LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met HBA/HBD

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Taartenmaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 20:02
Contacteer:

Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Taartenmaken »

Ik ben onlangs een webshop gestart en door vele investeringen heb ik in de afgelopen 4 maanden maar een winst van +-110 Euro weten te realiseren. Vandaag kreeg ik ineens een rekening van HBA/HBD (http://www.hba.nl en http://www.hbd.nl), of ik even 112 Euro wilde overmaken naar deze branchevereniging, omdat ze zoveel "goed werk" voor ons allemaal doen. Daar gaat mijn zuurverdiende winst, en waarvoor precies????!

Op http://www.internetmiljonair.nl/hbd-hoo ... ailhandel/ vond ik veel lotgenoten die dit ook een schande vinden. Helaas schijnt er een wet te zijn die je verplicht hier aan mee te doen en het bedrag te betalen, een schande!!!

Voor vele mensen is een webshop een extra iets, we steken er allemaal veel tijd in en het is een leuke hobby, maar door dit soort bedrijven heb ik zin mijn VOF de nek om te draaien, jammer van de hobby en de vele uren werk, maar ik wil niet meebetalen aan dit soort praktijken.

Wat vinden jullie ervan? En wat kunnen we er tegen doen?

Ps. er is nu ook een petitie tegen deze heffing, doe mee op http://petities.nl/petitie/verplichte-heffing-hbd !

jack0007
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:05

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door jack0007 »

Taartenmaken schreef:Ik ben onlangs een webshop gestart en door vele investeringen heb ik in de afgelopen 4 maanden maar een winst van +-110 Euro weten te realiseren. Vandaag kreeg ik ineens een rekening van HBA/HBD (http://www.hba.nl en http://www.hbd.nl), of ik even 112 Euro wilde overmaken naar deze branchevereniging, omdat ze zoveel "goed werk" voor ons allemaal doen. Daar gaat mijn zuurverdiende winst, en waarvoor precies????!

Op http://www.internetmiljonair.nl/hbd-hoo ... ailhandel/ vond ik veel lotgenoten die dit ook een schande vinden. Helaas schijnt er een wet te zijn die je verplicht hier aan mee te doen en het bedrag te betalen, een schande!!!

Voor vele mensen is een webshop een extra iets, we steken er allemaal veel tijd in en het is een leuke hobby, maar door dit soort bedrijven heb ik zin mijn VOF de nek om te draaien, jammer van de hobby en de vele uren werk, maar ik wil niet meebetalen aan dit soort praktijken.

Wat vinden jullie ervan? En wat kunnen we er tegen doen?

Ps. er is nu ook een petitie tegen deze heffing, doe mee op http://petities.nl/petitie/verplichte-heffing-hbd !
De heffing van het Hoofdbedrijfsschap detailhandel is inderdaad een verplichte (bij wet vastgestelde) heffing voor elk bedrijf dat kort gezegd direct aan consumenten verkoopt. De HBD gebruikt voor de hoogte van het bepalen van de heffing gegevens van de KvK.

In principe is de basisheffing 79 euro per jaar. Daar kunnen nog extra heffingen bijkomen voor bepaalde branches/het aantal werkzame personen in je bedrijf enz. Ik zou even goed nakijken of de heffing klopt want je betaalt meer dan de basisheffing.

De HBD bestond lang voordat er webshops waren men is daar nog niet echt gericht op webshops. Of het HBD van toegevoegde waarde is is een andere discussie. Daar kun je zeker twijfels bij hebben als je niet een grote landelijke winkelketen bent.

Soms zijn ze ook wel nuttig bijvoorbeeld bij het overnemen van de vrijwaring verpakkingsverplichting. Volgens de Europese wetgeving bent u als webwinkelier verantwoordelijk dat het doosje of envelop waarmee u uw spullen verzend wordt gerecycled. Het is natuurlijk onmogelijk om aan die wet te voldoen want dan zouden alle klanten het verpakkingsmateriaal aan u moeten terugsturen zodat het gerecycled kan worden. Gaat nooit werken. Deze verplichting ligt nu bij het HBD en zij zorgen dat reclycling in nederland op de kaart komt. Daar ga jij als webwinkel in ieder geval geen boetes voor krijgen.

M.C. Bossenbroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2012 10:37

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door M.C. Bossenbroek »

Ondanks dat er op de door de eerste schrijver, gegeven pagina zeer veel mensen ageren tegen de de HBD en dat al sinds 2009!! staat er maar zeer weinig hier over op tros radar.
De meeste mensen denken meteen dat het spookfacturen zijn. Dat dacht ik ook en als je dan gaat speuren kom je tot de conclusie dat dat waarschijnlijk niet zo is en dat de HBD inderdaad ene door de overheid opgerichte of in ieder geval verplichte instantie is waaraan financieel voldaan moet worden.

Ik denk dat er een hoop ondernemers bij elkaar te krijgen zijn die graag eens willen weten wat het HBD nu precies voor ze doet. Ik breng er al jaren geld heen zonder dit te weten. het bijgevoegde foldertje is meer een verweer tegen de vooroordelen die op deze manier bevestigd worden...

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door brokkel »

@M.C. Bossenbroek
Er staat hierover weinig op trosradar omdat trosradar toch voornamelijk een consumenten-forum is.
Wat het HBD doet is bekend, jij hebt net als ik de folder gehad met wat ze doen.
Het probleem is (zowel voor jou als voor mij als ik jouw reactie lees) dat hun werk niet aansluit op de behoeftes van veel kleine detailhandels.
Er is al sinds langere tijd een voorstel voor de afschaffing van de verplichte bedrijfschappen. Dit zou dan net als de KVK volgend jaar vrijwillig moeten worden. Dit zal pas op zijn vroegst 2014 zijn.
Totdan zijn wij als kleine detailhandel gewoon verplicht te betalen.

@taartenmaken, ik ben bang dat je mogelijk nog een rekening zal krijgen. 1 waarvan je nog veel harder zal schrikken. SEPA/BUMA zal ook nog een rekening gaan sturen. Die is nog veel schofteriger. Vorig jaar ruim 230 euro.
Alleen maar omdat ik wel eens een klant kan ontvangen en de radio aan zou kunnen hebben op dat moment.

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Ik en mijn compagnon waren de eerste keer dat wij een factuur kregen ook in de veronderstelling dat het een spookfactuur was daar geen van ons beide zich had aangemeld.

Toen er uiteindelijk aanmaningen kwamen toch maar eens gegoogled en helaas bleek het om iets te gaan wat we wel moesten betalen.
Het nut ervan ontgaat me alleen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door berndv »

De reden dat hier weing mensen op reageren is inderdaad hoogstwaarschijnlijk omdat dit een consumentenforum is.

Het is wel zo met het hbd dat het verplichtmis. Het is een kostenpost die je als ondernemer moet meenemen in je onkostenverhaal. Dit is het grote risico als je een onderneming/bedrijf wilt starten zonder fatsoenlijk vooronderzoek te doen. Heb je een ondernemersplan? Heb je je laten voorlichten bij de kvk of de belastingdienst?

Het oprichten van een bedrijf is meer dan even een website openen, gratis oscommerce webshop pakketje erop en binnenharken die winst. Helaas begeef je je op dat moment buiten de vertrouwde en door de overheid beschermde consumentenwereld, maar betreed je de wereld van ondernemers. Het is nu eenmaal zo, dat een ondernemer meer kosten heeft dan alleen zijn hosting en zijn inkoop.

Hoewel ik denk dat dit niet je hoofdinkomen is, zou je je als goed ondernemer ook nog moeten verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid en pensioen. Hoewel dit niet verplicht is, zou je voor de lol eens moeten kijken naar de premies hiervoor.

Kortom, wil je beginnen met je eigen bedrijf, en ja, ook voor je hobby dingen te koop aanbieden in een webshop is een bedrijf, laat je heel goed voorlichten bij de kvk, of bij het hbd. Want ja, hier is het bedrijfschap ook voor, om startende ondernemers te helpen.

Taartenmaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 20:02
Contacteer:

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Taartenmaken »

De KvK heeft ons hier niet over geïnformeerd en toen ik ze daar op aansprak kreeg ik te horen dat ze dit intern zouden oppakken. Ik wist wel van het bestaan, door een heel andere reden.

Het gaat me ook niet zozeer om de HBA/HBD, maar wat ze voor Webshops doen en dat het een verplichting is. Ik begrijp best dat een branchevereniging goede dingen doet voor winkeliers met een pand, maar naar mijn idee staat een factuur van 300+ Euro waar ik dan een eenmalige korting op krijg, niet in verhouding tot wat HBA/HBD voor al deze webshops doet, te weten: Niets. Het enige dat ik hoor is dat ze "iDEAL hebben bedacht" en dat ze iets hebben geregeld rondom het recyclen van de verpakkingen. Heel leuk, maar die verpakkingen handel ik op een andere manier af en ik vermoed dat de banken achter iDEAL zitten. Dan nog is de vraag waar gaat mijn jaarlijkse 300+ Euro heen? Naar een directeur? Naar een pensioenregeling? Naar weer een extra persoon op de klachtenafdeling? HBA/HBD is niet van deze tijd, de regering weet dat en ze weten dat zelf ook.

Het zou fijn zijn als de bijdrage een percentage van de omzet is met een bepaald maximum, of een andere regeling, waarbij je de hobbyisten lekker met rust laat, of maar voor een paar Euro laat meebetalen. Er zijn veel hardwerkende mensen in Nederland, iets afdragen is acceptabel, maar dan wel met een goede reden, dus niet om iemand te spekken zoals nu het geval is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door berndv »

Hobbyisten laten ze ook met rust. Probleem is dat je een ondernemer bent en geen hobbyist meer. Je kan prima vanuit een hobby handelen, jemkan dit bij de belastingdienst opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden". Je bent een bedrijf, hoe je het ook wend of keert.

Taartenmaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 20:02
Contacteer:

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Taartenmaken »

Ik ben zeker een ondernemer, maar geen winkelier met een pand, waar deze branche vereniging ooit voor is opgericht. Ze moeten ons dus wel met rust laten.

Een bijdrage wil ik best wel leveren, maar dan moet het nut hebben en niet in een zwart gat belanden. Ze kunnen zelf niet eens uitleggen waarvoor ik dit bedrag betaal, wel zag ik vacatures voor administratieve medewerkers op hun website staan, waarschijnlijk om de klachtenstroom af te kunnen handelen, het bedrag zal dus volgend jaar vast weer omhoog gaan om alle pensioenen en bonussen van deze personeelsleden te kunnen betalen. Waarschijnlijk krijgen ze ook nog een dertiende maand, zitten ze in een mooi pand, etc. Mag het wat minder?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door berndv »

Laat ik voorop stellen dat ik het met je eens ben. Ik heb ooit een poging gedaan een webshop te starten en hebook met hun te maken gehad, dus ik weet waar je mee zit. Feit is alleen dat het kosten zijn waar je als ondernemer mee te maken krijgt, het zijn door de overheid opgelegde kosten. Ik ben ook btw plichtig, hoewel ik ook niet weet waar de btw heen gaat. Bij de belastingdienst krijgen ze hier vast ook goed van betaald. Wat zouden zij in jou ogen voor een winkel met pand meer kunnen doen dan voor jou? Een webwinkel is een webwinkel, of je nu bol.com bent of vanuit huis verkoopt. Zoals ik al heb gezegd, je bent ondernemer, of in jou geval om het specifieker te maken, detaillist. voor de btw is er dan gelukkig nog de kleine ondernemersregeling. Daarnaast is de hoogte van de heffing ook afhankelijk van je onderneming, hier maken ze wel onderscheid in. Het kan namelijk oplopen tot maximaal bijna 3500 euro.

Taartenmaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 20:02
Contacteer:

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Taartenmaken »

Ik heb het idee dat je een stap te ver denkt. Je zegt: het is nou eenmaal een door de wet opgelegd iets en je bent ondernemer, dus hoort dit erbij. Ik begrijp dat het er op dit moment bij hoort, maar het gaat mij er dus om dat ik van mening ben dat dit er in de toekomst niet meer bij zou moeten horen en dan wel om de hierboven genoemde redenen. Een wet die nu bestaat kan over een jaar niet meer bestaan en andersom, maar als iedereen er van uitgaat dat wat bestaat altijd zal blijven bestaan, dan komen we nergens.

Een wet kan aangepast worden als daar redenen voor zijn en de VVD zal vast begrijpen dat ondernemers die een webshop hebben niet langer verplicht hoeven te worden tot het betalen van een heffing aan de HBA/HBD, waarmee ze in feite alleen de concurrentie sponsoren.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een wet kan aangepast worden als daar redenen voor zijn en de VVD zal vast begrijpen dat ondernemers die een webshop hebben niet langer verplicht hoeven te worden tot het betalen van een heffing aan de HBA/HBD, waarmee ze in feite alleen de concurrentie sponsoren.
Waarom zou er voor Webshops een uitzondering moeten worden gemaakt?
Winkeleigenaren en ambulante handel betalen ook en krijgen net zo weinig ( of zoveel) ervoor terug als de webshopeigenaren.

Wat mij betreft mag het afgeschaft worden, maar dan wel voor iedereen

Taartenmaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2011 20:02
Contacteer:

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Taartenmaken »

Helemaal mee eens dat het voor iedereen mag/moet worden afgeschaft, maar ik kan niet beoordelen of echte winkels er mogelijk wel baat bij hebben. Ik spreek dus in dit geval voor mijzelf en andere webshops. Zijn er winkels die hier wel baat bij hebben, of ook niet?

greentwin
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:58

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door greentwin »

Wij hebben een schoonheids en pedicuresalon en wij zijn sinds november 2011 hier mee gestart. Ook wij kregen deze rekeningen en schrokken ons ik weet niet wat. Ik heb meteen geschreven en kreeg wel vermindering omdat de kosten nog niet tegen de baten weg vielen. Ik heb hier meteen over naar de 2e kamer geschreven en gezegd dat het schandalig is dat je hier onvrijwillig voor moet betalen en ook wij maken er totaal geen gebruik van. Een onnodige kostenpost dus. Ik kreeg toen een brief dat ze er mee bezig waren om het af te schaffen. Later ontving ik een mailtje dat de betreffende persoon die zich er hard voor had gemaakt bij de nieuwe verkiezingen niet meer bij was, dus dat het wel op een laag pitje zou komen. Gelukkig las ik net op NU.NL dat het vanaf 2014 afgeschaft wordt.
Gelukkig zou ik zeggen en nooit meer invoeren. Er zijn al zoveel dingen verplicht in Nederland en een ZZPer kan zich bijna al niet redden door al die kosten. Maar dit is in ieder geval goed nieuws.
groetjes Greentwin

mh73

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door mh73 »

TS is misschien beter af op het webwinkelforum: http://www.webwinkelforum.nl/

ChantalV
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2014 14:41

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door ChantalV »

Hallo, Ik ben al een half jaar in conclaaf met HBA over de heffing. Had vanaf oktober niets meer vernomen en ging er vanuit dat ik de ruzie had gewonnen. Maar niet dus ;-) Gisteren alsnog een factuur gekregen over 2013. Ik heb een onthaarstudio waar ik mensen behandel met overbeharing, voornamelijk in het gezicht. Sta in geschreven als para-medisch. Toen ik voor het eerst een factuur kreeg kon ik mijn bedrijf ook niet terugvinden op hun website en was daarom van mening dat ik niet hoefde te betalen.
Maar omdat ik volgens heb " handelingen verricht die gericht zijn op de verzorging van het uiterlijk" val ik volgens HBA onder de gelaatsverzorger en visagist. Dat bepalen zij dus nu even voor mij.
Of ik binnen twee weken wilde betalen. En dat was ik wel van plan.
Maar nu ik lees dat het waarschijnlijk is/wordt afgeschaft, moet ik dit dan nog wel doen? Het bedrag waarvoor ze mij heffen verdien ik net in een maand.

mh73

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is een factuur over 2013 en dus moet je die gewoon betalen. Anders had je bezwaar moeten maken, want dat wordt nog wel eens gehonoreerd. Maar dat heb je niet gedaan. Als je niet betaalt, zullen er extra kosten bij gaan komen en wordt de factuur doorgestuurd naar de deurwaarder. Ze zijn tamelijk vasthoudend.

Clrssa hair&make-Up
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2014 19:11

Re: Problemen met HBA/HBD

Ongelezen bericht door Clrssa hair&make-Up »

Hi, ik heb weer bezwaar aangetekend tegen de heffing van HBA, ik heb de heffing van 2013 nog niet betaald. Ik hoop echt dat hierna deze onzin is afgelopen omdat op de site van HBA staat dat het in 2014 opgeheven wordt! Laten we het hopen want het is de aller grootste onzin alom! En dan kan dat wel wettelijk bepaald zijn maar kom op! Zo kan de overheid van álles een "melkkoe" maken. Zolang iedere ondernemer zélf verantwoordelijk is voor ieder risico en zelf z'n keuzes wil en moet maken en niemand weet waar de heffing van HBA goed voor is blijft het een grote frustratie voor iedere ondernemer/zzp'r! Ik zie het als een verlies post en één grote farce.
Ik ga maandag 27 naar HBA bellen om te vragen of het idd zo is dat deze (vage) instantie wordt opgeheven.
Keep you posed.

Gesloten