LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door BBCS »

Het gaat hier om de vraag of de winkel waar het over gaat de klant mag contacteren als er een probleem is met de webshop.

Dàt is de vraag.

Hier gaat het duidelijk NIET om misbruik van die gegevens, ook gaat het hier niet om reclameuitingen of dergelijke.

Dus is dan Wehkamp buiten haar boekje gegaan?

Het antwoord is nee.

Als Wehkamp gebeld zou hebben voor reclameuitingen, promotiedoeleinden of dergelijke, dan was Wehkamp wel buiten hun boekje gegaan.

Er is iets mis gegaan met een bestelling, dus mag Wehkamp wel degelijk contact opnemen met haar klanten als er problemen zijn.

Alleen als het hierom gaat, gaat Wehkamp niet buiten hun boekje, als het om andere zaken gaat, dan gaat Wehkamp wel buiten hun boekje.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Big-V »

Je draait nogal BBCS. Aanvankelijk vond je dat Wehkamp niet onjuist had gehandeld, omdat ze de gegevens niet openbaar hebben gemaakt, en nu blijkt dat je geen kennis van zaken had, gooi je het ineens over een andere boeg.
Er is iets mis gegaan met een bestelling, dus mag Wehkamp wel degelijk contact opnemen met haar klanten als er problemen zijn.

Alleen als het hierom gaat, gaat Wehkamp niet buiten hun boekje, als het om andere zaken gaat, dan gaat Wehkamp wel buiten hun boekje.
Er is niets mis gegaan met een bestelling. Er is namelijk helemaal geen bestelling geplaatst. TS Heeft enkel wat artikelen in haar mandje gedaan en vervolgens niet afgerekend.
Hoeveel telefoontjes zou ik wel niet krijgen als ik voor ieder artikel in mijn winkelmand een telefoniste aan de lijn krijg?

En wat is de volgende stap? Iedere bezoeker van de website bellen om te vragen of er iets verkeerd is gegaan?
Het is overduidelijk een verkooptruc. Ik neem toch aan dat je dat zelf ook wel ziet.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Wet Bescherming Persoonsgegevens is hier van toepassing omdat de verwerking van de gegevens op geautomatiseerde wijze wordt gedaan. (art 2 lid 1 WBP) Gebruikers maken op de website een account aan waardoor het voor hen duidelijk is dat hun gegeven langer bewaard dan strikt noodzakelijk is voor het uitvoeren van de bestelling. Hierdoor is er m.i. spraken van een ondubbelzinnige toestemming van de klant (art 8 sub a WBP) en mag de winkel dit doen.

Echter mogen de persoonsgegeven niet gebruikt worden op een wijze die onverenigbaar is met het doelende waar ze voor verkregen zijn. (art. 9 lid 1 WBP) Door jezelf te registeren geef je geen toestemming aan de verkoper om deze gegevens te gebruiken voor het sluiten van een overeenkomsten op initiatief van de verkoper en dus kunnen tot de conclusie komen dat Wehkamp hier de wet overtreed.
BBCS schreef:Ik weet juist wel waar ik het over heb.
Alleen al het feit dat je dit de wet op de privacy noemt geeft aan dat je niet weet waar je het over hebt.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Hester,

Ik begrijp dat je wel klant bent bij Wehkamp?
En dat je soms wel eens besteld via het Internet?

In dat geval, kan ook een "snuffelbezoek" gezien worden als een poging tot aankoop - vanwege 'cookies'.

Dit zijn kleine bestandjes waarin jouw PC aan je klantnummer, met gegevens zoals tijd/datum etc. gekoppeld worden.

Dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn dat men gebeld heeft, omdat men gezien heeft dat klant "Hester" is wezen shoppen, maar geen aankoop heeft gedaan.
Mischien had men ook storing met de site, en is men daarom gaan bellen (om te voorkomen dat mensen roepen "slechte site , wil ik bestellen gaat het mis").

Mischien is dit in uw beleving vreemd, maar vanuit de optiek van klantenbinding en service is dit een goede actie.

Dus, ja, men mag dit, omdat er een klantenrelatie bestaat.
Het is dus geen inbreuk op de privacy.

Als je herhaling wil voorkomen, zorg dan dat na elke surfsessie de 'cookies' verwijderd worden. Dit kan deels via de browser zelf, of via een gratis programma 'ccleaner' (even op googlen).

Hester_Tilburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2009 22:18

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Hester_Tilburg »

@ Guardian72

Ik snap nu ondertussen dat Wehkamp mijn gedrag in de gaten houd met 'cookies', en begrijp dat ik deze moet verwijderen.

Wat mij stoord is dat ze dus mijn computer 'cookies' gebruiken om te kijken wat ik doe en daar op reageren door mij persoonlijk te bellen.

Wat ze dus ook in zouden kunnen doen is al mijn internet gedrag in de 'cookie' loggen en daar op regageren. In feiten is die nu al gedaan.

Dit is dus iets wat ik de Wehkamp kwalijk neem en waar ik niet van gediend ben, zeg maar boos.

Volgens mij gaan ze met dit gedrag dus buiten hun boekje.
Daar ik niet was ingelogd, en mij dus niet explicied bij hun aan-gemeld heb.

Ik denk dat dit toch ergens geregeld moet worden dat bedrijven die dit doen direct op hun vingers getikt worden. Zeg maar het spioneren doormiddel van 'cookies'....



Hester

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik snap nu ondertussen dat Wehkamp mijn gedrag in de gaten houd met 'cookies', en begrijp dat ik deze moet verwijderen.

Wat mij stoord is dat ze dus mijn computer 'cookies' gebruiken om te kijken wat ik doe en daar op reageren door mij persoonlijk te bellen.

Wat ze dus ook in zouden kunnen doen is al mijn internet gedrag in de 'cookie' loggen en daar op regageren. In feiten is die nu al gedaan.
Mis, dat doen ze niet met een cookie.

Als je eens een keer bent ingelogd, worden je gebruikersnaam en wachtwoord opgeslagen in een cookie.
De volgende keer dat je op de site inlogd, wordt je automatisch ingelogd, en vandaar dat Wehkamp je kon benaderen.
Dit is dus iets wat ik de Wehkamp kwalijk neem en waar ik niet van gediend ben, zeg maar boos.

Volgens mij gaan ze met dit gedrag dus buiten hun boekje.
Daar ik niet was ingelogd, en mij dus niet explicied bij hun aan-gemeld heb.

Ik denk dat dit toch ergens geregeld moet worden dat bedrijven die dit doen direct op hun vingers getikt worden. Zeg maar het spioneren doormiddel van 'cookies'....
Denk je nu werkelijk dat normale webwinkels jouw gaan bespioneren?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Hester,

de 'cookie' discussie woed al enige tijd in de IT wereld.
Voor mij, als systeembeheerder, zijn cookies ook een risico.

Jouw ervaring is voor mij een bevestiging dat ze inderdaad gebruikt kunnen worden.
Nu is het Wehkamp, en hoewel niet netjes, toch redelijk veilig.

Maar straks? Vooral de mogelijke acties van onbekenden zijn zorgelijk.

Veiligheid van de PC is vaak een nachtmerrie voor diegenen die er voor moeten zorgen :(

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Als je eens een keer bent ingelogd, worden je gebruikersnaam en wachtwoord opgeslagen in een cookie.
De volgende keer dat je op de site inlogd, wordt je automatisch ingelogd, en vandaar dat Wehkamp je kon benaderen.
Je wordt alleen automatisch ingelogt als je dat aangeeft bij je originele inschrijving.
Dan moet je een boxje aankruizen.
En zoals Hester in haar eerste post al duidelijk aangaf, was zij NIET ingelogd.
Dus hoe kan Wehkamp dan weten, buiten cookies om, dat zij op de site was?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door BBCS »

En zoals Hester in haar eerste post al duidelijk aangaf, was zij NIET ingelogd.


Ook niet automatisch?
Dus hoe kan Wehkamp dan weten, buiten cookies om, dat zij op de site was?
Op de server wordt wel de ip adressen gelogd.
Maar voor de rest kunnen zij dat niet weten.
Dus geloof ik dat verhaal niet dat ze niet ingelogd was.

Hester_Tilburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2009 22:18

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Hester_Tilburg »

Hallo

Nog maals, ik was niet ingelogd.

Bij de Wehkamp hoef je nl pas op het einde, als je je bestelling wil af maken, aan te geven of je klant bent. En dan je naam of klantnummer ingeven.

Kortom er is duidelijk misbruik gemaakt wat ze met hun 'cookie' kunnen doen.

Dit is nu wat mij de hele tijd stoort. Hier heb ik duidelijk geen oke voor gegeven. Wel geeft de Wehkamp op hun site aan dat als je computer 'cookies' accepteerd dit handig is want dan zie je als je terug komt nl welke goederen je al bekeken hebt. Op zich niets om je druk over te maken.

Maar de Wehkamp doet dus nog meer. Wat volgend mij dus buiten heet boekje is. nl jouw computer gedrag zeg maar aftappen zonder dat je hiervan op de hoogte bent.

Jullie begrijpen het al ik blijf er een beetje boos over.

Te meer er mensen zijn dit dit nu al de normaalste zaak van de wereld blijken te vinden. Voor mij is dit niet normaal


Groet

Hester

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit is nu wat mij de hele tijd stoort. Hier heb ik duidelijk geen oke voor gegeven. Wel geeft de Wehkamp op hun site aan dat als je computer 'cookies' accepteerd dit handig is want dan zie je als je terug komt nl welke goederen je al bekeken hebt. Op zich niets om je druk over te maken.


Als je al eens een keer bent ingelogd en je gaat dan opnieuw op die site, dan kan het heel goed zijn dat je dan automatisch wordt ingelogd.
Kortom er is duidelijk misbruik gemaakt wat ze met hun 'cookie' kunnen doen.
Een cookie is niks anders dan een klein tekstbestandje waarin je inlogcodes wordt opgeslagen.
Maar de Wehkamp doet dus nog meer. Wat volgend mij dus buiten heet boekje is. nl jouw computer gedrag zeg maar aftappen zonder dat je hiervan op de hoogte bent.


Dat geloof ik niet dat ze dat doen.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door triangel »

Ik snuffel geregeld op de site van Wehkamp en als iets me aanstaat en afgeprijsd is doe ik het in de winkelmand. Om vervolgens 2-3 dagen later er achter te komen dat het "bestelde" uitverkocht is, dus dan verwijder ik het weer. Volgens Wehkamp blijven de spullen 30 dagen in je winkelmand, je hoeft overigens niet ingelogd te zijn om in een winkelmand te kijken, als je het wilt bestellen wel!

JANE D
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2009 22:54

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door JANE D »

Als je nou eens je internetinstellingen wijzigt dan kan dit ook niet meer gebeuren.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door mylo1 »

Gewoon je winkelwagentje LEEG MAKEN als jij je bedacht hebt en niets wil afnemen
Lijkt mij logich en doeltreffend ..doe ik ook altijd...ga ook niet met spulletjes van de blokker naar de kassa ,om het vervolgens [gelijk] weer terug te brengen
Even nadenken helpt echt wel!

fckgw
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mar 2009 21:03

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door fckgw »

Even nadenken helpt echt wel!
Een webshop is nu eenmaal wat anders dan een fysieke winkel dus je vergelijking slaat kant nog wal. Ga zelf even nadenken. Mensen nabellen op deze manier is gewoon hartstikke opdringerig en irritant.

Contentgirls
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2009 22:44

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door Contentgirls »

dat Wehkamp iets kán doen en mág doen betekent niet dat ze het ook móéten doen! Ben er ook niet erg van gecharmeerd:
http://www.contentgirls.nl/2009/07/wehk ... eze-zomer/

GoldenIndy
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jul 2006 13:51

Re: Wehkamp belt er ligt nog iets in u winkelmandje

Ongelezen bericht door GoldenIndy »

Sommige mensen maken ook overal een probleem van. Je hebt hier met een postorderbedrijf te maken dat gewoon commercieel bezig is, je wordt niet afgeluisterd door de geheime dienst.
Verder: nee zeggen en ophangen. Moeilijk he.

Gesloten