LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Appie83 »

'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken'
Dit was vanochtend een bericht van de NOS. Nu blijkt dat ik ook nog wat uren heb staan en het is jammer dat deze opeens zouden verdwijnen.
Nu wist ik (en na vanochtend weet ik het weer) dat de wettelijke vakantie-uren van 2015 morgen (1juli) vervallen. Het bericht van de NOS lijkt aan te geven dat je deze uren nog kan opmaken. Misschien dat ze bedoelen dat je vandaag maar niet naar je werk moet gaan, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, (zou je baas blij mee zijn). Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je vandaag vakantie-uren opneemt voor bijvoorbeeld een week in de zomer.

Maar kan dit? Kan je, om te voorkomen dat een aantal vakantie-uren vervallen, je vandaag nog een deel opnemen voor een week in de zomer?

Voor degene die zich afvragen waarom ik dit niet aan mijn werkgever vraag. Ze zijn vaak moeilijk te bereiken en een reactie duurt vaak een paar dagen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou...

Iemand die pak-hem-beet nog 20 uur heeft staan, als die dat vandaag nog op moet maken... De 'waarschuwing' is wel een beetje laat. Je zou bijna denken dat het komkommertijd is. En inderdaad, om nu massaal weg te blijven van het werk, dat gaat het ook niet worden.

Hoe dingen inhoudelijk geregeld zijn weet ik niet, daarvoor ben ik al te lang uit het arbeidsproces. Maar ongetwijfeld zijn er meerderen die precies op de hoogte zijn. Wat ik me wel afvraag is: zou je het teveel aan uren uit kunnen laten betalen? Dan zou je vandaag nog een aanvraag in moeten dienen denk ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door kweenie »

De overgebleven dagen moeten ook in het eerste halfjaar worden opgenomen. Ze kunnen dus wel komen te vervallen als je binnen het halfjaar vakantie aanvraagt voor na het halfjaar. Even een extreem voorbeeld, anders zou je immers ook alvast al je vakantiedagen kunnen aanvragen voor een lange vakantie over twee jaar.

Wel geldt dat altijd eerst de dagen worden opgenomen die het eerst komen te vervallen. Als je dus bijvoorbeeld in januari nog een paar dagen kerstvakantie hebt opgenomen, dan moeten die eerst worden afgehaald van de overgebleven wettelijke vakantiedagen van 2015 en pas daarna van de wettelijke vakantiedagen van 2016.

Maar voor dit allemaal geldt ook dat de werkgever in jouw voordeel van deze regel mag afwijken,

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Dat mensen dat niet weten, komt voor hun eigen rekening en risico. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, is de uitdrukking. De overgebleven wettelijke verlofuren moeten voor 1 juli opgemaakt zijn. De bovenwettelijke niet: de verlofuren die u meer krijgt dan vier keer uw arbeidsuren per week.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door kweenie »

Deze wet geldt overigens al een paar jaar (sinds 2012), dus het zou niet echt een grote verrassing moeten zijn. Maar vanwege de komkommertijd komt dit bericht waarschijnlijk ieder jaar weer in het nieuws...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit is iets wat jij bij zou moeten houden in mijn ogen, want het is jouw vakantietegoed, wat een zekere waarde in tijd en/of geld vertegenwoordigd. En dit zou je werkgever pro-actief, en dus op tijd, zou kunnen mededelen. Zo gaat het hier iig wel. Dat de NOS er een itempje over maakt is leuk, maar niet meer dan dat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het hangt trouwens ook van de werkgever af, of die de wettelijke regel toepast. Een werkgever mag het toepassen, maar hoeft het niet. Bij mij op het werk blijven wettelijke vakantie-uren 5 jaar geldig, en de rest oneindig lang (praktisch uiteraard tot aan het moment dat je weggaat bij het bedrijf).

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is dat "oneindig lang" expliciet vastgelegd? Zo niet, verjaren ze gewoon na vijf jaar. Al kan het natuurlijk zo zijn dat een werkgever reeds verjaarde vakantie-uren gewoon laat opnemen.

Voor de rest is dit hele artikel vooral een teken van ernstige komkommertijd :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moneyman schreef:Is dat "oneindig lang" expliciet vastgelegd? Zo niet, verjaren ze gewoon na vijf jaar. Al kan het natuurlijk zo zijn dat een werkgever reeds verjaarde vakantie-uren gewoon laat opnemen.

Voor de rest is dit hele artikel vooral een teken van ernstige komkommertijd :wink:
Ja, zo staat het bij ons in de bedrijfsregeling en in SAP. In SAP staat als einddatum 31-12-9999...

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed geregeld dan :wink:

Al kan de arboarts daar anders over denken :?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door langste adem »

Ook bij ons op het werk zijn ze hier niet heel strikt in. Bij navraag bij mijn werkgever blijkt dat ik 10 dagen mag meenemen naar het volgende jaar, en er wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen wettelijke vakantiedagen of bovenwettelijke vakantiedagen. En er is ook niemand die zegt dat ik die 10 dagen voor 1 julie moet opnemen.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Appie83 schreef:Kan je, om te voorkomen dat een aantal vakantie-uren vervallen, je vandaag nog een deel opnemen voor een week in de zomer?
Nee, dat lijkt mij niet. Maar ik meen wel dat de wettelijke vakantiedagen niet vervallen indien je vakantiedagen niet kon opnemen.
Moneyman schreef:Is dat "oneindig lang" expliciet vastgelegd? Zo niet, verjaren ze gewoon na vijf jaar.
Maar ik meen dat je verjaring wel tegen kunt gaan.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

alfatrion schreef:
Appie83 schreef:Kan je, om te voorkomen dat een aantal vakantie-uren vervallen, je vandaag nog een deel opnemen voor een week in de zomer?
Nee, dat lijkt mij niet. Maar ik meen wel dat de wettelijke vakantiedagen niet vervallen indien je vakantiedagen niet kon opnemen.

Alleen als dat door toedoen van werkgever is, of door overmacht van werknemer zoals ziekte.

Moneyman schreef:Is dat "oneindig lang" expliciet vastgelegd? Zo niet, verjaren ze gewoon na vijf jaar.
Maar ik meen dat je verjaring wel tegen kunt gaan.
Nee, dat kan niet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uw Jurist schreef:
alfatrion schreef:
Appie83 schreef:Kan je, om te voorkomen dat een aantal vakantie-uren vervallen, je vandaag nog een deel opnemen voor een week in de zomer?
(...)
Alleen als dat door toedoen van werkgever is.
(...)
Wat heeft TS er nu aan dat jij iets schrijft en vervolgens doet alsof ik het geschreven zou hebben?

Het is onzin. In de wet staat dat de wettelijke vakantiedagen vervallen, "tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen." Het gaat er niet om door wiens toedoen dit is. Hierop kan ook aanspraak gemaakt worden bij langdurige arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld als gevolg van een auto ongeluk in eigen tijd. Arbeidongeschiktheid was ooit de aanleiding om de wet aan te passen
Uw Jurist schreef:Nee, dat kan niet.
Zeker de wet niet gelezen? In boek 3 staat klip en klaar dat verjaring te stuiten is en dan de termijn dan opnieuw begint te lopen. Zie daar het verschil tussen verjaren en vervallen. Zie ook:
https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... g-stuiten/
https://www.arbeidsrechter.nl/verjaring ... -loon-werk

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

alfatrion schreef:
Uw Jurist schreef:
alfatrion schreef: (...)
Alleen als dat door toedoen van werkgever is.
(...)
Wat heeft TS er nu aan dat jij iets schrijft en vervolgens doet alsof ik het geschreven zou hebben?

Het is onzin. In de wet staat dat de wettelijke vakantiedagen vervallen, "tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen." Het gaat er niet om door wiens toedoen dit is. Hierop kan ook aanspraak gemaakt worden bij langdurige arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld als gevolg van een auto ongeluk in eigen tijd. Arbeidongeschiktheid was ooit de aanleiding om de wet aan te passen
Ik doe helemaal niet alsof. Ik heb gewoon jouw reactie (met de quotes daarin) gequote, niet meer meer niet minder. Als de site dat niet goed verwerkt kan ik daar niets aan doen.

Verder quote je mij onjuist / onvolledig. Ik schreef immers: Alleen als dat door toedoen van werkgever is, of door overmacht van werknemer zoals ziekte.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:Wat heeft TS er nu aan....
Wat heeft TS er nu aan dat 2 zogenaamde juristen hier een potje gaan staan bekvechten en met wetboeken en quotes lopen smijten...
Ga lekker op een juristenforum spelen...

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door Appie83 »

Die discussies maken het voor mij alleen maar interessant.
Helaas zijn de uitzonderingen niet van toepassing. Ik heb de vakantie-dagen wel kunnen opnemen, maar ik heb er niet aan gedacht om ze op te nemen. Nu was het wel aardig geweest van mijn werkgever om me hier over te informeren, maar ik had ook zelf moeten opletten.
Blijkbaar kan je ook nog schriftelijk met je werkgever overeenkomen dat ze niet vervallen. Maar ook daar was ik te laat mee.

O ja, die discussie over verjaring. Ik las dat er geen sprake is van een verjaringstermijn, maar een vervaltermijn. Een vervaltermijn kan je volgens mij niet tegen gaan.

Maar bedankt voor de reacties. Ik werd door de NOS op het verkeerde been gezet door de woorden: 'nog even snel opnemen'. Maar helaas, weer een leerpuntje er bij.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door zombo »

Mijn werkgever besloot onlangs plotseling, zonder waarschuwing vooraf, de bovenwettelijke uren (opgebouwd door overuren om te zetten in verlof) jaarlijks te laten vervallen, dwz: wat in september nog niet is opgenomen wordt uitbetaald. Fijn als je in de zomermaanden extra werk op je neemt, om te zorgen dat collega's op vakantie kunnen.

MM919
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jun 2016 19:32

Re: 'Nog een karrevracht aan vakantie-uren, vandaag snel opmaken

Ongelezen bericht door MM919 »

Wanneer u ipv geld vakantieuren opspaart zijn die beperkt geldig. In ieder geval zo lijkt mij binnen een jaar na de opbouw ervan te genieten. Wanneer dat niet lukt kunt u deze ook laten uitbetalen. Meestal bij een onderbezetting de beste oplossing.

Gesloten