Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
13thvision
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2022 10:52

Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door 13thvision »

Op 31 maart moet ik naar de notaris, maar ik wil eigenlijk op 31 maart ook ontslag nemen bij mijn huidige werkgever. zodat ik per 1 mei aan de slag kan bij mijn nieuwe werkgever.

Is dit mogelijk? krijg ik dan geen problemen van de hypotheekverstrekker? belt de hypotheekverstrekker op de laatste dag nog naar je werkgever ter controle?

Op 31 maart ga ik namelijk tekenen voor de koop van mijn nieuwbouwhuis en voor de hypotheek.

Ik hoor het graag,

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat heeft denk ik te maken met de maand opzegtermijn? Waarom zou het een probleem moeten zijn?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de hypotheek zult u al getekend hebben.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U kunt toch de 31e eerst naar de notaris gaan om de hypotheek te laten passeren en daarna naar uw werkgever om de ontslagbrief te overhandigen?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je hebt de offerte al getekend, dus de bank gaat überhaupt niet meer bellen.
Doen ze sowieso zelden tot nooit.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
21 mar 2022 14:41
U kunt hier voor contact opnemen met de hypotheekverstrekker.
Hij zal zeker wel op de hoogte gesteld moeten worden dat u een andere baan heeft.
Waarom? Dat is nergens voor nodig. Een inkomenstoets is altijd een momentopname en niet meer dan dat.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik neem aan dat je toch ook al in het bezit bent van je nieuwe contract mochten ze vragen stellen? Ik zie het probleem niet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ga je minder verdienen bij je nieuwe werkgever? Zo nee, dan is er toch geen probleem?


angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nvt

De hypotheekaanvraag is al lang geweest en hypotheek hoeft alleen nog gepasseerd te worden. Een inkomenscheck is al lang niet meer in beeld.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
21 mar 2022 16:51
Ga je minder verdienen bij je nieuwe werkgever? Zo nee, dan is er toch geen probleem?
Bij nieuwe baas gaat proeftijd in, die kan je de eerste dag al op straat zetten. Waardoor je minder zekerheid hebt, als bij de oude baas.
Die informatie is bij TS bekend als hij de lening aangaat , maar wordt wel verzwegen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
21 mar 2022 19:02
PeterPeters1966 schreef:
21 mar 2022 16:51
Ga je minder verdienen bij je nieuwe werkgever? Zo nee, dan is er toch geen probleem?
Bij nieuwe baas gaat proeftijd in, die kan je de eerste dag al op straat zetten. Waardoor je minder zekerheid hebt, als bij de oude baas.
Die informatie is bij TS bekend als hij de lening aangaat , maar wordt wel verzwegen.
Maar ook dat doet er niets toe.
Zo lang TS gewoon de hypotheek betaalt vind de bank alles prima. Op moment dat de hypotheek niet meer betaald kan worden, gaat het ‘normale’ traject lopen en doet het er niets toe of en wanneer TS van werk is gewisseld.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Zoals u de vraag hier stelt zou ik het maar niet riskeren.
Informatie achterhouden die van belang is voor de hypotheekverstrekker is niet niks.
Kan resulteren dat u voorlopig nergens meer een verzekering of hypotheek kunt afsluiten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
21 mar 2022 15:50
breien schreef:
21 mar 2022 14:41
U kunt hier voor contact opnemen met de hypotheekverstrekker.
Hij zal zeker wel op de hoogte gesteld moeten worden dat u een andere baan heeft.
Waarom? Dat is nergens voor nodig. Een inkomenstoets is altijd een momentopname en niet meer dan dat.
In de voorwaarden van (nagenoeg) elke geldverstrekker staat dat de klant verplicht is om de geldverstrekker te informeren wanneer voor het passeren van de hypotheekakte de situatie rondom werk/inkomen van de aanvrager wijzigt. Juist omdat dit gevolgen kan hebben voor de aangevraagde hypotheek.

Wat je een minuut na het passeren je baan opzegt is het allemaal prima, de zaak is dan namelijk al gepasseerd op basis van de risico's die er waren op het moment van passeren.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
21 mar 2022 19:02
Die informatie is bij TS bekend als hij de lening aangaat , maar wordt wel verzwegen.
En daar is niets mis mee.
Kolibrie schreef:
21 mar 2022 20:14
Zoals u de vraag hier stelt zou ik het maar niet riskeren.
Informatie achterhouden die van belang is voor de hypotheekverstrekker is niet niks.
Kan resulteren dat u voorlopig nergens meer een verzekering of hypotheek kunt afsluiten.
Onzin, en onterechte bangmakerij.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

angel1978 schreef:
21 mar 2022 19:42
Maar ook dat doet er niets toe.
Zo lang TS gewoon de hypotheek betaalt vind de bank alles prima. Op moment dat de hypotheek niet meer betaald kan worden, gaat het ‘normale’ traject lopen en doet het er niets toe of en wanneer TS van werk is gewisseld.
Juist in dat 'normale' wanbetalers traject gaat het er héél veel toe doen hoe en waarom de hypotheek niet meer betaald kan worden. Als dan blijkt dat de baan is opgezegd voordat de hypotheek gepasseerd is, kan het dossier zomaar doorgeschoven worden naar de stapel "fraude ivm achterhouden van relevante informatie", waarna de bereidheid tot coulance en/of een betalingsregeling veel kleiner zal zijn dan binnen het normale wanbetalers-traject.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan ik ontslag nemen op de dag dat ik naar de notaris ga?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
21 mar 2022 20:19
Moneyman schreef:
21 mar 2022 15:50
breien schreef:
21 mar 2022 14:41
U kunt hier voor contact opnemen met de hypotheekverstrekker. Hij zal zeker wel op de hoogte gesteld moeten worden dat u een andere baan heeft.
Waarom? Dat is nergens voor nodig. Een inkomenstoets is altijd een momentopname en niet meer dan dat.
In de voorwaarden van (nagenoeg) elke geldverstrekker staat dat de klant verplicht is om de geldverstrekker te informeren wanneer voor het passeren van de hypotheekakte de situatie rondom werk/inkomen van de aanvrager wijzigt. Juist omdat dit gevolgen kan hebben voor de aangevraagde hypotheek.
Welnee. Ik heb 3 offertes gecheckt: in geen ervan staat deze bepaling. Evenmin in de Algemene Voorwaarden, overigens. En
Ivo.w schreef:
21 mar 2022 20:19
Wat je een minuut na het passeren je baan opzegt is het allemaal prima, de zaak is dan namelijk al gepasseerd op basis van de risico's die er waren op het moment van passeren.
Je maakt (ten onrechte) een enorm onderscheid tussen de dag voor en de dag na het passeren. Dat is echter niet terecht: het moment dat je de offerte opvraagt is een momentopname. Alleen als de geldverstrekker erom vraagt (actief dus!) of als je de offerte wilt verlengen oid moet je nieuwe, actuele gegevens verstrekken.
Ivo.w schreef:
21 mar 2022 20:24
Als dan blijkt dat de baan is opgezegd voordat de hypotheek gepasseerd is, kan het dossier zomaar doorgeschoven worden naar de stapel "fraude ivm achterhouden van relevante informatie", waarna de bereidheid tot coulance en/of een betalingsregeling veel kleiner zal zijn dan binnen het normale wanbetalers-traject.
Ook dit is niet waar. Fraude is totaal niet aan de orde.

Sinds 2016 is de nieuwe Mortgage Credit Directive van kracht, met als belangrijkste gevolg dat een offerte voortaan bindend is en dat daar na acceptatie niet meer van mag worden afgeweken door de geldverstrekker. Oók niet bij gewijzigde omstandigehden.

Overigens is het natuurlijk wél altijd verstandig om hier zorgvuldig mee om te gaan. Als je het kunt vermijden, zou ik dat altijd doen. En als je minder gaat verdienen, of andere grote risico's hebt, zou je los van de vraag of je het moet melden zélf al achter je oren moeten krabbelen. Veel adviseurs geven daarom (vanuit hun zorgplicht) ook aan: doe alles in overleg. Maar goed, dat staat los van de vraag of het verplicht is.

Gesloten