intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Repel1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Repel1971 »

Begin maart 2022 heb ik aangegeven dat ik mijn contract per 1 mei op wil zeggen. Per 1 mei heb ik een andere werkgever.
Vanaf vorig jaar heb ik het dubbele aantal uur per week gedraaid dan dat ik contractueel verplicht was. (contract van 16 uur, maar werkte er minimaal 30 in de week) Ik heb dus nog heel veel vakantiedagen staan.

Afgesproken met mijn leidinggevende dat ik de laatste 3 weken van april vakantiedagen opneem en de rest wordt uitbetaald. Dit staat zwart op wit en is 6 weken geleden al afgesproken.

Nu krijg ik vanavond te horen van de manager dat mijn leidinggevende zich ziek heeft gemeld en ik geacht word morgen te komen werken omdat er verder niemand is die de aansturing over kan nemen. (dit is ook precies de reden dat ik ontslag heb genomen omdat ik nooit vrij kon nemen, er gebeurde altijd wel wat waardoor ik geen verlof kon opnemen). Ik heb besloten morgen naar kantoor te gaan om het te bespreken.

In hoeverre kunnen ze mijn verlof intrekken en mij verplichten te komen werken ?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door caruso »

Nou, niet dus. Is toch echt niet uw probleem. Goedgekeurd verlof gaat voor, tenzij ernstig bedrijfsbeleid voorgaat. Maar in dit geval gaat de manager van de manager zelf maar aan de bak.
Gewoon thuisblijven en uw verlof opnemen dus.

Repel1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Repel1971 »

"Leuke" is dat het niet eens mijn functie is, maar dat ik het de afgelopen periode zo vaak heb moeten doen wegens uitval van leidinggevende dat men het normaal is gaan vinden dat ik dat er even bij deed. (ook de reden dat ik wat anders ben gaan zoeken)

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik had de telefoon niet opgenomen. Dit terzijde.

Nee, dit mag niet, tenzij bedrijfsvoering in gevaar komt. Of dit zo is kan ik niet beoordelen.

Hierbij moet de werkgever wel alles aan doen om jouw vakantie niet af te pakken, bijvoorbeeld het inhuren van uitzendkrachten. Al is dit niet in elk bedrijfstak mogelijk.

Wel moet je minimaal 3 weken vakantie per kalenderjaarjaar genieten, waarvan minimaal 2 weken aaneengesloten. Dus, kijk terug wanneer je laatste vakantie is geweest.

Als je komt werken, dan moet je werkgever alle gemaakte kosten vergoeden. Denk aan een geboekte reis, een geboekte dagje uit enz. enz.


Tenzij in je contract of in CAO een boete staat beschreven, is het grootste straf ontslag op staande voet. Je gaat toch al weg.


Misschien is het beste advies om voor het gesprek met je werkgever eerst te bellen naar je rechtsbijstandverzekering, vakbond of www.juridischloket.nl.

Je bent niet verplicht om over te werken. Zogauw je contacturen voorbij zijn dan hoef je die week niet meer te komen (tenzij in de CAO staat dat je contacturen gemiddeld wordt genomen in x aantal weken, maar ook dan is bij het behalen van het gemiddelde uren lekker naar huis).

Veel succes met je nieuwe baan!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Jablan »

Repel1971 schreef:
11 apr 2022 00:14
In hoeverre kunnen ze mijn verlof intrekken en mij verplichten te komen werken ?
Dat antwoord is al gegeven: zwaarwegend bedrijfsbelang.
Daarvan lijkt hier sprake te zijn, leiding geven kan niet elke willekeurige medewerker.

Toch heb je een sterke positie, omdat je weggaat. Vraag wat men er voor over heeft als je deze week komt werken en de laatste 2 weken van april vrij bent. Of kom alleen langs om je opvolger in te werken, als die al is gevonden.

Vergeet overigens niet om in 2023 aangifte inkomstenbelasting te doen. Een deel van je verlof wordt uitbetaald en dat kan leiden tot te veel ingehouden loonheffing.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 936
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Jablan schreef:
11 apr 2022 07:51
Repel1971 schreef:
11 apr 2022 00:14
In hoeverre kunnen ze mijn verlof intrekken en mij verplichten te komen werken ?
Dat antwoord is al gegeven: zwaarwegend bedrijfsbelang.
Daarvan lijkt hier sprake te zijn, leiding geven kan niet elke willekeurige medewerker.

Toch heb je een sterke positie, omdat je weggaat. Vraag wat men er voor over heeft als je deze week komt werken en de laatste 2 weken van april vrij bent. Of kom alleen langs om je opvolger in te werken, als die al is gevonden.

Vergeet overigens niet om in 2023 aangifte inkomstenbelasting te doen. Een deel van je verlof wordt uitbetaald en dat kan leiden tot te veel ingehouden loonheffing.
Ik denk dat het bedrijf helemaal nat gaat als deze het gooit op zwaarwegend bedrijfsbelang, Het beleid van het bedrijf heeft ertoe geleid dat TS gaat vertrekken. Dat wil zeggen dat de situatie al lang speelt en het bedrijf niets heeft gedaan om de situatie te veranderen. Dat kan het bedrijf nu ineens niet meer afwentelen op TS. Zoals ik het lees valt het vervangen van de chef niet eens onder de taakomschrijving van TS.
In mijn ogen moet het bedrijf toch echt een andere oplossing zoeken.
Ik zou inderdaad naar het bedrijf toegaan en aangeven dat dit mijn laatste dag is geweest dat ik kom werken,

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Jefdus »

Laat je inhuren als extern consultant. Met bijbehorend uurtarief. Als het echt zo kritiek is, dan willen ze dit vast wel betalen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hebt schriftelijk kontrakt met werkgever, dat telt!

Moneyman
Berichten: 30059
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
11 apr 2022 08:08
Ik denk dat het bedrijf helemaal nat gaat als deze het gooit op zwaarwegend bedrijfsbelang, Het beleid van het bedrijf heeft ertoe geleid dat TS gaat vertrekken. Dat wil zeggen dat de situatie al lang speelt en het bedrijf niets heeft gedaan om de situatie te veranderen. Dat kan het bedrijf nu ineens niet meer afwentelen op TS. Zoals ik het lees valt het vervangen van de chef niet eens onder de taakomschrijving van TS.
In mijn ogen moet het bedrijf toch echt een andere oplossing zoeken.
Dat is ook mijn inschatting.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan


Vergeet overigens niet om in 2023 aangifte inkomstenbelasting te doen. Een deel van je verlof wordt uitbetaald en dat kan leiden tot te veel ingehouden loonheffing


De eerste belastingschijf loopt tot bijna zeventig duizend euro, dus er wordt zeker niet te veel loonheffing ingehouden. Eerder te weinig ivm de afbouw van de loonheffingskorting.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door 150747 »

Lady1234 schreef:
11 apr 2022 09:52
@jablan


Vergeet overigens niet om in 2023 aangifte inkomstenbelasting te doen. Een deel van je verlof wordt uitbetaald en dat kan leiden tot te veel ingehouden loonheffing


De eerste belastingschijf loopt tot bijna zeventig duizend euro, dus er wordt zeker niet te veel loonheffing ingehouden. Eerder te weinig ivm de afbouw van de loonheffingskorting.
Ik dacht € 36409.


Repel1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Repel1971 »

Dank jullie wel.

Ik heb inderdaad gezegd dat ik het niet ga doen.

Heb deze aansturende taak de afgelopen 2 jaar gedaan (vanwege uitvallende leidinggevende) waarbij ik nooit het salaris voor deze functie heb ontvangen. Heb al vaak aangegeven dat ze hier structureel een oplossing voor moeten vinden omdat de aansturing van de werkvloer cruciaal is en een persoon te groot risico. Ze wilden mij hier niet voor aannemen, ik moest het er maar bij doen indien nodig (wel hoger salaris gekregen hiervoor) en zelfs met een aflopend contract wilden/konden ze niet zeggen hoe lang ik daar nog zou werken.

Er is niemand op de werkvloer die dit wil en kan, dus voorlopig neemt de manager zelf de aansturing en planning op zich. Mij niet bellen, ik ben er niet :)

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt me een goede beslissing. Geniet van de vrije dagen en veel plezier en succes in uw nieuwe baan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik_weet_niet_alles schreef:
11 apr 2022 08:08
Ik denk dat het bedrijf helemaal nat gaat als deze het gooit op zwaarwegend bedrijfsbelang
Ik denk dat dit soort dingen onderdeel van mijn werk zijn. Zelfs in vergelijkbare situaties kan de uitkomst verschillen, uiteindelijk gaat het erom hoe goed je met elkaar overweg kunt (of niet). :wink:
Lady1234 schreef:
11 apr 2022 09:52
De eerste belastingschijf loopt tot bijna zeventig duizend euro, dus er wordt zeker niet te veel loonheffing ingehouden. Eerder te weinig ivm de afbouw van de loonheffingskorting.
Jij zit goed in de IB, ik in de LB.
Vraagsteller had een contract voor 16 uur en het maakt verschil of dat over 2 of 5 dagen per week wordt verwerkt.

Financieel is het beste, wanneer de salarisstrook 20 tot 23 gewerkte dagen per maand aangeeft.

Gegeven het extra werken, tot bijna twee keer de omvang van het contract, is het zeker de moeite waard om alle salarisstroken op dit punt na te kijken. Plus nakijken of over de extra gewerkte uren ook verlof en vakantiegeld wordt opgebouwd.

Dat moet allemaal per einde contract worden uitbetaald.

Zelfs bij iets boven het minimumloon is de systematiek van de loonheffing momenteel zo, dat er in zulke situaties teveel loonheffing wordt ingehouden, helemaal als je vroeg in het kalenderjaar een eindafrekening hebt. Daarom het advies om volgend jaar aangifte inkomstenbelasting te doen en als de salarisstroken over 2021 elke maand te weinig gewerkte dagen aangeven, dat voor 1 mei over afgelopen jaar te doen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: intrekken verlof net voor verstrijken einde contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft nu al 30 uur per week gewerkt, en daarover ook loon ontvangen. Ongetwijfeld per maand en niet per dag. Dat betekent dat zijn loonheffingskorting voor deze periode tot en met april gebruikt is/zal worden.

Dus er zal zeker niet te veel loonheffing worden ingehouden.

En ook bij iets boven het minimumloon wordt er niet teveel loonheffing ingehouden. Ook is er voor de Ts geen nut of er 20 of 23 dagen op zijn loonslips staan.

Gesloten