LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
justxmoiii
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2019 10:48

Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door justxmoiii »

Hallo allemaal,

Ik werk momenteel bij een bedrijf dat vanaf 1 januari gereorganiseerd gaat worden. Niet vanwege bedrijfseconomische redenen, maar het betreft het samensmelten van 4 zusterorganisaties tot 1 nieuwe organisatie.
Ik heb nu een tijdelijk contract (mijn 1e contract hier) dat afloopt in december. Ik had aangegeven graag te blijven en mijn manager wilde mij ook graag een nieuwe functie geven in de nieuwe organisatie. Vorige week kreeg ik echter te horen dat ik toch niet mag blijven.
Een andere collega met precies hetzelfde contract (alleen zij bgon en eindigt 1 maand later, dus tot in januari) en dzelfde functie, is wel een nieuwe functie aangeboden (ondanks dat zij had aangegeven dat ze niet wist of ze wel wilde blijven).

Als ze haar beter vinden dan mij, dan is het natuurlijk niet zo gek dat ze haar wel een functie aanbieden en mij niet.
Alleen dat is niet het geval. Mij is verteld dat omdat haar contract doorloopt tot ná de datum van de fusie, ze automatisch is meegenomen in de plannen van de reorganisatie en zo een functie kan krijgen, maar ik niet omdat mijn contract afloopt vóór de datum van de fusie en er nu ook geen functies meer vrij zijn in mijn team. Terwijl ze me wel graag zouden willen houden, maar er is simpelweg geen plek meer.
Kan dat wel?

Moeten tijdelijke krachten met dezelfde functie geen gelijke kans krijgen om te solliciteren op een nieuwe functie?
Ik weet dat er principes zijn van Last in, First Out in verschillende leeftijdcategorieen. Zij is onder de 25 en ik ben boven de 25, dus misschien dat dat nog invloed heeft.

Wie kan mij vertellen of het wel juist is dat ik geen kans krijg op een nieuwe functie en iemand anders met dezelfde functie en hetzelfde tijdelijke contract wel, ondanks dat ze ons beiden graag willen houden?

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Dit zijn altijd lastige situatie's. Er moet een plan gemaakt worden en de huidige komt voor hun met het minst aantal risico's.
Uw tijdelijke contract loopt af en ze laten het netjes een maand van tevoren weten. Je kan hier helaas niets aan doen omdat er geen enkele wet overtreden word. (HR kiest bij fusies meestal voor de veiligste optie, begrijpelijk een beetje ze moeten om het bedrijf denken.)

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door kuklos »

justxmoiii schreef:
25 nov 2019 11:04
Wie kan mij vertellen of het wel juist is dat ik geen kans krijg op een nieuwe functie en iemand anders met dezelfde functie en hetzelfde tijdelijke contract wel, ondanks dat ze ons beiden graag willen houden?
Het kan en het mag. Of het juist is kunnen wij niet bepalen.
Het is zeer rot naar jou toe en begrijpelijk dat je het niet leuk vindt, maar de organisatie staat in haar recht.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door witte angora »

justxmoiii schreef:
25 nov 2019 11:04
Moeten tijdelijke krachten met dezelfde functie geen gelijke kans krijgen om te solliciteren op een nieuwe functie?
Ik weet dat er principes zijn van Last in, First Out in verschillende leeftijdcategorieen. Zij is onder de 25 en ik ben boven de 25, dus misschien dat dat nog invloed heeft.
Dit heeft er allemaal niks mee te maken. Sterker nog: feitelijk zijn ze helemaal niet in wie dan ook geïnteresseerd. Ze hebben een aantal banen, en daar zoeken ze een aantal mensen bij, en dat is het. Jouw contract is afgelopen op het moment van de fusie, dat van je collega gaat nog een maand verder. Er is geen enkele reden of logica om jou een nieuw contract te geven en haar een maand eerder weg te sturen. Het zou zelfs zomaar kunnen dat je contract sowieso niet verlengd zou worden.

Als ze je echt zo geweldig vonden, hadden ze je allang een vast contract gegeven. Maar nogmaals, bedrijven zijn doorgaans niet in de poppetjes geïnteresseerd, maar in de targets die ze van wie dan ook moeten halen, en dat moet dan nog zo goedkoop mogelijk ook, met zo min mogelijk verplichtingen naar anderen toe. Vandaar de tijdelijke contracten.

Ik zou hier verder geen energie meer in steken, maar op zoek gaan naar een andere baan. En wie weet kun je in februari, als ze weg is, de plek van je collega innemen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 nov 2019 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

justxmoiii
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2019 10:48

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door justxmoiii »

Bedankt voor jullie reactie. Het is inderdaad jammer en rot, maar dan moet ik het helaas maar accepteren zoals het is en verder gaan solliciteren. Dan hoef ik nu in ieder geval niet meer te twijfelen!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan ook te maken hebben met de nieuwe transitieregels. Als het contract van uw collega in januari niet verlengd wordt, moet de werkgever een transitievergoeding betalen.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door Statler »

Het kan ook te maken hebben met de nieuwe transitieregels. Als het contract van uw collega in januari niet verlengd wordt, moet de werkgever een transitievergoeding betalen
.............. denkt niet dat dat geld bij tijdelijke contracten..... en beide hebben dat volgens ts......

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kans op nieuwe functie reorganisatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@statler

Dan maar even de nieuwe regels lezen per 1-1-2020.

Gesloten