LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
marielle.visscher
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2021 13:06

Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door marielle.visscher »

Wat vinden jullie en wat kan ik doen?

Mijn dochter heeft meer dan anderhalve maand geleden een bestelling geplaatst bij Zara, alles verliep wat moeilijk en toen verscheen in beeld dat de betaling was mislukt. Om die reden heeft mijn dochter vervolgens de bestelling geannuleerd, maar het geld bleek wel degelijk van haar rekening te zijn afgeschreven. Vanaf dat moment wordt ze aan het lijntje gehouden, na 14 WERKdagen wachten kreeg ze het verzoek om het te bewijzen, dat heeft ze gestuurd, daarna “mocht” ze wéér 14 WERKdagen wachten, maar een reactie en/of betaling bleef uit.
Ik ben inmiddels behoorlijk boos en nam gister contact op met Zara. Nu stelt Zara dat het is uitbetaald en dat mijn dochter maar bij haar bank moet aankloppen, want daar zal dan wel een fout zijn gemaakt. Er staat niets op mijn dochter haar rekening en ik vind dat Zara het bewijs moet leveren dat zij hebben betaald.

(Telefonisch kom je bij Zara niet verder, want de financiële afdeling of een manager krijg je sowieso niet te spreken en de telefonist(e) kan niets voor je doen.)

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zara moet bewijzen dat ze betaald hebben, u hoeft niet te bewijzen dat Zara niet betaald heeft. Aangetekende brief sturen, twee weken geven om probleem op te lossen en bij geen reactie een proces tegen Zara beginnen. Dat zal Zara leren. Wat een naar bedrijf. Ik ga er in ieder geval niets bestellen, bedankt voor uw waarschuwing.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door Justmeagain »

J. Deltoer schreef:
04 jan 2021 22:31
Zara moet bewijzen dat ze betaald hebben, u hoeft niet te bewijzen dat Zara niet betaald heeft. Aangetekende brief sturen, twee weken geven om probleem op te lossen en bij geen reactie een proces tegen Zara beginnen. Dat zal Zara leren. Wat een naar bedrijf. Ik ga er in ieder geval niets bestellen, bedankt voor uw waarschuwing.
Tuurlijk gelijk een zaak beginnen, dat kost tijd en geld. Dat u niet bij Zara wilt kopen is voor iedereen hier non-informatie.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Controleer eerst of het geld niet terug is geboekt.

Neem contact op met Sara via Whatsapp (dan heb je bewijs op papier) en stuur via afbeelding een foto van je betaalbewijs mee. Geef het bedrijf de tijd om het één en ander uit te zoeken. Misschien dat hun met een afbeelding van het betaalbewijs (bankafschrift) beter in de administratie het een en ander kunnen uitzoeken. Telefoon nummer staat op https://m.zara.com/nl/nl/contact#contacts-list

Heb je betaald met de creditcard, dan kan je hun bellen met het verzoek om het geld terug te storten (veel creditcard maatschappij hebben aflevering garantie).

De laatste optie is om contact op te leggen met je rechtsbijstandverzekering (of juridische loket www.juridischloket.nl/ als jij of jouw dochter weinig inkomen hebt)

Ook kan je een deurwaarder inschakelen. Echter misschien is de kosten van een deurwaarder hoger dan je opbrengst.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou een brief sturen. Het is de verantwoordelijkheid van Zara dat het geld op jouw rekening komt. Je hebt recht om je vertragingsschade (wettelijke rente) vergoed te krijgen. Je kan een incassobureau inschakelen, maar daarvoor zal je maximaal 48,40 vergoed krijgen. Je kan ook naar de rechter met of zonder vertegenwoordiging. Dit is het soort zaak waar je niet perse vertegenwoordiging nodig hebt. De gang naar de rechter kost wel vooraf 200 euro zonder vertegenwoordiging. Voor vergoeding geld dat je slechts zo'n 100 euro vergoed zal krijgen. (Ik ga uit van lage bedragen.)
J. Deltoer schreef:
04 jan 2021 22:31
Aangetekende brief sturen, (...).
Zou ik niet doen. Dat kost geld en er is geen enkele aanleiding om te vermoeden dat Zara de ontvangst van de envelop zal ontkennen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Een mail heeft dezelfde bewijslast. En dat is beter te bewijzen dan aangetekend. Daar was 30 jaar geleden al 3 % vermist al reg

Sterkte Henk.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Terpstra schreef:
06 jan 2021 19:01
Een mail heeft dezelfde bewijslast. En dat is beter te bewijzen dan aangetekend.
Juist mij een email is het lastiger de ontvangst te bewijzen. Vaak kom je niet verder dan de verzending bewijzen - maar dat is iets heel anders dan de ontvangst.
Henk Terpstra schreef:
06 jan 2021 19:01
Daar was 30 jaar geleden al 3 % vermist al reg
Wat is "reg"?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zara geeft geld niet terug na eigen fout

Ongelezen bericht door alfatrion »

Om de ontvangst van e-mail te bewijzen heb je hulp van de provider van de ontvanger nodig. Om de ontvangst van een envelop te bewijzen kun je PostNL in schakelen. Om te bewijzen dat jouw brief ontvangen kun je getuigen aanvoeren die hebben gezien dat je de brief in de envelop hebt gedaan en bij het postkantoor hebt ingeleverd. Dat laatste is wat menig consument niet kan bewijzen.

Gesloten