LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ramses_01
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 21:00

Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Ramses_01 »

Beste allen,
Ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever. Ik rijd nog een auto van de zaak (geen lease, hij koopt de auto's zelf) en wil deze een maand eerder inleveren. Op deze manier bespaar ik de bijtelling, al was het maar omdat ik al een andere auto heb. Nu geeft onze hr afdeling aan dat dit geen mogelijkheid is.

Mijn vraag is: kan dit? In de auto overeenkomst staat nergens iets over de duur. Mag ik dan niet zelf weten of ik de auto nog wil gebruiken?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De auto is ook gekoppeld aan uw arbeidsovereenkomst / uw dienstverband. U kunt dit dus niet afdwingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door berndv »

Ramses_01 schreef:
27 aug 2019 21:05
In de auto overeenkomst staat nergens iets over de duur.
In uw arbeidsovereenkomst ook niet, aangezien u ontslag genomen heeft. Als er een duur in uw arbeidsovereenkomst zou aflopen had u ook geen ontslag hoeven nemen.

Ik neem aan dat er in uw auto overeenkomst wel iets staat dat er een koppeling is met uw arbeidsovereenkomst

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ramses_01 schreef:
27 aug 2019 21:05
Mijn vraag is: kan dit? In de auto overeenkomst staat nergens iets over de duur. Mag ik dan niet zelf weten of ik de auto nog wil gebruiken?
Met die redenatie zou u de auto ook bv kunnen inleveren tijdens een lange vakantie om zo kosten te besparen. Helaas gaat dat ook niet.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 09:40
De auto is ook gekoppeld aan uw arbeidsovereenkomst / uw dienstverband. U kunt dit dus niet afdwingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is lang geleden! Welkom terug.

OT: is je dienstverband al geëindigd of werk je er nog gewoon. Auto zal dan tot einde contract zijn. Geen drama van maken!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de beschikbaarheid van de auto standaard onderdeel is van de arbeidsovereenkomst, dan kun je daar in de regel niet makkelijk van afzien. Dat zal waarschijnlijk alleen kunnen aan het begin of aan het einde van 'beschikbaarstelling'. Bijvoorbeeld als het zou gaan om een lease-auto met een leasetermijn van 4 jaar, dan zou je vaak ook niet tijdens die 4 jaar kunnen switchen.

Maar de reden waarom dit is, is omdat de kosten gewoon doorlopen. Als je zelf die kosten wel op je zou blijven nemen, dan zou dat geen bezwaar moeten zijn. Dus als je de auto al 'teruggeeft' aan HR en er verder niets hoeft te veranderen aan de vergoedingen (dus bijvoorbeeld ook dat je de kilometers die je in de laatste maand rijdt op eigen kosten rijdt, maar ook dat je een eventuele eigen bijdrage blijft betalen), dan zou dat volgens mij geen bezwaar moeten zijn om de auto al eerder terug te geven.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap inderdaad niet waarom de werkgever daar niet aan mee zou werken. Hij heeft immers geen belang bij het weigeren van het eerder inleveren, zolang de onderliggende andere afspraken uit de arbeidsovereenkomst ten aanzien van eventuele eigen bijdragen en dergelijke gewoon gestand gedaan worden. De werknemer heeft echter wél een belang, namelijk het niet betalen van bijtelling.

Ik zie niet zo goed in op grond waarvan de werkgever dit zou kunnen/ mogen weigeren. Ik zou de stelling nog wel aandurven dat er geen sprake is van goed werkgeverschap en dus van mogelijke schadeplichtigheid.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u die auto niet voor uw werkzaamheden nodig en is het slechts een extra emolument.

De werkgever bespaart er dus niets mee om hem niet eerder te accepteren. U wel.

Ik zou de auto inclusief sleutels en papieren direct inleveren en een ontvangstbewijs vragen. Als de loonadministratie dan toch de volgende maand de bijtelling hanteer op uw salaris, zou ik dat volgend jaar met de aangifte zelf rechttrekken, .

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door 16again »

Welke extra kosten heeft de werkgever nu bij eerdere inlevering ? Of de auto nu ongebruikt bij TS of bij het bedrijf voor de deur staat….lease contract loopt gewoon door.

Ramses_01
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 21:00

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Ramses_01 »

Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 09:40
De auto is ook gekoppeld aan uw arbeidsovereenkomst / uw dienstverband. U kunt dit dus niet afdwingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is het dus. Ik heb pas later een auto overeenkomst getekend. Deze is er later bijgekomen. In mijn arbeidsovereenkomst staat niets over een auto. Hier heb ik later een apart formulier voor getekend waarin enkel staat wat de bevoegdheden en verplichtingen zijn bij het rijden van de auto.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
28 aug 2019 10:16
Welke extra kosten heeft de werkgever nu bij eerdere inlevering ? Of de auto nu ongebruikt bij TS of bij het bedrijf voor de deur staat….lease contract loopt gewoon door.
Er is geen lease. De kosten zijn dus juist lager, geen brandstof nodig.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ramses_01 schreef:
28 aug 2019 10:46
Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 09:40
De auto is ook gekoppeld aan uw arbeidsovereenkomst / uw dienstverband. U kunt dit dus niet afdwingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is het dus. Ik heb pas later een auto overeenkomst getekend. Deze is er later bijgekomen. In mijn arbeidsovereenkomst staat niets over een auto. Hier heb ik later een apart formulier voor getekend waarin enkel staat wat de bevoegdheden en verplichtingen zijn bij het rijden van de auto.
Precies. Moneyman en Lady1234 hebben al een aardige voorzet gegeven. Laat u niet op het verkeerde been zetten door de aanwezigheid van juridische titels.
De auto is slechts 'gekoppeld aan de arbeidsovereenkomst' in die zin dat u de auto niet zou hebben als u geen arbeidsovereenkomst had en dat u de auto kán hebben omdat u een arbeidsovereenkomst heeft. Wat van belang is, is wat exact in de overeenkomst m.b.t. het beschikbaar stellen van de auto staat. Een verplichting om de auto te (blijven) rijden?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 28 aug 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er nieuw personeel komt dus tijdelijk dubbel voor inwerken mag de werkgever nu de auto aan ander persoon geven of gewoon verkopen.

Nu inleveren lijkt me beter dan laatste dag... U mag de auto bij de werkgever laten staan.
Zijn eigendom en zijn probleem.
Geef sleutels en papieren en als je eigen auto hebt dus geen KM reed is bijtelling op inkomen niet van toepassing.
Een auto van de zaak is ook risico van de zaak.

Verder willen de meeste buren ook geen stilstaande nutteloze auto in hun straat die parkeerruimte koste....

Ramses_01
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 21:00

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Ramses_01 »

tttlocke schreef:
28 aug 2019 11:12
Ramses_01 schreef:
28 aug 2019 10:46
Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 09:40
De auto is ook gekoppeld aan uw arbeidsovereenkomst / uw dienstverband. U kunt dit dus niet afdwingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is het dus. Ik heb pas later een auto overeenkomst getekend. Deze is er later bijgekomen. In mijn arbeidsovereenkomst staat niets over een auto. Hier heb ik later een apart formulier voor getekend waarin enkel staat wat de bevoegdheden en verplichtingen zijn bij het rijden van de auto.
Precies. Moneyman en Lady1234 hebben al een aardige voorzet gegeven. Laat u niet op het verkeerde been zetten door de aanwezigheid van juridische titels.
De auto is slechts 'gekoppeld aan de arbeidsovereenkomst' in die zin dat u de auto niet zou hebben als u geen arbeidsovereenkomst had en dat u de auto kán hebben omdat u een arbeidsovereenkomst heeft. Wat van belang is, is wat exact in de overeenkomst m.b.t. het beschikbaar stellen van de auto staat. Een verplichting om de auto te (blijven) rijden?

Over het gebruik staat letterlijk: " ieder jaar, of voor zover de arbeidsovereenkomst strekt, beslist de werkgever of ....de auto van toepassing is." Dit betekent in mijn ogen niets anders dan dat hij zich het recht verschaft om hem in te nemen wanneer hij dat wil. Niet dat hij me verplicht hem te blijven rijden.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U krijgt dus zomaar ineens een auto van de zaak. Die auto komt uit de lucht vallen en is nergens op gebaseerd, behalve op een 'auto-overeenkomst'. Dus niet gebaseerd op uw overeenkomst, een arbeidsvoorwaardengids, uw functie, een functiewijziging of wat dan ook.

Bijzonder.

En heeft de personeelsafdeling ook een reden gegeven?

En wat staat er nog meer in de auto-overeenkomst? Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud blijft het ook gissen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door tttlocke »

Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 14:55
Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud blijft het ook gissen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud te kennen gaf u eerder al, als jurist, een duidelijk antwoord: omdat de auto gekoppeld was aan arbeidsovereenkomst / het dienstverband, kon TS eerder inleveren niet afdwingen.
Was u maar wat aan het gissen wellicht?

Ramses_01
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 21:00

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Ramses_01 »

Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 14:55
U krijgt dus zomaar ineens een auto van de zaak. Die auto komt uit de lucht vallen en is nergens op gebaseerd, behalve op een 'auto-overeenkomst'. Dus niet gebaseerd op uw overeenkomst, een arbeidsvoorwaardengids, uw functie, een functiewijziging of wat dan ook.

Bijzonder.

En heeft de personeelsafdeling ook een reden gegeven?

En wat staat er nog meer in de auto-overeenkomst? Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud blijft het ook gissen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Nee de auto viel niet uit de lucht, die heb ik gewoon bij de dealer gehaald.
In mijn functie mag ik een auto van de zaak rijden. Dit zal voor de baas goedkoper zijn dan mij een hoger loon te geven. Hiermee gaan voordelen gepaard zoals een tankpas en geen onderhoudskosten.

Nu stop ik en ga ik ergens anders werken. Ik koop een andere auto, want Ik zal daar ook naartoe moeten. Nu wil ik er voor kiezen de auto in te leveren. Dat mijn baas nooit een addendum heeft toegevoegd aan mijn contract inzake het rijden van een auto, staat deze los van mijn contract.

Ik heb enkel een bepaling getekend, wat iedereen moest die een auto rijdt, waarin vermeld staat wat ik wel en niet mag. Ik kan/zal/mag hier geen foto van plaatsen, maar ik verkeer u dat er geen data staan vermeld, maar dat het simpelweg gezegd een algemene bepaling is.
De belangrijkste zin daarin, die enigszins op mijn situatie van toepassing is, heb ik reeds vermeld. Ik hou niet stiekem info achter om een antwoord te krijgen dat ik wil horen.
En nee, HR heeft tot nu toe geen reden gegeven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus geen einddatum, geen beperkingen naar tijd bijvoorbeeld aantal jaren of einde werkzaamheden. Dus vergeten. Maar er moet ergens staan hoe je een contract kunt beëindigen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 14:55
En wat staat er nog meer in de auto-overeenkomst? Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud blijft het ook gissen.
Maar, Monique, ik ben -zoals ik hiervoor al schreef- toch wel benieuwd: zou er, los van wat er nu precies in het contract staat, een te respecteren verklaring zijn voor dit standpunt van de werkgever? Ik zie overigens ook niet in waarom er in een contract een verbod op eerder inleveren zou staan, juist omdat het belang voor de werkgever ontbreekt.

Of mis ik iets?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eerder inleveren auto van de zaak bij beëindiging dienstverband

Ongelezen bericht door witte angora »

Ramses_01 schreef:
28 aug 2019 15:25
Uw Jurist schreef:
28 aug 2019 14:55
U krijgt dus zomaar ineens een auto van de zaak. Die auto komt uit de lucht vallen en is nergens op gebaseerd, behalve op een 'auto-overeenkomst'. Dus niet gebaseerd op uw overeenkomst, een arbeidsvoorwaardengids, uw functie, een functiewijziging of wat dan ook.

Bijzonder.

En heeft de personeelsafdeling ook een reden gegeven?

En wat staat er nog meer in de auto-overeenkomst? Zonder de precieze (geanonimiseerde) inhoud blijft het ook gissen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Nee de auto viel niet uit de lucht, die heb ik gewoon bij de dealer gehaald.
:lol: :lol:

Gesloten