LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
25 aug 2019 21:24
Revoked schreef:
25 aug 2019 20:59
Moneyman schreef:
25 aug 2019 20:46

Dat is in deze generieke gesteldheid onjuist. Het is afhankelijk van de functie en de aard van de ziekte.
De generieke gesteldheid is gewoon juist. Mocht medische info nodig zijn, dient daar toestemming voor gevraagd te worden en volgen er medische keuringen.
Het is onjuist. Het punt is: de werkgever mag uiteraard vragen naar relevante ziekten. Willekeurig voorbeeld: als jij solliciteert als buschauffeur, wil jouw werkgever écht wel weten of jij bijvoorbeeld epilepsie hebt. Dat de beoogde werknemer er zelf voor kiest om dat al dan niet te vertellen, en dus al dan niet aangenomen zal worden, maakt niet dat er niet naar gevraagd mag worden.
NEE, ze mogen GEEN vragen stellen over je gezondheid bij de sollicitatie, pertinent onjuist, mocht er een keuring zijn voor het beroep welk je uitkiest mogen er bij deze keuring wel, relevante vragen voor specifiek dit beroep, vragen over gesteld worden!!!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
01 sep 2019 08:13
Moneyman schreef:
25 aug 2019 21:24
Revoked schreef:
25 aug 2019 20:59

De generieke gesteldheid is gewoon juist. Mocht medische info nodig zijn, dient daar toestemming voor gevraagd te worden en volgen er medische keuringen.
Het is onjuist. Het punt is: de werkgever mag uiteraard vragen naar relevante ziekten. Willekeurig voorbeeld: als jij solliciteert als buschauffeur, wil jouw werkgever écht wel weten of jij bijvoorbeeld epilepsie hebt. Dat de beoogde werknemer er zelf voor kiest om dat al dan niet te vertellen, en dus al dan niet aangenomen zal worden, maakt niet dat er niet naar gevraagd mag worden.
NEE, ze mogen GEEN vragen stellen over je gezondheid bij de sollicitatie, pertinent onjuist, mocht er een keuring zijn voor het beroep welk je uitkiest mogen er bij deze keuring wel, relevante vragen voor specifiek dit beroep, vragen over gesteld worden!!!
Je hebt ondanks je geschreeuw gewoon ongelijk. Wellicht dat je het daarom ook niet onderbouwt.

Er zijn twee categorieën: medische zaken die tijdens een medische keuring naar voren komen, en medische zaken die je zelfs ongevraagd zou moeten melden omdat er een mededelingsplicht geldt. En dat betreft de zaken die ik hiervoor al noemde: zaken die van belang zijn voor het uitoefenen van je functie.

Naar de eerste categorie zaken hoef je als werkgever niet te vragen, die vragen moet men toch wel beantwoorden tijdens de keuring. Naar de tweede categorie zaken mag je natuurlijk wél gewoon vragen.

Zie ook wat de Rijksoverheid erover schrijft:
Vragen tijdens sollicitatie over uw gezondheid
De werkgever mag niet vragen naar uw gezondheid of uw ziekteverzuim bij uw vorige werkgever. Vragen over uw gezondheid mogen alleen worden gesteld tijdens een aanstellingskeuring (medische keuring). Deze medische keuring is maar voor enkele functies toegestaan. Als u voor de functie een medische keuring moet ondergaan, moet dit in de vacature staan.

In bepaalde gevallen moet u tijdens de sollicitatieprocedure uw werkgever informeren over uw gezondheid. Deze meldingsplicht geldt alleen als uw medische klachten problemen kunnen geven tijdens het werk. Als u zwanger bent, hoeft u dit niet te vertellen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

en in dit geval, autisme, hoeft het niet in de weg te staan voor deze baan, sterker, ts heeft gewoon gefunctioneerd, deze werkgever mag hem dus niet ontslaan op deze gronden...

in het algemeen mag een werkgever dus niet vragen naar de medische kant van een werknemer, valt gewoon onder de privacywet dit gaat hem helemaal niets aan, neemt niet weg dat iemand altijd een medische kan moeten ondergaan om te bezien of hij/zijn werkelijk geschikt is voor de baan...

Voor mij spreekt het voor zich dat als je een medische beperking hebt en je bepaalt soort werk niet kunt dat je daar ook niet op soliciteerd al was het maar voor je eigen gezondheid...

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tuurlijk, Hawk-Eye. Op basis van de OP kan je jouw conclusies helemaal niet trekken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door berndv »

Maar goed. TS heeft er voor gekozen om hier niet op terug te komen. Of het ontslag is in de zin van ontbinden arbeidsovereenkomst of ontslag in de zin van niet verlengen contract (ik weet dat dit feitelijk geen ontslag is, maar wordt in de volksmond wel zo genoemd) zullen we niet te weten komen.

Maar je kunt het ook anders stellen. Autisme is onderdeel van je persoonlijkheid en karakter, heel sec gezien betekent dit dus gewoon dat de persoonlijkheid en het karakter van ts niet passen bij de functie, in ieder geval niet zonder aanpassingen van de werkgever uit. Het is niet iets wat, zoals andere aandoeningen, genezen zal worden.

Onder de streep denk ik niet dat de werkgever ts hiervoor mag ontslaan in de zin van tussentijdse opzegging contract of opzegging overeenkomst onbepaalde tijd. Helemaal niet na 2 jaar. Ik vermoed dat hij daar geen ontslagvergunning voor gaat krijgen. Het niet verlengen van een contract naar een vast contract is de keuze van de werkgever en behoeft geen toestemming van een extern orgaan.

Mijn werkgever weet ook niet van ADD af, en zal die ook niet te weten komen als het aan mij ligt. Ja, ik zit tussen mijn werk door op dit forum bijvoorbeeld, maar mijn werk is wel af en is ook van uitstekende kwaliteit. Ik hoef dit ook niet te melden aan mijn werkgever, mijn werk lijdt er immers niet onder.

Gesloten