LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
04 jan 2021 13:01
De werkgever mag je wel dwingen in een bepaalde periode verlof/vakantie op te nemen, maximaal 10 dagen.
De bouwvak duurt drie weken of 15 werkdagen. De bouwvak is een voorbeeld van vakantie die niet eenzijdig door de werkgever wordt aangewezen, maar wat door partijen overeengekomen wordt. Op het moment dat partijen de vaststelling van vakantie overeengekomen zijn dan is er geen sprake van dwingen. Het gaat in dit topic niet over samen afgesproken vakanties maar eenzijdig aangewezen dagen.
alfatrion schreef:
04 jan 2021 14:36
De uitzonderingsregel is de vaststelling van de vakantie ook in een schriftelijke overeenkomst, CAO of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet geregeld kan zijn.

(...)

De mogelijkheid om de vaststelling van de vakantie te regelen in een overeenkomst is om zaken als schoolvakantie of bouwstop mogelijk te maken. Dit is dan ook niet beperkt tot tien dagen.

(...)

Ja, het mogelijk om per overeenkomst af te spreken wanneer je verlof hebt.
Jablan schreef:
04 jan 2021 21:35
Lady, je wilt niet weten hoe gevoelig mensen reageren als ze op fouten worden betrapt. :wink:
Dat blijkt.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jablan schreef:
05 jan 2021 08:36
@Gosewijn: voor zover ik weet, zijn de bedrijfssluitingen rond Kerstmis en Nieuwjaar ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen arbeidstijdverkorting werd ingevoerd als middel om meer mensen aan het werk te houden (werkloosheid was toen hoog).

Om de ATV dagen op te nemen voor het eind van het jaar is dit ingevoerd . Hoofdzakelijk in de bouw en industrie . In NL is goede vrijdag en witte donderdag een prima werkdag . In Dl is dit wel een vrije dag.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 jan 2021 08:36
@Moneyman: ik heb geen zin in een escalerend onderwerp, waar binnen een dag 7 pagina's over details wordt gestreden. Alfatrion is blijkbaar onbekend met het fenomeen Bouwvak en zoekt op de verkeerde plek naar onderbouwing.
Ik heb vooral de indruk dat het andersom is.

Bart.de.h
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2021 23:40

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Bart.de.h »

Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Ik kan hier zeker mee vooruit en zal gewoon even bij mijn werkgever open vragen hoe het zit en hoe we dit kunnen oplossen.

Onderstaand zal ik nog wat duidelijkheid geven over details die niet helemaal duidelijk waren:
kuklos schreef:
04 jan 2021 18:49
Slaat jouw vraag op het volgend jaar of het jaar waarop je nu een negatief saldo hebt?
Voor het volgende jaar, ja ze mogen 29 dagen aanwijzen, maar deze niet inhouden op je saldo. Als zij 29 dagen aanwijzen en jij er contractueel 25 krijgt, dan zijn die 4 dagen voor hun eigen rekening.
Dit betreft het jaar 2021, dus al zou ik het saldo nu recht trekken dan zou ik op 31-12-2021 toch weer met een negatief saldo eindigen door de verplichte vrije dagen.

kuklos schreef:
04 jan 2021 18:49
Wat jouw gehele post wel als vraag oproept is of de werkgever alle vrije dagen aanwijst, en vooral of ze dit mag. Naar ik meen is dit onredelijk bezwarend dat de werkgever alle vrije dagen aanwijst en je zelf niets meer kan plannen. Zoals iemand al schreef mogen ze een maximaal aantal dagen per jaar aanwijzen.
In de CAO staat vermeld dat de werkgever vrij staat alle vrije dagen te bepalen, ik kon alleen nergens in de CAO vinden of ik als werknemer daardoor een negatief saldo mocht krijgen. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. Binnen onze branche (de bouw) is het overigens niet vreemd dat de werkgever de zomer en wintersluiting bepaald.

kuklos schreef:
04 jan 2021 18:49
Aangaande het afgelopen jaar en het negatieve saldo, heeft de werkgever alle dagen aangewezen of heb jij zelf vakantie genomen en onvoldoende gelet op hoeveel vrije dagen je had en over zou houden?
Ik heb zelf geen enkele vrije dag opgenomen en enkel de door de werkgever opgegeven vrije dagen genoten.

Jablan schreef:
04 jan 2021 19:17
Omdat Bart-de-H alleen het totaal aantal dagen noemt, komt het op mij over alsof het bedrijf in de administratie alle soorten verlof heeft samengevoegd en Bart alleen een totaal ziet.
Het systeem is zo ingericht dat er een scheiding is tussen ADV dagen en reguliere verlofdagen. Ik heb persoonlijk echter geen ADV dagen in mijn contract staan, dit saldo staat dus het gehele jaar op 0.

Ik heb voorlopig op basis van jullie berichten voldoende informatie om het gesprek in te gaan. Ik ga er voorlopig vanuit dat er onbewust een vergissing is gemaakt en dat het gewoon gecorrigeerd zal worden. Maar het is me wel duidelijk dat ik (uitgaande van een volledig jaar dienst verband) ik niet met een negatief saldo mag eindigen door toewijzing van verplichte vrije dagen.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bart.de.h schreef:
05 jan 2021 19:18
Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Ik kan hier zeker mee vooruit en zal gewoon even bij mijn werkgever open vragen hoe het zit en hoe we dit kunnen oplossen.
Mooie constructieve reactie. Succes!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Bart.de.h schreef:
05 jan 2021 19:18
Het systeem is zo ingericht dat er een scheiding is tussen ADV dagen en reguliere verlofdagen. Ik heb persoonlijk echter geen ADV dagen in mijn contract staan, dit saldo staat dus het gehele jaar op 0.
Als in je contract de CAO genoemd wordt, dan heb jij recht op ADV-dagen volgens CAO.

Als de CAO niet vermeld is, dan is je contract onvolledig en moet worden herzien (met terugwerkende kracht naar datum indiensttreding).

De rest lezend, zit de fout bij degene, die de administratie bijhoudt. Ook bij jou moeten er ADV-dagen worden getoond in de overzichten.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of vakbond om dit precies uit te zoeken. Verder is alles al gezegd.

Gesloten