LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
franderie1
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2010 23:44

einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door franderie1 »

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me kan zeggen welke rechten ik heb.

Mijn 6 maanden contract liep af op 5 november het eindigde van rechtswege zonder dat daar schriftelijke handelingen voor nodig zijn (zo staat het in me contract)

Nu heb ik op 8 November een gesprek gehad met mijn werkgever om 15:00uur (ik begin om 09:00 en heb dus eerst nog 'gewoon' gewerkt).

In dat gesprek deelde mijn werkgever mij mee dat ik een 3 maanden contract zou krijgen en dat we na die 3 maanden wel zouden zien wat er zou gaan gebeuren.

Maar volgens mij heb ik, omdat ik dus al heb gewerkt zonder contract en mij niet mee gedeeld is om 09:00 dat ik een ander contract zou krijgen) volgens mij recht op wederom een half jaar contract toch?

Ik heb dit ook aangegeven aan mijn werkgever, daar ging hij natuurlijk tegenin, hij heeft mij geen enkel moment het 3 maanden contract laten zien of overhandig ik moest eerst mijn vertrouwen in het bedrijf uitspreken(?????). De volgende dag ben ik wederom "gewoon" gaan werken mij is niks aangezegd dat ik niet meer welkom was of dergelijk. Ik heb zelf meteen om 09:00 aangegeven dat ik nog een gesprek aan wilde gaan over het nieuwe contract en dat verliep niet heel erg prettig.
Vandaag ben ik wederom op gesprek geweest (na zelf gebeld te hebben het was mijn vrije dag) nu zegt hij dat hij dat 3 maanden contract ook niet meer geeft omdat er sprake zou zijn van een verstoorde arbeidsverhouding.wederom heb ik aangegeven dat ik wettelijk gezien volgens mij recht heb op een half jaar contract, het gesprek liep daardoor natuurlijk niet vlotter.

Vervolgens het einde van het gesprek aangekondig door de werkgever en moest ik aangeven of ik juridische stappen zou ondernemen, waarop ik vroeg waarom wil je dat weten, ze zeiden dat ze het beste (???) met me voor hadden en dat ik als ik geen juridische stappen zou nemen ik een brief zou krijgen van hun met einde contract. Als ik aangaf wel juridische stappen te ondernemen dat ik een brief zou meekrijgen met einde contract en geweigerd om een 3 maanden contract te tekenen, dit zou dan gevolgen hebben voor mijn w.w. uitkering.

Ik heb geen antwoord gegeven op die vraag en nu krijg ik dus een aangetekende brief (zegt hij) met einde contract en geweigerd om 3 maanden contract te tekenen.

Vandaag wel het gesprek ingegaan en als eerste aangegeven dat ik alsnog dat 3 maanden contract zou tekenen maar dat mocht niet meer in verband met verstoorde arbeidsverhouding.

Sorry het is een lang stuk maar ik hoop dat iemand me kan adviseren hierin.

thanks :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Puur chantage dus, uitgaande van het verhaal zoals je het neerzet.

Het komt er op neer dat je zonder werk zit? Dan is het zaak naar de UWV te gaan, met het contract dat afgelopen is, en het verhaal uit te leggen zoals het is. Probleem is namelijk ook nog eens dat, als je weet dat een contract afloopt, je verplicht bent ander werk te zoeken, om te voorkomen dat je in de WW terecht komt.

Ik denk dat je het beste je verlies kunt nemen, werk bij die werkgever zal er niet meer in zitten, denk ik. En een rechtszaak heeft weinig nut. Kun je aantonen dat je die uren buiten het contract om gewerkt hebt? Nee? Ga er dan maar vanuit dat je alleen staat met je verhaal, gezien het feit dat de werkgever met brieven van verschilende inhoud zwaait.

Of je recht had op een half jaar contract kan ik zo niet beoordelen, dat kan de UWV beter uit leggen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 nov 2010 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

franderie1
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2010 23:44

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door franderie1 »

ja komt er inderdaad op neer dat ik zonder werk zit van de een op de andere dag

En zo voelde ik het ook pure chantage.

Kan inderdaad niet echt aantonen dat ik wel degelijk gewerkt heb alleen het feit dat ik met 2 collega's heb gezeten maar ja..........

Heb me al ingeschreven bij het UWV voor w.w. maar ja het blijft lastig aangezien ik ook iemand ben die wil hebben waar ze recht op heeft. maar jij zegt verlies nemen en klaar.......

pff voel me zo waardeloos, geen dag ziek geweest, geen minuut te laat gekomen meer gewerkt als mijn contract uren en zo behandeld worden het zou verboden moeten zijn!!!!!!!!!!!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door witte angora »

maar jij zegt verlies nemen en klaar.......
Zo makkelijk als ik het neerpen is het inderdaad niet. Maar het is een kwestie van afwegen wat het verstandigste is. Zoals ik al zei, werk zit er bij die werkgever niet meer in. Een rechtszaak kost een hoop geld, en het is een bijzonder ongewisse uitkomst. Een contract zal je zeker niet toegewezen worden, en een vergoeding, daar geloof ik eigenlijk ook niet zo in. Omdat je, feitelijk gezien, simpelweg geen nieuw contract hebt gekregen. Niks meer, niks minder.

Daarom kun je weinig ander dan de situatie nemen zoals het is. Wat je bij de UWV wel duidelijk moet maken is de redenen waarom je er van uit kon gaan dat het contract verlengd zou worden. Zijn die redenen niet overtuigend genoeg, dan komt geheid de vraag waarom je niet eerder bent gaan solliciteren, immers, je wist dat het contract zou aflopen.

Een brief van de werkgever hoef je niet persé te overhandigen, immers, het contract zou toch al aflopen. Maar het is bijzonder lastig waar je mee te maken hebt, dat geloof ik graag.

Ik wens je alle wijsheid toe die je nodig hebt.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door The Sandman »

Heb jij een rbv of ben je lid van de bond? Gelijk inschakelen. Anders naar het CWI, zij zullen je ook helpen met dit onterechte ontslag.

Jij hebt op dit moment gewoon een contract voor 6 maanden, niets anders, laat je niet in de maling nemen.

Als zij je nu thuis laten zitten zullen zij je het loon door moeten betalen.

franderie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2005 20:00

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door franderie »

hallo even een update

Ben bij de advocaat geweest en laat het er inderdaad niet bij zitten.......

heb inderdaad recht op 6 maanden en er is nu een brief van de advocaat onderweg hou jullie op de hoogte

thanks

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: einde contract van rechtswege maar doorgewerkt

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik heb een dergelijk geiontje ook gehad met de werkgever van mijn vrouw.
Ga naar een jridich loket. Zeker als je hard kunt maken (met bijvoorbeeld prikklok gegevens?) sta je in je recht. De werkgever had in de laatste minuut van je laatste werldag het contract inderdaad kunnen aanbieden voor de duur van 3 maanden.
Zoals je het nu stelt heb je wettelijk recht op een contractverlenging met de duur van het voorgaande contract.
Het juridisch loket zal mogelijk 'mediation' voorstellen. Als de werkgever erop ingaat krijg je een gesprek met de juridisch adviseur, de werkgever en jezelf.
Komt daar niets uit, kan je alsnog gerechtelijke stappen ondernemen, waarbij het resultaat van de mediation zwaar zal meewegen bij de rechter. (je hebt geprobeerd de situatie op te lossen)
Schrijf in ieder geval een brief dat je niet accoord gaat met je ontsag en dat je je beschikbaar stelt voor je werk (dat 'beschikbaar' MOET erin) Verstuur aangetekend/met bewijs v ontvangst en hou een kopie voor jezelf. Deze kan je later bij het daadwerkelijk inschrijven bij het UWV laten zien als ze vragen naar de reden van je uitkeringsaanvraag.
Overigens: een maand ná je eindatum van het 1e contract krijg je je salaris waarop je werkgever in ieder geval ook je dagen uitbetaald van ná het verlopen van je contract. Dit is ook een bewijs dat je nog werkzaam was nadat je 1e contract al was verlopen. de werkgever heeft geen aantoonbaar door jou ondertekend contract ter toning bij mediation/ rechter.

Formeel sta je dus in je recht,...en mogelijk krijg je zelfs je gelijk. Echter bedenk wel dat als je een WW-uitkering aanvraagt je deze moet terugbetalen als de werkgever je alsnog in dienst neemt voor 6 maanden. Mocht de baas alsnog zwichten, dan zijn er inderdaad verstoorde arbeidsverhoudingen en zal het minder prettig werken zijn.
Als je nog jong bent is mijn advies: ga niet accoord met je ontslag, schrijf een brief daarover, vraag je ww aan. Het UWV heeft voor jongeren mooie (leer)projecten lopen die je kan aanpakken zolang je niet werkt. geeft je meer ervaring voor een toekomstige baas en wie weet hou je daar wel een goede werkgever aan over.

Gesloten