omdat niet alle EU lidstaten op tijd maatregelen konden treffen. Het zou zomaar kunnen dat er nòg eens een uitstel van 6 maanden komt - daar kan niemand nog iets van zeggen op dit moment.

Havermch
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2012 09:56

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Havermch »

Heb 45 jaar als declarant gewerkt en dus altijd inklaringen gedaan.
De invoerrechten worden betaald over de werkelijke waarde van de goederen, vermeerderd met de transportkosten en eventuele verzekeringskosten.
Dan heb je de waarde die de goederen hebben als ze in Nederland aankomen.
Daarover betaal je dus de invoerrechten.
Met de inklaring op zich speelt de douane geen enkele rol, die controleert alleen de opgemaakt inklaring documenten .
en int de invoerrechten.
De inklaring op zich wordt gedaan door een onafhankelijke partij, b.v. een inklaringskantoor, of Post NL of DHL.
Deze schieten de invoerrechten voor bij de douane en rekenen deze weer door aan de ontvanger van de goederen.

newmikey
Berichten: 4423
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Havermch schreef:
20 jul 2020 19:55
Deze schieten de invoerrechten voor bij de douane en rekenen deze weer door aan de ontvanger van de goederen.
We hebben het hier niet over invoerrechten. Het betreft zendingen met een te verwaarlozen waarde op basis van art.23 VO (EG) Nr. 1186/2009 van 16 november 2009
Artikel 23
1. Behoudens artikel 24, zijn van rechten bij invoer vrijgesteld zendingen bestaande uit goederen met een te verwaarlozen waarde die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde in de Gemeenschap worden gezonden.
2. Voor de toepassing van lid 1 wordt onder „goederen met een te verwaarlozen waarde” verstaan goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan 150 EUR per zending bedraagt.
Vóór 2009 betrof dat verordening 918/83 die zo vaak gewijzigd werd dat ik echt even moest graven om er achter te komen wanneer de grens van 10 ECU die in artikel 27 van die verordening stond uiteindelijk €150 werd. De grens werd eerst met 3357/91 van 7 November 1991 (opening van de binnengrenzen) aangepast naar €22 en daarna met 274/2008 van 17 maart 2008 naar €150. Die €150 is vervolgens met de invoering van de UCC in mei 2016 gewoon zo gebleven en zal voorlopig ook zo blijven.

De BTW grens is eigenlijk nooit aangepast in de nationale BTW wetgeving en Europese BTW directives. De vrijstellingsgrens is voor BTW vastgelegd in artikel 23 van 2009/132/EC. Het is deze grens die in juli volgend jaar op de schop gaat en uit de wetgeving wordt geschrapt. De €150 vrijstellingsgrens van art.23 uit verordening 1186/2009 blijft gewoon bestaan.

Respect voor die 45 jaar trouwens! Ik schoot mijn eerste aangifte pas 35 jaar geleden in maar hou me inmiddels niet meer met de aangiftepraktijk bezig maar met risico analyse en compliance toezicht op een team declaranten. Ik kan me het oude Enig Document nog vaag herinneren ... iets met doorslagen en carbonpapier. Als ik het aan jonge declaranten vertel hebben ze géén idee waar ik het over heb.

Plaats reactie