Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
sjuulbehang
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2023 22:20

Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door sjuulbehang »

Ik wil met ontslag, maar mijn baas wil niet meewerken en ik wil toch een ww uitkering. Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Kan ik solliteren op een andere baan, daar beginnen en na 30 dagen proeftijd zeggen: dit bevalt me niet? En dan in goed overleg stoppen? Krijg ik dan een ww uitkering? Ik ben 55 jaar en heb 30 dienstjaren , salaris 60.000 euro.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Serieus...?? Waarom zou je een uitkering moeten kunnen krijgen als je gewoon kunt werken?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door kuklos »

sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 22:26
Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Alleen met een vaststellingsovereenkomst kan je vertrekken met behoud van ww, maar de baas werkt daar - gelukkig - niet aan mee.
sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 22:26
Kan ik solliteren op een andere baan, daar beginnen en na 30 dagen proeftijd zeggen: dit bevalt me niet? En dan in goed overleg stoppen?
Je zal dan tijdens de proeftijd moeten stoppen, niet na de proeftijd en zelfs dan besluit jij om ermee te stoppen, dus opnieuw geen recht op ww.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door witte angora »

sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 22:26
Ik wil met ontslag, maar mijn baas wil niet meewerken en ik wil toch een ww uitkering.
Ik denk dat je baas niet zozeer problemen heeft met je ontslag, maar meer met de manier waarop je het wil.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Sjuul, je hebt er 30 jaar op zitten en genoeg volk op je rug gehad. Tijd om rustig te stoppen. Toen ik jong was stopte er veel met 55 jaar en kregen dan 70, soms wel 80 procent doorbetaling salaris en pensioen tot 65 mee. U hoeft niet mee te betalen voor al die linkse EN rechtse hobbies van de huidige machthebbers, dus de morele praatjes van de eerdere posters kunt u het beste aan u voorbij laten gaan. De oplossing nu: Verminderd presteren en vaker uitvallen totdat werkgever wel van u af wil. En dan natuurlijk aan tafel voor een mooie transitievergoeding. Succes!!

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door juliomariner »

U doet een poging om misbruik te maken van het systeem. Gelukkig werkt uw werkgever hier niet aan mee.
U kunt gewoon werken dus heeft u geen recht op WW of welke uitkering dan ook.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u eerder wilt stoppen met werken, dan zal u daar zelf een potje voor moeten maken. Een ww uitkering is maar voor maximaal 24 maanden, wat gaat u daarna doen?
Bij een ww uitkering horen ook verplichtingen, u moet actief op zoek gaan naar ander werk.

U zal ongetwijfeld een doel hebben gezien uw vraag, maar of dit de juiste weg is betwijfel ik.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lekker advies is dat, gaan disfunctioneren nadat de werkgever niet wilde meewerken aan een ontslag metvals doel WW te krijgen. Dat is verwijtbaar handelen en als de werkgever zijn dossier een beetje op orde heeft, staat u na verloop van tijd wel op straat, maar zonder uitkering. En terecht, voeg ik daaraan toe.

Als u eerder wil stoppen met werken, moet u dat zelf regelen en niet afwentelen op de gemeenschap.

Speedy123
Berichten: 1054
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door Speedy123 »

sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 22:26
Ik wil met ontslag, maar mijn baas wil niet meewerken en ik wil toch een ww uitkering. Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Kan ik solliteren op een andere baan, daar beginnen en na 30 dagen proeftijd zeggen: dit bevalt me niet? En dan in goed overleg stoppen? Krijg ik dan een ww uitkering? Ik ben 55 jaar en heb 30 dienstjaren , salaris 60.000 euro.
Eerlijk gezegd een beetje onzinnige vraag. Uw werkgever wilt u niet ontslaan. Dat betekend dat uw werkgever tevreden over uw prestaties is. Zodra uw werkgever niet langer tevreden is over uw prestaties, zal de werkgeven eerder geneigd zijn mee te werken aan een ontslag.

Kortom, u heeft het helemaal zelf in de hand.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er zijn net als TS heel veel mensen die WW zien als een persoonlijk opgebouwd recht wat verloren gaat op het moment
dat men normaal met pensioen gaat. Deze mensen stellen dus alles in het werk om deze opgebouwde jaren voorafgaand
aan hun pensioen in te laten gaan. Bij mij vroegere baas waren meer dan genoeg mensen die bij een reorganisatie een
leuk gesprekje hadden met de personeelschef. Die chef luisterde maar wat graag naar die mensen die vroegen van "Zet
mij maar op de lijst van ontslagen, dan doe ik alleen maar hetgeen noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van mijn
opgebouwde WW jaren, niemand die dat opvalt"

Speedy123
Berichten: 1054
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door Speedy123 »

peter17111962 schreef:
05 jun 2023 12:26
Er zijn net als TS heel veel mensen die WW zien als een persoonlijk opgebouwd recht wat verloren gaat op het moment
dat men normaal met pensioen gaat. Deze mensen stellen dus alles in het werk om deze opgebouwde jaren voorafgaand
aan hun pensioen in te laten gaan. Bij mij vroegere baas waren meer dan genoeg mensen die bij een reorganisatie een
leuk gesprekje hadden met de personeelschef. Die chef luisterde maar wat graag naar die mensen die vroegen van "Zet
mij maar op de lijst van ontslagen, dan doe ik alleen maar hetgeen noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van mijn
opgebouwde WW jaren, niemand die dat opvalt"
WW is toch ook een persoonlijk opgebouwd recht? De premies worden betaald over elk gewerkt jaar. Per gewerkt jaar bouw je extra WW rechten op.

Als iemand bij een re-organisatie er geen moeite heeft af te vloeien, daar is toch niks mis mee? Dan kan een ander die daar wel graag blijft werken in dienst blijven.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door peter17111962 »

'WW is toch ook een persoonlijk opgebouwd recht? '
Dat klopt, maar als iemand normaal met pensioen gaat dan vervallen deze jaren,
dus je moet wel iets zoiets verzinnen om daarvan gebruik te kunnen maken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sommige mensen zou je met verplicht onbetaald verlof moeten kunnen sturen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
05 jun 2023 10:20
Sjuul, je hebt er 30 jaar op zitten en genoeg volk op je rug gehad.
Hoeveel is 30 jaar , op een mensenleven van gemiddeld 75 jaar?
J. Deltoer schreef:
05 jun 2023 10:20
Toen ik jong was stopte er veel met 55 jaar en kregen dan 70, soms wel 80 procent doorbetaling salaris en pensioen tot 65 mee.
Destijds konden de mensen met 40 dienstjaren (in mijn familie rond 57e levensjaar) gebruik maken van VUT regeling. Onder wel hele andere economische omstandigheden: er was forse werkeloosheid, de regeling maakte instroom van jongeren mogelijk.

Is de hand nodeloos voor ww ophouden niet bij uitstek een linkse hobby?

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ik wil met ontslag, maar baas wil niet meewerken

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
05 jun 2023 10:20
Sjuul, je hebt er 30 jaar op zitten en genoeg volk op je rug gehad. Tijd om rustig te stoppen. Toen ik jong was stopte er veel met 55 jaar en kregen dan 70, soms wel 80 procent doorbetaling salaris en pensioen tot 65 mee. U hoeft niet mee te betalen voor al die linkse EN rechtse hobbies van de huidige machthebbers, dus de morele praatjes van de eerdere posters kunt u het beste aan u voorbij laten gaan. De oplossing nu: Verminderd presteren en vaker uitvallen totdat werkgever wel van u af wil. En dan natuurlijk aan tafel voor een mooie transitievergoeding. Succes!!
Bij ontslag door herhaald alecht presteren heb je geen recht op een uitkering. Overigens houdt je er eej stuutend asociale gedachtengang op na. Bij mensen met zo'n houding mogen wat mij betreft alle uitkeringen firs gekort worden (of volledig ingebouden).

Gesloten