LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht werken na opzegging

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Beste forumleden,

Ik heb een vraag en hoop dat op het forum iemand zit met kennis van arbeidswetgeving/HR (ik zet dit er specifiek even bij omdat ik een inhoudelijke vraag heb en met meningen - hoe goed bedoelt ook - ik niets kan).

Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe leidinggevende welke mij erg onprettig behandeld. Er werd bijv. meerdere keren gedreigd met het niet verlengen van mijn contract en ook werd ik denigerend behandeld. Daarnaast vind ik mijn werk niet leuk wat er toe heeft geleid dat ik aan mijn leidinggevende heb aangegeven op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Deze heb ik inmiddels gevonden. Toen duidelijk werd dat ik een aanbod van mijn nieuwe werkgever zou krijgen heb ik dit aan mijn leidinggevende medegedeeld en gevraagd of ik dan per een bepaalde datum uit dienst kon. Hij gaf toen steeds aan ' dit is niet relevant voor mij, kom maar terug als je een aanbod hebt' . Toen ik aangaf dat het voor mijn nieuwe werkgever belangrijk was dat ik op een bepaalde datum in dienst zou komen zei hij wel 'daar komen we wel uit'. Ik zou wel 1 dag terug moeten komen ivm een evenement en dat vond ik prima. Nu komt het probleem. Volgends de CAO heb ik 3 maanden opzegtermijn. Mijn vorige leiddinggevende had aan mij en mijn collega's aangegeven dat het bedrijf echter 2 maanden aanhoud. Op die basis heb ik ook mijn baan opgezegd (dit wist mijn huidige leidinggevende) en nu zegt hij ineens dat ik 3 maanden opzegtermijn heb en doet hij het voofkomen alsof ik wordt 'gematst' terwijl we het eerder eens waren over de 2 maanden. Ook zei hij dat het bedrijf personeel verplicht op vakantiedagen op te nemen. Ik weet dat ze dit niet kunnen verplichten maar dit zou in dit geval in mijn voordeel werken waardoor ik dat prima vind. Nu eist hij ineens dat ik niet 1 maar 3 dagen terugkom. Dat keurt mijn nieuwe werkgever niet goed en het is ook echt niet nodig om 3 dagen terug te komen. (Zou gaan voor het geval er een calamiteit zou zijn die betrekking heeft op het evenement dat ik heb georganiseerd). Het ergste dat kan gebeuren is dat een vd gasten afzegt dat echt geen probleem is en ik dmv 1 mailtje kan afhandelen.
Na alles wat er gebeurt is (het dreigen, beledigen, mij steeds de schuld geven van dingen waar ik niet verantwoordelijk voor ben) voelt dit echt als pesterij. Weet iemand of ik hier wettelijk nog iets aan kan doen? Het juridisch loket kan ik helaas niet bellen omdat ik dan de mededeling krijg dat zij alleen minima helpen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit kan oplossen binnen de regels van de arbeidswetten.

Alvast bedankt!

Groeten Nicole.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Beste antwoord
Gekozen door nicolesw1981

Re: Verplicht werken na opzegging

door berndv » 05 mar 2020 08:35

witte angora schreef:
05 mar 2020 08:08
Niettemin is, kennelijk mondeling, aangegeven dat er akkoord is gegaan met die twee maanden.
niet alleen mondeling als ik het 2e bericht van ts lees:
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Ik heb wel zwart op wit staat wanneer mijn dienstverband eindigd (datum met 2 maanden opzegtegtermijn) en dat ik de laatste 2 weken van mijn dienstverband verlof opneem.
Dus dat deel lijkt mij niet zo heel erg moeilijk om aan te vechten. Als ik zo lees zit het pijnpunt voornamelijk in:
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Mijn werkgever wil nl dat ik in de 2 weken dat ik verlof opneem 3 dagen terug kom.
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Nu eist hij ineens dat ik niet 1 maar 3 dagen terugkom. Dat keurt mijn nieuwe werkgever niet goed en het is ook echt niet nodig om 3 dagen terug te komen. (Zou gaan voor het geval er een calamiteit zou zijn die betrekking heeft op het evenement dat ik heb georganiseerd). Het ergste dat kan gebeuren is dat een vd gasten afzegt dat echt geen probleem is en ik dmv 1 mailtje kan afhandelen.
Er worden een aantal zaken bij gehaald die naar mijn idee voor wat verwarring zorgen, want als ik de berichten van ts zo lees is het vooral het terugkomen tijdens verlof.
criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik begrijp dat alle toezeggingen die gedaan zijn over eerder kunnen stoppen niet op schrift staan?
Dan kan er binnen de wetten en regels en op ene nette manier niets vrees ik. Tenzij er van de mondelingen toezeggingen getuigen zijn die dat ook nog hard willen maken. dan dus kijken naar de netste niet nette manier. Oftewel kijk in de arbeidsvoorwaarden hoe het zit met niet meer verschijnen en schadevergoeding die door werkgever geëist kan worden in dat geval.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Beste Criticus,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn excuses, dan ben ik onvolledig in mijn bericht geweest. Ik heb wel zwart op wit staat wanneer mijn dienstverband eindigd (datum met 2 maanden opzegtegtermijn) en dat ik de laatste 2 weken van mijn dienstverband verlof opneem. Veranderd dit nog iets aan de zaak? Mijn werkgever wil nl dat ik in de 2 weken dat ik verlof opneem 3 dagen terug kom.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door berndv »

nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Volgends de CAO heb ik 3 maanden opzegtermijn
Als dat het enige is dat ook daadwerkelijk vastgelegd is, dan gaat het wel lastig worden. Mondelinge toezeggingen zijn leuk, maar als hier niets van is vastgelegd is, is het uw woord tegen dat van uw leidinggevende. Dat maakt het wel lastig bewijsbaar.
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Nu eist hij ineens dat ik niet 1 maar 3 dagen terugkom.
is dit binnen die 3 maanden? Of gaat het hier om dagen die nog na de opzegtermijn van 3 maand gaan vallen?
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Ook zei hij dat het bedrijf personeel verplicht op vakantiedagen op te nemen. Ik weet dat ze dit niet kunnen verplichten maar dit zou in dit geval in mijn voordeel werken waardoor ik dat prima vind.
ligt er aan wat in de CAO of arbeidsovereenkomst staat als ik zo de jurisprudentie doorkijk. Als er niets is vastgelegd over het opnemen van vakantiedagen, dan gelden de wettelijke regels, en die houden in dat in beginsel de werknemer vrij is in het opnemen van vakantiedagen naar eigen inzicht, mits dit door de werkgever in te passen is, en dan is het voor een werkgever wel dat die met een goed onderbouwde reden moet komen om dit af te wijzen. Een project of evenement waar u verantwoordelijk voor bent dat valt in uw vakantie, zou op zich wel een redelijk goede reden zijn, mits dit project overdraagbaar is.

Ik lees een evenement met gasten, een calamiteit is niet geheel ondenkbaar in een periode met een virus als corona, niet alleen gasten die afzeggen maar een volledige afgelasting zou naar mijn idee wel onder de noemer calamiteit genoemd kunnen worden. Dan komt er toch wel redelijk wat op het bordje van de organisator.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

3 maanden? Ik weet van 2 volle maanden + lopende maand normaal en gebruikelijk is.

Wel kunnen ze een ziekmelding en die kosten verwachten, te laat komen, minder gemotiveerd werken en dan willen ze jou graag kwijt....
Daar lijkt dit op uit te lopen.

Of ongepast gedrag met collega, dan mogen ze ontslag op staande voet geven, gewenste intimiteiten dus!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tijdens verlof mag je normaal niet al bij een andere gaan werken, dan heb je 2 werkgevers!

En 1 dag terug, of je dan gemotiveerd bent, ziekmelden kan altijd nog.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier over de opzegtermijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komkommertijd schreef:
04 mar 2020 08:48
Tijdens verlof mag je normaal niet al bij een andere gaan werken, dan heb je 2 werkgevers!

En wat dan nog?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U heeft het over leidinggevende maar ik neem aan dat die het niet voor het zeggen heeft.
Is er geen personeelschef van personeelszaken waar u mee kunt praten?
Anders eens voor advies, met uw ontslagpapieren, naar het Juridisch loket in uw gemeente

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door kuklos »

nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Beste Criticus,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn excuses, dan ben ik onvolledig in mijn bericht geweest. Ik heb wel zwart op wit staat wanneer mijn dienstverband eindigd (datum met 2 maanden opzegtegtermijn) en dat ik de laatste 2 weken van mijn dienstverband verlof opneem. Veranderd dit nog iets aan de zaak? Mijn werkgever wil nl dat ik in de 2 weken dat ik verlof opneem 3 dagen terug kom.
Je bent nog steeds onduidelijk. Nu schrijf je dat je zwart op wit hebt staan wanneer je dienstverband eindigt (is met een t niet met een d). Is dit je arbeidscontract? Is dit je ontslagbrief? Bevestigd door de werkgever?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door berndv »

nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Ik heb wel zwart op wit staat wanneer mijn dienstverband eindigd (datum met 2 maanden opzegtegtermijn) en dat ik de laatste 2 weken van mijn dienstverband verlof opneem. Veranderd dit nog iets aan de zaak? Mijn werkgever wil nl dat ik in de 2 weken dat ik verlof opneem 3 dagen terug kom.
als zwart op wit een datum is vastegelegd voor einde dienstverband, lijkt mij dat die datum gewoon gehanteerd moet worden en niet een datum die een maand later ligt. Met betrekking tot het terugkomen tijdens vakantie, dat valt mijns inziens buiten het hele verhaal omtrent uw ontslag. U wilt weten of uw werkgever mag eisen dat u in de periode van verlof 3 dagen komt werken. In beginsel moet een werkgever zwaarwegende bedrijfseconomische redenen hebben om een verlofaanvraag af te keuren, of in dit geval deels op te schorten. Zoals ik al aangaf zou het heel goed kunnen zijn dat uw werkgever hier wel een punt heeft. U bent schijnbaar al organisator van een evenement ook aanspreekpunt bij calamiteiten. De vraag is dan of die taken waargenomen kunnen worden door een collega. Dat u het afdoet als dat er mogelijk enkele afzeggingen zouden kunnen zijn is misschien te licht gedacht in een tijd waar het ene evenement na het andere afgelast of verplaatst wordt in verband met het corona-virus. Uw werkgever moet dus wel aan kunnen tonen dat uw werkzaamheden bij dat evenement niet door iemand anders waargenomen kunnen worden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door crazyme »

Een opzegtermijn van 3 maanden lijkt mij erg lang. Temeer omdat de opzegtermijn voor de werkgever dan 6 maanden zou moeten zijn.

Klopt dit wel ?
En wat is dan de opzegtermijn voor de werkgever ?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
04 mar 2020 23:10
Een opzegtermijn van 3 maanden lijkt mij erg lang. Temeer omdat de opzegtermijn voor de werkgever dan 6 maanden zou moeten zijn.
Als die verhouding van minimaal 1:2 niet blijkt uit contract, dan is de opzegtermijn van 3 maanden mogelijk nietig, en resteert de wettelijke opzegtermijn van 1 maand

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door Dorfje »

Onder welke CAO val je?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door witte angora »

nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe leidinggevende welke mij erg onprettig behandeld. Er werd bijv. meerdere keren gedreigd met het niet verlengen van mijn contract en ook werd ik denigerend behandeld. Daarnaast vind ik mijn werk niet leuk wat er toe heeft geleid dat ik aan mijn leidinggevende heb aangegeven op zoek te gaan naar een nieuwe baan.
[...]
Na alles wat er gebeurt is (het dreigen, beledigen, mij steeds de schuld geven van dingen waar ik niet verantwoordelijk voor ben) voelt dit echt als pesterij.
Dit lijkt me niet zo heel relevant te zijn voor de casus. Gevoelsmatig misschien wel, maar juridisch? Hooguit dat je het bij de rechter kunt gooien op verstoorde arbeidsverhoudingen. Maar daar zul je nu weinig tot niets mee kunnen. Hooguit dat je het kunt bespreken als je een stapje hoger gaat als de leidinggevende, dat je uitlegt waarom je weg wil.
Volgends de CAO heb ik 3 maanden opzegtermijn. Mijn vorige leiddinggevende had aan mij en mijn collega's aangegeven dat het bedrijf echter 2 maanden aanhoud. Op die basis heb ik ook mijn baan opgezegd (dit wist mijn huidige leidinggevende) en nu zegt hij ineens dat ik 3 maanden opzegtermijn heb
Volgens mij zit hier het probleem een beetje. De ene leidinggevende zegt het een, de andere leidinggevende zegt iets anders, namelijk wat in de CAO staat. Niettemin is, kennelijk mondeling, aangegeven dat er akkoord is gegaan met die twee maanden. Dan zou je, en die suggestie is al gegeven, een stapje hogerop kunnen binnen het bedrijf. Is er geen afdeling personeelszaken?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
05 mar 2020 08:08
Niettemin is, kennelijk mondeling, aangegeven dat er akkoord is gegaan met die twee maanden.
niet alleen mondeling als ik het 2e bericht van ts lees:
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Ik heb wel zwart op wit staat wanneer mijn dienstverband eindigd (datum met 2 maanden opzegtegtermijn) en dat ik de laatste 2 weken van mijn dienstverband verlof opneem.
Dus dat deel lijkt mij niet zo heel erg moeilijk om aan te vechten. Als ik zo lees zit het pijnpunt voornamelijk in:
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:27
Mijn werkgever wil nl dat ik in de 2 weken dat ik verlof opneem 3 dagen terug kom.
nicolesw1981 schreef:
04 mar 2020 08:11
Nu eist hij ineens dat ik niet 1 maar 3 dagen terugkom. Dat keurt mijn nieuwe werkgever niet goed en het is ook echt niet nodig om 3 dagen terug te komen. (Zou gaan voor het geval er een calamiteit zou zijn die betrekking heeft op het evenement dat ik heb georganiseerd). Het ergste dat kan gebeuren is dat een vd gasten afzegt dat echt geen probleem is en ik dmv 1 mailtje kan afhandelen.
Er worden een aantal zaken bij gehaald die naar mijn idee voor wat verwarring zorgen, want als ik de berichten van ts zo lees is het vooral het terugkomen tijdens verlof.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door witte angora »

Het wordt nu inderdaad duidelijker. Er is inderdaad sprake van 2 maanden, hoewel de CAO 3 maanden zegt. Kennelijk om die reden zegt de leidinggevende dat hij TS gematst heeft door in het voordeel van TS van de CAO af te wijken.

Dan zit het probleem inderdaad in het terugkeren tijdens verlof. Dit verlof is kennelijk gedurende de laatste 2 weken van het dienstverband. En dan kom je inderdaad uit op: in hoeverre staat de werkgever in zijn recht. Feitelijk is de TS gedurende het verlof bij 2 bedrijven tegelijk in dienst, en dat veroorzaakt nu een probleem.

Nu het probleem helder is kunnen de arbeidsrechtsdeskundigen alhier nu gerichtere adviezen geven.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Bedankt voor de reacties!

@ berndv: fijne input, hier kan ik zeker wat mee.

@ Komkommertijd: dat hoop ik te vermijden maar mijn motivatie is inderdaad niet meer zo hoog na dit 'voorval',

@ Lady1234: bedankt voor de link! hier staat inderdaad goede informatie.

@ Kolibrie: mijn leidinggevende is helaas degene die het voor het zeggen heeft maar bedankt voor het meedenken : )

@ kuklos: volgens mij ben ik heel duidelijk want je bent de enige die niet schijnt te begrijpen wat ik hiermee bedoel. En of iets met een D of T geschreven wordt is niet relevant voor mijn vraag.

@ crazyme: helaas staan de 3 maanden opzegtermijn vastgelegd in de CAO. Dit komt inderdaad niet veel voor en is erg lang ja. De opzegtermijn voor de werkgever heb ik even niet paraat maar kan ik wel even opzoeken.

@ 16again: bedankt voor de tip! Dit ga ik even uitzoeken.

@ Dorfje: ik val onder de CAO voor Nederlandse Universiteiten

@ witte angora: het is inderdaad een beetje een welles nietes verhaal. Ik ben naar HR geweest maar deze verwijzen mij helaas terug naar mijn leidinggevende.

Al met al komt het er inderdaad op neer dat de CAO 3 maanden opzegtermijn aanhoud, ik - door toezegging van mijn vorige leidinggevende 2 maanden kan aanhouden - maar verder weinig kan doen.

Bedankt voor jullie input! Er kan een slotje op ;)

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door kuklos »

nicolesw1981 schreef:
05 mar 2020 11:00
@ kuklos: volgens mij ben ik heel duidelijk want je bent de enige die niet schijnt te begrijpen wat ik hiermee bedoel. En of iets met een D of T geschreven wordt is niet relevant voor mijn vraag.

Correcte spelling is altijd belangrijk.

Fijn dat de rest je wel lijkt te begrijpen, maar daarmee hebben ze nog geen gelijk. Mijn vraag was duidelijk, maar je geeft er geen antwoord op. Je hebt zwart op wit staan dat. Ja, dat klinkt leuk, maar de vraag is (en dat is juridisch belangrijk) of dat document rechtsgeldig is. Concreet, is die toezegging gedaan door iemand die die toezegging mag doen. Als een teamleider jou toezegt dat je opzegtermijn maar twee maanden is, maar deze toezegging enkel door de directie gedaan kan worden (voorbeeld, weet niet of dat bij jou van toepassing is) dan is die toezegging niet rechtsgeldig en kunnen ze je aan de drie maanden houden.

Maar goed, ik snap het allemaal niet volgens jou, dus mijn advies blijft beperkt tot hetgeen ik zojuist heb geschreven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht werken na opzegging

Ongelezen bericht door berndv »

kuklos schreef:
05 mar 2020 12:18
Concreet, is die toezegging gedaan door iemand die die toezegging mag doen. Als een teamleider jou toezegt dat je opzegtermijn maar twee maanden is, maar deze toezegging enkel door de directie gedaan kan worden (voorbeeld, weet niet of dat bij jou van toepassing is) dan is die toezegging niet rechtsgeldig en kunnen ze je aan de drie maanden houden.
maar dat is helemaal niet aan de orde in het probleem van ts. Ze wordt gehouden aan de toegezegde 2 maanden opzegtermijn. Waarschijnlijk maakt het verhaal van die cao met 3 maanden en de toegekende 2 maanden het verhaal onnodig onduidelijk.

Het enige issue is dat van ts verwacht wordt dat ze in de periode van 2 weken verlof 3 dagen terug komt voor een evenement dat zij heeft georganiseerd. Dat die 2 weken de laatste 2 weken van het dienstverband zijn, doet naar mijn idee ook niet heel erg ter zake. Het gaat gewoon om 2 weken verlof waarvan de werkgever verwacht dat de werknemer in dat verlof nog 3 dagen komt werken om een georganiseerd evenement te begeleiden.

Gesloten