LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Steeds onterecht overboden bij veiling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
goldcare
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2016 15:24

Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door goldcare »

Wilde een partij laminaat kopen en ondervloer. Dus heb een bod gedaan op verschillende partijen. Je kon bieden op exact dezelfde partijen qua kleur en aantal m2. Op een gegeven moment werd ik overboden terwijl een gelijkwaardig partij nog vrij was. Dat vond ik op zich al vreemd. Hetzelfde bleek op de ondervloer, ook overboden terwijl er nog een gelijkwaardige partij beschikbaar was. Ik dacht nou jammer ik kies wel een andere partij en ondervloer uit omdat het voor een tijdelijk oplossing was. Binnen 15 minuten werd ik weer overboden terwijl er nog voldoende gelijkwaardig partijen vrij waren.

Ik dacht dit klopt niet.

Ik heb toen op 40 verschillende kavels en bod uitgebracht en op elke kavel werd ik binnen 15 minuten overboden. Is dit vreemd of niet!!!!. Uiteindelijk bleek alles verkocht te zijn. Dan denk ik die veiling heeft goed gelopen, maar wat blijkt. Een week later staat exact dezelfde veiling weer in de aanbieding en komt hij zelfs om de twee weken terug.

Veiling van diverse partijen; massieve eiken- en grenen vloeren, ondervloeren, click PVC & Twenterand Flooring laminaat te Vriezenveen

In de bijlage een overzicht van de biedingen die ik gedaan heb. De lijst is nog veel langer maar het paste niet op de print screen

Persoonlijk vind ik het aan alle kanten stinken en het ruikt naar oplichting.

En mooi project voor radar om dit verder uit te zoeken.
Bijlagen
biedgeschiedenis (Custom).jpg
(31.05 KiB) 2447 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 07 nov 2016 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast vanwege onduidelijkheid

goldcare
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2016 15:24

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door goldcare »

Dit gaat dus over proveilong

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

Niets nieuws of vreemds onder de zon. Dit gebeurd overal op veiling en verkoopsites. Zo ook bv op Marktplaats.
Heeft niets met oplichting te maken, is het product te duur, koop je het niet. Zo simpel is het.
Welkom in de wereld welke handel heet.....
En in die wereld moet natuurlijk wel winst worden gemaakt !

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door witte angora »

Zo'n bedrijf zal er heus wel voor zorgen dat ze geen verlies maken.

stofzuigertje

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang je onder de inkoop prijs bied gaan ze er zelf even overheen......

Het lijkt goedkoop maar vaste lage prijs zoals Hornbach bouwmarkten is dan toch makkelijker dan deze loze belofte,
en de voorwaarden maken ze zelf dus mag alles helaas.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:Heeft niets met oplichting te maken, is het product te duur, koop je het niet.
Het heeft ook niets meer met een veiling te maken

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

De naam veiling is ook misplaatst, het is verkopen bij opbod totdat het juiste verkoopbedrag geboden wordt.
Zie het probleem niet zo. Als je op een echt koopje uit bent, ben je waarschijnlijk aan het verkeerde adres bij deze leverancier.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit komt toch aardig dicht in de buurt van oplichting. Ik denk zelfs dat de Reclame Code Commissie dit zou veroordelen.
Ik merk trouwens op dat ProVeiling.nl de termijn van het herroepingsrecht niet goed vermeld.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

Zie geen enkele vorm van oplichting, er wordt slechts meegeboden op het eigen product. Waarom zou dat niet mogen. Ze kunnen het ook gelijk voor een hoge prijs aanbieden, is het dan ook oplichting.
Zo lang er geheel vrijblijvende keuze is om iets wel of niet te kopen (of verkopen) is er natuurlijk geen sprake van oplichting.
Te duur, dan koop je het niet, of elders waar het wel "goedkoop" is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is op zijn minst misleiding. Je verwacht dat wanneer niemand hoger biedt, je koper bent.

Dat is dus nooit zo, alleen als je gek genoeg bent om door te bieden tot een vooraf ingestelde grens.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een veiling staat de prijs van de goederen niet vast. Je kunt een product goedkoop krijgen of er veel voor moeten betalen. Dit hangt af van vraag en aanbod. Dat wordt hier doorkruist doordat het veilingshuis zelf de prijs beïnvloed. Daardoor wordt er feitelijk de salamitactiek toegepast. De hoop is dat een koper die het product niet zou kopen als dat in een keer voor 100 euro wordt geboden, dat wel doet als de prijs steets met een klein beetje omhoog gaat. Emotie doet rare dingen met mensen. De klant verwacht deze situatie niet en hoeft dat ook niet te verwachten.

Ik acht het toepassen van salamitactiek een listige kunstgreep en dat er daarmee dus sprake van bedrog. Nu de klant daarbij wordt ontdaan van geld volgt dan tevens dat het oplichting is. Als ze het gelijk voor een hoge prijs aanbieden dan zijn ze juist transparant en passen ze de salamitactiek juist niet toe.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef: Nu de klant daarbij wordt ontdaan van geld volgt dan tevens dat het oplichting is
Of de klant nu bied tegen een andere geintereseerde of tegen de verkoper maakt eigenlijk niet zo uit. De koper wil iets kopen en heeft daarbij een prijs in zijn/haar hoofd. Gaat het er over heen, dan koop je het niet. Je wordt dus niet ontdaan van je geld, je koopt gewoon wat.
Op deze manier zou elke handelaar van oplichting kunnen worden beschuldigd, immers het streven is altijd het product voor de beste prijs te verkopen.
Dat je de prijs kan opvoeren op deze manier is zeker waar, werkt ook prima op bijvoorbeeld Marktplaats. Als je dat niet doet, ben je een dief van eigen portemonnee. Maar oplichting, dat is mijn ogen iets heel anders, bv een dure vaas verkopen, een baksteen leveren :D

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:Of de klant nu bied tegen een andere geintereseerde of tegen de verkoper maakt eigenlijk niet zo uit.
Dat maakt wel uit. Als de verkoper niet zou opbieden en er geen andere geintereseerde dan krijgt de koper het product mee voor een lage prijs.
BL2 schreef:De koper wil iets kopen en heeft daarbij een prijs in zijn/haar hoofd. Gaat het er over heen, dan koop je het niet. Je wordt dus niet ontdaan van je geld, je koopt gewoon wat.
Ontdaan worden van iets beteken dat je iets kwijt raakt. De koper raakt hier ontegenzeggelijk geld kwijt.
BL2 schreef:Op deze manier zou elke handelaar van oplichting kunnen worden beschuldigd, immers het streven is altijd het product voor de beste prijs te verkopen.
Onzin. Oplichting kent nog wel meer bestandsdelen.
BL2 schreef:Dat je de prijs kan opvoeren op deze manier is zeker waar (...)
Dat is dus onethisch en hoort het veilingshuis niet te doen. Ze kunnen ook gewoon starten met hun minimumprijs.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef:
BL2 schreef:Of de klant nu bied tegen een andere geintereseerde of tegen de verkoper maakt eigenlijk niet zo uit.
Dat maakt wel uit. Als de verkoper niet zou opbieden en er geen andere geintereseerde dan krijgt de koper het product mee voor een lage prijs.
Denk dat we ons wat te veel verkijken op het gegeven "veiling". Hier is natuurlijk geen sprake van een veiling, maar gewoon van een verkopende partij welke zijn verkoopsite en verkoopwijze "veiling" noemt.

En omdat het geen echte veiling is wordt het product simpelweg niet verkocht bij een te lage opbrengst, wat ook wel blijkt uit de post van TS.
Dat het woord "veiling" vaak ten onrechte wordt gebruikt is bekend, dat is bv ook zo bij Catawiki, zelfs met een duur betaalde "veilingmeester". De hobbijproducten waar ik verstand van heb gaan daar weg voor prijzen welke regelmatig niet te geloven zijn. Ook daar wordt zeker weten meegeboden door de verkopende partij. Gaat het fout en koopt een handelaar zijn eigen partij, dan komt de volgende veiling de parij gewoon nogmaals op de markt.

In de vroeg tachtiger jaren vorige eeuw kwam ik wel eens in rokerige zaaltjes alwaar fotos bij opbod werden verkocht, daat zaten toen al de verkopers ook al vrolijk mee te bieden op eigen werk :D :shock:

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:Denk dat we ons wat te veel verkijken op het gegeven "veiling". Hier is natuurlijk geen sprake van een veiling, maar gewoon van een verkopende partij welke zijn verkoopsite en verkoopwijze "veiling" noemt.
Er is sprake van een veiling indien er per opbod of per afslag wordt verkocht. Daarvan is hier sprake en dus is dit een veiling.
BL2 schreef:En omdat het geen echte veiling is wordt het product simpelweg niet verkocht bij een te lage opbrengst, wat ook wel blijkt uit de post van TS.
Daarmee wordt onrechtmatig gehandeld. De geijkte weg om een te lage opbrengst tegen te gaan is het starten vanaf het minimumbedrag. De reden waarom men niet start vanaf het minimumbedrag is omdat men er beter van wordt of denkt te worden om de klant te misleiden.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef:Er is sprake van een veiling indien er per opbod of per afslag wordt verkocht. Daarvan is hier sprake en dus is dit een veiling
Dan zou Marktplaats ook een veilingsite zijn, terwijl deze zich juist profileert als verkoopsite.
En als er ergens veel wordt meegeboden en opgelicht is het daar wel.

En ook daar geldt, als het bedrag gehaald is wordt er verkocht en betaald, net als bij dit bedrijf met haar laminaat.
Is het te duur, dan koop je het niet.

stofzuigertje

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als we massaal onder de inkoop prijs blijven bieden en zij op deze manier klanten weer weg moeten sturen door zelf overbieden, dan kost dat hun erg veel en stoppen ze wel.
Gewoon niet meer bieden en volgende keer eventueel latere prijzen.....
Dan leren ze dit soort streken die veel werk kosten wel af.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Bij een veiling staat de prijs van de goederen niet vast.
Dat is ten dele waar. Regelmatig zie je veilingkavels waar er een minimum voor gevraagd wordt door de verkoper. Meer mag, minder niet. Dat is bij dit 'veiling' bedrijf blijkbaar ook zo. Verschil is alleen dat je niet weet wat hun minimum is.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door k2p »

er is wel meer verschil. je wordt gelokt met lagere prijzen. je wordt voor gehouden dat het product meer waard is dan dat het blijkbaar werkelijk is. je wordt aangezet meer te bieden dan je eerst wilde, omdat je denkt dat de marktvraag groter is. Het is gewoon mensen (meer) geld afhandig maken door middel van trucage. Het is oplichting. En het is oneerlijke concurrentie ten opzichte van hen die het spel wel eerlijk spelen.

Daarnaast proberen ze dus onder valse voorwendselen onder bepaalde regels uit te komen zoals het retourrecht en garantie.

vaak zijn deze nep-veilingen van de website zelf, en kost het hun niks om op deze valse manier de veiling weer in te trekken.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Steeds onterecht overboden bij veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

stofzuigertje schreef:Als we massaal onder de inkoop prijs blijven bieden en zij op deze manier klanten weer weg moeten sturen door zelf overbieden, dan kost dat hun erg veel en stoppen ze wel. Dan leren ze dit soort streken die veel werk kosten wel af.
Het kost hun amper iets, eens komt het moment dat iemand wel genoeg bied, en dan wordt het gewoon verkocht. De winstmarge is dan dusdanig dat dit alle kosten ruim dekt. Dat is handel drijven.
Het kost hun amper tiid, wat knip en plakwerk en alles staat weer opnieuw in de "veiling".

En het blijft geen oplichting, immers je betaald wat je ZELF geboden hebt. Dan moet je gewoon niet bieden, zeker niet als het bedrag te hoog wordt en ga je gewoon naar de bouwmarkt :D

Gesloten