LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
appelman2
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:11

Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door appelman2 »

Buiten mijn schuld kreeg ik van een bedrijf een onlinebestelling twee keer, terwijl ik maar voor één keer betaald heb. Ik had ze vooraf gewaarschuwd dat er wat mis leek te gaan op hun website (ik kreeg twee bevestigingen) en ze zouden zorgen dat het in orde kwam. Toch werd het twee keer bezorgd. Helaas was ik de tweede keer zelf niet thuis, anders zou ik het geweigerd hebben.

Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald. Het bedrijf wil nu dat ik het zelf terugstuur en mij de kosten vergoeden. Volgens mij is dat niet juist: zij hebben het probleem veroorzaakt en hebben contact met een vervoerder. Het ligt dus meer voor de hand dat zij die vervoerder op een afgesproken tijdstip bij mij langs sturen om het op te halen en de geldzaken zelf met de vervoerder regelen, zodat ik geen financieel risico loop. Heb ik het recht om dat te eisen?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Strikt wettelijk gezien zou je de ongevraagd toegestuurde goederen zelfs kosteloos mogen houden.

Teruggeven zou wel redelijk zijn, maar dan mag het bedrijf dat inderdaad mooi zelf regelen. En dan uiteraard het ophaal tijdstip zo regelen dat het jou (of een huisgenoot) goed uitkomt.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De kosten (en het risico!) van een onjuiste levering komen voor rekening van degene die het onjuist heeft verzonden. Laat zij dus ook die verantwoordelijkheid houden om het op te halen, zodat de verantwoordelijkheid niet onbedoeld op jou overgaat.
Ivo.w schreef:
21 okt 2019 19:08
Strikt wettelijk gezien zou je de ongevraagd toegestuurde goederen zelfs kosteloos mogen houden.
Dat is niet waar.

Zou een mooie boel worden, als je alles wat per ongeluk toegezonden wordt zou mogen houden :wink:

Ik neem aan dat je doelt op de bepalingen in art. :7 lid 1 BW (zie hieronder). De bepaling dat je de ongevraagde toegezonden goederen om niet mag houden, geldt slechts als de goederen toegezonden zijn om de consument tot koop te bewegen. Daarvan is geen sprake.
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door geengast »

De moeilijkheid in dit verhaal is te vinden in de regel: "dat er wat mis leek te gaan op hun website".
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?

Niet om u te beschuldigen, maar om aan te geven dat er ook veel verkeerd kan gaan aan de 'bestel'-kant.
Het is dan moeilijk om te bepalen wie de 'schuldige' is, als die er al is.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door witte angora »

appelman2 schreef:
21 okt 2019 17:25
Buiten mijn schuld
Ik had ze vooraf gewaarschuwd dat er wat mis leek te gaan op hun website (ik kreeg twee bevestigingen)
Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?

Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 okt 2019 08:32
appelman2 schreef:
21 okt 2019 17:25
Buiten mijn schuld
Ik had ze vooraf gewaarschuwd dat er wat mis leek te gaan op hun website (ik kreeg twee bevestigingen)
Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?

Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
Misschien is dit onderdeel van het probleem:
“Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald.” ..??

Als het bedrijf zelf een fout heeft gemaakt en TS hier ook nog voor gewaarschuwd heeft, zou ik zelf ook absoluut niet met een pakket gaan sjouwen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

geengast schreef:
22 okt 2019 08:29
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?
Ik denk niet dat van een gemiddelde pc gebruiker mag verwachten dat die zich met dit soort zaken bezighoudt.
Bovendien heeft de vraagsteller het bedrijf op de foute dubbele bevestiging geattendeerd en heeft daar bevestiging van ontvangen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
22 okt 2019 08:40
witte angora schreef:
22 okt 2019 08:32
appelman2 schreef:
21 okt 2019 17:25
Buiten mijn schuld
Ik had ze vooraf gewaarschuwd dat er wat mis leek te gaan op hun website (ik kreeg twee bevestigingen)
Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?

Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
Misschien is dit onderdeel van het probleem:
“Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald.” ..??

Als het bedrijf zelf een fout heeft gemaakt en TS hier ook nog voor gewaarschuwd heeft, zou ik zelf ook absoluut niet met een pakket gaan sjouwen.
In de OP wordt het probleem benoemd: een financieel risico.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 okt 2019 08:32
Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?

Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
Door zelf terug te gaan sturen wordt je aansprakelijk voor de verzending. Als er iets mis gaat (en we weten als trouwe forumbezoekers hoe makkelijk dat kan gebeuren), dan ben je als verzender ineens aansprakelijk. Dat heeft dit niet zozeer met een gebrek aan vertrouwen te maken, maar meer met het dáár laten van verantwoordelijkheden waar ze horen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee hoe het elders in het land is, maar hier krijg je bij het postagentschap (of postpunt) een bewijs mee dat je het pakket afgegeven hebt. Daarmee is de verantwoordelijkheid toch overgedragen?

In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.

Ik zie het probleem nog steeds niet.

De 'vervoerder' is trouwens doorgaans een pakketbezorger, die haalt geen pakketten op, tenzij dit een heel andere is.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 okt 2019 09:01
Geen idee hoe het elders in het land is, maar hier krijg je bij het postagentschap (of postpunt) een bewijs mee dat je het pakket afgegeven hebt. Daarmee is de verantwoordelijkheid toch overgedragen?
Nee. Je blijft als verzender aansprakelijk. Het verzendbewijs levert je slechts het bewijs op dat je het ter verzending hebt aangeboden, maar ontslaat je niet van je aansprakelijkheid.

Op het moment dat het pakket kwijt raakt, wordt TS aangesproken door de leverancier. TS kan dan op zijn beurt de verzender aanspreken, die vervolgens (op de ons welbekende manier) "een onderzoek instelt" en tot vergoeding van een schijntje overgaat. TS blijft dan met een financieel gat zitten.
witte angora schreef:
22 okt 2019 09:01
In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
Ik lees dat anders: TS wil geen financieel risico lopen. Dat hoeft niet alleen te duiden op die verzendkosten, maar kan juist ook duiden op de risico's die je loopt als je zelf gaat verzenden.
witte angora schreef:
22 okt 2019 09:01
Ik zie het probleem nog steeds niet.
Ik zou ook geen risico's overnemen van een ander als daar geen enkele noodzaak toe bestaat.

Alleen als de leverancier me zwart op wit zou ontslaan van elke aansprakelijkheid, me de verzendkosten overmaakt en uitdrukkelijk verzoekt me het pakket op te sturen, zou ik het doen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou ook zeggen als je het bij me thuis hebt kunnen bezorgen dan kom het ook bij me thuis ophalen of laat het ophalen.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

witte angora schreef:
22 okt 2019 09:01
De 'vervoerder' is trouwens doorgaans een pakketbezorger, die haalt geen pakketten op, tenzij dit een heel andere is.
Onder andere DHL haalt het wel thuis op

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Elk transportbedrijf of koerier haalt zijn vrachtjes op. Niet verwarren met een postbedrijf.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

witte angora schreef:
22 okt 2019 08:32
Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?
Sommige webshop software maakt bij het drukken op de bestelknop een ordernummer aan (reservering) en stuurt deze naar de klant. Na het betaalproces wel of niet succesvol doorgelopen te hebben komt er dan een statusupdate met bijvoorbeeld /in afwachting van betaling\ , of betaald /bestelling wordt verwerkt\

Door een menselijke fout aan de webshop kant kan het voorkomen dat inderdaad beide orders verzonden worden. De klant krijgt dan dus 2 verzendbevestigingen.

Ik herken dit probleem van mijn eigen opstartfase. De automatische systemen werken allemaal samen maar op het moment dat er ergens een storing is in die keten kan dit systeem handmatig ingrijpen verlangen. En dat kan fout gaan.
Moneyman schreef:
22 okt 2019 08:58
Door zelf terug te gaan sturen wordt je aansprakelijk voor de verzending. Als er iets mis gaat (en we weten als trouwe forumbezoekers hoe makkelijk dat kan gebeuren), dan ben je als verzender ineens aansprakelijk. Dat heeft dit niet zozeer met een gebrek aan vertrouwen te maken, maar meer met het dáár laten van verantwoordelijkheden waar ze horen.
Niet als je een door de webshop gestuurd retourlabel gebruikt. Dan ben je slechts uitvoerende in opdracht van.

Afhankelijk van het pakket kan de klant de voorkeur geven aan afhalen of zelf afgeven. Is het breekbaar en onhandelbaar dan is afhalen een goede optie. Wil je niet gebonden zitten aan een vervoerder die ergens op een dag langskomt en is het fysiek mogelijk dan is zelf afgeven op een verzendpunt een optie. Bij deze laatste optie vraag je de webshop om een retourlabel dat je zelf uit kunt printen.
geengast schreef:
22 okt 2019 08:29
De moeilijkheid in dit verhaal is te vinden in de regel: "dat er wat mis leek te gaan op hun website".
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?

Niet om u te beschuldigen, maar om aan te geven dat er ook veel verkeerd kan gaan aan de 'bestel'-kant.
Het is dan moeilijk om te bepalen wie de 'schuldige' is, als die er al is.
Het correct functioneren van een bestelproces is niet de verantwoordelijkheid van de klant. Door tijdens een betaalproces heen en weer te hoppen tussen huidige en vorige pagina's kan dit bestelproces meerdere orders opleveren. Deze zullen echter allemaal een uniek ordernummer hebben, en als er uiteindelijk maar 1 betaling plaatsvind, inclusief een notificatie vanuit de klant, is het allemaal niet zo ingewikkeld als jij voordoet. Ieder bedrijf dat bovenstaande zaken niet goed op orde heeft zal hier regelmatig tegen aan lopen, en dus ook weten hoe hier correct mee om te gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
22 okt 2019 09:07
witte angora schreef:
22 okt 2019 09:01
In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
Ik lees dat anders: TS wil geen financieel risico lopen. Dat hoeft niet alleen te duiden op die verzendkosten, maar kan juist ook duiden op de risico's die je loopt als je zelf gaat verzenden.
Zelfs als zou je het lezen op de manier van Witte Angora, dan betekent dat niet dat je het kunt lezen als: 'ik heb een probleem met de verzendkosten, maar niet met het risico van de aansprakelijkheid als ik het zelf moet terugsturen'. Het ligt eerder voor de hand te denken dat TS zich niet van dat risico bewust was. Dat is inmiddels mogelijk anders. ;)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door JozJan »

Uit de OP blijkt bovendien duidelijk dat het niet gaat om de kosten:
appelman2 schreef:
21 okt 2019 17:25
...Het bedrijf wil nu dat ik het zelf terugstuur en mij de kosten vergoeden....

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit de OP blijkt juist dat het wél gaat om de verzendkosten.

Het lijkt wel of sommige mensen selectief lezen omdat ze anderen niet zo erg mogen. Dat schiet natuurlijk niet op.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door Aygulf »

U hebt gewaarschuwd dat er wat mis ging op de site (wat dan??)) en dat u 2 bevestigingen kreeg. Volgens u kreeg u bericht dat het in orde gemaakt zou worden. Hebt u daar een mail of telefoon gesprek van als bewijs? Als dat het geval is kunt u aantonen dat het een vergissing van hun kant is en is het logisch dat u niet voor de kosten op hoeft te draaien. Bovendien kunt u aantonen dat u maar 1x betaald hebt. Toverwoord: bewijs!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Simpel antwoord: ze komen het maar halen

Gesloten