LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet kopen op afstand.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
[email protected]
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 09:03

Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door [email protected] »

Graag wil ik duidelijkheid over wat deze wet nu eigenlijk inhoud.

Volgens mij houd deze wet het volgende in:

A) Kopen op afstand is bedoeld voor impulsieve aankopen.
Een impulsieve aankoop is een aankoop van een reclame die ik zie bestel deze en bedenk mij daarna wat moet ik er mee.
Krijg ik het product thuis en ik stuur het direct terug vind ik dat ik voldoe aan de wet kopen op afstand.

B) Koop ik een jurk draag ik deze op een feest en vind eigenlijk dat deze niet lekker zit kan ik deze dan nog wel of niet terug sturen.
Koop ik elektronica gebruik ik deze maar ik snap dit product niet helemaal mag ik het dan terug sturen.
Koop ik net voor het WK een tv kijk de eerste wedstrijd en NL verliest ik baal hier zo van mag ik de TV dan terug sturen.

Wat is eigenlijk de bedoeling van de wet kopen op afstand.
A) Het tegengaan van impulsieve aankoop
B) Het onbeperkt gratis uitproberen van producten en als het mij niet bevalt mag ik deze terug sturen.

Gr Sandra

mpr1980
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jul 2010 11:34

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door mpr1980 »

Volgens mij geen van beide....

Als je een product in de winkel koopt, kun je hem bekijken, proberen, etc. Je hebt dus kans om een gefundeerde mening over het product te maken voor je het product koopt. Maar zelfs dan, kun je na afloop het product vaak nog retourneren binnen een bepaalde termijn.

Bij verkoop op afstand kun je een product niet bekijken, proberen, etc. Hiervoor is de wet op afstand gemaakt. In deze wet staat geregeld dat je als consument bepaalde rechten en plichten hebt, maar ook de verkoper heeft deze. De verkoper moet je o.a. goed en volledig informeren (via het beschikbaar stellen van Algemene Voorwaarden o.a.) over de verkoop. Wat zijn als consument je rechten en plichten.

Daarnaast regelt de wet dat je als consument een bepaalde bedenktermijn hebt en dat de verkopende partij je retourzending moet accepteren binnen een bepaalde termijn. Ook de betaling moet daarna worden geretourneerd.

Zoek vooral eens op internet en je kunt heel veel uitleg vinden.

[email protected]
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 09:03

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door [email protected] »

Het onderstaande kom ik overal tegen:

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.

Hieruit kan ik niet uit opmaken dat ik een product kan testen en als ik het niet goed vind terug kan sturen.
Ik lees ook op andere forums dat als je het product uit de verpakking haalt en er de beschermende folie af haalt de koop is gesloten of er mag bij het retour sturen een bedrag door de winkel in mindering worden gebracht.
Je kunt het product dan niet meer in originele nieuwe staat terug sturen en de winkel kan het ook niet meer als zijnde nieuw verkopen.
Met namen afstandsbedieningen zijn vaak verzegeld.

Hier zitten wij als consument nog in een grijs gebeid.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door olaf79 »

[email protected] schreef:Het onderstaande kom ik overal tegen:

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.

Hieruit kan ik niet uit opmaken dat ik een product kan testen en als ik het niet goed vind terug kan sturen.
Ik lees ook op andere forums dat als je het product uit de verpakking haalt en er de beschermende folie af haalt de koop is gesloten of er mag bij het retour sturen een bedrag door de winkel in mindering worden gebracht.
Je kunt het product dan niet meer in originele nieuwe staat terug sturen en de winkel kan het ook niet meer als zijnde nieuw verkopen.
Met namen afstandsbedieningen zijn vaak verzegeld.

Hier zitten wij als consument nog in een grijs gebeid.
Het betreft een zicht termijn. Je mag een product dus proberen, bekijken en inspecteren. Het product moet daarna nog wel verkoopbaar zijn. Het is dus aan te raden de verpakking goed te bewaren. Als het verwijderen van de beschermfolie niet nodig is om het product te inspecteren moet je dat dus gewoon laten zitten. Als je een bescherming moet verwijderen omdat je het product anders niet kunt inspecteren mag je dit verwijderen.

Overigens mag de verkoper ook geen administratiekosten rekenen. Alleen de kosten van retourzending komen voor rekening van koper. Ook de verzendkosten moeten dus gerestitueerd worden.

De 7 werkdagen zichttermijn gaan in op de werkdag volgend op de dag van aflevering. Bij levering op vrijdag heb je dus tot de dinsdag in de daarop volgende week om de koop te ontbinden. De termijn van 7 werkdagen wordt verlengt naar 3 maanden indien de verkoper niet duidelijk vermeldt:
- wie hij is (naam, adres)
- wat de kosten zijn
- DAT de koop te ontbinden is
- Hoe de koop te ontbinden is.
- Wanneer het geld zal worden terugbetaald (indien er vooruit is betaald, mag dit ten hoogste 30 dagen na ontbinding, liever eerder natuurlijk)

Hopelijk is het zo duidelijk.

[email protected]
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 09:03

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ja dit is duidelijk echter lees ik ook op internet winkel het volgende:
(( Satelliet winkel Valkenswaard ))


BEDENKTIJD       De bedenktijd is 7 werkdagen (vanaf 1 dag na verzenddatum tot retourontvangst. Hierna is geen bedenktijd meer mogelijk. De betaling zal binnen 30 dagen op uw rekening worden teruggestort.*

* Enkel wanneer de verpakking en het product geheel onbeschadigd worden geretourneerd kan het volledige aankoopbedrag worden geretourneerd, anders worden er kosten berekend voor het vervangen van de onderdelen of de originele verpakking.
Verzendkosten worden niet geretourneerd daar dit kosten zijn die ook door ons voldaan dienen te worden bij de transporteur.


Hoe kan ik een product testen als ik de originele verpakking er niet af haal.
Met namen bij de afstandsbediening is dit niet mogelijk.



RUILEN OF RETOUR       Een besteld artikel ruilen of retourneren is geen enkel probleem. Ruilen en retourneren is mogelijk binnen 30 dagen na levering en onder de volgende voorwaarden:
- Met de orginele factuur en/of retourformulier.
- Het artikel is compleet, niet gebruikt en niet beschadigd.
- Het artikel zit in de originele, onbeschadigde verpakking.
Artikelen die niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen, kunnen helaas niet worden geruild of geretourneerd en worden teruggestuurd of u ontvangt een rekening voor het herstellen.
Voor het retourneren van goederen maakt u eerst op deze pagina een ticket aan. U ontvangt van ons een Retour/RMA nummer welke op de verpakking vermeld dient te worden.


Ik lees hier duidelijk dat het artikel niet gebruikt mag zijn.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door brokkel »

Even zoals ik de wet begrijp.
A) Kopen op afstand is bedoeld voor impulsieve aankopen.
Een impulsieve aankoop is een aankoop van een reclame die ik zie bestel deze en bedenk mij daarna wat moet ik er mee.
Krijg ik het product thuis en ik stuur het direct terug vind ik dat ik voldoe aan de wet kopen op afstand.Ja, inderdaad hiervoor is de wet letterlijk bedoelt.

B) Koop ik een jurk draag ik deze op een feest en vind eigenlijk dat deze niet lekker zit kan ik deze dan nog wel of niet terug sturen.Nee, dit is gebruik. Je mag hem wel uit de verpakking halen en passen. Daar mag geen beperking op worden gemaakt. Daarintegen is het dragen naar een feest dus geen proberen meer maar daadwerkelijk gebruiken. Het is wel aan de winkelier om dit aan te tonen.
Koop ik elektronica gebruik ik deze maar ik snap dit product niet helemaal mag ik het dan terug sturen.Ja. Het product voldoet niet aan je eisen tijdens de bedenkperiode. Let wel dat de verpakking met alle redelijkheid moet worden beschermd. Dus openen mag maar het kapotscheuren van de doos is weer niet toegestaan. Ook hier weer is het de winkelier die hierin het bewijs moet leveren.
Koop ik net voor het WK een tv kijk de eerste wedstrijd en NL verliest ik baal hier zo van mag ik de TV dan terug sturen.Nee, je hebt het product letterlijk gebruikt en mag niet zomaar retour gestuurd worden maar net als hierboven. De bewijslast ligt dus weer bij de winkelier. Je moet een afstandsbediening uitpakken om deze uit te kunnen proberen en hier mogen dus geen beperkende voorwaarden aan worden gesteld. Je hoeft de informatiestickers niet te verwijderen om de tv uit te proberen dus dat kan weer wel als een beperkende factor worden gezien. Hou rekening met alle redelijkheid. Dat zal een rechter namelijk in alle gevallen ook doen. Dus de afstandsbediening uitpakken mag altijd zonder dat hiervoor kosten berekend mag worden. In deze is de winkelier in de door jou omschreven voorwaarde dus eigenlijk fout. Wel moet je de apparatuur met zorg uitpakken en de verpakking met zorg behandelen.

Wat is eigenlijk de bedoeling van de wet kopen op afstand.
A) Het tegengaan van impulsieve aankoop. Ja
B) Het onbeperkt gratis uitproberen van producten en als het mij niet bevalt mag ik deze terug sturen.Nee, het beperkt uitproberen van het product is zonder voorwaarden toegestaan. Het is niet onbeperkt uitproberen, je mag zelf ook wel bedenken dat je van enige redelijkheid moet uitgaan. Denk hierbij aan de door jou genoemde voorbeelden.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door WilWil »

mpr1980 schreef:Volgens mij geen van beide....

Als je een product in de winkel koopt, kun je hem bekijken, proberen, etc. Je hebt dus kans om een gefundeerde mening over het product te maken voor je het product koopt. Maar zelfs dan, kun je na afloop het product vaak nog retourneren binnen een bepaalde termijn.
In dit geval hangt e.e.a. af van de coulance van de verkoper. De koop is gesloten, de verkoper is niet verplicht het product terug te nemen. Vele verkopers hebben een regeling waarbij je mag retourenern binnen een bepaalde periode. De verkoper hoeft geen geld terug te geven, dit mag ook in de vorm van een tegoedbon. Maar nogmaals dit is service, wettelijk gezien is koop gewoon koop. De verkoper kan je echter ook houden aan de koopovereenkomst.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik koop vaak via internet en dit is mijn persoonlijke mening.

De producten mogen niet gebruikt zijn, dus je kan ze uitproberen zolang je ze maar in hun originele staat terug kan sturen. Ze moeten er dus uit blijven zien alsof ze splinternieuw zijn.

Heb nog nooit problemen gehad met producten die ik heb teruggestuurd terwijl ik het meeste wel heb uitgeprobeerd.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door A.niem »

Sinds september is het in plaats van 7 werkdagen 14 kalenderdagen geworden (europese regels) Het gaat inderdaad in op de dag na ontvangst van de goederen.

Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Dit is de officiële tekst van de algemene voorwaarden die o.a. wordt verstrekt door de KvK en thuiswinkelwaarborg.org.

Het komt erop neer dat je de producten mag uitpakken, mag testen om daarna te beslissen of het is wat je ervan verwacht hebt. Zeg maar hetzelfde als wat je in de winkel zou doen met een showmodel. Een jurk pas je in de winkel en reken je daarna af, voordat je naar het feest gaat. Dit is ongeveer hetzelfde als op internet. Je rekent alleen meestal voortijds af. Past de jurk na aflevering, en als je hem wilt houden doe je hem aan naar het feest. Mocht je de artikelen retourneren, dan pak je ze zo goed mogelijk in de originele verpakking weer in. Mits dit mogelijk is.

De winkel is verplicht het door jou betaald bedrag retour te storten na het retour ontvangen van het pakket. Enkel als je een deel van de bestelling houdt, dan hoeft de winkel de in rekening gebrachte verzendkosten niet retour te betalen.

Ook mag de winkel geen administratiekosten of iets dergelijks (dus ook geen kosten omdat de originele verpakking niet meer heel is, tenzij het te vermijden was dat de verpakking kapot is) in rekening brengen. Dit zijn bedrijfskosten. Het risico voor de winkel.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door dhc »

WilWil schreef:
mpr1980 schreef:Volgens mij geen van beide....

Als je een product in de winkel koopt, kun je hem bekijken, proberen, etc. Je hebt dus kans om een gefundeerde mening over het product te maken voor je het product koopt. Maar zelfs dan, kun je na afloop het product vaak nog retourneren binnen een bepaalde termijn.
In dit geval hangt e.e.a. af van de coulance van de verkoper. De koop is gesloten, de verkoper is niet verplicht het product terug te nemen. Vele verkopers hebben een regeling waarbij je mag retourenern binnen een bepaalde periode. De verkoper hoeft geen geld terug te geven, dit mag ook in de vorm van een tegoedbon. Maar nogmaals dit is service, wettelijk gezien is koop gewoon koop. De verkoper kan je echter ook houden aan de koopovereenkomst.

Ga je eerst een inlezen in de wet KOA!
Wat je schirijft is volslagen onzin en heeft slechts betrekking op de koop in een fysieke winkel. Heeft totaal niets te maken met internetaankopen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht*

Of er niet genoeg topics zijn over de wet kopen op afstand, hier weer eentje, waarbij alles weer tot in den treure toe uit moet worden gemolken, waarbij vooral het 'recht' van de consument voorop staat, de aller uiterste grenzen, liefst nog een beetje wijder...

Is het nu echt zo moeilijk om te bedenken waar het om gaat? Je krijgt een nieuw product binnen, als je het retourneert, dan moet het nog steeds nieuw, dus ongebruikt, zijn. Iets dat gebruikt is, kan de winkelier daarna niet meer opnieuw als nieuw verkopen.

Zelf zou je het toch ook niet willen, een nieuwe feestjurk bestellen, en dan een exemplaar krijgen dat door een ander al een keer op een feest gedragen is?

Bedrijfsrisico, als nieuw verzonden spullen gebruikt terug gestuurd worden, doe ff normaal zeg.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ze hebben het toch over een echte winkel!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door bprosman »

Zelf zou je het toch ook niet willen, een nieuwe feestjurk bestellen, en dan een exemplaar krijgen dat door een ander al een keer op een feest gedragen is?
Of een onderbroek :wink:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Ze hebben het toch over een echte winkel!
Dit is de vraag:
A) Kopen op afstand is bedoeld voor impulsieve aankopen.
Dit betreft dus niet het kopen in een echte winkel, maar kopen via internet.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
Zelf zou je het toch ook niet willen, een nieuwe feestjurk bestellen, en dan een exemplaar krijgen dat door een ander al een keer op een feest gedragen is?
Of een onderbroek :wink:
Lolbroek :lol: :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat was gericht aan DHC.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wel goed lezen mensen, de een reageert op de ander over een stenen winkel.......zucht.......

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door bprosman »

Wel goed lezen mensen, de een reageert op de ander over een stenen winkel.......zucht.......
Ja en ? :wink: Misschien heb je de stoep alleen wel nodig voor een feestje, en als alle familie weg is heb je m niet meer nodig :wink:

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door WilWil »

dhc schreef:
WilWil schreef:
mpr1980 schreef:Volgens mij geen van beide....

Als je een product in de winkel koopt, kun je hem bekijken, proberen, etc. Je hebt dus kans om een gefundeerde mening over het product te maken voor je het product koopt. Maar zelfs dan, kun je na afloop het product vaak nog retourneren binnen een bepaalde termijn.
In dit geval hangt e.e.a. af van de coulance van de verkoper. De koop is gesloten, de verkoper is niet verplicht het product terug te nemen. Vele verkopers hebben een regeling waarbij je mag retourenern binnen een bepaalde periode. De verkoper hoeft geen geld terug te geven, dit mag ook in de vorm van een tegoedbon. Maar nogmaals dit is service, wettelijk gezien is koop gewoon koop. De verkoper kan je echter ook houden aan de koopovereenkomst.

Ga je eerst een inlezen in de wet KOA!
Wat je schirijft is volslagen onzin en heeft slechts betrekking op de koop in een fysieke winkel. Heeft totaal niets te maken met internetaankopen.

Misschien moet jij even de qoute lezen waarop ik reageer. Dit gaat namelijk om een echte winkel ipv een webwinkel. Ik schrijf geen onzin!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Was bedoeld voor DHC en Witte Angora.

Gesloten