LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
solonl
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021 13:51

Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door solonl »

Hallo, ik vroeg me af of onderstaande situatie wettelijk gezien wel mag?

Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop en direct geannuleerd. Nu krijg ik een rekening, inclusief dreigen met sommatiekosten, van 55 cent. Na contact gehad te hebben met de webshop wordt er beweerd dat ik dit moet betalen omdat dit de kosten zijn voor de PSP, payment service provider. Ik vind dit een bijzonder vreemd verhaal en vroeg me af of dit wettelijk wel is toegestaan?

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door kuklos »

Het lijkt me een BS actie van die webshop, maar de wettelijke basis ervan weet ik niet.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u hoeft die PSP kosten niet te betalen, grote onzin van die shop.

solonl
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021 13:51

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door solonl »

Bedankt voor de reacties. De PSP heeft inmiddels de klacht opgenomen en contact gelegd met de webshop om de 55 cent ook te crediteren.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry hoor maar een webshop die om 55 ct. Moeilijk loopt te doen, wat een amateurs

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dat mag niet. Daarvoor kan onder meer gekeken worden naar art. 6:230o, 6:230r en 6:230s BW. Lekker gaar laten koken. Om welke webwinkel gaat het?
Die tekst klopt op het eerste gezicht, maar doet geen afbreuk aan het feit dat de verkoper bij herroeping alles moet terugbetalen, dus ook dit soort kosten.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hebben die 55 cent niet terugbetaald. Dus wat gaar laten koken?

solonl
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021 13:51

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door solonl »

De site ichtrecht.nl meldt dat het inderdaad de bedoeling is dat alles terugbetaald wordt, maar dat eventueel de retourkosten voor de rekening van de klant komen:
https://www.ictrecht.nl/blog/terugbetal ... herroeping

"De terug betaal termijn wordt 14 dagen na ontbinding, daar waar dit 30 dagen als maximum was. Let er op dat het overigens alle betaalde bedragen moeten zijn, dus ook de oorspronkelijke verzend -en betaalkosten. Alleen het retourneren is voor kosten van de consumenten, mits dit duidelijk is vermeld."

solonl
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021 13:51

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door solonl »

fonsflons schreef:
09 apr 2021 12:18
Ik denk dat iedere minuut die je hier nog insteekt zonde van je tijd is. Ben heel blij dat je niets betaald hebt en negeer de rest van de verzoeken.

Nog wel een vraag: had je nu wel of niet de bestelling zelf betaald? Want ik lees alleen dat ze dreigen omdat ze die 55 cent willen. Als er nog niet betaald is hoe komen ze er dan bij dat er kosten voor een psp gemaakt zijn?
Je hebt gelijk. Ik heb nog niets betaald, had een achteraf betaalmethode geselecteerd. Toen hebben ze simpelweg die 55 cent overgelaten op de factuur, de rest gecrediteerd op het openstaande bedrag.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Webshop bestelling geannuleerd, moet kosten betalen voor payment service provider

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

solonl schreef:
09 apr 2021 12:27
fonsflons schreef:
09 apr 2021 12:18
Ik denk dat iedere minuut die je hier nog insteekt zonde van je tijd is. Ben heel blij dat je niets betaald hebt en negeer de rest van de verzoeken.

Nog wel een vraag: had je nu wel of niet de bestelling zelf betaald? Want ik lees alleen dat ze dreigen omdat ze die 55 cent willen. Als er nog niet betaald is hoe komen ze er dan bij dat er kosten voor een psp gemaakt zijn?
Je hebt gelijk. Ik heb nog niets betaald, had een achteraf betaalmethode geselecteerd. Toen hebben ze simpelweg die 55 cent overgelaten op de factuur, de rest gecrediteerd op het openstaande bedrag.
Ik zou één mail te sturen. Ik betaal niets aangezien uw vordering wettelijk niet is toegestaan en tot ziens bij de rechter.

Gesloten