Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Sjaan07
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2022 18:58

Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Sjaan07 »

Hallo Medemensen,

Ik ben een jongen van 25 jaar, en heb heel wat werkervaring opgedaan in het branche waar ik ga werken.
Zelf was ik even werkloos door dat mijn oude werkgever failiet ging en de nieuwe manager en ik niet klikte.

Nu heb ik weer een nieuwe baan gevonden waar ik op 1 Februari zal starten, ik ga € 3400,- verdienen bruto.
Het werk is redelijk ver ca. 50km, en hiervoor heb ik dus een auto nodig.

Nou zou ik willen vragen aan mijn werkgever of het mogelijk is om een auto van de zaak te krijgen, of een personeelslening van € 5000,- te vragen.

Ik woon nog bij mijn ouders, ik denk dat het bedrag dat ik ga krijgen netto zo'n 2400 zal zijn.

Zou eventueel elke maand € 1000,- kunnen missen, tot de € 5000,- euro is voldaan.

Is het een idee dit te vragen aan je nieuwe werkgever of kom je dan heel slonzig over?
Zouden ze hiervoor respect hebben, of gaan ze je zien als iemand die wellicht een financiële achterstand heeft of iets dergelijks?

Mijn ouders hebben het sinds de corona ook niet meer zo breed dus zou ik hun niet willen vragen om geld, ze zouden het 100% geven maar wellicht geeft het hun weer onnodig stress.

Ook gaan nu mensen zeggen, koop een auto van € 500,- euro of iets goedkoper, alleen denk hierbij dat ik 50km heen en 50km terug moet rijden, 6 dagen in de week, soms 5, en liever gelijk iets beters koopt dan de stress hebben of de motor wel zal starten of niet.

Iemand een idee, en hoe ik dit dan ook het best zou moeten vragen?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Vragen kan altijd, al had je hier eigenlijk het beste over kunnen beginnen tijdens het tweede of derde sollicitatiegesprek, als onderdeel van de onderhandeling.

Ik zou aanraden om aan te geven dat je een probleempje hebt, namelijk dat je geen geschikt vervoer hebt. Verder zou ik aanraden om te zeggen dat je het moeilijk vindt om erover te beginnen en dat je het daarom nog niet eerder had genoemd. Tenslotte zou ik vragen of het bedrijf misschien kan helpen, bv door een personeelslening te verschaffen.

Charlotte68
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Hoe ben je er naar toe gegaan om te solliciteren.
Wat voor contract heb je.
Als je een auto van de zaak kan krijgen wordt dat er altijd bij gezegd bij de sollicitatie.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik denk dat ik van een andere generatie ben, het zou niet in me opkomen om mijn nieuwe werkgever hierom te vragen

Bedenk wat voor indruk je hiermee afgeeft. Je hebt al flink ervaring opgedaan, maar ondanks dat je nog bij je ouders woont heb je geen kans gezien om wat geld opzij te zetten

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door PGros »

5000 euro lenen zal toch lastig zijn bij de werkgever. Je hebt waarschijnlijk een proeftijd?
Je hebt toch wel wat spaargeld?
Een tweedehands auto hoeft geen 5000 te kosten. 1000 euro kan ook, maar wel wat ouder.
Of ga eerst een tijdje met openbaar vervoer (wat ook geld kost) en na je eerste loon koop je een auto.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf zou ik dit niet vragen of ik zou het er bij het sollicitatiegesprek over gehad hebben.
Straks wil je daar in de buurt gaan wonen en moet je je huis/flat ook inrichten waar dus nog geen geld voor is en moet je misschien wéér bij je nieuwe baas aankloppen.

Ga met OV of regel een carpoolafspraak en spaar zoveel mogelijk het komende jaar.
Succes!

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Nee ik raad je dit absoluut niet te doen. Eerste indruk zegt een hoop en weinig werkgevers zitten te wachten op een nieuwe medewerker die een lening vraagt van 5000.
Daarnaast wat als je niet naar wens bent? dan hebben ze je 5000 geleend en je wegdoen in je proeftijd meteen een risico want dan zien ze hun geld niet terug. Ik denk dat ze meteen nee zeggen of nog erger je eerste maand proeftijd is het meteen einde oefening.
Daarnaast 5000 euro? dat is erg veel geld, ik zeg niet dat een auto van 500 wat is maar zie ook niet in waarom je meteen zo ver wil gaan.
Ik zou navragen of auto van de zaak een optie is (ook al denk ik dat dat stadium al een stap te ver is want meestal bespreek je dat al voordat je tekent, is dit niet ter sprake gekomen?)

Anders raad ik je toch aan je ouders te vragen

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kort antwoord: Neen, dat zou ik niet vragen. Ga een tijdje met ov (ja dat kost extra tijd, zie dat als een investering) leg geld apart en koop dan een auto. Desnoods deels met krediet, maar dan zul je toch eerst zelf eigen geld op tafel moeten leggen. Maar wacht daarmee minimaal tot de proeftijd voorbij is, anders zit je straks met een dure lening en geen baan.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vragen kan altijd, maar het geeft niet de beste eerste indruk. Kijk of je misschien ergens een leasecontract kan afsluiten of eventueel een lening kan afsluiten, zodat je ergens geld leent die het kunnen missen en waar je niet afhankelijk van bent (als het gaat om werk of wonen).

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Vragen kan altijd, ik denk alleen niet dat het verstandig is met betrekking tot de beeldvorming die je werkgever over jou gaat hebben. "Oh jee, nog voordat het contract begonnen is, klopt de werknemer al bij me aan ivm financiële problemen, zit hij/zij überhaupt wel lekker in zijn vel".

Los daarvan is er ook nog geen enkele vertrouwensband. Op dit moment ben jij nog een nummer die nog maar moet laten zien wat hij waard is. Ook heb je nog een proeftijd. Als hij je geld leent en jij komt zometeen na 2 weken niet meer opdagen, gaat het de werkgever ontzettend veel moeite kosten om zijn 5000 euro terug te vorderen. Op basis hiervan zal de werkgever je verzoek waarschijnlijk afwijzen. Teveel risico's

Ook je situatie is niet veelbelovend voor een vlotte terugbetaling. Thuiswonend, naar eigen zeggen al heel wat werkervaring maar toch géén spaargeld. Kennelijk besteedde je je volledige vroegere salaris en je WW uitkering zonder iets over te houden. Het komt dan niet geloofwaardig over dat je nu 1000 euro netto per maand zou kunnen aflossen.

Mijn advies op basis van de hier gegeven ervaring: vraag geen lening bij je werkgever.

En ga eens heel kritisch je uitgaven onder de loep nemen. Want van WW naar werk gaat je netto inkomen er fors op vooruit, maar een aanzienlijk deel daarvan zal in dit geval al opgaan aan autokosten. Zelfs voor een goedkoop autootje kost verzekering, wegenbelasting en onderhoud bij elkaar al snel zo'n 100 euro per maand. Jij gaat daarbij zo'n 2000km per maand rijden. Dan zit je aan brandstof snel op 200-250 euro bij een klein zuinig autootje. En dan heb je nog je afschrijving/sparen voor je volgende auto.
Kortom: van het bedrag wat je er nu netto op vooruit gaat, gaat minsten 400 euro op aan kosten voor woon-werkverkeer.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Werkgevers zijn geen banken waar je geld kan lenen. DOE DIT NIET. Je maakt kans (vanwege de proeftijd) op een mooie baan met een zeer goed salaris.



Werkgevers houden niet van werknemers met geld problemen of schulden, vanwege kans op loonbeslag (wat veel administratie kost)

Werkgever (en werknemer) kan in je proeftijd (1 maand) zonder opgave van reden afscheid van elkaar nemen. Na de proeftijd kan dit bij afloop van de contract.


Bedenk dus een andere oplossing, je hebt zelf 1tje genoemd.

Los van alles, de eerste krasje of deukje voelt bij een auto van 5000 euro veel vervelender dan bij een goedkope auto. En iedereen is begonnen met een rammelbak tussen €500 en €1500 en OV.

Als je €1000 kan terugbetalen dan kan je dit ook sparen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik mag toch hopen dat je er niet nu pas achterkomt dat het 50km is, of wel? Dus dan sta je wel aardig in je hemd als je eerst tekent/ja zegt, en dan zo de hand op komt houden op je eerste werkdag. Ik zou werkelijk verbaast opkijken als een werkgever dit zo zou doen, je gaat er namelijk al van uit dat je de proeftijd doorkomt. Wie garandeert dat je na dat geld te hebben ontvangen, niet de volgende dag de receptioniste even bepotelt, uiteraard ontslagen wordt, en zij die lening nog even mogen terug zien te krijgen?

Ik zou eens kijken wat het OV je biedt qua woon-werkverkeer, of dat er iets te regelen is met een carpool ofzo, als dat pandemie-technisch tot de mogelijkheden behoort. Ook kan je er voor kiezen om via shortlease tijdelijk een auto te regelen. Wat googlen toont dat een Citroën C1 voor 6 maanden shortlease iets boven de 400 euro/maand zit, met 20k aan jaarkilometers.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toen u solliciteerde wist u toch waar uw nieuwe werkgever gevestigd is? Daar had u dus rekening mee moeten houden.

Vragen om een auto van de zaak is kansloos. Voor de uitoefening van de functie is die kennelijk niet noodzakelijk, dus waarom zou uw werkgever dat doen voor gewoon woon-werkverkeer? Op die extra kosten zit hij niet te wachten, dunkt me. Heeft u bv enig idee hoeveel extra omzet of afzet uw werkgever moet maken om op de marge die extra kosten terug te verdienen?

Er zijn al diverse suggesties gedaan voor een praktische oplossing. Doe daar uw voordeel mee.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Alles is al gezegd, Seinhuis vat het kort & bondig samen. 8)

Aanvullend: alleen goed presterend personeel krijgt soms hulp van de werkgever om de persoonlijke situatie onder controle te brengen. Schulden, verslavingen, relatiebreuk zijn meestal de aanleiding.

Bewijs eerst dat je de baan aankunt, een beter dienstverband hebt en pas dan kun je op meer hopen. Tot die tijd: spaar wat je kunt missen, zodat je altijd een reserve voor onverwachte tegenvallers achter de hand hebt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
25 jan 2022 15:03
Er is ook nog zoiets als een persoonlijke lening .
Private lease, is dat geen oplossing? Met zo'n inkomen moet dat toch makkelijk te doen zijn lijkt me.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als ik uw baas was zou u de eerste dag van de proeftijd niet doorkomen.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door geengast »

Waarom bij uw werkgever vragen? Personeelsleningen bestaan al jaren niet meer, daar heeft de belastingdienst een stokje voor gestoken. Leningen mogen enkel in hoge uitzondering, met een goed doortimmerd contract en tegen een marktconforme rente.

Dus wat u daar leent zal hetzelfde kosten als een normale lening bij de bank.

Los daarvan zal elke werkgever tegen je zeggen "vraag dat nog maar eens als je jezelf bewezen hebt!".

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door petersch1 »

Als je nu een ww uitkering krijgt kan je misschien voorleggen aan uwv ?
Niet geschoten ...

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Een auto huren kan ook prima voor een iets langere periode. Dan rijdt u een recente auto.

Wille396
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2021 17:16

Re: Kan ik een voorschot vragen, voor ik begin met werken?

Ongelezen bericht door Wille396 »

Beginnen bij een nieuwe werkgever en dan gelijk vragen om jouw privé problemen mee te helpen oplossen is geen goed idee. Het geeft aan dat je kennelijk niet zelf in staat bent om je eigen problemen op te lossen. Hoe zal dat dan in de toekomst op je werk gaan. Ben je dan wel in staat om de problem op te lossen? Met wat creativiteit kun je dit probleem makkelijk zelf oplossen!

Gesloten