Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
TheTheo
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2021 20:06

Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door TheTheo »

Wie denkt dat je veilig koopt bij een webwinkel met thuiswinkel waarborg komt bedrogen uit. “Hoe weet je zeker dat je met een betrouwbare webshop te maken hebt” claimt Thuiswinkel.
Nou, dat waarborg klinkt heel betrouwbaar maar garandeert he-le-maal niets.

Thuiswinkel doet je als consument geloven dat een aankoop bij webwinkels met dit waarborg altijd ‘gewaarborgd’ is.

Maar check het Radarforum alleen maar eens, in de praktijk blijkt het een eenmalige opname waarvoor de webwinkel het keurmerk betaalt (soort Sywert van Lienden mondkapjes verdienmodel).

Wanneer er dan iets mis is sturen zij een mailtje naar de webwinkel... poe poe, nou daar schrikt een oplichter van, NOT.
Daarna mag je naar de geschillencommissie.
Wauw, nou daar ben je mee geholpen als je een oplichter website treft. NOT

Ik had nooit een aankoop gedaan bij een onbekende webwinkel wanneer dat keurmerk er niet had opgestaan.
Het keurmerk stelt expliciet waarborg te geven tegen nep webwinkels.
Nu ik dus opgelicht ben stelt Thuiswinkel dat ten tijde van de keurmerk toets de winkel voldeed aan hun.... checklist.

Ofwel, thuiswinkel waarborg? Een papieren tijger.
Een nepsite kan dus vrij eenvoudig de checklist doorlopen, het keurmerk verkrijgen en zo honderden klanten misleiden. Thuiswinkel waarborg of niet, je bent dan gewoon misleid door het keurmerk.
Ik vind dit laakbaar en daag het keurmerk uit om consumenten die op deze manier zijn misleid schadeloos te stellen.

Voeg maar een verzekering toe aan het keurmerk dat wanprestatie of oplichting door een webwinkel vergoedt, pas dan ben je als consument echt beschermd. Tot die tijd is het thuiswinkel waarborg keurmerk helaas: MISLEIDING

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wellicht is het handiger om neer te zetten wat er gebeurd is met alle stappen die doorlopen zijn. Het is nu onduidelijk wat het probleem is en wat er gebeurd is. Er valt dus ook niets te zeggen over de rol van het waarborg.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door Seinhuis »

100% veiligheid kan thuiswinkel waarborg niet geven. Maar ik denk dat 99% van de sites die legaal de logo gebruiken betrouwbaar zijn. Tevens kan je door deze logo terecht bij www.degeschillencommissie.nl, hun uitspraak is bindend.

Als je iets meer vertel kunnen we je misschien helpen. Anders kan je ook je vraag stellen aan www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als TS nu ook nog wat feiten in het verhaal zou kunnen plaatsen dan is het mogelijk om hier iets over te vinden. Tot nu toe valt het voor mij in de categorie 'Aangemeld op forum, hart gelucht en nooit meer iets van vernomen'. En de forum leden kunnen vervolgens 3 tot 4 pagina's vullen met giswerk :lol: :lol: :lol: :lol:

Randstad82
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2021 15:13

Re: Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door Randstad82 »

Ik zou inderdaad wel eens willen weten wat er nu gebeurt is. Ik heb zelf een webshop met Thuiswinkel waarborg, en ik kan je vertellen dat ze behoorlijk streng zijn. Zeker t.o.v. alle andere keurmerken.

Er volgt een juridische toetsing, waarbij er zeer streng gecontroleerd wordt of je aan de wet koop op afstand voldoet. Verder doen ze een financiële toetsing of je bedrijf gezond is, en daarnaast nog andere toetsingen en controles.

Ik ben absoluut geen prediker voor het thuiswinkel waarborg (sterker nog voor mij is het soms een pain in the ***) maar ik kan me bijna niet voorstellen dat u opgelicht bent door een webshop die bij hen is aangesloten.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Thuiswinkelwaarborg garandeert helemaal niets

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Het probleem zit hem in het feit dat het logo kopieerbaar is. Dat het op een website staat zegt dus in principe helemaal niets.
Pas een check op Thuiswinkel waarborg (https://www.thuiswinkel.org/ledenlijst/) geeft je zekerheid of het logo terecht gevoerd wordt.

Gesloten