Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Eefdezwart
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2021 19:22

Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Eefdezwart »

Ik zit ongelofelijk in de stress, word elke ochtend met zweet wakker.
Ik heb gesolliciteerd op baan als onderzoeksassistent in het ziekenhuis. Ik heb de baan ook gekregen. In principe blij mee. Echter merkte ik tijdens het sollicitatie gesprek al dat ik wellicht onder niveau gesolliciteerd heb. Ze vroegen of ik wel wist dat het geen promotietraject was en wat de reden was dat ik geen phd ging doen. Ik dacht dat ik nooit aangenomen zou worden voor phd, en gaf daarom maar aan dat ik me nog niet aan phd wilde binden. Nu zie ik bij hetzelfde ziekenhuis maar andere afdeling, een baan als junior onderzoeker richting phd, dus stap omhoog. En ook meer van wat ik graag wil doen, zelf onderzoek doen ipv assisteren. Ik twijfel of ik hierop moet solliciteren, de sollicitatiegesprekken zouden 2 november zijn. De baan als onderzoeksassistent zou 8 november beginnen. Ik weet ook niet of ik moet zeggen dat ik eigenlijk al een andere baan binnen hetzelfde ziekenhuis heb aangenomen tijdens dat sollicitatie gesprek. Ik ben ook bang dat de afdeling waar ik al ben aangenomen boos wordt. Aan de andere kant, nu ik weet dat ik blijkbaar een goed genoeg cv heb om voor junior onderzoeker/phd te solliciteren, ben ik denk ik ook niet van plan veel langer als 6 maanden te blijven bij de baan als onderzoeksassistent, dat is misschien nog vervelender voor hun. Hoewel ik wellicht ook zou kunnen doorstromen daar, maar het is vooral kwantitatief onderzoek daar heb ik het idee. Ben ook bang dat het slecht voor mijn cv zou kunnen zijn als ik deze baan accepteer, nu lijkt het er misschien op dat ik geen phd kon krijgen. Terwijl ik het niet eens geprobeert heb. Mijn zus geeft aan, gewoon solliciteren, niet denken aan anderen. Maar ik twijfel ontzettend.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Moneyman »

Angst is een slechte raadgever. Speel open kaart en wees gewoon eerlijk. Liegen tijdens een sollicitatiegesprek is nooit een goed idee, dat heb je nu vast gemerkt.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Eerlijk zijn is de enige manier om aangenomen te worden. Tevens is liggen een reden om je te ontslaan tijdens de proeftijd of je contract niet te verlenen. In bepaalde situaties zou het zelfs reden kunnen zijn tot ontslag met goedkeuring van de rechter (er moet heel wat aan de hand zijn, maar je wilt het niet).

Werkgever gaat denken dat je vaker gaat liggen of hebt gelogen.


Tevens is de kans groot dat hun op de hoogte zijn van je dubbele sollicitatie.

Wees voorbereid op de vraag waarom je 2x gesolliciteerd hebt. Als ze deze vraag niet stellen zeg dat eerlijk. Reden kan je opgeven, baan 1 is leuk maar baan 2 is leuker. Baan 2 was niet beschikbaar toen ik voor baan 1 solliciteerde.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Jablan »

Niet gewoon solliciteren, maar bellen met degene van HRM/personeelszaken, met wie je het eerste gesprek hebt gehad en tijdens dat gesprek aangeven, dat je graag voor de andere functie in aanmerking wilt komen. Daaruit volgt de rest.

Wel eerst ontspanningsoefening doen, voordat je niet meer wat je moet zeggen.

In mijn ogen heb je overigens niet gelogen, maar het antwoord omzeild.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Omdat je twijfelt of je het aan kan, kan je ook overwegen om eerst voor de functie waarin je gesolliciteerd te gaan werken.

Je kunt altijd (intern of extern) solliciteren voor de andere functie

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ga gewoon heen en kijk wat het je oplevert, mensen doen niet moeilijk het is en blijft jouw keuze....

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Solliciteren zelfde werkgever nog voor proefperiode

Ongelezen bericht door geengast »

Onderzoeker zijn houdt toch automatisch in dat je niet veel twijfelt, maar onderzoekt?

Gesloten