LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Geisha »

Hallo,

Mijn contract loopt af op 1 juli wat ook specifiek staat vermeld in mijn contract (Fase B uitzendbureau). Verder staat er in mijn contract dat ik een maand opzegtermijn heb.
Ik vraag mij af: Mag mijn werkgever mij nu pas op 30 juni laten weten dat mijn contract niet verlengd wordt of moet dat uiterlijk op 1 juni aangezien er een opzegtermijn is van een maand?

Ik denk zelf dat het nog kan tot 30 juni maar anderen vertelden mij dat ze dat een maand van te voren moeten doen i.v.m. opzegtermijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

MichielFRL schreef:In beide gevallen recht op transitievergoeding.
Neem aan dat je bedoel geen recht op transitievergoeding. Het contract eindigt op de overeengekomen datum dan is er geen sprake van enige vergoeding lijkt mij?

Maai75
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017 20:57

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Maai75 »

Verwar de transitievergoeding overigens niet met de aanzegvergoeding http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2016/0 ... g-claimen/

Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik vraag me af of ik wel recht heb op zo'n aanzegvergoeding omdat er een duidelijke einddatum in mijn contract staat en het was maar een contract van 5 maanden. Er staat dus ook dat het contract rechtshalve eindigt op 1 juli. Heb wel eens gehoord dat er werkgevers zijn die op de laatste werkdag bellen om te zeggen dat werknemer morgen niet meer hoeft terug te komen. Is ook niet bepaald netjes maar de banen liggen nog steeds niet voor het oprapen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Geisha schreef:Ik vraag me af of ik wel recht heb op zo'n aanzegvergoeding omdat er een duidelijke einddatum in mijn contract staat en het was maar een contract van 5 maanden. Er staat dus ook dat het contract rechtshalve eindigt op 1 juli. Heb wel eens gehoord dat er werkgevers zijn die op de laatste werkdag bellen om te zeggen dat werknemer morgen niet meer hoeft terug te komen. Is ook niet bepaald netjes maar de banen liggen nog steeds niet voor het oprapen.
Bij een contract van 5 maanden hoeft er niet een maand van te voren opgezegd worden. Uw contract eindigt op overeengekomen einddatum mits er geen nieuw contract aangeboden is.

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door DejongBob »

Hier heb je mogelijk een handige link om te kijken of je wel of geen recht op transitievergoeding hebt. Want als jullie het contract met wederzijds goedvinden beëindigen, dan heb je dus geen rechts op transitievergoeding.

https://www.flexxvandas.nl/informatie/o ... vergoeding

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door kweenie »

DejongBob schreef:Want als jullie het contract met wederzijds goedvinden beëindigen, dan heb je dus geen rechts op transitievergoeding.
Maar wanneer spreek je in dit geval van 'met wederzijds goedvinden beëindigen'? Als er een contract is dat van rechtswege eindigt, is dat 'met wederzijds goedvinden beëindigen' of heb je gewoon recht op de transitievergoeding (bij meer dan 2 jaar in totaal)?

Het wordt helemaal leuk als er een aantal korte contracten is geweest, waar dan ook nog eens een periode zonder werk tussen kan hebben gezeten. In de uitzendbranche kun je volgens mij 5 tijdelijke contracten hebben en voor de transitievergoeding moet je (volgens mij) de duur van contracten met minder dan een halfjaar er tussen bij elkaar optellen. Met een aantal langere en kortere opdrachten kun je dan met tijdelijke contracten zo boven de twee jaar komen.

En dan is er ook nog de vraag hoe en of je die vergoeding kunt 'afdwingen'. Als je op dat bureau afstapt en om de transitievergoeding vraagt, gooi je dan niet je eigen glazen in voor een mogelijke vervolgopdracht?

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Contractverlenging, hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door DejongBob »

kweenie schreef:
DejongBob schreef:Want als jullie het contract met wederzijds goedvinden beëindigen, dan heb je dus geen rechts op transitievergoeding.
Maar wanneer spreek je in dit geval van 'met wederzijds goedvinden beëindigen'? Als er een contract is dat van rechtswege eindigt, is dat 'met wederzijds goedvinden beëindigen' of heb je gewoon recht op de transitievergoeding (bij meer dan 2 jaar in totaal)?

Noujah in dit geval is het gewoon het contract dat stopt omdat er een einddatum is. In geval van TS geldt het opzegtermijn alleen als hij zelf ontslag neemt. Maar contract beïndigen met wederzijds goedvinden is als je het doormiddel van onderhandelingen doet. Als jij een vastellingsovereenkomst krijgt waarmee jij uiteindelijk akoord gaat dan kan je er van uit gaan dat dit dus in goeie bedoellingen is gegaan.

Gesloten