LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
HaagmanD
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2019 10:13

Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door HaagmanD »

Vandaag loopt m'n contract van 7 maanden officieel af (1e contract bij het bedrijf). Mondeling is mij vorige week toegezegd dat ik daarna een vast contract zou krijgen.
Tot op heden heb ik geen enkel contract in handen gekregen, na meerdere malen gevraagd te hebben.

Hoe nu verder?
* Moet ik morgen gewoon werken aangezien m'n contract verlopen is?
* Als ik morgen kom werken, betekent dat dan dat ik volgens de wet recht heb op een vaste aanstelling, omdat de werkgever in gebreken is gebleven?
* Als ik niet ga werken, in hoeverre en tegen welke condities heb ik recht op ww? En is de werkgever verplicht me een maand extra uit te betalen, omdat men in gebreken is gebleven, één maand voor einddatum contract me in te lichten over 'hoe nu verder na 7-11'?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou gewoon komen opdagen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door berndv »

Het antwoord is relatief eenvoudig te vinden op de site van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -beeindigd
Allereerst geldt dit:
Als uw tijdelijke contract eindigt op de afgesproken datum, eindigt uw contract van rechtswege. Dat geldt ook als u overlijdt en soms als u de AOW-leeftijd bereikt.
Maar, dan moet de werkgever dit wel tijdig aan u kenbaar maken:
De werkgever moet wel rekening houden met een aanzegtermijn.
En die houdt het volgende in:
Sluiten uw werkgever en u een tijdelijk contract van 6 maanden of langer af? Dan geldt de aanzegtermijn. Een aanzegtermijn houdt in dat uw werkgever uiterlijk 1 maand voor het einde van uw contract schriftelijk aangeeft of hij de overeenkomst wel of niet voortzet. Ook worden daarbij de voorwaarden aangegeven. Heeft uw werkgever meteen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aangegeven dat er geen sprake van een opvolgend contract zal zijn? Dan is ook dan aan de aanzegverplichting voldaan.
Uw contract gold in ieder geval voor een periode langer dan 6 maand. Dus dat is in ieder geval positief. De enige vraag is dus wat er in uw arbeidsovereenkomst stond. Want, als in uw huidige contract staat dat er geen verlenging plaats vindt, en dat staat tegenwoordig bijna standaard in contracten, met daarbij de mondelinge toezegging dat het allemaal wel goedkomt als het zover is. Juist om onder die clausule uit te komen.

Staat er in uw huidige contract niets over het eindigen na het aflopen van de periode, en wordt de overeenkomst niet voortgezet, dan heeft u in principe recht op 1 maand brutoloon:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mijn-houdt

De vraag is alleen wat u wilt? Wilt u een maandsalaris en vervolgens uw recht op een ww uitkering opeisen of wilt u dat uw huidige contract wordt voortgezet in bijvoorbeeld het mondeling toegezegde vaste contract.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gewoon vragen! Hoe moeilijk kan het zijn.

sake1987

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zou geen slapende honden wakker maken maar gewoon aan het werk gaan. Zit je werkdag erop heb je een vaste aanstelling

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste HaagmanD,

Ik sluit me aan bij het advies om te overleggen met de Werkgever.

Je vraagt nog naar het (eventuele) WW-recht. Voor de WW-uitkering gelden de volgende voorwaarden: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ng-krijgen>

Is jouw contract niet verlengd dan kun je WW-uitkering aanvragen, waarna wij deze voorwaarden gaan beoordelen. Ik denk echter dat het verstandig is om eerst te overleggen met de werkgever of te kijken waar je (juridisch gezien) recht op hebt.

Met vriendelijke groet,
Timo
UWV Webcareteam

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door kuklos »

HaagmanD schreef:
07 nov 2019 10:22
Hoe nu verder?
* Moet ik morgen gewoon werken aangezien m'n contract verlopen is?
* Als ik morgen kom werken, betekent dat dan dat ik volgens de wet recht heb op een vaste aanstelling, omdat de werkgever in gebreken is gebleven?
* Als ik niet ga werken, in hoeverre en tegen welke condities heb ik recht op ww? En is de werkgever verplicht me een maand extra uit te betalen, omdat men in gebreken is gebleven, één maand voor einddatum contract me in te lichten over 'hoe nu verder na 7-11'?
Niet komen opdagen kunnen ze spinnen als werkweigering en dan heb je geen recht op ww. Dus ga sowieso naar werk.
Maar nog beter, vraag vandaag nog, wat ze morgen van je verwachten en vraag ze ook dit op papier te zetten en te ondertekenen. Let op, die handtekening is noodzakelijk, want iedereen kan een briefje typen en uitprinten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

sake1987 schreef:
07 nov 2019 14:36
Zou geen slapende honden wakker maken maar gewoon aan het werk gaan. Zit je werkdag erop heb je een vaste aanstelling
Geen vaste aanstelling, maar een voortzetting van de arbeidsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden (inclusief dezelfde duur).
En dat gaat niet pas in als de hele werkdag erop zit, maar al als je 'm hebt aangevangen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens is het geen voortzetting van de arbeidsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden (inclusief dezelfde duur).

Volgens dit: https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-aanze ... aalde-tijd. eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
07 nov 2019 17:16
Mijns inziens is het geen voortzetting van de arbeidsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden (inclusief dezelfde duur).

Volgens dit: https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-aanze ... aalde-tijd. eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege.
De opmerking van sake1987, waarop ik reageerde, gaat over de situatie waarin doorgewerkt wordt na de einddatum die in het contract staat.
Dat er dan sprake is van 'voortzetting van de arbeidsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden (inclusief dezelfde duur)', haalde ik precies uit de link die u geeft. Het gaat daarbij om het deel dat beschreven staat onder 'Stilzwijgende opvolging zonder tegenspraak, wanneer de medewerker doorwerkt'.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Duidelijk, zo ver had ik niet doorgelezen.

Fief1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2019 16:35

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door Fief1985 »

Kijk wat er in je CAO erover staat. Vaak is het standaard 1 maand opzegtermijn tenzij het in het cao anders staat. Is er een opzegtermijn dan wordt je overeenkomt stilzwijgend verlengd omdat ontbinden van een overeenkomt altijd schriftelijk dient te gebeuren. Het is overigens niet zo dat je dat je recht hebt op een vaste aanstelling omdat ze te laat zijn met je verlening. Dus gewoon lekker naar je werk.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja...
Lid geworden op:
07 nov 2019 10:13
Laatst actief:
07 nov 2019 18:09
HaagmanD schreef:
07 nov 2019 10:22
Vandaag loopt m'n contract van 7 maanden officieel af
Het probleem van de TS zal intussen vast wel opgelost zijn.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

HaagmanD schreef:
07 nov 2019 10:22
Vandaag loopt m'n contract van 7 maanden officieel af (1e contract bij het bedrijf). Mondeling is mij vorige week toegezegd dat ik daarna een vast contract zou krijgen.
Tot op heden heb ik geen enkel contract in handen gekregen, na meerdere malen gevraagd te hebben.
HaagmanD, kunt u laten weten hoe het is afgelopen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door renewouters »

sake1987 schreef:
07 nov 2019 14:36
Zou geen slapende honden wakker maken maar gewoon aan het werk gaan. Zit je werkdag erop heb je een vaste aanstelling
Niet erg professioneel. TS zal wettelijk helemaal gelijk hebben, maar of het de arbeidsrelatie en collegialiteit ten goede komt is maar de vraag. Of eigenlijk niet. We kunnen redelijk goed voorspellen wat er gaat gebeuren. Gewoon vragen zodat alle partijen weten wat de situatie is.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door kuklos »

renewouters schreef:
09 nov 2019 20:42
We kunnen redelijk goed voorspellen wat er gaat gebeuren.
Ik denk dat we dat juist niet kunnen voorspellen. De werkgever heeft blijkbaar niet in de gaten wanneer bepaalde contracten aflopen. Als TS komt werken is de kans groot dat de werkgever ook op die dag zich dat niet realiseert.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Laatste werkdag, geen verlenging op papier ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

renewouters schreef:
09 nov 2019 20:42
sake1987 schreef:
07 nov 2019 14:36
Zou geen slapende honden wakker maken maar gewoon aan het werk gaan. Zit je werkdag erop heb je een vaste aanstelling
..... TS zal wettelijk helemaal gelijk hebben, maar of het de arbeidsrelatie en collegialiteit ten goede komt is maar de vraag.....
De opmerking van sake1987 over de vaste aanstelling na voltooien van de werkdag, was, wettelijk gezien, onjuist. Dat is eerder al in het topic gemeld en onderbouwd.

Gesloten