LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na belofte geen vast contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
jovi198
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2006 15:08

Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door jovi198 »

Sedert 1999 werk ik als flexwerker via een uitzendburo bij de zelfde werkgever. De afgelopen jaren werd mij telkens een toezegging gedaan voor een vaste aanstelling. Alle colllega's die later dan mij binnen kwam werden vrij zelf in dienst genomen met een jaarcontract en daarna in vaste dienst.

Ik bleef gewoon netjes mijn werk doen (36 uur per week), nog steeds via een flex contract. Dit jaar moest het ervan komen, de afspraken stonden op papier, voorbereiding getroffen todat ik werd uitgenodigt voor een gesprek, net voor mijn vakantie. Er werd mij medegedeeld dat ik geen vast dienst kreeg, dit in verband met de slechte ervaring die de werkgever had met collega's die eerder in dienst waren genomen. Verder was mijn ziekteverzuim in het afgelopen jaar hoger dan gebruikelijk. De reden hiervoor was bij werkgever bekend ivm schuldhulpverlening.

Echter er was geen speld meer tussen te krijgen, geen vast dienstverband (na 11 jaar flexwerk), geen promotie op andere funktie en de daarbij horende salarisverhoging.

Ik voel me zwaar genomen en heb sterk overwogen om te vertrekken. Frapant was dat een collega een week later wel zijn vast dienstverband in ontvangst mocht nemen.

Wat nu...

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

hebt u de afspraak dat u een vast contract zou krijgen zwart op wit? Brief of e-mail?

Trudy

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

jovi198 schreef:Dit jaar moest het ervan komen, de afspraken stonden op papier, voorbereiding getroffen todat ik werd uitgenodigt voor een gesprek, net voor mijn vakantie. Er werd mij medegedeeld dat ik geen vast dienst kreeg, dit in verband met de slechte ervaring die de werkgever had met collega's die eerder in dienst waren genomen. Verder was mijn ziekteverzuim in het afgelopen jaar hoger dan gebruikelijk. De reden hiervoor was bij werkgever bekend ivm schuldhulpverlening.
Je hebt het zwart op wit staan. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering?
Zijn er eerdere functioneringsgesprekken geweest? En kwamen deze positief uit, of waren er toch enkele verbeterpuntjes?
Ook kan je aangeven bij de werkgever dat hij jou niet mag vergelijken met anderen, jouw beoordeling staat op zichzelf.

Je geeft wel aan dat je ziekteverzuim hoger was. Is dit veel hoger? Dit kan wel een goede reden zijn. Evenals dat je schuldhulpverlening hebt. Een werkgever zit immers niet te wachten op een werknemer met veel schulden.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai

Miss Tascha heeft gelijk, een werkgever zit vaak niet te wachten op iemand met problemen. Ziekte verzuim mag geen reden zijn, (voor de wet dus). Wel kan er gezegd worden dat iemand niet goed kan functioneren door prive problematiek.
Toch als u toegezegd is dat u een contract krijgt zwart op wit en dat gaat niet door moet u dit op schrift krijgen met reden. Dat zou uw eerste stap zijn, als u niet schriftelijk te horen hebt gekregen dat het contract niet door zal gaan hebt u dus nog recht op dat contract, een mondelinge afzegging telt niet. Stuur dus een aangetekende brief met copie van de afspraken waarin u eist uw contract te krijgen.

Trudy

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Zolang zij/hij nog geen vast contract heeft, kan ziekteverzuim een reden zijn om toch geen vast contract te geven, maar een langere "proefperiode" aan te houden.
Immers als je een vast contract hebt, kunnen ze je inderdaad niet je contract ontbinden vanwege het ziekteverzuim. Maar als jij om de twee weken ziek bent, is dit een teken van vermindert functioneren en kan een vast contract geweigerd worden.

Daarom mijn vraag: heb je meerdere functioneringsgesprekken gehad en wat is daar uit gekomen?

Dan nog een vraagje; je werkt al elf jaar van het uitzendbureau uit. Was/is het niet mogelijk om via daar te stoppen en dan te solliciteren op een functie in het bedrijf zelf?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Na belofte geen vast contract

Ongelezen bericht door trudy81 »

Dat zou inderdaad een goede optie zijn, wat miss tascha zegt. Alleen effe kijken of het uitzend bureau geen uitkoop beleid heeft.

Trudy

Gesloten