LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Anoniem246
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2020 06:03

Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Anoniem246 »

hey allen,

Ik werk in een klein team, de laatste tijd is het werk alleen echt niet leuk meer met veel frustraties.
Omdat hier niks veranderde en ik met steeds meer tegenzin aan het werk ga heb ik besloten dat ik iets anders wil.

Nu ik serieus aan het kijken ben en ook al concreet richting een andere baan wil gaan heeft een collega net zijn ontslag ingediend.

Dit heeft een grote impact op het team en als ik nu ook ontslag neem komt deze klap nog harder aan voor het bedrijf.

Als ik mijn gevoel volg, wil ik heel graag weg en heb ik iets gevonden wat heel erg bij mij past.
Ik voel me wel schuldig, ook omdat er 2 mensen dan weggaan in korte tijd na elkaar..

Ik weet dat als ik er niet voor ga ik er spijt van ga krijgen, omdat ik dan op een plek blijf die me steeds ongelukkiger maakt..

Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Of tips hoe dit aan te pakken?

Bedankt!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door kuklos »

Anoniem246 schreef:
07 jul 2020 06:11
Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Of tips hoe dit aan te pakken?
Je hebt in principe twee opties.
1) Maak je frustraties bespreekbaar. Met het risico dat er niets verandert, maar het voor jou wel onaangenamer wordt.
2) Blijf solliciteren, pak die andere baan, en neem dan de wettelijke opzegtermijn in acht.

Mijn eigen ervaring (en advies dat ik van meerdere mensen kreeg) is dat loyaliteit slecht betaald wordt. Dus kies voor jezelf.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door scontra »

Uw eigen wens/wil volgen en u zeker niet druk maken over het bedrijf waar u nu werkt.
Als puntje bij paaltje komt en zij hebben u niet meer nodig, dan zetten ze u ook zonder pardon aan de kant.
Niets doen alvorens u zekerheid heeft m.b.t een nieuwe baan, anders komt u onnodig in de (financiële) problemen.

Anoniem246
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2020 06:03

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Anoniem246 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb mijn zorgen en frustraties besproken. Ik heb binnenkort een gesprek. Parallel wel aan het rondkijken voor als het plan niet aansluit met wat ik nodig heb.
Heb het voor mijn gevoel dan een eerlijke laatste kans gegeven.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel goed. Voor de rest sluit ik me volledig aan bij @Kuklos.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Anoniem246 schreef:
07 jul 2020 06:11
hey allen,

Ik werk in een klein team, de laatste tijd is het werk alleen echt niet leuk meer met veel frustraties.
Omdat hier niks veranderde en ik met steeds meer tegenzin aan het werk ga heb ik besloten dat ik iets anders wil.

Nu ik serieus aan het kijken ben en ook al concreet richting een andere baan wil gaan heeft een collega net zijn ontslag ingediend.

Dit heeft een grote impact op het team en als ik nu ook ontslag neem komt deze klap nog harder aan voor het bedrijf.

Als ik mijn gevoel volg, wil ik heel graag weg en heb ik iets gevonden wat heel erg bij mij past.
Ik voel me wel schuldig, ook omdat er 2 mensen dan weggaan in korte tijd na elkaar..

Ik weet dat als ik er niet voor ga ik er spijt van ga krijgen, omdat ik dan op een plek blijf die me steeds ongelukkiger maakt..

Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Of tips hoe dit aan te pakken?

Bedankt!
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen "Kies voor jezelf". Met name kleine bedrijven veranderen niet zo snel, Bij een groot bedrijf is vaak veel mogelijk wegens verschillende teams en afdelingen maar een klein bedrijf heeft daar niet veel ruimte in.
Uiteindelijk heb je alleen jezelf er mee als je alleen maar ingeeft en blijft.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door witte angora »

Anoniem246 schreef:
07 jul 2020 06:11
Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie?
Wat Kuklos zegt: loyaliteit heeft mij in een betaalde baan nog nooit iets gebracht, integendeel. Ze gingen alleen maar harder over me heen lopen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door thecure »

Mijn ervaring: loyaliteit kan je wel wat brengen, maar pas toen ik zei dat ik had gesolliciteerd bij een andere werkgever.
Toen schrokken ze en boden ze mij flink hoger salaris.
Maar het hielp mij ook dat er een tekort is aan brandmeld technici.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ligt er helemaal aan wat de reden van de genoemde frustaties is.
Als dit iets is dat inhoudelijk is en binnen redelijke grenzen kan worden aangepast is een gesprek zeker te overwegen.

Als de oorzaak redelijkerwijs niet of niet op afzienbare tijd kan worden opgelost zou ik bij de eerste goede gelegenheid gaan (een compensatie met enkel meer geld zonder dat er iets veranderd werkt simpelweg niet of in ieder geval maar voor een heel korte tijd).

In de praktijk zijn mensen (en dus ook bedrijven) behoorlijk creatief en als de nood aan de man is is niemand onvervangbaar dus medelijden met het team is ook weer niet nodig.

Vanuit de kant van het bedrijf gezien kun je iemand die zich kan verbeteren beter gewoon feliciteren en hem veel succes wensen. Krampachtig / koste wat kost vasthouden aan je personeel gaat in de praktijk ook niet werken.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Duc »

Bedenk ook eens, waarom is je collega opgestapt? Zelfde redenen als jij hebt? Dan is de kans dat er structureel iets mis is zeker aanwezig. Indien structurele problemen de oorzaak zijn, zou het bedrijf hiermee aan de gang kunnen gaan. Je hebt nu een gesprek, maar wees kritisch. Komt er iets op je weg wat he helemaal ligt, ga ervoor! Het is jou toekomst en plezier in je werk is een groot goed.

Ikzelf heb ook in een soort zelfde situatie gezeten en gekozen voor een baan die mij ligt, heb daardoor na 25 jaar nog steeds heel veel plezier in mijn werk.

Sterkte ermee en succes. 😁

MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door MXMCE »

Wat kuklos zegt idd.

Maar tegen uw wil naar dit werk blijven gaan levert ook gezondheidsrisico’s op.
Neem dat ook mee in uw beslissing.

sake1987

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wat een eensgezindheid in dit topic😃
Maar ik vind ook kies voor jezelf, verbrand geen schepen achter je dus doe het netjes en op naar een nieuwe uitdaging

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Weet je, als het bedrijf jou morgen niet meer nodig heeft, schoppen ze je er zo uit. Nooit druk maken over een bedrijf waar je het niet meer naar je zin hebt, je bent gewoon een werknemer, niks meer en niks minder.

Xaja
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2020 15:30

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Xaja »

Met dit soort situaties moet je alleen aan jezelf denken. Echt niemand denkt aan jou in een zelfde situatie.

Succes !

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heel simpel hoor, gewoon die nieuwe baan aannemen en daar met veel plezier aan de slag gaan, wel op tijd je ontslag papieren inleveren....

als er 2 personen weggaan achter elkaar gaan ze misschien nadenken waarom dat toch is!!!!

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overweeg ontslag, voel me daar schuldig over

Ongelezen bericht door witte angora »

Hawk-Eye schreef:
10 jul 2020 15:35
als er 2 personen weggaan achter elkaar gaan ze misschien nadenken waarom dat toch is!!!!
Welnee.... interesseert ze geen fluit, als de targets maar gehaald worden.

Gesloten