LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Renzo1989
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 17:46

Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Renzo1989 »

Hallo allemaal,

Ik hoor steeds meer verhalen van mensen die tegen problemen aanlopen met het herroepingsrecht bij Nederlandse webwinkels die blijken te dropshippen via AliExpress. Heel Facebook staat vol met advertenties van dit soort winkels.

De producten vallen vaak tegen en het verhaal is dan dat de klant het product zelf naar de leverancier moet retourneren en dat zij enkel bemiddelaar zijn. De kosten zijn extreem hoog om producten naar China te sturen dus klanten zien er vervolgens vanaf.

Weet iemand hoe dit precies zit? En kan dat zomaar?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Facebook
Ali versus de rest

Renzo1989
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 17:46

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Renzo1989 »

Ik weet dat zij die winkels exposen, ik zit zelf in een andere vergelijkbare groep, maar mijn vraag blijft: welk recht heb je als zo'n Nederlandse winkel zegt dat je je product naar China terug moeten sturen?
Laatst gewijzigd door Renzo1989 op 25 mei 2020 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Renzo1989
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 17:46

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Renzo1989 »

@breien afhankelijk van de doelgroep word je er in e mobiele app mee doodgegooid. Met een adblocker via je laptop zie je ze niet. Denk aan gadgets, fitness apparatuur, speelgoed, nekmassageapparaten etc.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het begint algemeen bekend te worden als je niets kunt afhalen dat het een Drop Winkeltje is....
Vele dubieuze waardoor de eerlijke verkopers nu ook afhaken en elders gaan.

Kijk of je iets hier kunt afhalen en anders snel wegwezen!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Revoked »

Als klant heb je het recht. Je krijgt het alleen niet. Totdat er iemand is die er wèl een rechtszaak van maakt. Uit principe, ofzo. De ACM doet er ook niets tegen, en dat is jammer.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door 16again »

Terugsturen naar China is natuurlijk onzin, die accepteren geen retour. Voor hun geldt de Nerderlandse wet koop op afstand niet.
Retourzending dient te gebeuren naar Nederlandse adres van de dropshipper (=zijn zolderkamer)

Renzo1989
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 17:46

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Renzo1989 »

Bedankt 16again, zo zie ik het ook, ik kan alleen niet echt een bron vinden dit ook hard 'bevestigd'.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die dropshipper zegt gewoon nee. Dat mag niet, maar wat doe je er aan? Naar de rechter voor een paar tientjes, dat doet bijna niemand.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zou me niet verbazen wanneer veel gedupeerden zullen claimen het ontvangen artikel niet te hebben ontvangen. De bal ligt dan weer bij de verkoper. Vervolgens open je een claim wegens niet ontvangen. Is dat liegen? Jazeker. Maar wat is het alternatief? De dropshipper zal vaak niet kunnen bewijzen dat het artikel is bezorgd omdat de handtekening van de ontvanger ontbreekt.

Sinds 1 januari dit jaar ben je in NL verplicht om producten als pakket naar het buitenland te sturen. Ook als het om een usb-kabeltje gaat dat in een envelop verzonden kan worden. Daar is geen beginnen aan.

rhen
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 apr 2020 16:37
Contacteer:

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door rhen »

Is het ook niet een beetje afhankelijk van hoe de dropshopper zijn algemene voorwaarden en levervoorwaarder heeft opgesteld? Als hij vooraf helder communiceert dat het om dropshipping gaat en dat retouren naar China moeten, en je bent daar mee akkoord gegaan?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door berndv »

hier is een uitleg over de regels:
https://www.charlotteslaw.nl/welke-reto ... l-rekenen/
Elke webwinkel moet duidelijk vermelden wie opdraait voor de kosten van de retourzending. Als er niets over vermeld wordt op de website, dan komen deze kosten voor rekening van de webwinkel. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/welke-reto ... l-rekenen/
© Charlotte's Law
maar om je recht te krijgen, zul je waarschijnlijk wel naar de rechter moeten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik ben eigenaar van een Drop Winkeltje!

Geen enkele voorwaarden online te vinden en die zijn er ook niet!
Alleen de keuze, goedkope zooi via Ali leveren ooit, geen idee of dat 4 of 6 weken gaat worden....
En via B Post en ik heb 90% van de producten op voorraad die binnen week bezorgd werden binnen Benelux.

Gewoon envelop en of dat mag of niet, ik Spoor niet, rij auto!
Mijn winkel is geen Zolder maar Kolder kamertje.
Ik zie leuke dingen die lastig te vinden zijn met nauwelijks concurrentie.
Slecht te vinden artikelen voor Links handige, en andere incourante zooi die vele toch blijkbaar graag willen hebben.

Alleen de oude (model) koffie molens voor met de hand bonen te malen verkopen prima.
Gewoon B Post en tot nu toe 1 klacht wegens gebroken potje bovenop... gewoon nieuwe sturen!

En als je ooit een echte antieke koffie molen in Delfts Blauw ziet, kijk op binnenkant slinger voor merkje,
en als je geen Chinees kunt lezen, vraag de afhaal Chinees eens even...
Vele betalen zich blauw voor dit Delfts blauwe die 80% van alle koffie molens is die ik leverde tot nu toe.
Ook de Hindeloopen versie bij mijn thuis is dus made in China.... gewoon slinger eraf halen en weg slijpen dat merk!

Dat je ze niet op Ali kunt vinden, de Coffee versie wel maar ik laat speciaal voor mijn geen Beige met Coffee maken maar witte met Delfts Blauwe of die uit Hindeloopen.
En Fake boek, ik liep daar ook weg want ik wil daar niet meer langer tussen zitten.

Renzo1989
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2011 17:46

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Renzo1989 »

@rhen, ze geven vaak aan dat het product direct van de leverancier komt, maar niet dat dit China is natuurlijk. Bij het retouren krijg je dan de verassing dat het die kant op moet. Eigenlijk hebben ze het vaak niet goed gedekt in de voorwaarden.

Bedankt voor alle informatie mensen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door berndv »

Renzo1989 schreef:
26 mei 2020 15:06
ze geven vaak aan dat het product direct van de leverancier komt, maar niet dat dit China is natuurlijk.
Technisch gezien niet gelogen, maar dit is wel een grote overeenkomst tussen al die dropshippers. Rechtstreeks van de leverancier, daarom zo goedkoop, geen eigen magazijn en opslag dus goedkoper dan anderen. Maar dan vermelden ze de levertijd als 10 tot 15 werkdagen, wat wel erg aan de krappe kant is.
Renzo1989 schreef:
26 mei 2020 15:06
Eigenlijk hebben ze het vaak niet goed gedekt in de voorwaarden.
Die voorwaarden kloppen meestal van geen kant, in ieder geval niet als je de wettelijke eisen bekijkt waar deze aan horen te voldoen. Het belangrijkste is dat vaak de identiteit van de ondernemer nergens vermeld staat. Je hebt dus geen idee met wie je zaken doet.

sake1987

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dat is het probleem, ze komen met veel poeha en tamtam op Facebook en Instagram, geven aan grote kortingen te geven en dat je wel gek bent als je dat mooie product nu niet koopt. En leveren ja dat doen de meesten wel. Lange levertijden geven al aan dat ze rechtstreeks bij Ali bestellen. En volgens het Nederlands recht heb je dus heel veel rechten, maar krijg ze maar. Wie is zo principieel om voor een paar tientje naar het gerecht te stappen ? En er zijn zoveel verschillende dropshippers.
Koop je rechtstreeks bij Ali voor nog geen kwart wat je bij de Dropshippers betaald, krijg je keurig een mail van wat je hebt besteld en wanneer het geleverd moet zijn. Heb je het product niet na die afgesproken datum, vul je een dispuut in en krijg je je geld keurig terug. Dus wat is beter geregeld?

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vaak klopt het adres op de site gewoon niet. Vorige week 1 die het adres van de belastingdienst in Heerlen gebruikte. Vond de belastingdienst niet leuk.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over herroepingsrecht bij dropshipwinkel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vast wel, krijgen ze toch allemaal leuke spulletjes teruggestuurd.

Gesloten