LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
pjmk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:57

ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door pjmk »

Goedendag,

Ik ben zomaar zonder mijn toestemming na een dienstverband van ruim zeventien jaar van mijn bouwbedrijf A naar een ander bouwbedrijf B overgeplaatst, en dan bedoel ik, echt in loondienst.
We werken al een tijdje samen en bij mijn eigen werkgever A was er niet veel werk dus werd ik ingezet bij dat andere bedrijf.
Op zich geen probleem maar nu werd mij vrijdag 6-7-'18 zomaar even door mijn eigen directeur A verteld dat ik vanaf 1-7-'18 in dienst ben bij bouwbedrijf B. en dat hij is gestopt met het bedrijf
Het is dus al een voldongen feit, en ik was op dat moment zo verbouwereerd dat ik er weinig commentaar op had.
Maar nu is het ingedaald en ben ik eigenlijk wel heel boos.
Kan dit zomaar en wat zijn mijn rechten in deze.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het bedrijf verkocht is, is dit vrij logisch. Hoogstens is de communicatie wat onhandig.

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door Erthanax »

De communicatie verdient bepaald geen schoonheidsprijs. Bent u de enige medewerker die is "verhuisd"? Weet u ook of er lopende projecten zijn meegegaan, of machines, inventaris enz.? Als er sprake is van "overgang van onderneming" blijven uw oude arbeidsovereenkomst en opgebouwde rechten gewoon in stand.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik zou zeker advies inwinnen! Kijk eens bij deze info van de FNV https://www.fnv.nl/mijn-vraag/fusie-en- ... sovername/
en bijvoorbeeld hier https://www.intermediair.nl/arbeidsvoor ... jn-rechten
Een telefoontje naar het UWV is misschien ook een goed idee.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Klaas Jan schreef:Hallo, ik zou zeker advies inwinnen! Kijk eens bij deze info van de FNV https://www.fnv.nl/mijn-vraag/fusie-en- ... sovername/
en bijvoorbeeld hier https://www.intermediair.nl/arbeidsvoor ... jn-rechten
Een telefoontje naar het UWV is misschien ook een goed idee.
Maar de website van het FNV is heel duidelijk, bij een overname gaat je contract over en blijven je dienstjaren actief. De communicatie is niet netjes maar je kon het zien aankomen en het oude bedrijf bestaat niet meer.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door tttlocke »

redhead55 schreef:Dit kan dus ook gebeuren:
https://www.transport-online.nl/site/92 ... opt-ermee/

Het staat een ondernemer natuurlijk vrij om te besluiten met zijn onderneming te stoppen. Maar dan gelden wel bepaalde "spelregels".
Ik zie in dit artikel wel enige overeenkomst. Bedrijf A waar U in dienst bent, stopt. U meldt niet dat het failliet is gegaan. Er is bij U ook geen sprake van een buitenlands contract. Dan heeft A twee mogelijkheden (zie laatste deel van het artikel) : ontslagaanvraag indienen via UWV of arbeidscontract met wederzijds goedvinden ontbinden. A heeft dat echter opgelost door U onder te brengen bij bedrijf B. Voor U in elk geval positief dat het geen ontslag is.
Maar wederzijds goedvinden ? Nee, want U bent niet gehoord hier in. En nu wordt het afwegen: accepteren dat U nu in dienst bent bij B of op Uw recht staan dat de arbeidsovereenkomst niet ontbonden is met wederzijds goedvinden.
Ik zie geen overeenkomst.
Het artikel gaat over het stoppen door een ondernemer in het geval waarbij noch sprake is van overname, noch van faillissement (dat laatste identificeerde u correct, het eerste negeerde u opmerkelijk genoeg).
In een dergelijke situatie dienen de arbeidscontracten waarvoor Nederlands recht geldt, volgens bepaalde regels ontbonden te worden.
Er zijn dan twee mogelijkheden voor die ontbinding: met wederzijds goedvinden of via een ontslagaanvraag bij het UWV. De ondernemer uit het artikel probeert dat op een andere, niet toegestane, wijze te doen.

In geval van TS is er geen arbeidscontract ontbonden. Hij is nog gewoon in dienst. Alles duidt op een overname.
TS moet nagaan wat er precies is afgesproken en attent erop zijn dat nu en in de toekomst de afspraken uit zijn arbeidsovereenkomst worden nagekomen. Desgewenst wint hij professioneel advies in, bij de vakbond bijvoorbeeld. Of steekt hij zijn licht op bij collega's die in dezelfde situatie zitten.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is hele simpel: bij een overname (= rechtsovergang onder algemene titel) gaan alle rechten en plichten, dus ook alle arbeidscontracten, over. Daar heb je als werknemer totaal geen stem in. Logisch ook, want alles wat je hebt, neem je mee.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik lees nergens dat het bedrijf is overgenomen .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door tttlocke »

gosewijn schreef:Ik lees nergens dat het bedrijf is overgenomen .
Wat lees je dan, en welke conclusie trek je daaruit?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door gosewijn »

pjmk schreef:Goedendag,

Ik ben zomaar zonder mijn toestemming na een dienstverband van ruim zeventien jaar van mijn bouwbedrijf A naar een ander bouwbedrijf B overgeplaatst, en dan bedoel ik, echt in loondienst.
We werken al een tijdje samen en bij mijn eigen werkgever A was er niet veel werk dus werd ik ingezet bij dat andere bedrijf.
Op zich geen probleem maar nu werd mij vrijdag 6-7-'18 zomaar even door mijn eigen directeur A verteld dat ik vanaf 1-7-'18 in dienst ben bij bouwbedrijf B. en dat hij is gestopt met het bedrijf
Het is dus al een voldongen feit, en ik was op dat moment zo verbouwereerd dat ik er weinig commentaar op had.
Maar nu is het ingedaald en ben ik eigenlijk wel heel boos.
Kan dit zomaar en wat zijn mijn rechten in deze.
De arbeidsovereenkomst geld nog steeds.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door tttlocke »

redhead55 schreef:De crux zit hem in dit deel van de OP:
Op zich geen probleem maar nu werd mij vrijdag 6-7-'18 zomaar even door mijn eigen directeur A verteld dat ik vanaf 1-7-'18 in dienst ben bij bouwbedrijf B. en dat hij is gestopt met het bedrijf. Daar zit hem dus de overeenkomst met het door mij aangehaalde artikel.
Ja, de overeenkomst is dat iemand stopt met een bedrijf. Volgens uw eerdere post waren er nog veel meer overeenkomsten.
redhead55 schreef:Niet duidelijk is dus of er sprake is van een "overname" van A door B of dat A simpelweg is gestopt en heeft gemeend in het belang van zijn werknemers te handelen door hen onder te brengen bij B ipv. een ontslagaanvraag bij het UWV in te dienen of de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beeindigen
Hoe werkt dat dan? Stoppen met je bedrijf, en je werknemers 'onderbrengen' bij een ander bedrijf? Ik bedoel in arbeidsrechtelijke zin?
redhead55 schreef: Beiden zullen nadelig zijn voor de betreffende werknemer. Hoewel het misschien niet helemaal volgens de regels is, denk ik dat TS met deze situatie beter af is, er van uitgaande dat B de arbeidsovereenkomst en opgebouwde rechten van TS respecteert.
Met wie heeft TS op dit moment een arbeidsovereenkomst volgens u? En op grond waarvan?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door tttlocke »

redhead55 schreef: Juist. Daar ontbreekt dus (voldoende) informatie van TS.
Als er volgens u informatie ontbreekt, kunt u ook niet de conclusies trekken die u trekt. Ga dan eerst op zoek naar de ontbrekende informatie.

stofzuigertje

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet al jaren van grote Hoofd aannemers die kleine onderaannemers inhuren en daar gaat het al jarenlang vaak fout.

Diverse kleine bedrijven die samen horen te werken en vaak tegenwerken en langs elkaar heen gaan.....
Dan verbaast deze vraag mij niets.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

17 jaar bij de zelfde werkgever en nu zomaar overgenomen door een ander. Als alle voorwaarden horizontaal worden/zijn overgenomen zou ik in mijn handen klappen.
Werkgevers willen tegenwoordig alleen maar jonkies met tig jaren ervaring en liefst onder het minimumloon.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ik ben zomaar van ene naar andere werkgever overgeplaatst

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
redhead55 schreef: Juist. Daar ontbreekt dus (voldoende) informatie van TS.
Als er volgens u informatie ontbreekt, kunt u ook niet de conclusies trekken die u trekt. Ga dan eerst op zoek naar de ontbrekende informatie.
Volgens mij is, als je de hele OP in context leest, de meest logische optie dat er gewoon een overname heeft plaatsgevonden. Misschien kan TS dat even verduidelijken.

Gesloten