LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik wil weg

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
shaartje86
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2016 11:35

Ik wil weg

Ongelezen bericht door shaartje86 »

Hallo,

Sinds 3 maanden werk ik bij een bedrijf waar ik een jaarcontract heb en geen opzegbeding. Nu gaat het in mijn privesituatie dusdanig slecht dat ik geen energie en motivatie meer heb, ook niet voor werk. Ik heb eigenlijk voor mezelf besloten dat ik komende tijd even niet meer wil werken. Eigenlijk kom ik niet meer onder het contract uit, dat realiseer ik me nu.
Ontslag nemen is een optie, maar dan mag een werkgever een grote schuld eisen van mij. Beter is natuurlijk dat ik er uit kom met mijn werkgever, zodat we met wederzijds goedvinden het contract kunnen beëindigen.
Er is al voorgesteld om een tijdje er tussenuit te gaan, maar zelfs dat zie ik niet zitten omdat mijn contract doorloopt en ik nog steeds een verplichting heb, wat ik nou juist niet wil. Ik kan me haast niet voorstellen dat een werkgever een ongemotiveerde werknemer (door wat voor reden dan ook) wil houden en feitelijk doorbetaalt voor niks?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wilt u van de lucht gaan leven dan?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ga je eerst maar eens verdiepen in wat de consequenties zijn als je zelf ontslag neemt.

shaartje86
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2016 11:35

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door shaartje86 »

Lady1234 schreef:
29 okt 2018 16:27
Wilt u van de lucht gaan leven dan?
Heb jij daar iets mee te maken?

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Gegrand »

Mooi voorstel van je werkgever om tijdelijk je werkzaamheden te staken , iets om (als je dat financieel jezelf kan veroorloven althans) met beide handen zou aannemen om even tot rust te komen.

Daarna kan je dan altijd nog verder in overleg met je werkgever gaan voor verdere planning van je toekomst.

shaartje86
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2016 11:35

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door shaartje86 »

wilhelmima1 schreef:
29 okt 2018 16:31
Ga je eerst maar eens verdiepen in wat de consequenties zijn als je zelf ontslag neemt.
Heb ik gedaan, daarom schrijf ik ook dat het me beter lijkt om eruit te komen met werkgever.
Ooit gehoord van beëindiging contract met wederzijds goedvinden?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door sjohie »

shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:25
Hallo,

Sinds 3 maanden werk ik bij een bedrijf waar ik een jaarcontract heb en geen opzegbeding. Nu gaat het in mijn privesituatie dusdanig slecht dat ik geen energie en motivatie meer heb, ook niet voor werk. Ik heb eigenlijk voor mezelf besloten dat ik komende tijd even niet meer wil werken. Eigenlijk kom ik niet meer onder het contract uit, dat realiseer ik me nu.
Ontslag nemen is een optie, maar dan mag een werkgever een grote schuld eisen van mij. Beter is natuurlijk dat ik er uit kom met mijn werkgever, zodat we met wederzijds goedvinden het contract kunnen beëindigen.
Er is al voorgesteld om een tijdje er tussenuit te gaan, maar zelfs dat zie ik niet zitten omdat mijn contract doorloopt en ik nog steeds een verplichting heb, wat ik nou juist niet wil. Ik kan me haast niet voorstellen dat een werkgever een ongemotiveerde werknemer (door wat voor reden dan ook) wil houden en feitelijk doorbetaalt voor niks?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen opzegbeding betekent volgens mij met je werkgever gaan onderhandelen, en dat kan (financiële) gevolgen voor je hebben. Kwestie van lief vragen lijkt me de beste optie?

Of je draait een drol op het bureau van je leidinggevende, dan ben je, via ontslag op staande voet weliswaar, ook van je contract af.

Persoonlijk vind ik het bod van je werkgever om er tijdelijk tussenuit te gaan erg netjes, lang niet alle werkgevers zijn al zo flexibel.

shaartje86
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2016 11:35

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door shaartje86 »

Gegrand schreef:
29 okt 2018 16:39
Mooi voorstel van je werkgever om tijdelijk je werkzaamheden te staken , iets om (als je dat financieel jezelf kan veroorloven althans) met beide handen zou aannemen om even tot rust te komen.

Daarna kan je dan altijd nog verder in overleg met je werkgever gaan voor verdere planning van je toekomst.
En als ik dat niet wil?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:41
Gegrand schreef:
29 okt 2018 16:39
Mooi voorstel van je werkgever om tijdelijk je werkzaamheden te staken , iets om (als je dat financieel jezelf kan veroorloven althans) met beide handen zou aannemen om even tot rust te komen.

Daarna kan je dan altijd nog verder in overleg met je werkgever gaan voor verdere planning van je toekomst.
En als ik dat niet wil?
Tsja, misschien heb je niet zoveel te willen... je hebt immers een contract getekend.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Als het zo slecht met je gaat moet je hulp zoeken. Wegvluchten van je werk is niet altijd een oplossing. Sterkte!

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door kuklos »

Je werkgever stelt zich voorlopig welwillend op. Dus blijf in elk geval in gesprek.
Je kan hem eerlijk melden dat je sowieso weg wil, je kan een gesprek aanvragen met de arbo arts, of iets forceren.

shaartje86
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2016 11:35

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door shaartje86 »

Moneyman schreef:
29 okt 2018 16:46
shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:41
Gegrand schreef:
29 okt 2018 16:39
Mooi voorstel van je werkgever om tijdelijk je werkzaamheden te staken , iets om (als je dat financieel jezelf kan veroorloven althans) met beide handen zou aannemen om even tot rust te komen.

Daarna kan je dan altijd nog verder in overleg met je werkgever gaan voor verdere planning van je toekomst.
En als ik dat niet wil?
Tsja, misschien heb je niet zoveel te willen... je hebt immers een contract getekend.
Maar ja.. wat hebben zij aan een niet gemotiveerde werknemer?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u schijnbaar wilt is ontslagen worden en op onze kosten thuis gaan zitten. Gelukkig werkt het uwv daar niet aan mee. Voor ontslag of een overeenstemming zou de werkgever gewichtige redenen moeten geven. En die is er niet voor zover ik hier lees.
U kunt zich altijd ziek melden, maar dan komt u in de molen van bedrijfsartsen terecht. En als die aangeven dat u kunt werken, dan moet u ook.
Prachtig van uw werkgever om mee te denken en u tijdelijk ruimte wil geven. Aangezien u dst niet wilt lijkt er of er meer speelt. Als u echt even rust zou willen hebben, dan pakt u die. Hoe het daarna gaat zie ja dan wel. U wilt kosten wat kost onder uw contract uit en dan ook nog met behoud van uitkeren. Helaas, dat gaat niet lukken.

En als u niet gemotiveerd bent kan dat ook als resultaat werkweigering betekenen. Dan krijgt u ook ontslag, maar aangezien dat aan uzelf te wijten is krijgt u geen uitkering. Het lijkt wel een beetje op uw werkgever voor het blok zetten.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 29 okt 2018 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door reggie2 »

shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:41
Gegrand schreef:
29 okt 2018 16:39
Mooi voorstel van je werkgever om tijdelijk je werkzaamheden te staken , iets om (als je dat financieel jezelf kan veroorloven althans) met beide handen zou aannemen om even tot rust te komen.

Daarna kan je dan altijd nog verder in overleg met je werkgever gaan voor verdere planning van je toekomst.
En als ik dat niet wil?

Ziektewet en zoals Miepje 1 al zegt, .....zoek hulp. Vind het een mooi idee van je werkgever. Sterkte.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door thecure »

Zou een mooie boel worden. Dat iedereen waarmee het even slecht gaat lekker gesubsidieerd thuis kan zitten

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:50
Moneyman schreef:
29 okt 2018 16:46
shaartje86 schreef:
29 okt 2018 16:41
En als ik dat niet wil?
Tsja, misschien heb je niet zoveel te willen... je hebt immers een contract getekend.
Maar ja.. wat hebben zij aan een niet gemotiveerde werknemer?
Dat is nou juist de vraag die je met je werkgever moet bespreken. Maar dat wil je niet... Als JIJ een oplossing wilt voor JOUW probleem, moet JIJ er ook wat moeite voor doen. Wel zo eerlijk.

En nee, ziek melden is geen oplossing.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat wil je nu feitelijk weten?

Tuurlijk kan het contract verscheurd worden met wederzijdse goedkeuring.

Gezien u aangeeft dat het te maken heeft met uw prive situatie, vraag ik mij persoonlijk af of u zich niet moet ziekmelden met klachten overeenkomstig met burn-out klachten. Voordeel is dat u 1 gedeeltelijk doorbetaald wordt, en 2: u de tijd en hulp krijgt om uw prive kwesties in alle rust op te lossen.

Mocht u zich afvragen waarom mede forum leden redelijk kortaf reageren. Dat komt door uw verhitte reactie!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door reggie2 »

thecure schreef:
29 okt 2018 16:55
Zou een mooie boel worden. Dat iedereen waarmee het even slecht gaat lekker gesubsidieerd thuis kan zitten

Wat een rot opmerking!! TS zit er zo te lezen helemaal doorheen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
29 okt 2018 17:20
thecure schreef:
29 okt 2018 16:55
Zou een mooie boel worden. Dat iedereen waarmee het even slecht gaat lekker gesubsidieerd thuis kan zitten
Wat een rot opmerking!! TS zit er zo te lezen helemaal doorheen.
Niks rotopmerking. Eerder één die past binnen de sfeer die TS neerzet. Maar wat zijn jouw tips en adviezen, Reggie...?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door reggie2 »

Heb ik al geschreven, ziekte wet......accepteren wat haar werkgever haar wil geven. Tijd en rust......dat heeft TS nodig plus hulp.

Maar nee Moneyman......dat past niet in jouw straatje toch? Je bent hier geen moderator hoor.

Gesloten