LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
MerkXs
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2018 02:17

Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door MerkXs »

Vorig jaar heb ik via een detacheerder een half jaar bij een opdrachtgever gewerkt. Omdat de detacheerder me heel slecht beviel ben ik daar na een half jaar gestopt, ondanks wederzijdse tevredenheid bij de opdrachtgever en ikzelf. Wij wilden beiden verlengen, maar dit bleek juridisch alleen mogelijk via de detacheerder, waar ik echter zeer ontevreden was. Ik heb daarom mijn contract bij de detacheerder niet verlengd en gesolliciteerd bij een andere organisatie waar ik sindsdien werk. Ik heb ooit begrepen dat ik als gevolg daarvan een jaar lang niet meer mag werken voor mijn voormalige opdrachtgever. Dat staat niet in mijn eigen contract (en dat mag ook niet omdat bij tijdelijke contracten er geen concurrentiebeding mag bestaan), maar in het contract van mijn opdrachtgever met de toenmalige detacheerder dat ik dus niet kan zien.

Nu is het probleem echter dat mijn droombaan als vacature vermeld staat bij mijn voormalige opdrachtgever. Het is een totaal andere functie op een totaal andere afdeling dan waar ik eerder een opdracht had. Nu weet ik alleen niet hoe het nu zit met die periode waarin ik niet meer kan werken voor mijn voormalige opdrachtgever. En hoe zit het nu de functie niet vergelijkbaar is met de functie die ik voorheen had? Hoe kan ik hierin het beste handelen?

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kunt gewoon solliciteren. Als zij jou echter niet aan durven nemen, dan is dat jammer, maar vanuit jouw kant kun je niets anders doen dan solliciteren.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik zou gewoon solliciteren. Wat je eventueel als alternatief even kunt doen. Is informatie inwinnen ben de vakbond of rechtsbijstand hoe deze wet-/regelgeving in elkaar zit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door tttlocke »

Beertje1975 schreef:Ik zou gewoon solliciteren. Wat je eventueel als alternatief even kunt doen. Is informatie inwinnen ben de vakbond of rechtsbijstand hoe deze wet-/regelgeving in elkaar zit.
Dat is niet nodig.
TS is geen partij in eventuele contractuele afspraken tussen zijn voormalig opdrachtgever en de toenmalige detacheerder.

TS moet gewoon bepalen of hij wil solliciteren op die baan of niet. Als het zijn droombaan is, lijkt mij die beslissing niet zo moeilijk.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door scontra »

MerkXs schreef:Het is een totaal andere functie op een totaal andere afdeling dan waar ik eerder een opdracht had. ?
Zou dit de reden kunnen zijn waarom er ook door u op deze functie gesolliciteerd moet worden.
Een vacature staat voor iedereen open, zowel voor het eigen personeel, als voor geïnteresseerden van buiten het bedrijf.
Iedere sollicitant zal door de mangel gaan om te bezien of hij/zij de geschikte persoon is voor deze functie.
Niet moeilijk doen, maar gewoon solliciteren en u ziet vanzelf of u al dan niet wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek. :idea:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door tttlocke »

scontra schreef:
MerkXs schreef:Het is een totaal andere functie op een totaal andere afdeling dan waar ik eerder een opdracht had. ?
Zou dit de reden kunnen zijn waarom er ook door u op deze functie gesolliciteerd moet worden.
Nee. Dit is de normale gang van zaken. Voor iedereen.
Iemand die ergens een vacature ziet en die baan wil hebben, zal moeten solliciteren. Daar is geen ontkomen aan.
scontra schreef:Een vacature staat voor iedereen open, zowel voor het eigen personeel, als voor geïnteresseerden van buiten het bedrijf.
Dat kan maar hoeft niet.
Deze vacature waarschijnlijk wel, gezien het feit dat TS de beschikking heeft over de vacaturetekst zonder daar zelf werkzaam te zijn.

Solliciteren is het devies voor TS. En dan gewoon wachten wat er gebeurt,

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

MerkXs schreef:Vorig jaar heb ik via een detacheerder een half jaar bij een opdrachtgever gewerkt. Omdat de detacheerder me heel slecht beviel ben ik daar na een half jaar gestopt, ondanks wederzijdse tevredenheid bij de opdrachtgever en ikzelf. Wij wilden beiden verlengen, maar dit bleek juridisch alleen mogelijk via de detacheerder, waar ik echter zeer ontevreden was. Ik heb daarom mijn contract bij de detacheerder niet verlengd en gesolliciteerd bij een andere organisatie waar ik sindsdien werk. Ik heb ooit begrepen dat ik als gevolg daarvan een jaar lang niet meer mag werken voor mijn voormalige opdrachtgever. Dat staat niet in mijn eigen contract (en dat mag ook niet omdat bij tijdelijke contracten er geen concurrentiebeding mag bestaan), maar in het contract van mijn opdrachtgever met de toenmalige detacheerder dat ik dus niet kan zien.

Nu is het probleem echter dat mijn droombaan als vacature vermeld staat bij mijn voormalige opdrachtgever. Het is een totaal andere functie op een totaal andere afdeling dan waar ik eerder een opdracht had. Nu weet ik alleen niet hoe het nu zit met die periode waarin ik niet meer kan werken voor mijn voormalige opdrachtgever. En hoe zit het nu de functie niet vergelijkbaar is met de functie die ik voorheen had? Hoe kan ik hierin het beste handelen?
Zal wel weer gezeik worden omdat ik per ongeluk juridisch onderlegd ben, maar **** it.

Artikel 9a WAADI
Artikel 9a. Belemmeringsverbod
1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.
2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opnieuw solliciteren bij opdrachtgever na detachering

Ongelezen bericht door tttlocke »

Henk Toeter schreef:...

Zal wel weer gezeik worden omdat ik per ongeluk juridisch onderlegd ben, maar **** it.

Artikel 9a WAADI
Artikel 9a. Belemmeringsverbod
1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.
2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.
Duidelijke informatie.

Maar wat is precies uw punt in relatie tot de kwestie die TS te berde bracht?

Gesloten