LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
ingrid.masmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2020 15:04

Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door ingrid.masmeijer »

Mijn dochter werkt al 3 jaar lang op vaste dagen en tijden met een vast 0-urencontract,dit is zo afgesproken met haar voorgaande managers
Nu wil een nieuwe manager haar dagen en uren veranderen zonder dat zij hierin toestemt en bied haar avonduren aan waar zij andere verplichtingen heeft,dus nu wordt het of een dag minder werken of haar dus dwingen om een avond te nemen anders worden het minder uren,dus minder salaris
Mag dit zomaar?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Jablan »

Blijft het gemiddeld aantal uren per week gelijk?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dit mag niet zomaar.
"Nulurencontract
Een nulurencontract heeft de volgende kenmerken:

U gaat aan het werk als uw werkgever u oproept.
U heeft een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Maar u heeft geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat u werkt.
Uw werkgever betaalt alleen loon over de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan. De afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden dat u werkt.
Bent u langer dan 6 maanden in dienst? En bent u opgeroepen, maar u kunt niet werken door een oorzaak die voor risico van de werkgever komt? Bijvoorbeeld als er geen of onvoldoende werk is. Dan heeft u recht op doorbetaling van uw loon. Uw werkgever moet u ook doorbetalen als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. Dit heet loondoorbetalingsverplichting. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval heeft u recht op uitbetaling van de uren die u werkt.
Iedere keer dat uw werkgever u oproept, heeft u recht op minimaal 3 uur loon. Ook als u maar 1 uur werkt.
U kunt ook een beroep doen op het rechtsvermoeden van de arbeidsomvang. Daarbij geldt dat u denkt dat uw vaste arbeidsduur gelijk is aan de gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen 3 maanden."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men een dergelijk contract heeft, is het heel verstandig lid te zijn van de bond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een 0 uren contract is toch wederzijds?

Ze mogen U 0 uren laten komen en U mag dat ook doen.

Waar U werkt? In winkels kregen de elk jaar ouder wordende vaak minder uren, en alleen als er geen 16 jarige beschikbaar zijn!
Verder is het Nijogeth verhaal voor oude rechten wel van toepassing.

Maar zomaar vele avond uren, dan moet ik zelf gebrouwen biertjes testen dus heb er ook geen tijd voor!
Zelfde geld vaak voor elk Weekend en de Donderdag Biljard club en Dinsdag schaken!
Dit is nu op open terras met luifels bij redelijk weer!

Jammer voor werkgever maar rechten in afgelopen jaren opgebouwde moet je langzaam afbouwen of betalen!
Niet jou Dochter maar de nieuwe Manager heeft een probleem.
Als hij denkt het met nieuw personeel op te lossen, dat is dan vele uren inwerken en alles uitleggen!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
01 jul 2020 10:07
Ze mogen U 0 uren laten komen en U mag dat ook doen.
Onjuist en dat had je al kunnen weten door de eerdere reactie te lezen.
Komkommertijd schreef:
01 jul 2020 10:07
Verder is het Nijogeth verhaal voor oude rechten wel van toepassing.
Grappig want hierboven stel je zelf van niet.
Komkommertijd schreef:
01 jul 2020 10:07
Maar zomaar vele avond uren, dan moet ik zelf gebrouwen biertjes testen dus heb er ook geen tijd voor!
Zelfde geld vaak voor elk Weekend en de Donderdag Biljard club en Dinsdag schaken!
Dit is nu op open terras met luifels bij redelijk weer!

Jammer voor werkgever maar rechten in afgelopen jaren opgebouwde moet je langzaam afbouwen of betalen!
Niet jou Dochter maar de nieuwe Manager heeft een probleem.
Als hij denkt het met nieuw personeel op te lossen, dat is dan vele uren inwerken en alles uitleggen!
Grappig dat je allemaal aannames doet waarom de werkgever de wijziging wilt doorvoeren. Echter is de werkgever uiteraard gerechtigd de dagen/uren te wijzigen als dit niet vastgesteld is op papier.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Sylvester B, U heeft 100% gelijk maar bij niet bewijsbare afspraken met vorige Managers en personeel dat weigerde te komen?

En als zij dit heeft, de rest heeft zelfde en of dat nu een goede Manager is?
Ook als zij nu 7 dagen lang 1 uur ging werken?
Dan lees ik hier dat ze er 21 moesten uitbetalen!

Maar de Afhaal Chinees heeft tussen 17.30 en 19,00 uur dagelijks erg druk... geen 3 maar 1½ uur en daar zijn liefhebbers genoeg voor.
Hoe lang..... kan deze Chinees deze tenminste 3 uren oproep handhaven zonder Failliet te gaan?

Ik wil die bezorgers niet vooraf in de keuken hebben of na afloop laten schoonmaken!
Regels zijn leuk maar de Pizza, en andere afhaal / bezorg zooi is vaak piek uren en vele bezorgers nodig.

Maar mevrouw schreef Manager dus ik denk eerder aan Buurt Super!
Dan gaan de klanten boos worden en de Manager, iK ben hier nu de baas en niet zeuren, en zonder personeel.....
Ik weet nu ook waarom sommige winkels een grote doorloop hebben aan Managers!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is van belang dat u kunt bewijzen wanneer er gewerkt is, de uren heeft bijgehouden maar dit kunt u waarschijnlijk vinden in de bankafschriften....

van belang is dat u bewijs heeft dan wel verzameld, bijv, verklaringen van andere werknemers....

zie verder de tekst verder naar boven...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Uren tijdens 0-urencontract zomaar aangepast

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
01 jul 2020 00:17
Als men een dergelijk contract heeft, is het heel verstandig lid te zijn van de bond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben.
Ik vraag me af of dat niet meer kost dan het oplevert. Lijkt mij niet zo 'verstandig' dan.
Als het niet verstandig is om geld een rol te laten spelen, waarom zou je dan een baantje nemen?

Gesloten