LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] concurrentiebeding

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

concurrentiebeding

Ongelezen bericht door Kabee- »

Ooit werkgever gehad die concurrentiebeding ging vorderen bij de rechter of juist helemaal niet? Weleens een werkgever afgekocht vanwege zo'n beding? Was er een straal van kilometers opgenomen in het beding of tijdsduur?

Ervaringen graag hier spuien!
Laatst gewijzigd door Kabee- op 22 mei 2008 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door roro25 »

waarom vind je dat interessant om te weten?

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door Kabee- »

Ik vraag me namelijk af of sommige mensen echt hebben meegemaakt dat werkgevers helemaal naar de rechter gaan om een concurrentiebeding na te vorderen wanneer ze achterkomen dat een ex-werknemer bij een concurrent is gaan werken. Mijn idee is dat de meeste werkgevers, ook al komen ze erachter dat hun ex-werknemers bij hun concurrent zijn gaan werken, die moeite niet zouden nemen.... maar ik kan het dus mis hebben..

Of zijn er echt mensen geweest die een goede arbeidsovereenkomst hebben geweigerd vanwege een concurrentiebeding??

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door roro25 »

Kijk maar eens op rechtspraak.nl en zoek eens uitspraken met concurrentiebeding.......
zoek, verbaas en concludeer....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak laat men het trouwens ook niet zo ver komen dat de rechter er aan te pas komt. Er zijn allerlei mogelijkheden om er in goed overleg een nette oplossing voor te krijgen, ook afhankelijk van de situatie (bv. ga je bij 'de klant' werken of bij een echte concurrent?).

Wat soms gebeurt als je bij 'de klant' wil gaan werken is dat je eerst een tijd als 'inhuurkracht' bij het nieuwe bedrijf komt te werken, zodat je nog wel in dienst blijft van de oude werkgever, en deze dus ook een fors detacheringstarief krijgt. Wat ook kan is dat de nieuwe werkgever een bepaald aantal uren verplicht moet inhuren bij de oude werkgever.

Ga je bij een 'echte' concurrent werken, dan zullen er andere regelingen (moeten) worden genomen. Bijvoorbeeld een 'transfersom' (om het maar eens zo uit te drukken).

Een werkgever weet natuurlijk zelf ook wel dat een ongemotiveerde werknemer ook niet helpt, en dat een rechtszaak tot veel verkeerde publiciteit kan leiden, als de werknemer echt bij de concurrent wil gaan werken. Daarom zullen ze er in het algemeen een nette oplossing voor willen zoeken.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Er bestaan wel degelijk gevallen waarin een werkgever bereid is te procederen.

Een ex-collega van me is overgestapt naar een concurrent. Hij had deze carrierestap van te voren zelfs met zijn directe leidinggevende en HR besproken en zij gingen akkoord. Uiteindelijk heeft de werkgever toch op aandringen van de hoogste concernleiding een advocaat ingeschakeld. Gelukkig kon deze persoon tijdelijk in een minder gevoelige functie werken.

Ander voorbeeld: een concurrent benadert mij. Ik geef aan vanwege mijn concurrentiebeding eigenlijk geen belangstelling te hebben. De persoon die me interviewt geeft na enig aandringen toe en bekent vervolgens dat hij zelf inderdaad kort geleden een procedure had gewonnen tegen ééén van zijn ex-werknemers.

Voorbeeld drie: Een kennis van me stapt over naar een concurrent. De ex-werkgever belt de nieuwe werkgever op nadat de kennis zijn baan al heeft opgezegd. Na enige dreigementen trekt de nieuwe werkgever haar arbeidsovereenkomst in terwijl hij al had opgezegd.

Onderschat dus vooral je concurrentiebeding niet. Mocht je wat van plan zijn, doe het dan:
· Buiten het geografische gebied waar het beding op van toepassing is, of
· In overleg met je oude werkgever, of
· Solliciteer op werk dat niet concurrerend is

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: concurrentiebeding

Ongelezen bericht door Kabee- »

@ Bor Komorovski

bdankt voor je waardevolle reactie! erg interessant om te lezen!

Gesloten