LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bart4
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:50

Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door Bart4 »

Is een medewerker verplicht om een andere functie dan in zijn contract staat te doen als de directeur dat opdraagt??
Want ik zit overvol met werk en ze willen dat ik extra werk doe om een project binnen te halen.
En kunnen ze het dan niet op werkweigering gooien?
Graag zie ik jullie reacties. Alvast bedankt.

Groetjes
Bart

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bart4 schreef:Is een medewerker verplicht om een andere functie dan in zijn contract staat te doen als de directeur dat opdraagt??
Want ik zit overvol met werk en ze willen dat ik extra werk doe om een project binnen te halen.
En kunnen ze het dan niet op werkweigering gooien?
Graag zie ik jullie reacties. Alvast bedankt.

Groetjes
Bart
Wat is er precies mis aan om de directeur, die zo te lezen je hulp vraagt om een project binnen te halen, terwille te zijn in deze (crisis)tijd?

Of het strikt juridisch werkweigering is, is een grijs gebied, maar wat denk je zelf, zou je met zo'n instelling nog in de rij staan voor het kerstpakket eind van het jaar?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee hoor, niet verplicht. Maar als het bedrijf die klus niet krijgt (en er daardoor mogelijk mensen op straat worden gezet), is het bedrijf dan verplicht om je in dienst te houden?

Geurt-J

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door Geurt-J »

Wat ik begrijp dat je dan een salesfunctie krijgt ? Dan zou ik die accepteren want de directie heeft blijkbaar vertrouwen in je.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door tenormin »

Bart4, als deze vraag in verband staat met hoe wordt functie groep en salarisschaal bepaald zou ik me meer om deze vraag bekommeren en dus meewerken aan het verzoek van je baas om wat extra werk te doen om een project binnen te slepen. Ligt er in de toekomst misschien een andere salarisschaal in het verschiet. Hoe kan je nu in deze tijd van recessie gaan spartelen? De meesten zouden wel blij zijn om een tandje harder te gaan als dit voor het bedrijf nodig is. Ik heb het niet over uitbuiten, maar daar lees ik niets over.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Bart4 schreef:Is een medewerker verplicht om een andere functie dan in zijn contract staat te doen als de directeur dat opdraagt??
Want ik zit overvol met werk en ze willen dat ik extra werk doe om een project binnen te halen.
En kunnen ze het dan niet op werkweigering gooien?
Graag zie ik jullie reacties. Alvast bedankt.

Groetjes
Bart
Als je al overvol met werk zit is het niet verstandig om nog extra werk erbij te nemen. Je loopt dan de kans om overwerkt te raken waar zowel jij als je baas niet op zit te wachten. Ik zou dat bij je werkgever heel duidelijk aangeven. Dus je zou wel willen maar je kan het niet. Misschien valt er wat te schuiven met je eigen werk waardoor er wel tijd is om dat extra werk te doen??

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door vroem »

Even mede in het licht van de andere vragen, want hoe je het ook draait je kan ze niet gescheiden zien:
Als de werkgever je vraagt te helpen een klus binnen te halen, en dat valt blijkbaar buiten het eigenlijke werk lijkt mij dat een goede insteek ook eens over functieschaal te gaan praten. Want blijkbaar vertrouwt hij wel belangrijker ( neem ik aan) werk toe.
En dan mag het crisis zijn, dat kan je natuurlijk niet blijven gebruiken als excuus maar niets te ondernemen in die richting. Als we maar met z'n allen blijven roepen dat het crisis is zal het dat zeker ook blijven, en ik weet dat er branches zijn waar het echt geen crisis is maar gewoon werk zat, ook in Duitsland die ook zeker in grensgebied werk naar Nederlandse bedrijven schuiven . Zo weet ik van een branche in de machine/ kleinmetaalindustrie die over 2012 een omzetgroei van 30 procent heeft gehaald en ook nu gewoon een bomvol orderboek heeft.
Dus gewoon doen , maar wees tactisch. Dus eerst praten over wat er van je verwacht wordt en wat je voor het bedrijf kan betekenen buiten de oorspronkelijk aangenomen functie om, daarna wat het bedrijf in relatie daarmee voor jou gaat betekenen. Hangt er ook van af of het eenmalig is, doe je het goed kan het best zijn dat er meer komt, en dus idd een andere functie en dan automatisch ander financieel verhaal.

Palyama
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2013 22:49

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door Palyama »

Bij een fucntie hoort een bepaald salaris mits er in het contract staat flexibel inzetbaar

falang
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 feb 2013 18:48

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door falang »

Geurt-J schreef:Wat ik begrijp dat je dan een salesfunctie krijgt ? Dan zou ik die accepteren want de directie heeft blijkbaar vertrouwen in je.
dit is een mooie reactie,hedendaags wordt er niet zoveel meer gegund aan werknemers,
gewoon lekker extra dingen doen en dat komt wel goed.

marciano
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2013 14:40

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door marciano »

Nee, dat is neit verplicht, wel moet je goed kijken of er in je kontrakt niet iets in staat als flexibel inzetbaar.Dit kan qua tijd en werk flexibiliteit inhouden

Matchstick74
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2006 00:06

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door Matchstick74 »

Een werkgever mag als jij die extra taak niet uit wil voeren dit niet zien als werkweigering.

Werkweigering is het alleen als je weigert bepaalde taken uit te voeren die bij de functie horen en in de arbeids-overeenkomst staan. Aan de andere kant kan die extra taak wel jouw positie binnen het bedrijf versterken als er daardoor meer omzet gemaakt kan worden. Om daarvoor te kunnen zorgen moet die taak wel bij jouw kennis en vaardigheden passen, het niet structureel zijn en moeten er goede afspraken over gemaakt worden. :|

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Is het verplicht om andere functie te doen dan in contract?

Ongelezen bericht door Edrick »

Matchstick74 schreef:Een werkgever mag als jij die extra taak niet uit wil voeren dit niet zien als werkweigering.

Werkweigering is het alleen als je weigert bepaalde taken uit te voeren die bij de functie horen en in de arbeids-overeenkomst staan. Aan de andere kant kan die extra taak wel jouw positie binnen het bedrijf versterken als er daardoor meer omzet gemaakt kan worden. Om daarvoor te kunnen zorgen moet die taak wel bij jouw kennis en vaardigheden passen, het niet structureel zijn en moeten er goede afspraken over gemaakt worden. :|
Denk je niet dat een maand later dit antwoord er niet echt meer toe doet?

Gesloten