webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door akamming »

Hoi,

ik heb een discussie met een webshop. Ik heb een "powerplug" van 16A gekocht. Bewust van 16A, omdat ik er een wasdroger op aansluit. Die wasdroger doet rond net geen 12A. Deze leek het goed te doen. En dus heb ik deze in gebruik genomen en heb ik inmiddels ook de verpakking niet meer.

Echter nu blijkt dat als de wasdroger een aantal beurten achter elkaar doet, deze plug te warm (hij is dan gloeiend heet) wordt en zichzelf uitschakelt. Dit is gedrag wat ik zou verwachten als ik de plug overbelast, maar dat is niet het geval. Ik heb de droger nagemeten en deze doet echt niet meer dan 12A, waar de plug als een 16A plug verkocht is .

Om die reden heb ik het product (binnen 2 weken) teruggestuurd naar de webshop.

Tot mijn onvreugde hebben mij nu maar 80% vergoed. Zij beschouwen het als een normale retour waar ik de verpakking niet meer van heb en vinden zichzelf coulant dat ze uberhaupt nog vergoeden zonder verpakking.

Zij hebben daarvoor 2 argumentaties waarom ik geen beroep :
1. Ze zeggen dat de stekker getest te hebben en dat die het bij hen gewoon goed
2. Ze zeggen nu dat ze "uitgaan van normaal gebruik", en dat de stekker max 3680W doet, maar dat dat altijd een max is, en niet continu en niet eindeloos en dat het dus normaal gedrag is dat die zichzelf uitschakelt als die warm wordt en dat dat dus een teken is dat die doet wat die hoort te doen.

Die 1e wordt een welles-nietes discussie (ik heb de plug niet meer, kan het dus nu niet meer aantonen)
Die 2e snap ik wel, alleen is die niet van toepassing : ik belast rond de 2500W/12A belast. Dat is dus ruim onder de max. ("Uniek aan deze stekker is dat hij belastbaar is tot 16Ampère (3.600 watt) volgens de website",

Het gaat maar om 8 EUR, maar kan slecht tegen dat een webshop gewoon zijn defecte producten niet terugneemt en de kosten niet vergoed. Welke opties heb ik, behalve slechte reviews geven?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Optie: neem uw verlies en steek hier verder geen energie in!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt een afweging maken of de kosten opwegen tegen de opbrengst. Een goed onderbouwde kritische review doet vaak meer wonderen dan wekenlange mailverkeer en frustratie.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Formeel: je kunt gaan procederen of een klacht indienen.

Praktisch: slechte reviews.

Nog meer praktisch: get over it.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door akamming »

helder, zat al op de lijn om een slechte review (produkt voldoet niet aan specs, webshop vergoed niet volledig bij problemen, niet kopen!) te gaan schrijven, maar had gehoopt nog wat opties te hebben proceduren of klacht wordt me te veel werk. Ik weet genoeg. tx voor de antwoorden!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door Revoked »

Voor maar acht euro hoef je ook geen degelijkheid te verwachten. Die 16A zal wel in piekbelasting zijn. En zo'n beetje alle "circuit breakers" worden heet bij gebruik.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door akamming »

Revoked schreef:
08 jun 2021 14:42
Voor maar acht euro hoef je ook geen degelijkheid te verwachten. Die 16A zal wel in piekbelasting zijn. En zo'n beetje alle "circuit breakers" worden heet bij gebruik.
die 8 eur is het dispuut wat ik nog heb met de webshop, niet de aanschaf ;-)

Die gaf ik alleen maar aan om aan te geven dat het dispuut eigenlijk nergens meer om ging, maar dat ik het gewoon niet ok vind dat een webshop er zo mee om gaat ..

anyway... nu gewoon in zakelijk termen in een negatieve review mijn bevindingen aangegeven .. en verder laat ik het rusten..

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als het bedrijf aan is gesloten bij thuiswinkel kan je naar de geschillencommissie gaan. Als je verliest dan ben je je klachten geld kwijt. Anders zal je naar de kantonrechter moeten gaan, wat een hoop geld kost.

De herroepingsrecht vervalt bij een open verpakking en gebruik. Jij wilt ook een nieuwe product kopen.

Echter bij een defect heb je binnen de garantietermijn recht op reparatie, vervanging of je geld terug.

Of je veel moeite in wilt steken voor die 8 euro moet je zelf beslissen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
10 jun 2021 11:31
Als het bedrijf aan is gesloten bij thuiswinkel kan je naar de geschillencommissie gaan. Als je verliest dan ben je je klachten geld kwijt. Anders zal je naar de kantonrechter moeten gaan, wat een hoop geld kost.

De herroepingsrecht vervalt bij een open verpakking en gebruik. Jij wilt ook een nieuwe product kopen.

Echter bij een defect heb je binnen de garantietermijn recht op reparatie, vervanging of je geld terug.

Of je veel moeite in wilt steken voor die 8 euro moet je zelf beslissen.
Volgens mij is TS toch duidelijk geweest: …” . en verder laat ik het rusten..”

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

akamming schreef:
08 jun 2021 11:16
helder, zat al op de lijn om een slechte review (produkt voldoet niet aan specs, webshop vergoed niet volledig bij problemen, niet kopen!) te gaan schrijven, maar had gehoopt nog wat opties te hebben proceduren of klacht wordt me te veel werk. Ik weet genoeg. tx voor de antwoorden!
Maar zoals ik het lees heeft u gebruik gemaakt van de wet van koop op afstand. Hierbij mag de webwinkel uiteraard kosten in rekening brengen wanneer u het product niet in de originele verpakking terug stuurt.

Nergens lees ik dat u vooraf contact heeft gehad met de webshop dat het product niet voldoet aan de verwachtingen en/of specificaties. Retouren om die rede valt natuurlijk niet onder de wet koop afstand.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door akamming »

sylvesterb schreef:
10 jun 2021 13:24
Maar zoals ik het lees heeft u gebruik gemaakt van de wet van koop op afstand. Hierbij mag de webwinkel uiteraard kosten in rekening brengen wanneer u het product niet in de originele verpakking terug stuurt.

Nergens lees ik dat u vooraf contact heeft gehad met de webshop dat het product niet voldoet aan de verwachtingen en/of specificaties. Retouren om die rede valt natuurlijk niet onder de wet koop afstand.
aha.. maar dat u dat niet leest, wil niet zeggen dat ik dat niet gedaan heb ;-). Om het specifiek te maken. Ik heb eerst mail naar de serviceafdeling gestuurd. Deze hebben geantwoord dat ik het retourfomulier met als reden "defect product" kon invullen, en toen is retourenproces gestart ....

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
10 jun 2021 11:31
De herroepingsrecht vervalt bij een open verpakking en gebruik.
Waarom denk je dat?
sylvesterb schreef:
10 jun 2021 13:24
Maar zoals ik het lees heeft u gebruik gemaakt van de wet van koop op afstand. Hierbij mag de webwinkel uiteraard kosten in rekening brengen wanneer u het product niet in de originele verpakking terug stuurt.
De rechter kan een dergelijke vordering alleen toewijzen indien hij van oordeel is: (i) dat de waarde van een product verminderd als gevolg van het weggooien van de doos; (ii) dat het weggooien van de doos niet noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen; en (iii) dat de verkoper aan zijn informatieplicht omtrend het herroepingsrecht heeft voldaan. Het is niet nodig om de doos weg te gooien, maar het staat niet vast dat de verkoper aan zijn informatieplicht heeft voldaan noch dat een rechter zal oordelen dat de waarde van een product verminderd wordt door het weggooien van de doos noch dat een eventuele waardevermindering gelijk is aan de kosten om de verpakking te vervangen. Hier zijn zeker goede argument voor te geven maar er zijn eveneens goede tegenargumenten tegen te geven.
Artikel 6:230s lid 3 BW
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door alfatrion »

akamming schreef:
08 jun 2021 08:01
Ik heb een "powerplug" van 16A gekocht. Bewust van 16A, omdat ik er een wasdroger op aansluit. Die wasdroger doet rond net geen 12A.
De wettelijke regelingen voor koop op afstand en conformiteit zijn van toepassing. Immers, je geeft aan binnen twee weken ontbonden te hebben (partijen lijken het daarover eens te zijn) en dat het product geen 16A aan kan. De verkoper geeft aan of lijkt aan te geven, dat het product alleen 16A als piekbelasting aan kan. Wat is hierover in het aanbod gecommuniceerd?

Je geeft ook aan dat de verkoper heeft aangegeven dat zij uitgaan van "normaal gebruik" en daarop kun je aangeven dat je het product normaal hebt gebruikt, omdat je er een consumenten product op hebt aangesloten.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: webshop retourneert gedeeltelijke bedrag

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Mensen zijn altijd zo onnadenkend bezig . En maar bestellen mensen !! Er zijn genoeg Fysieke zaken waar je langs kan komen om zoiets aan te schaffen . Maar goed , op de eerste plaats had je na dat gebrek een elektrotechnieker moeten laten checken of het inderdaad klopt wat de gegevens betreft wat die website aangeeft . De Ampere's en het aantal wattage's . Voor dat je dat ding opstuurt ! Dan heb je altijd een contra expertise en als het kan op papier . Nu ga je dat ding gelijk opsturen en dat had je dus niet moeten doen . Had eerst het antwoord afgewacht wat zei er van vinden . En als je dat ding toch moet opsturen vraag dan ( als het al niet automatisch gebeurt ) een bewijs bij dat postagentschap . En stuur ze per e-mail ook als bijlage het expertise document van de test mee met je bericht . Maar ook hier weer , vermoed ik dat je geen rechtsbijstand hebt . Als dat zo is dan is dat Dom !!!

Gesloten