LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Linnepin77
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:58

Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Linnepin77 »

Ik weet sinds een aantal jaar dat ik autisme heb. Nu heb ik tijdens mijn sollicitatie bij mijn huidige werkgever 2 jaar terug, dit niet vermeld ( op advies van het UWV). Vorig jaar heb ik dit verteld, en was het geen probleem zolang er geen aanpassingen nodig waren.
Nu ben ik toch ziek geworden en zit met een burn out thuis. Werkgever wil mij nu ontslaan, omdat ik ziek ben vanwege mijn autisme en dat ik onder valse voorwendselen bij hun heb gesolliciteerd. Ik zou namelijk van tevoren hebben geweten dat ik vanwege mijn autisme ziek zou worden. Ik vind dit echt belachelijk, maar kan dit zomaar?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door kuklos »

Het is moeilijk hier een antwoord op te geven. Burnout kan iedereen overkomen, zowel mensen met autisme als mensen zonder autisme. De vraag is of jouw functie zodanig is dat jouw autisme van het belang is voor jouw functioneren. Dat is op basis van jouw post niet te bepalen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door thecure »

Stap naar je rbv of je vakbond is denk ik het beste advies

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door reggie2 »

Linnepin77 schreef:
17 aug 2019 11:08
Ik weet sinds een aantal jaar dat ik autisme heb. Nu heb ik tijdens mijn sollicitatie bij mijn huidige werkgever 2 jaar terug, dit niet vermeld ( op advies van het UWV). Vorig jaar heb ik dit verteld, en was het geen probleem zolang er geen aanpassingen nodig waren.
Nu ben ik toch ziek geworden en zit met een burn out thuis. Werkgever wil mij nu ontslaan, omdat ik ziek ben vanwege mijn autisme en dat ik onder valse voorwendselen bij hun heb gesolliciteerd. Ik zou namelijk van tevoren hebben geweten dat ik vanwege mijn autisme ziek zou worden. Ik vind dit echt belachelijk, maar kan dit zomaar?

Als ze dit gezegd hebben, horen ze zich er aan te houden. Volgens mij mag je niet ontslagen worden tijdens ziekte ( of het moet verandert zijn).

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Cro »

Gaat het hier daadwerkelijk om ontslag of wordt het contract straks simpelweg niet voortgezet? Dat kan een zeer groot verschil betekenen namelijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door moederslink »

Linnepin 77 is je burn-out wel één op één gerelateerd aan je autisme?
Wie heeft de diagnose burn-out gesteld?
En wat precies houdt bij jou het autisme in?
Autisme heeft zo.n breed spectrum nl. , dat kan van een zeer lichte vorm tot een (zeer) zware vorm zijn.

Je schrijft nl ook : ik ben nu wel ziek vanwege mijn autisme .
Is dit je eigen ' diagnose ' ?
Hoe heb je dit dan bepaald of wie heeft dit bepaald ?
Is het wel een burn-out ?
Vandaar mijn vragen....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de Burn Out door de hoge werkdruk is ontstaan en dat is zeker niet uitgesloten is een ontslag eigen schuld en niet toegestaan.

De rest is hier al geschreven en niet alles melden kan een reden zijn voor ontslag.
Zo zal een Crimineel die bij een Bank werkte op staande voet ontslag kunnen krijgen, maar deze ziekte zeker niet.
Ze weten niet eens hoe zwaar dit was en of dit erger of juist minder is geworden.

Slecht inwerken en hoge werkdruk zijn vaak de oorzaak van uitval, en dat is eigen schuld en win je deze zaak...

sake1987

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door sake1987 »

Iemand die ziek is ontslagen kan niet zo makkelijk
Een tijdelijk contract niet verlengen, beëindigen wel.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ik denk ook dat het contract einde is voor TS. Niks aan te doen, een zieke werknemer zal eigenlijk nooit contractverlenging krijgen. Dat kan zelfs de liefste baas zich niet veroorloven.

Dus volgens mij is er geen sprake van ontslag, maar geen contractverlenging. Klopt dat TS?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is bij wet niet verplicht te melden dat je iets mankeert, de werkgever mag er zelfs niet naar vragen en doen ze dit toch hoef je hierop niet te antwoorden...

als je op papier hebt dat je ontslagen word wegens de verzwijging van je autisme zoek een goede advocaat...

ga er in ieder geval niet mee accoord, autisme hebben betekent niet automatische dat je ook een burn-out krijgt!!!

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door kuklos »

Hawk-Eye schreef:
25 aug 2019 09:24
het is bij wet niet verplicht te melden dat je iets mankeert, de werkgever mag er zelfs niet naar vragen
Dit is niet helemaal correct. De regel geldt voor zolang het geen invloed heeft op het uitoefenen van de functie. Iemand met narcolepsie dient dit dus wel degelijk te melden als deze persoon als operator in een chemische fabriek wil gaan werken om maar een voorbeeld te noemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
25 aug 2019 09:24
het is bij wet niet verplicht te melden dat je iets mankeert, de werkgever mag er zelfs niet naar vragen en doen ze dit toch hoef je hierop niet te antwoorden...
Dat is in deze generieke gesteldheid onjuist. Het is afhankelijk van de functie en de aard van de ziekte.
Hawk-Eye schreef:
25 aug 2019 09:24
als je op papier hebt dat je ontslagen word wegens de verzwijging van je autisme zoek een goede advocaat...
De vraag is of je ontslagen wordt vanwege je autisme of vanwege het niet functioneren als gevolg van je autisme.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
25 aug 2019 20:46
Hawk-Eye schreef:
25 aug 2019 09:24
het is bij wet niet verplicht te melden dat je iets mankeert, de werkgever mag er zelfs niet naar vragen en doen ze dit toch hoef je hierop niet te antwoorden...
Dat is in deze generieke gesteldheid onjuist. Het is afhankelijk van de functie en de aard van de ziekte.
De generieke gesteldheid is gewoon juist. Mocht medische info nodig zijn, dient daar toestemming voor gevraagd te worden en volgen er medische keuringen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door moederslink »

En ' autisme ' is ook nog eens zeer breed uit te leggen.
Er is vlg de OP nu sprake van een burn-out als gevolg van het autisme .
Dat is , voor mij althans , te vaag.
Ik heb daaromtrent een aantal vragen gesteld en daar nog geen antwoord op gekregen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
25 aug 2019 20:59
Moneyman schreef:
25 aug 2019 20:46
Hawk-Eye schreef:
25 aug 2019 09:24
het is bij wet niet verplicht te melden dat je iets mankeert, de werkgever mag er zelfs niet naar vragen en doen ze dit toch hoef je hierop niet te antwoorden...
Dat is in deze generieke gesteldheid onjuist. Het is afhankelijk van de functie en de aard van de ziekte.
De generieke gesteldheid is gewoon juist. Mocht medische info nodig zijn, dient daar toestemming voor gevraagd te worden en volgen er medische keuringen.
Het is onjuist. Het punt is: de werkgever mag uiteraard vragen naar relevante ziekten. Willekeurig voorbeeld: als jij solliciteert als buschauffeur, wil jouw werkgever écht wel weten of jij bijvoorbeeld epilepsie hebt. Dat de beoogde werknemer er zelf voor kiest om dat al dan niet te vertellen, en dus al dan niet aangenomen zal worden, maakt niet dat er niet naar gevraagd mag worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Autisme? Als ik online lees wat eventueel eronder valt kom ik veel hoger uit dan 1 of 2% .

Afwijkend gedrag hoeft niet negatief te zijn en ik begreep grote verschillen en niet iedereen heeft alles.
Ik wijk ook af maar ben juist extreem creatief en wil juist nooit in groep vastzitten, maar te daar nu een ziekte van te maken?

De echte reden is bepalend of ontslag goedgekeurd word als ze dit zo melden.
Niet functioneren mag altijd maar een ziekte, dan lopen ze het op en krijgen een claim.....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door moederslink »

Komkommer, waar haal jij die 1-2 % vandaan?
Misschien in de war met het huiskamertopic waarin ik vermeld dat er nog maar 1-2 % roodharigen worden geboren? :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door berndv »

Linnepin77 schreef:
17 aug 2019 11:08
Vorig jaar heb ik dit verteld, en was het geen probleem zolang er geen aanpassingen nodig waren.
Nu ben ik toch ziek geworden en zit met een burn out thuis. Werkgever wil mij nu ontslaan, omdat ik ziek ben vanwege mijn autisme en dat ik onder valse voorwendselen bij hun heb gesolliciteerd. Ik zou namelijk van tevoren hebben geweten dat ik vanwege mijn autisme ziek zou worden. Ik vind dit echt belachelijk, maar kan dit zomaar?
Ik denk dat hier wat oorzaken en gevolgen door elkaar worden gehaald, maar dat zijn aannames van mij. Het is geen probleem, zolang er geen aanpassingen nodig waren. Nu zit ts zonder aanpassingen thuis met een burn-out. Ik neem aan dat ts voor de burn-out onder behandeling staat, en dat vermoedelijk het werk de oorzaak van de burn-out is. En dat het voorkomen van een volgende burn-out betekent dat er aanpassingen gedaan moeten worden, zowel door ts als door de werkgever. En juist die laatste heeft al aangegeven er geen problemen mee te hebben, zolang aanpassingen niet nodig waren.

Bijkomend is dan misschien dat áls ts het bij de sollicitatie aangegeven had, ts waarschijnlijk niet was aangenomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door sylvesterb »

berndv schreef:
26 aug 2019 11:16
Ik denk dat hier wat oorzaken en gevolgen door elkaar worden gehaald, maar dat zijn aannames van mij. Het is geen probleem, zolang er geen aanpassingen nodig waren. Nu zit ts zonder aanpassingen thuis met een burn-out. Ik neem aan dat ts voor de burn-out onder behandeling staat, en dat vermoedelijk het werk de oorzaak van de burn-out is. En dat het voorkomen van een volgende burn-out betekent dat er aanpassingen gedaan moeten worden, zowel door ts als door de werkgever. En juist die laatste heeft al aangegeven er geen problemen mee te hebben, zolang aanpassingen niet nodig waren.

Bijkomend is dan misschien dat áls ts het bij de sollicitatie aangegeven had, ts waarschijnlijk niet was aangenomen.
Er is geen wettelijke verplichting om dergelijke medische gegevens met je werkgever te delen. Een verband tussen een burn-out en autisme zal moeilijk te bewijzen zijn.

Helaas reageert TS niet want hij heeft het over 2 jaar in dienst, als zijn contact afloopt hoeft de werkgever deze niet te verlengen. Ik snap dat dit klinkt als ontslag maar de werkgever verlengt de overeenkomst niet, wat gewoon mag ook tijdens ziekte.

Als hij TS wilt ontslaan met een vast contract dan zal het erg lastig worden om een rechter hiervan te overtuigen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontslag bij ziekte als gevolg van beperking

Ongelezen bericht door berndv »

sylvesterb schreef:
26 aug 2019 12:15
Er is geen wettelijke verplichting om dergelijke medische gegevens met je werkgever te delen.
klopt. ts heeft het wel gedaan, maar is inderdaad geen meldplicht.
sylvesterb schreef:
26 aug 2019 12:15
Een verband tussen een burn-out en autisme zal moeilijk te bewijzen zijn.
heb je gelijk in. Maar indien er een verzoek uit voortkomt voor aanpassingen zal er ook geen ontslag volgen, maar mogelijk wel, zoals je zelf ook terecht benoemt, reden zijn om niet verder te gaan met de arbeidsovereenkomst na de periode van 2 jaar.

Gesloten