LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Bart1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 13:40

Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Bart1988 »

Goedendag

Bij Bol.com heb ik een donkergrijze jas van The North Face Besteld.
De partner van Bol.com F4D stores levert vervolgens een compleet andere lichtgrijze jas.
Ik heb deze lichtgrijze jas netjes retour gestuurd.

Nu is het zo dat F4D stores aangeeft een gebruikte zwarte jas te hebben ontvangen.
Ergens nadat ik mijn pakket heb ingeleverd is dus de inhoud van mijn pakket verwisseld.
Hierdoor krijg krijg ik mijn geld niet terug van Bol.com

Bol.com geeft gewoon het simpele antwoord dat ik een verkeerde jas heb terug gestuurd terwijl dit niet zo is.
Inmiddels heb ik wel aangifte gedaan bij de politie.
Ook heb ik een PostNL onderzoek aangevraagd bij Bol.com omdat PostNL aangaf dat ik dit zelf niet mocht doen.
Hier hoor ik echter niks meer van.

Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bart1988 schreef:
02 apr 2021 13:59
Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?
Weinig, vrees ik. Je kunt niet bewijzen wat je wel en niet opgestuurd hebt. Je bent gewoon genaaid...

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 938
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
02 apr 2021 14:11
Bart1988 schreef:
02 apr 2021 13:59
Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?
Weinig, vrees ik. Je kunt niet bewijzen wat je wel en niet opgestuurd hebt. Je bent gewoon genaaid...
Kan de partner van Bol.com bewijzen dat zij de verkeerde jas hebben gekregen. Met andere woorden, kunnen zij bewijzen dat er geen verwisseling bij de ontvangst van de jas zijn heeft plaatsgevonden.
TS kan bewijzen dat deze de jas terug heeft gestuurd, daarmee ligt de bewijslast bij de partner van Bol.com.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 apr 2021 14:42
Moneyman schreef:
02 apr 2021 14:11
Bart1988 schreef:
02 apr 2021 13:59
Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?
Weinig, vrees ik. Je kunt niet bewijzen wat je wel en niet opgestuurd hebt. Je bent gewoon genaaid...
Kan de partner van Bol.com bewijzen dat zij de verkeerde jas hebben gekregen. Met andere woorden, kunnen zij bewijzen dat er geen verwisseling bij de ontvangst van de jas zijn heeft plaatsgevonden.
TS kan bewijzen dat deze de jas terug heeft gestuurd, daarmee ligt de bewijslast bij de partner van Bol.com.
Hoe kan TS bewijzen dat de juiste jas is teruggestuurd? Het verzendbewijs zegt alleen maar dat er op een bepaald tijdstip een pakje is aangeboden. Dat zegt niets over inhoud.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
02 apr 2021 14:11
Bart1988 schreef:
02 apr 2021 13:59
Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?
Weinig, vrees ik. Je kunt niet bewijzen wat je wel en niet opgestuurd hebt. Je bent gewoon genaaid...
Ik lees dat er niet is geleverd.

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
02 apr 2021 15:08
Ik lees dat er niet is geleverd.
Ik lees dat er een verkeerde jas is geleverd, die door TS is teruggestuurd, waarna de verkoper aangeeft een andere jas terug te hebben ontvangen.

De verkoper kan aan de hand van bestelling, pakbon, factuur en afleverbewijs aantonen dat hij (iets) heeft geleverd. TS moet dan bewijzen dat er iets verkeerd is geleverd en dat hij dat verkeerde heeft geretourneerd. In een discussie als deze gaat het uiteindelijk om wie zijn standpunt het meest aannemelijk kan maken. En ik vrees dat dat de verkoper is. Ik moest altijd lachen om die unboxing-filmpjes, maar je zou het bijna moeten gaan doen om niet belazerd te worden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als u de jas in dezelfde doos heeft teruggestuurd en het gewicht van het ontvangen en teruggestuurde pakket exact hetzelfde is zou je mogen concluderen dat u de ontvangen jas retour hebt gestuurd.

Bart1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 13:40

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Bart1988 »

Bedank voor de reacties.
Het is inderdaad zo dat ik nooit de donkergrijze jas heb ontvangen die ik heb besteld.
F4d Stores heeft een compleet andere lichtgrijze jas opgestuurd.
Dit is ook bevestigd per mail waarin F4D stores zegt inderdaad de lichtgrijze jas te hebben gestuurd.
Het vervelende is dat F4D stores nu aangeeft een gebruikte zwarte jas te hebben ontvangen en dus niet de lichtgrijze jas die zij hebben opgestuurd.

Het probleem is dus dat wanneer ik een pakket verstuur de ontvanger gewoon kan zeggen dat zij iets anders hebben ontvangen.
Geen van de partijen kan aantonen wat verstuurd is of wat is ontvangen.

Het kan dus mis zijn gegaan bij mij (alleen ik weet zeker dat dit niet zo is), PostNL of F4D stores.

In dit geval gaat Bol.com er alleen gewoon gelijk van uit dat in een oude jas heb opgestuurd.

Bart1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 13:40

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Bart1988 »

Kolibrie schreef:
02 apr 2021 15:21
Als u de jas in dezelfde doos heeft teruggestuurd en het gewicht van het ontvangen en teruggestuurde pakket exact hetzelfde is zou je mogen concluderen dat u de ontvangen jas retour hebt gestuurd.
Dit kan misschien nog bij PostNL worden nagegaan.
Ik heb inderdaad dezelfde jas in dezelfde verpakking verstuurd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door moederslink »

In uw account van Bol staat uw bestelgeschiedenis mét artikelnummers.
Ook uw aangemelde retourproduct.
Aan de hand vh artikelnummer vd retourzending is misschien nog het eea te verifiëren?
Een bestelde donkergrijze jas heeft een ander artikelnummer dan een ontvangen lichtgrijze jas, dunkt mij.
Controleer het eea even.

Bart1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 13:40

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Bart1988 »

moederslink schreef:
02 apr 2021 15:30
In uw account van Bol staat uw bestelgeschiedenis mét artikelnummers.
Ook uw aangemelde retourproduct.
Aan de hand vh artikelnummer vd retourzending is misschien nog het eea te verifiëren?
Een bestelde donkergrijze jas heeft een ander artikelnummer dan een ontvangen lichtgrijze jas, dunkt mij.
Controleer het eea even.
Bedankt voor de reactie.
Dat ik een verkeerd artikel geleverd heb gekregen is door alle partijen bevestigd.
Het is alleen zo dat de partner aangeeft dit verkeerd geleverde artikel niet retour te hebben ontvangen maar iets anders.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik naar de verkoper ga kom ik uit bij een eenmansbedrijf vanuit een woonhuis die boeken aanbiedt. Dat daar een jas aangeboden word is al vreemd te noemen. Er zijn maar liefst 4 beoordelingen waar er eentje van is van iemand die ook problemen had met retouren.
Op mij komt alles een beetje vreemd over. Het kan zijn dat de verkoper een extra handeltje had, maar dan zou heel toevallig nu alles uitverkocht moeten zijn, of hij probeert zo van zijn eigen spullen af te komen. Was de jas wel nieuw die u ontvangen had?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
02 apr 2021 15:15
De verkoper kan aan de hand van bestelling, pakbon, factuur en afleverbewijs aantonen dat hij (iets) heeft geleverd. TS moet dan bewijzen dat er iets verkeerd is geleverd (...)
Nope. TS moet bewijzen dat er een koopovereenkomst is gesloten die de verkoper verplicht tot het leveren van een donkergrijze jas van The North Face. Daarop komt de verkoper met het bevrijdend verweer dat hij de jas heeft geleverd en de koper betwist dat. De verkoper moet nu bewijzen dat een donkergrijze jas van The North Face heeft geleverd. Immers, hij beroept zich op de rechtsgevolgen van het leveren van donkergrijze jas van The North Face.
Moneyman schreef:
05 mar 2021 09:32
Er zal dan op z'n minste aannemelijk gemaakt moeten worden dát er een probleem is als gevolg van een bug. Aan screenshots en partijgetuigen wordt in de praktijk weinig waarde gehecht. Logisch ook.
Waarom wordt er aan screenshots weinig waarde gerecht en aan de pakbon en factuur, die door de verkoper zelf zijn opgesteld, veel waarde gehecht?
Bart1988 schreef:
02 apr 2021 15:36
Dat ik een verkeerd artikel geleverd heb gekregen is door alle partijen bevestigd.
Het is alleen zo dat de partner aangeeft dit verkeerd geleverde artikel niet retour te hebben ontvangen maar iets anders.
Vraag ze eens om te bewijzen wat ze bij jou hebben afgeleverd.

Bart1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 13:40

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Bart1988 »

NeoDutchio schreef:
02 apr 2021 15:46
Als ik naar de verkoper ga kom ik uit bij een eenmansbedrijf vanuit een woonhuis die boeken aanbiedt. Dat daar een jas aangeboden word is al vreemd te noemen. Er zijn maar liefst 4 beoordelingen waar er eentje van is van iemand die ook problemen had met retouren.
Op mij komt alles een beetje vreemd over. Het kan zijn dat de verkoper een extra handeltje had, maar dan zou heel toevallig nu alles uitverkocht moeten zijn, of hij probeert zo van zijn eigen spullen af te komen. Was de jas wel nieuw die u ontvangen had?
Bedankt voor de reactie, dat klinkt inderdaad raar.
De jas was wel nieuw (zaten gewoon kaartjes aan).
De ontvangen jas is alleen wanneer je online zoekt een stuk goedkoper dan de jas die ik had besteld.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
02 apr 2021 15:08
Moneyman schreef:
02 apr 2021 14:11
Bart1988 schreef:
02 apr 2021 13:59
Heeft iemand misschien tips wat je in dit geval kunt doen?
Weinig, vrees ik. Je kunt niet bewijzen wat je wel en niet opgestuurd hebt. Je bent gewoon genaaid...
Ik lees dat er niet is geleverd.
Net zoiets als jouw "juridische" adviezen, je roept wel iets maar je levert niets. Niets bruikbaars in ieder geval.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

En jij dacht: ik doe even door hoe het beter kan?

P.S. Grapje natuurlijk, ik weet best dat jij de moppersmurf van dit drop bent.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
02 apr 2021 15:49

Nope. TS moet bewijzen dat er een koopovereenkomst is gesloten die de verkoper verplicht tot het leveren van een donkergrijze jas van The North Face. Daarop komt de verkoper met het bevrijdend verweer dat hij de jas heeft geleverd en de koper betwist dat. De verkoper moet nu bewijzen dat een donkergrijze jas van The North Face heeft geleverd. Immers, hij beroept zich op de rechtsgevolgen van het leveren van donkergrijze jas van The North Face.
Maar TS en Winkel zijn het er toch over eens dat de winkel iets geleverd heeft, namelijk een licht grijze jas, Dat haal ik in ieder geval uit:
Dat ik een verkeerd artikel geleverd heb gekregen is door alle partijen bevestigd.
Waarom zou de verkoper dan nog moeten bewijzen dat er een donker grijze jas is geleverd, terwijl beide partijen niet betwisten dat er een verkeerde, lichtgrijze, jas is geleverd.

TS zegt daarna dat hij de nieuwe, maar niet bestelde, lichtgrijze jas heeft teruggestuurd en de winkel zegt een gebruikte zwarte jas te hebben ontvangen in plaats van de lichtgrijze die TS aangeeft te verzonden te hebben.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik zeg het vaker, jij hebt besteld bij bol.com, betaald aan bol.com, een orderbevestiging gekregen van bol.com en dan is bol.com verantwoordelijk. Echter, bol.com wil die verantwoordelijk niet nemen.

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
02 apr 2021 22:04
Ik zeg het vaker, jij hebt besteld bij bol.com, betaald aan bol.com, een orderbevestiging gekregen van bol.com en dan is bol.com verantwoordelijk. Echter, bol.com wil die verantwoordelijk niet nemen.
Er is ook al vaker aan je uitgelegd waarom dit statement onjuist is. Stop dan ook gewoon met ‘m verkondigen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour bij bol.com niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
02 apr 2021 20:04
Maar TS en Winkel zijn het er toch over eens dat de winkel iets geleverd heeft, namelijk een licht grijze jas, Dat haal ik in ieder geval uit:
Dat ik een verkeerd artikel geleverd heb gekregen is door alle partijen bevestigd.
Waarom zou de verkoper dan nog moeten bewijzen dat er een donker grijze jas is geleverd, terwijl beide partijen niet betwisten dat er een verkeerde, lichtgrijze, jas is geleverd.
Klopt, maar toen Moneyman zijn reactie schreef en terwijl ik mijn reactie schreef was dat nog niet bekent, pas toen ik mijn bericht wilde plaatsen zag ik het. En in de bubbel van de discussie met Moneyman beweerd de verkoper wel een zwarte jas geleverd te hebben. Daarbuiten weten we inmiddels dat partijen het eens zijn over dat aspect. Dat brengt met zich mee dat TS niet verantwoordelijk is voor wat er tijdens het transport gebeurt. In deze casus moet de verkoper aantonen welke jas hij heeft geleverd en daarop moet TS bewijzen dat hij die jas heeft teruggestuurd.

Gesloten