UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan hebt u dus gewoon recht op die transitievergoeding. En als uw werkgever niet formeel heeft doorgegeven dat het contract niet wordt verlengd, ook nog op die maand opzegvergoeding.


simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door simonswald »

Ik lees hier veel tegenstrijdige en foute antwoorden.
Er zit een groot verschil tussen opgeven wat je gebeurt hebt en wat er daadwerkelijk gekort wordt.
Ik heb zelf in januari een ontslagvergoeding ontvangen na een dienstverband van 24 jaar,een fors bedrag derhalve en ook de vakantiedagen van een vol jaar,minus het teveel ontvangen vakantiegeld.
Je moet dit allemaal opgeven, staat al voor je ingevuld op het inkomensbriefje dat je elke 1e van de maand moet invullen, maar net als bij de belastingaangifte, moet je het wel controleren en eventueel veranderen als er een fout in zit.
Niets van deze inkomsten wordt gekort op je uitkering, zou ook niet best zijn.
Ik was er ook even bang voor,maar 1 telefoontje naar het UWV bracht duidelijkheid: inkomsten voortvloeiend uit een voormalig dienstverband, zoals transitievergoeding en uitbetaling vakantiegeld en vakantiedagen worden niet ingehouden op uw ww uitkering, maar moeten wel worden opgegeven.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2022 13:30
Dan hebt u dus gewoon recht op die transitievergoeding. En als uw werkgever niet formeel heeft doorgegeven dat het contract niet wordt verlengd, ook nog op die maand opzegvergoeding.
Bedoel je met 'formeel' dat dit zwart op wit moet staan? Bijv. een 'ontslag notificatie/brief' of iets dergelijks? Mij is wel mondeling op tijd verteld dat het niet verlengd zou worden en het was vastgesteld dat het een jaar contract is. Ik zal mijn contract/verlenging van die periode ook nog eens bekijken.

Het voelt ook een beetje lastig omdat je natuurlijk wel een goede referentie wilt behouden en ik weet niet hoe ze daar tegen over staan als ik ook nog een opzegvergoeding vraag. Niet dat ze het niet kunnen missen, het is een behoorlijk groot bedrijf, en voor mij best wat geld.

@simonswald Bedankt voor je toevoeging! Dat stelt me toch wat meer gerust.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, die opzegging moet schriftelijk en uiterlijk een maand voor het einde van het contract gebeuren. Het staat echt in de wet. En u had het kunnen lezen in die link.

U hoeft geen meelijj met uw baas te hebben, want hij verlengt het contract niet, omdat het anders een aanstelling voor onbepaalde tijd wordt.

Aanzegtermijn
Als u een tijdelijk contract heeft van 6 maanden of langer, heeft uw werkgever een aanzegplicht. Dit betekent dat uw werkgever minimaal een maand voordat het tijdelijke contract afloopt schriftelijk aan u moet melden of het tijdelijke contract verlengd wordt of niet.

Komt uw werkgever de aanzegplicht niet na? Dan moet hij maximaal een maand loon doorbetalen. Komt uw werkgever de aanzegplicht wel na, maar niet op tijd? Dan betaalt hij aan u een vergoeding voor de dagen die hij te laat is met aanzeggen


Ook mag hij u geen slechte referentie geven.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Goed nieuws; het was dus 'vals alarm'. Ik moest voordat ik WW uitbetaald zou krijgen een inkomenscheck voltooien op de UWV website en mijn inkomsten (en dus vakantiegeld) waren daar voor mij al ingevuld in de tabel. Ik moest deze enkel nog controleren. Uiteindelijk is er niets op de WW uitkering ingehouden, omdat het vakantiegeld inderdaad inkomsten zijn van vóór het begin van de WW, uit werk dus. Ook de transitievergoeding die ik heb gekregen mocht ik volledig houden. Alhoewel de belastingdienst daar dan een aardige hap van heeft genomen. Maar goed, toch een leuke extra.

pjaveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2022 13:55

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door pjaveld »

@Frederik84: Hoe is het met het vakantiegeld afgelopen? Heeft het UWV dit inderdaad verrekend met je uitkering? Ik vraag dit omdat ik in dezelfde situatie zit. Contract afgelopen, nabetaling vak geld en overuren ontvangen en dit zou ik moeten opgeven aan UWV, hetgeen ik ook best oneerlijk vind, want het heeft betrekking op de periode voordat ik recht op ww had.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

pjaveld schreef:
24 dec 2022 14:04
@Frederik84: Hoe is het met het vakantiegeld afgelopen? Heeft het UWV dit inderdaad verrekend met je uitkering? Ik vraag dit omdat ik in dezelfde situatie zit. Contract afgelopen, nabetaling vak geld en overuren ontvangen en dit zou ik moeten opgeven aan UWV, hetgeen ik ook best oneerlijk vind, want het heeft betrekking op de periode voordat ik recht op ww had.

Lees de reactie van de Ts van 21 juli 11.25 uur.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

pjaveld schreef:
24 dec 2022 14:04
@Frederik84: Hoe is het met het vakantiegeld afgelopen? Heeft het UWV dit inderdaad verrekend met je uitkering? Ik vraag dit omdat ik in dezelfde situatie zit. Contract afgelopen, nabetaling vak geld en overuren ontvangen en dit zou ik moeten opgeven aan UWV, hetgeen ik ook best oneerlijk vind, want het heeft betrekking op de periode voordat ik recht op ww had.
Oneerlijk? Dus u vindt het oneerlijk dat u nu een klein beetje moet afstaan om vervolgens ruim 2 jaar iedere maand geld van het Uwv te krijgen. Plus vakantiegeld.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door jonis »

Justmeagain schreef:
26 dec 2022 00:38

Oneerlijk? Dus u vindt het oneerlijk dat u nu een klein beetje moet afstaan om vervolgens ruim 2 jaar iedere maand geld van het Uwv te krijgen. Plus vakantiegeld.
Je reaktie zit gewoon vol met onwaarheden, onderbuikgevoelens en verkeerde aannames.
Zwaar getafeld en beneveld geweest?

Atila65
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2023 15:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Atila65 »

Ik ben 6 maart 2023 ontslagen. Eind mei kreeg ik nog de nabetaling van het vakantiegeld van de oud-werkgever.
In juni kreeg ik geen WW uitkering omdat dit verrekend was met het eerder ontvangen vakantiegeld.

Dit is Nederland

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maak bezwaar bij het UWV.

Plaats reactie