Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Radar
Site Admin

Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Radar » 22 mar 2019 14:56

Een aanmaning voor iets dat je nooit hebt besteld, dat is gek. Hoe kan dat? Oplichters speuren op Funda naar huizen die net verkocht zijn, waaronder jouw huis. Vervolgens bestellen ze voor een paar honderd euro aan spullen bij webwinkels waar je achteraf kunt betalen. Die laten ze bezorgen bij het lege huis.

Daar is niemand, dus de postbode brengt het pakket naar een afhaalpunt - in dit geval de plaatselijke supermarkt waar ze niet om een ID-bewijs vragen en de oplichter zonder moeite de bestelde goederen kan ophalen.

En jij als oud-bewoner van het huis krijgt vervolgens aanmaningen op de mat en deurwaarders achter je aan. Wat kunnen webwinkels doen om deze praktijken te voorkomen?

Maandag 25 maart 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

fonsflons

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 mar 2019 15:12

A: wat handig om hier een handleiding voor postpakketfraude aan te treffen.
B: hoe komen de fraudeurs aan het afhaalbericht dat in de bus wordt gestopt bij het niet thuis zijn?
C: het niet vragen van legitimatie lijkt mij eerder uitzondering dan regel. Zoniet, dan zal het beleid na 1 klacht aangescherpt worden bij de afhaal locatie.

Wat kunnen webwinkels doen om dit te voorkomen? Weinig, want het zijn de bezorgservice en de afhaal locatie die dit moeten voorkomen. Daar heeft een webwinkel weinig aan te 'kunnen.'

Ik herken het probleem niet, heb er eerlijk gezegd ook nog heel weinig over gehoord.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 22 mar 2019 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 22 mar 2019 15:29

Het klinkt mij ook een beetje verzonnen. De kans dat dit lukt is zo klein, en de kans dat een oplichter gepakt wordt zo groot dat het niet erg aannemelijk is dat dit op substantieele schaal gebeurt.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 22 mar 2019 15:31

Dus die fraudeurs bestellen voor honderden euro’s op jouw naam en adres, maar met hun eigen e-mailadres?
En die nota wordt niet naar dat e-mailadres gestuurd waarmee de bestelling is gedaan?

Dan moeten webwinkels maar stoppen met de mogelijkheid van op rekening kopen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 22 mar 2019 15:35

Lowieze schreef:
22 mar 2019 15:31
Dus die fraudeurs bestellen voor honderden euro’s op jouw naam en adres, maar met hun eigen e-mailadres?
En die nota wordt niet naar dat e-mailadres gestuurd waarmee de bestelling is gedaan?

Dan moeten webwinkels maar stoppen met de mogelijkheid van op rekening kopen.
Kleine moeite om een gmail adres te maken speciaal hiervoor. Dus dat is nu net de minste barriere voor deze fraude.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 » 22 mar 2019 15:37

Volgens mij is de enige oplossing, VERPLICHT identificeren bij het ophalen van een pakketje. Dit kost de verzender een paar cent meer, maar beschermt zijn klanten tegen dit soort praktijken.

yan

Ongelezen bericht door yan » 22 mar 2019 15:56

Maar gelukkig geen consumenten kwestie.
"ik heb niks besteld, succes ermee en tot ziens"
zo opgelost..

natuurlijk wel vervelend voor de webwinkel.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 22 mar 2019 16:01

ManchesterU15 schreef:
22 mar 2019 15:37
Volgens mij is de enige oplossing, VERPLICHT identificeren bij het ophalen van een pakketje. Dit kost de verzender een paar cent meer, maar beschermt zijn klanten tegen dit soort praktijken.

Het is toch ook verplicht om een legitimatiebewijs te tonen als je een pakketje ophaalt? Ik zie het hier vaak genoeg bij Bruna en AH dat ze een pakket echt niet meekrijgen zonder bewijs.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 22 mar 2019 16:29

Het gebeurt toch echt nog vaak zat hier bij de Jumbo dat er geen enkele ID wordt gevraagd. Door drukte of wat dan ook. Kwalijk!

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 mar 2019 16:53

Ik vraag mij ook af of dit wel een probleem voor de webwinkel is. Immers mag het pakketje officieel alleen afgegeven worden als de klant zich identificeerd. De webshop neemt uiteraard het standpunt in dat zonder identificatie het onmogelijk is dat het pakket afgehaald is. Dus pakket afgehaald is bewijs van correcte levering bij geadresseerde.

Maar ik vermoed inderdaad ook dat het hier meer een hypothetisch probleem is. Als fraudeurs al een afhaalpunt kunnen vinden dat het niet zo nauw neemt, dan valt het kwartje daar ook wel na de eerste klachten.

@ Radar...hoe groot is de omvang van de postpakketfraude volgens jullie bronnen?
Laatst gewijzigd door fonsflons op 22 mar 2019 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio » 22 mar 2019 17:12

Zonder ID heb ik nog nooit een pakket op een afhaalpunt meegekregen.

breien

Ongelezen bericht door breien » 22 mar 2019 18:16

Als ik bij de plaatselijke AH een pakketje ophaal dan moet ik me legitimeren en een handtekening zetten. Anders krijg ik het niet mee.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 22 mar 2019 19:27

Het is voor mij bij de Jumbo, is die ook genoemd, maar ook alleen met ID. Die moet ook gescand worden. Kunnen ze dus niet ff vergeten.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 22 mar 2019 19:51

Je kan als gedupeerde stellen niets besteld en niets ontvangen te hebben. PostNL zal toch over het documentnummer van het paspoort/rijbewijs van de ontvanger beschikken? Het is protocol dat ze dit in hun systeem zetten bij afgifte zending.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 » 22 mar 2019 20:53

Voor achteraf betalen moet je ook vaak een geldig telefoonnummer en geboortedatum invullen. Lijkt mij sterk dat zij dat weten.

En de kans dat de vorige bewoners niet zelf al een account bij de bekende sites hebben, lijkt mij ook stug. Dan moet men inloggen op het account, met ww, om iets te bestellen.

Dus vaag verhaal dit.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 mar 2019 21:37

Meer iets van de grote boze wolf die op alle ramen klopt. Sprookje dus.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 23 mar 2019 20:10

Hebben ze het over Post NL, DHL , DPD of nog andere want er zijn er vele.... maandag hoop ik op meer duidelijkheid.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 » 25 mar 2019 13:05

Lowieze schreef:
22 mar 2019 16:01
ManchesterU15 schreef:
22 mar 2019 15:37

Het is toch ook verplicht om een legitimatiebewijs te tonen als je een pakketje ophaalt? Ik zie het hier vaak genoeg bij Bruna en AH dat ze een pakket echt niet meekrijgen zonder bewijs.
Dit is bij bepaalde type verzendingen dus verplicht, website postnl leert mij:
In sommige gevallen moet je je legitimeren om je pakket in ontvangst te nemen. Dit is afhankelijk van het type zending. Wil je zeker weten of je je moet legitimeren? Kijk dan op Track & Trace. Of neem voor de zekerheid gewoon een (geldig) legitimatiebewijs mee.
Bron: https://www.postnl.nl/klantenservice/st ... nl-locatie

Wat mij dan weer doet vermoeden dat een verzending zonder deze id check goedkoper is dan met. Oftewel, webshops kunnen dit tegen gaan door enkel leveringen met ID check te doen.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 25 mar 2019 13:17

fonsflons schreef:
22 mar 2019 15:12
A: wat handig om hier een handleiding voor postpakketfraude aan te treffen.
B: hoe komen de fraudeurs aan het afhaalbericht dat in de bus wordt gestopt bij het niet thuis zijn?
Om die handige handleiding te completeren:
B: Hengelen maar in de brievenbus. Er is toch niemand thuis

breien

Ongelezen bericht door breien » 25 mar 2019 13:22

Stel dat de nieuwe bewoners net aan het behangen zijn bij het nieuwe huis op het moment dat het pakket wordt bezorgd. Vaak vindt men het behang van de vorige bewoners niet mooi.

Plaats reactie