Verlofuren bij ontslag: minuren?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Lonneke1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2021 23:50

Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Lonneke1983 »

Ik heb mijn ontslag ingediend deze week. Nu wilde ik evt mijn laatste dag nog verlof opnemen. Nu zegt mijn manager dat ik min uren heb.
Ik werk fulltime en heb 25 dagen vakantiedagen. Daarnaast heb ik 75 uur moeten inleveren ivm dr Coronacrisis. Voor de rest heb ik 1 dag verlof. Nu vraag ik me af hie Ze aan die 28 minuren komen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Die 25 dagen zijn voor een heel jaar. Dus tot en met augustus heb je recht op 8/12 deel daarvan.

En als je er dan nog niet uitkomt, vraag je je werkgever om de berekening.

Met vriendelijke groet,
[Naam verwijderd door mod]

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lonneke1983 schreef:
29 jul 2021 00:04
Nu zegt mijn manager dat ik min uren heb.
........
Nu vraag ik me af hie Ze aan die 28 minuren komen.
Of jij minuren hebt kunnen wij niet beoordelen, maar het bedrijf heeft een berekening gemaakt en die moeten ze jou kunnen aanleveren als je erom vraagt. Dus, heb je dat al gedaan?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lonneke1983 schreef:
29 jul 2021 00:04
Daarnaast heb ik 75 uur moeten inleveren ivm dr Coronacrisis.
Hoe is dat gegaan?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lonneke1983 schreef:
29 jul 2021 00:04
Ik heb mijn ontslag ingediend deze week. Nu wilde ik evt mijn laatste dag nog verlof opnemen. Nu zegt mijn manager dat ik min uren heb.
Ik werk fulltime en heb 25 dagen vakantiedagen. Daarnaast heb ik 75 uur moeten inleveren ivm dr Coronacrisis. Voor de rest heb ik 1 dag verlof. Nu vraag ik me af hie Ze aan die 28 minuren komen.
75 uur is 8 tot 10 dagen. Wat was de reden van het inleveren van deze uren?

25 vakantiedagen is je saldo voor dit hele jaar. Per maand iets meer dan 2 dagen. Als je per 1 augustus weg bent, dan heb je recht op 14-15 dagen.

Je hebt het over dagen en uren, maar ik weet niet of fulltime 36, 38 of 40 uur per week is. Je schrijft niet of je al verlof hebt opgenomen dit jaar. Daarom kan niemand de 28 minuren narekenen en je vertellen of dit klopt.

In deze tijd van het jaar uit dienst gaan, levert vaker minuren op. Dat is op zich niet erg, de laatste salarisbetalingen vallen lager uit dan verwacht en dat is soms slikken.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt recht op 4 weken, waarbij het niet uit maakt hoeveel contract uren je hebt. Echter omdat je eerder uit dienst gaat, heb je recht om minder verlofuren. Er vind een berekeningen plaats.

Hoezo heb je verlof moeten inleveren vanwege Corona? Alleen jij bepaalt wanneer je de wettelijke verlof inlevert. De regels van bovenwettelijke verlof staat in de CAO.

Neem eventueel contact op met een vakbond.

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door kuklos »

Seinhuis schreef:
29 jul 2021 16:06
Neem eventueel contact op met een vakbond.
Nee, nog niet doen. eerst de berekening bij de werkgever opvragen en deze nalopen. Dan pas eventueel een vakbond of jurist inschakelen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

kuklos schreef:
29 jul 2021 16:12
Seinhuis schreef:
29 jul 2021 16:06
Neem eventueel contact op met een vakbond.
Nee, nog niet doen. eerst de berekening bij de werkgever opvragen en deze nalopen. Dan pas eventueel een vakbond of jurist inschakelen.
Klopt! Ook moet de werkgever bijhouden op welke dagen je verlof is afgeschreven.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
29 jul 2021 16:06
Alleen jij bepaalt wanneer je de wettelijke verlof inlevert.
Dat geldt ook boven-wettelijke vakantiedagen (zie art. 7:638 BW) dat van half-dwingend recht is).

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Lonneke1983 schreef:
29 jul 2021 00:04
Ik heb mijn ontslag ingediend deze week. Nu wilde ik evt mijn laatste dag nog verlof opnemen. Nu zegt mijn manager dat ik min uren heb.
Ik werk fulltime en heb 25 dagen vakantiedagen. Daarnaast heb ik 75 uur moeten inleveren ivm dr Coronacrisis. Voor de rest heb ik 1 dag verlof. Nu vraag ik me af hie Ze aan die 28 minuren komen.
Ik gok dat je 25 (dgn) van 8 uur verlof hebt. Dan zou het 200 uur zijn.
200-75=125 uur over. Als je bijvoorbeeld 3 weken vakantie hebt genomen is er nog 5 uurtjes over. 4 dagen extra vrij kom je al op -27.

Ik gok maar even. Zo kan in elk geval een min saldo ontstaan.

WildOrchid67
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2013 22:25

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door WildOrchid67 »

Er is maar 1 antwoord hierop en dat is min uren bestaan niet!! Ooit hiermee te maken gehad en de rechter maakte hier tijdens de zitting gelijk korte mette mee ....minuren bestaan niet. Je word aangenomen voor een x aantal uren. Als jou werkgever je niet voor die uren inzet is dat zijn/ haar probleem. Hij/ zij dient je dan gewoon voor de overeengekomen uren uit te betalen. Omdat min uren niet bestaan kan dat contractueel ook niet opgenomen worden in een contract. Ik zeg aanvechten. Er word misbruik gemaakt van het woord je kunt namelijk niet negatief aantal gewerkte uren maken. Je kunt wel overeengekomen zijn dat je werkgever je alleen datgene uitbetaald wat je gewerkt hebt. En het misbruik bestaat niet alleen in de vorm van het woord.

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door kuklos »

WildOrchid67 schreef:
31 jul 2021 00:31
Er is maar 1 antwoord hierop en dat is min uren bestaan niet!!
Uhm, dat ben ik niet met je eens. Als iemand meer vakantie-uren heeft opgenomen dan waar hij of zij recht op had ten tijde van vertrek dan kan je min-uren hebben.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Vraag me af of TS op het moment dat er Coronauren moesten worden verrekent nog wel 75 of meer uren had? Als zij toen nog maar 47 uur had komt de baas uit op -28.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... n-corona-1

Hier een voorbeeld van FNV

https://www.swdv-advocaten.nl/blog/mag- ... frekening/

En een advovaat

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door Radar »

Ik heb het halve topic moeten weggooien wegens onderlinge discussies. Die zijn storend voor de TS, andere forumleden én de moderatie. Nu kunnen we weer focussen op de vraag van de TS.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
31 jul 2021 00:49
WildOrchid67 schreef:
31 jul 2021 00:31
Er is maar 1 antwoord hierop en dat is min uren bestaan niet!!
Uhm, dat ben ik niet met je eens. Als iemand meer vakantie-uren heeft opgenomen dan waar hij of zij recht op had ten tijde van vertrek dan kan je min-uren hebben.
Inderdaad. Geen idee meer welke winkelketen het was. Die had met het personeel bedongen dat ze hun loon doorbetaald kregen, maar de uren later moesten inhalen. Toen er gewerkt moest worden was het personeel het er niet mee eens. De rechter bepaalde echter dat er toch gewerkt moest worden.

Dus ja, min-uren bestaan wel, er is inmiddels zelfs jurisprudentie.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is Wibra. De CAO staat toe dat werknemers flexibel worden in geroosterd binnen een bandbreedte van plusminus 35% op de basisuren met een maximum van 45 uur per week, op voorwaarde dat dit tenminste drie weken van te voren worden aangekondigd, waarbij werknemers een vast salaris krijgen, en na de referentie periode minuren vervallen en plusuren worden uitbetaald.

De dagvaarding
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... rkt-bv.pdf

De uitspraak
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2021:3414

kuklos
Berichten: 9723
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verlofuren bij ontslag: minuren?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lees het bericht van Sannietje, met de name de link van de advocaten. Daarin staat ook dat mensen die meer uren vakantie opnemen dan "toegestaan" (bewust tussen aanhalingstekens geschreven) ook min-uren kunnen hebben.

Gesloten