Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Xmirjam26
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2021 22:56

Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Xmirjam26 »

Hoi allemaal. Ik zal in kort proberen mijn probleem neer te zetten.

Ik heb deze week te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Hij loopt 31 juni af. Dit is mijn 2e tijdelijke contract (eerst een van 6 maanden en nu 1 van een jaar.) Werkgever is dus netjes op tijd met dit aangeven. (Al had ik het liever eerder gehoord want ben inmiddels 32 weken zwanger.) Ik werk trouwens in een viswinkel en heb een contract voor 3 dagen.

Ik ben vorig jaar oktober zwanger geraakt en gelijk erg ziek. Dus in de ziektewet. Na 14 weken wilde ik weer proberen te werken, maar dit was erg zwaar. Ik maak namelijk dagen van 10-12 uur met fysiek zwaar werk. Van mijn verloskundige moest ik rustig aan doen en beginnen met 4 uur per dag werken en dan zo langzaam opbouwen naar max 10 uur. Mijn werkgever zag hier echter niks in en kon mij niet gebruiken voor 4 uur. Dan moest hij naast mij namelijk nog iemand laten werken die dag. (We staan altijd met 2 mensen in de winkel) Dus hij had liever dat ik 100% in de ziektewet zou gaan. Dan zou het hem niks kosten en hij kon iemand anders in mijn plek laten werken. Nou snapte ik volledig dus ik ging 100% in de ziektewet.

Ik had al diverse keren aan mijn baas gevraagd om een gesprek hoe we het na mijn verlof zouden doen. Ik wilde dan namelijk 2 dagen werken ipv 3. Mijn werkgever reageerde vaak niet op die whatsappjes en als ik hem belde lachtte hij mijn zorgen altijd weg. Het zou allemaal goed komen. De eerste keer dat ik het trouwens vroeg zei hij dat die 2 dagen prima waren. Maar dit was in real life dus heb geen bewijs hiervan. En nu kreeg ik dus een mailtje van hem dat hij mijn contract niet kan verlengen omdat hij iemand voor 5 dagen wil en niet voor 2. En omdat hij nog 2 mensen in de ziektewet heeft momenteel. Daarbij kreeg ik ook een mailtje wat ik moet ondertekenen en aan zijn boekhouder moet geven. Daar staat in dat hij mijn contract niet wil verlengen omdat die 2 dagen werken (dinsdag en vrijdag) hem niet uit komen.

Ik heb het idee dat hij zich gigantisch probeert in te dekken met dat mailtje. Want als die 2 dagen hem niet uit komen, had ik ook om tafel gewild om te bespreken wat wel zou uitkomen voor hem.

Nu is mijn vraag of ik recht heb op een transitievergoeding. Ik wilde zelf een dag minder gaan werken. En daar maakt hij nu gebruik van terwijl ik 100% zeker weet dat hij van me af wil omdat hij me geen vast contract wil geven. (Daar is hij namelijk al eerder mee opgestropen bij een andere collega die al 2 jaar in de ziektewet zit en hem heel veel geld kost. ) En is het slim om die brief te ondertekenen of gooi ik dan mijn eigen ruiten in?

Ik hoop dat ik het verhaal duidelijk heb neergezet en dat jullie me advies kunnen geven.

Groetjes

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Jablan »

De mail voor de boekhouder is jouw garantie, dat je recht hebt op een uitkering en transitievergoeding.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik het goed begrijp, zit u nu nog in de ziektewet en bent u op het einde van uw contract ongeveer net bevallen?

Ja, u hebt recht op een transitievergoeding en uw werkgever moet u bij het UWV aanmelden voor een ziektewet uitkering.

Misschien is het verstandig langs te gaan bij het Juridisch Loket in uw woonplaats om u te laten informeren wat u kunt/moet doen en laten.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Je hebt recht op een transitievergoeding. De hoogte daarvan is afhankelijk van jouw laatstverdiende maandsalaris en de duur van het dienstverband: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eding-ziek

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jouw werkgever wilt dat je die brief ondertekend. Als jouw werkgever jouw tijdelijke contract niet wil verlengen, dan kan hij dat gewoon zo doen, daar heeft hij geen handtekening van jou bij nodig. Ik raad aan om te vragen waarom jouw werkgever wilt dat je die brief ondertekent. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om die brief wel of niet te ondertekenen, ik vermoed dat jouw werkgever niet helemaal goed op de hoogte is van de regels en (onterecht) denkt dat het belangrijk is.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het contract wordt niet verlengd, dat is toch iets heel anders als een ontslag?
Laatst gewijzigd door witte angora op 29 apr 2021 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door D34M0N »

witte angora schreef:
29 apr 2021 11:44
Maar je krijgt die transitievergoeding toch pas als je na twee jaar ziekte wordt ontslagen? Daar is hier geen sprake van. Daarbij, het contract wordt niet verlengd, dat is toch iets heel anders als een ontslag?
De transitievergoeding geldt tegenwoordig ook bij een tijdelijk contract dat niet verlengd wordt.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.


D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door D34M0N »

witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Er zitten wel wat voorwaarden aan de transitievergoeding, maar normaal gesproken zou je dan inderdaad iedere keer recht hebben op een transitievergoeding. Hou er wel rekening mee dat de transitievergoeding in dat geval niet bepaald hoog is en dat je de inkomsten door moet geven aan het UWV.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door geengast »

In verkapte woorden staat er toch dat u zelf ontslag wil nemen, omdat het aantal dagen u teveel wordt. Dan heeft u zeker geen recht op een transitievergoeding. De werkgever wil uw contract verlengen maar NIET op of voor de door u gewenste dagen.

UWV zal dit ten alle tijden betitelen als ontslag op eigen verzoek.

Er zijn meer onregelmatigheden te ontdekken: een contract dat op 31 juni afloopt? Een verloskundige die beslist hoeveel uren u kunt of mag werken?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Dat valt dus wel mee. Het is eenderde maandsalaris per heel die dienstjaar.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door D34M0N »

geengast schreef:
29 apr 2021 13:12
In verkapte woorden staat er toch dat u zelf ontslag wil nemen, omdat het aantal dagen u teveel wordt. Dan heeft u zeker geen recht op een transitievergoeding. De werkgever wil uw contract verlengen maar NIET op of voor de door u gewenste dagen.

UWV zal dit ten alle tijden betitelen als ontslag op eigen verzoek.
Ik lees: TS zit in de ziektewet en is zwanger, TS probeert samen met de werkgever een reïntegratietraject op te zetten, het lukt TS en werkgever niet om tot een oplossing te komen, werkgever besluit daarom om het contract niet te verlengen.
Als de werkgever van mening is dat TS meer uren kan werken, dan kan deze de bedrijfsarts inschakelen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Dit is ook een belachelijke regeling. Een beloning voor disfunctioneren.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
29 apr 2021 22:45
witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Dit is ook een belachelijke regeling. Een beloning voor disfunctioneren.
Jij snapt het. :wink:

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

crazyme schreef:
29 apr 2021 22:45
witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Dit is ook een belachelijke regeling. Een beloning voor disfunctioneren.
Nee, dat is het niet. De regeling is in het leven geroepen omdat er werkgevers waren die misbruik maakten van de tijdelijke contracten. En zoals helaas met zoveel regelingen zal er iemand zijn die er misbruik van maakt. Kan je als werkgever gratis van een tijdelijk contract af dan zal daar misbruik van gemaakt worden. Kost het geld om van een tijdelijk contract af te komen, dan zal ook daar misbruik van gemaakt worden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
29 apr 2021 22:59
crazyme schreef:
29 apr 2021 22:45
witte angora schreef:
29 apr 2021 11:49
Dan denk ik dat ik maar weer gauw aan het werk moet, en ieder half jaar mijn contract niet laten verlengen omdat het niet lukt. Gaat me een boel geld opleveren blijkbaar.
Dit is ook een belachelijke regeling. Een beloning voor disfunctioneren.
Jij snapt het. :wink:
U snapt het helemaal niet. U werkt helemaal niet.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In ieder geval NIET tekenen. Ik heb die fout ooit gemaakt. Na een dag hard werken werd me een papier voor mijn neus geduwd of ik ff wilde tekenen. Helaas was ik onoplettend, moe en dom genoeg getekend voor ontslag op eigen verzoek en zag af van mijn rechten. Had niet eens recht op ww.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door ateurlings »

De mail tekenen dat zou ik zeker niet doen, dan neem je meteen afstand van alles en het UWV kan het zien als dat je niet alles hebt gedaan om ontslag te voorkomen. Dat kan gevolgen hebben voor je uitkering.
Of je recht heb op een transitie vergoeding? Dan zou ik toch te raden gaan bij een jurist. Rechtsbijstand of juridisch loket. Maar gezien je arbeidsverleden zal dat nooit een heel hoog bedrag zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

@ateurlings, je reageert op een bericht waarvan het laatste bericht in het topic op 30 april is geplaatst en waavan TS zelf nooit meer is teruggekeerd na plaatsen van haar eigen bericht op 28 april.

Jurist Arbeidsrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2021 16:21

Re: Contract niet verlengd, transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Jurist Arbeidsrecht »

Teken niet zomaar een vaststellingsovereenkomst want in veel gevallen zijn er punten in de vaststellingsovereenkomst voor verbetering vatbaar. Een vaststellingsovereenkomst moet minimaal een ontslagdatum, ontslagvergoeding, afronding, eindafrekening, finale kwijting en juridische kosten bevatten. Teken een vaststellingsovereenkomst daarom nooit zonder overleg met een jurist.

Plaats reactie