LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wijkengids.com, oplichting?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
peggy.gelsing
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2021 09:33

Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door peggy.gelsing »

Wijkengids.com, oplichting?

Op 18 februari ontving ik onderstaande e-mail van wijkengids.com. Om privacy redenen heb ik mijn (al door wijkengids.com ingevulde )persoonlijke gegevens verwijderd.

Ik heb nooit of te nimmer contact gehad met wijkengids.com. Ik adverteer helemaal nooit omdat dit gewoon niet nodig is.
Als ik op de site van wijkengids.com kijk vind ik hier geen telefoonnummer of vestiging-gegevens etc. Kortom een heel vreemde manier van zakendoen die voor mij naar oplichting riekt. Is er iemand die ervaring heeft met wijkengids.com of een soortgelijke mail heeft ontvangen? Wat is dit voor een bedrijf? Wie weet er meer van?
Ik vind hun werkwijze zorgelijk want ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die hier op ingaan.

Tekst e-mail wijkengids.com:

Cuijk, 17 februari 2021
Bedrijfsnaam: XXXXX XXXXXX
Adres: XXXXXXXXXX XX
Plaats: Cuijk

Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van ons jaarlijks onderhoud sturen wij u de jaarlijkse offerte inzake uw advertentie in de Wijkengids met de onderstaande specificaties:
In het bedrijvengedeelte bent u als adverteerder te vinden op bedrijfsnaam en plaats. Bij uw advertentie komt een link naar de bedrijvengids, een routeplanner met plattegrond en een ‘’meer info’’ knop met een link naar uw website, e-mailadres en telefoonnummer. Hiermee zullen klanten direct contact met u kunnen opnemen. Tevens kunt u op verzoek 2 trefwoorden toevoegen waarmee klanten u sneller kunnen vinden.
Verschijningsdatum: Maand na datum (opdracht onder voorbehoud)
Prijs: 195,- per jaar exclusief 21% btw
Pakket: Basispakket
Internetadres: www.wijkengids.com
Looptijd: 12 maanden (hierna volgt automatische verlenging)
Zoekwoorden: Op eigen aandragen, of indien aanwezig zie onderstaande vermelding.
Uw bedrijfsvermelding

Bedrijfsnaam: xxxxxxxxxx
Adres: xxxxxxxxxx
Postcode: xxxxxxx
Plaats: xxxxxx

Telefoonnummer: XXXXXXXXXXXX
Website: www.XXXXXXXXXXXX.nl
E-mailadres: xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zoekwoorden: Geen zoekwoorden opgegeven

Indien alles correct is en u hiermee akkoord gaat, stuur dan binnen 72 uur na ontvangen van deze email een akkoord per e-mail met daarin uw naam en factuurgegevens naar dit e-mailadres. Eventuele aanpassingen kunt ook per email aan ons doorgeven. Wij zullen dit direct voor u aanpassen en uw gegevens updaten zodat uw klanten u weer snel kunnen vinden. U krijgt dezelfde dag alles nog per email toegestuurd met alle informatie die u nodig heeft.

Met vriendelijke groet,
Martijn Voorbraak
www.wijkengids.com

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Jablan »


Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Jefdus »

peggy.gelsing schreef:
19 feb 2021 09:38

Ik vind hun werkwijze zorgelijk want ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die hier op ingaan.

Ik zie het probleem eigelijk niet. Dit is gewoon open acquisitie. Wijkengids doet een aanbod voor een product en het is aan jou om te beslissen of je het aanbod accepteert of niet.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

peggy.gelsing schreef:
19 feb 2021 09:38
Wijkengids.com, oplichting?
...
Ik vind hun werkwijze zorgelijk want ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die hier op ingaan.
Wat is er in vredesnaam oplichting aan gewone open acquisitie...? Aanbod is helder en transparant, dus wat zou het probleem zijn als iemand hier op in gaat?

Mulderij
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2021 11:11

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Mulderij »

Dit riekt zeker naar oplichting! Ook ik heb in mijn bedrijf deze offerte gekregen. De tekst "inzake uw advertentie in de Wijkengids" doet vermoeden dat je al adverteert bij hun, dat het hier om continuatie gaat en dat is ook in mijn geval niet aan de orde. En ik denk bij niemand want wat is die Wijkengids nu precies? Je kunt hier niets concreets over lezen. Ze hopen gewoon dat de nota er tussendoor glipt bij degene op het bedrijf die dit fiatteert. Stumpers, als je op deze manier geld wilt vangen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mulderij schreef:
19 feb 2021 11:23
Dit riekt zeker naar oplichting!
Waarom? Het aanbod, de prijs en de condities zijn toch helder?
Mulderij schreef:
19 feb 2021 11:23
En ik denk bij niemand want wat is die Wijkengids nu precies? Je kunt hier niets concreets over lezen.
Een blik op de website doet wellicht wonderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Opmerkelijk dat een hotel in Canada ook op de site staat.

http://www.wijkengids.com/listing/hotel-ocho/

Met een openbaar te raadplegen Mailinator emailadres. Komt op mij niet erg serieus over.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
19 feb 2021 11:48
Komt op mij niet erg serieus over.
Ik zou er ook niet adverteren :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het domein Wijkengids.com is geregistreerd op 29 oktober 2020. De registrant is afgeschermd.

jacky69
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:27

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door jacky69 »

Moneyman schreef:
19 feb 2021 10:34

...

Wat is er in vredesnaam oplichting aan gewone open acquisitie...? Aanbod is helder en transparant, dus wat zou het probleem zijn als iemand hier op in gaat?
Ik heb m vandaag ook gekregen. Is weldegelijk een foute mail.
Ten eerste mailen ze zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven. Het is dus spam.
Ten tweede doen ze alsof ze een contract verlengen door te zeggen dat het om jaarlijks onderhoud gaat. Het is dus de bedoeling dat je denkt dat het een verlenging is.
Misschien een klein boefje, maar toch een boefje :D

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jacky69 schreef:
23 feb 2021 11:39
Ten eerste mailen ze zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven. Het is dus spam.
Sinds wanneer moet jij toestemming geven om jouw te mailen? Je hebt je e-mail adres bij de KvK opgegeven en je bent akkoord gegaan dat zij deze gegevens verkopen. Dat je het ervaart als spam maakt het geen spam.
jacky69 schreef:
23 feb 2021 11:39
Ten tweede doen ze alsof ze een contract verlengen door te zeggen dat het om jaarlijks onderhoud gaat. Het is dus de bedoeling dat je denkt dat het een verlenging is.
Het is hoe je het leest, ik lees het als hun jaarlijks contact met hun klantendatabase. Op mijn werk bellen de verkopers ook 1 keer per jaar met onze relaties, gewoon om te kijken hoe het gaat etc etc... Ze spreken ook over offerte, geen idee hoe je de indruk te krijgt dat het gaat om een verlening, ik lees dit niet.

Zou ik bij hun adverteren? Nee absoluut niet, maar het oplichting noemen slaat ook weer nergens op.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een bedrijf waar dit soort rekeningen er tussen door glippen moet maar eens een goede administratieve controle worden ingevoerd.
Gewoon wegklikken en snel verder met de bedrijfsactiviteiten.

Methusalah
Berichten: 1163
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Als bedrijf wordt je nou eenmaal benaderd. Deal with it. Je wil niet weten hoe vaak het bedrijf waar ik werk wordt gebeld van over de hele wereld met aanbiedingen, services en weetikveelwat.

Ben het er wel mee eens dat de opstelling in het bericht enigszins curieus is maar oplichting, nah.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Formeel is het geen oplichting. Het zijn personen en bedrijfjes die de hardwerkende ondernemer met telefoontjes en mailtjes lastigvallen in de hoop dat zij met hun redelijk waardeloze produkten er bij de administratie erdoorheen glippen.
BL2 schreef:
23 feb 2021 12:28
Bij een bedrijf waar dit soort rekeningen er tussen door glippen moet maar eens een goede administratieve controle worden ingevoerd
De tros heeft hier al eerder aandacht aan besteed of bij radar of bij opgelicht.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Aygulf »

peggy.gelsing schreef:
19 feb 2021 09:38
Wijkengids.com, oplichting?

Op 18 februari ontving ik onderstaande e-mail van wijkengids.com. Om privacy redenen heb ik mijn (al door wijkengids.com ingevulde )persoonlijke gegevens verwijderd.

Ik heb nooit of te nimmer contact gehad met wijkengids.com. Ik adverteer helemaal nooit omdat dit gewoon niet nodig is.
Als ik op de site van wijkengids.com kijk vind ik hier geen telefoonnummer of vestiging-gegevens etc. Kortom een heel vreemde manier van zakendoen die voor mij naar oplichting riekt. Is er iemand die ervaring heeft met wijkengids.com of een soortgelijke mail heeft ontvangen? Wat is dit voor een bedrijf? Wie weet er meer van?
Ik vind hun werkwijze zorgelijk want ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die hier op ingaan.

Tekst e-mail wijkengids.com:

Cuijk, 17 februari 2021
Bedrijfsnaam: XXXXX XXXXXX
Adres: XXXXXXXXXX XX
Plaats: Cuijk

Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van ons jaarlijks onderhoud sturen wij u de jaarlijkse offerte inzake uw advertentie in de Wijkengids met de onderstaande specificaties:
In het bedrijvengedeelte bent u als adverteerder te vinden op bedrijfsnaam en plaats. Bij uw advertentie komt een link naar de bedrijvengids, een routeplanner met plattegrond en een ‘’meer info’’ knop met een link naar uw website, e-mailadres en telefoonnummer. Hiermee zullen klanten direct contact met u kunnen opnemen. Tevens kunt u op verzoek 2 trefwoorden toevoegen waarmee klanten u sneller kunnen vinden.
Verschijningsdatum: Maand na datum (opdracht onder voorbehoud)
Prijs: 195,- per jaar exclusief 21% btw
Pakket: Basispakket
Internetadres: www.wijkengids.com
Looptijd: 12 maanden (hierna volgt automatische verlenging)
Zoekwoorden: Op eigen aandragen, of indien aanwezig zie onderstaande vermelding.
Uw bedrijfsvermelding

Bedrijfsnaam: xxxxxxxxxx
Adres: xxxxxxxxxx
Postcode: xxxxxxx
Plaats: xxxxxx

Telefoonnummer: XXXXXXXXXXXX
Website: www.XXXXXXXXXXXX.nl
E-mailadres: xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zoekwoorden: Geen zoekwoorden opgegeven

Indien alles correct is en u hiermee akkoord gaat, stuur dan binnen 72 uur na ontvangen van deze email een akkoord per e-mail met daarin uw naam en factuurgegevens naar dit e-mailadres. Eventuele aanpassingen kunt ook per email aan ons doorgeven. Wij zullen dit direct voor u aanpassen en uw gegevens updaten zodat uw klanten u weer snel kunnen vinden. U krijgt dezelfde dag alles nog per email toegestuurd met alle informatie die u nodig heeft.

Met vriendelijke groet,
Martijn Voorbraak
www.wijkengids.com
Wat is er zorgelijk aan als mensen hier op ingaan? Het is een duidelijke offerte en als je niet antwoordt gebeurt er ook niets.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Aygulf »

BL2 schreef:
23 feb 2021 12:28
Bij een bedrijf waar dit soort rekeningen er tussen door glippen moet maar eens een goede administratieve controle worden ingevoerd.
Gewoon wegklikken en snel verder met de bedrijfsactiviteiten.
Maar dit is helemaal geen rekening maar duidelijk een offerte! Iemand mag toch aandacht vragen voor zijn product? Er staat duidelijk dat je per e mail moet reageren als je er gebruik van wil maken. Dus als dit er bij een bedrijf "doorheen glipt" gebeurt er helemaal niets. Bedrijven doen zelf ook aan reclame dus wat is hier het probleem?

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door huzky »

Hier ook ontvangen. Ze doen voorkomen alsof ze met 'jaarlijks onderhoud' bezig zijn, maar dat is om je over te halen; bij grote bedrijven gaat zoiets wel eens fout, en op die manier kunnen ze toch aardig wat geld binnen harken.
Ik heb de afzender meteen geblokkeerd.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Doen ze al jaren zo. Het is net geen oplichting, maar het is een zeer misleidende tekst, en alles is er op gericht om je een advertentie te verkopen in een gidsje wat volledig waardeloos is en door 95% van de ontvangers zo bij het vuil wordt gemikt.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Aygulf »

huzky schreef:
24 feb 2021 19:37
Hier ook ontvangen. Ze doen voorkomen alsof ze met 'jaarlijks onderhoud' bezig zijn, maar dat is om je over te halen; bij grote bedrijven gaat zoiets wel eens fout, en op die manier kunnen ze toch aardig wat geld binnen harken.
Ik heb de afzender meteen geblokkeerd.
Ze "harken" geen geld binnen als je niet op het aanbod ingaat. Het is geen rekening maar een aanbod. Staat er ook duidelijk in. Hoe moeilijk kan het zijn..

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Wijkengids.com, oplichting?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit is een vorm van Acquisitiefraude. Dit is niet voor het eerst, het bedrijf waarvoor ik werk krijgt vaak ook van dit soort advertenties.

https://www.fraudehelpdesk.nl/onderneme ... tiefraude/

Hun identiteit is niet zichtbaar op hun website, daarmee voldoen ze niet aan de eisen van de AFM.

Gesloten