LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verwijtbaar werkloos???

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
sansuz
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2010 18:28

verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door sansuz »

ik ben nu bestempeld als verwijtbaar werkloos en ik wou weten of dit inderdaad terrecht is.

dit is de situatie:

ik was bij dit werk gekomen door baanbrekend drechtsteden, en had hier gevraagd dat als ze me zouden ontslaan of ik dan weer terug kon komen(anders moest ik de sociale dienst in).

tijdens een gesprek met mijn leidinggevende is het ter sprake gekomen dat ik op dat moment ook nog door aan het solliciteren ben omdat ik het loon van het uitzendbureau vrij laag vind. daarop zei mijn werkgevende dat ik geen motivatie had om daar te blijven werken. daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.

hierna heb ik contact opgenomen met baanbrekend of ik weer terug mocht komen, maar dit kon niet omdat ik verwijtbaar werkloos was.

u kreeg ik vandaag bij de sociale dienst te horen dat ik 1 maand geen geld krijg omdat ik verwijtbaar werkloos ben.

als ik de definitie daarvan op internet opzoek kom ik het volgende tegen:

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering mag u niet verwijtbaar werkloos zijn. Dit is slechts een van de voorwaarden om een WW-uitkering te krijgen.
U mag niet door uw eigen schuld werkloos zijn. Tot 1 oktober 2006 golden hiervoor strenge regels. Dit had tot gevolg dat u als werknemer actief bezwaar moest maken als uw werkgever uw arbeidsovereenkomst wilde beëindigen. Zelfs als u wel met het ontslag zou willen instemmen, moest u min of meer protest aantekenen. Dit gebeurde dan vaak door middel van een pro forma procedure bij de kantonrechter.
Sinds 1 oktober 2006 zijn de regels rondom verwijtbare werkloosheid behoorlijk versoepeld. Nu is er niet zo snel meer sprake van verwijtbare werkloosheid. Als het initiatief om uw arbeidsovereenkomst te beëindigen is uitgegaan van uw werkgever bent u in principe niet verwijtbaar werkloos.
Instemmen met ontslag levert geen verwijtbare werkloosheid op
Uw werkgever kan u vragen akkoord te gaan met uw ontslag. In veel gevallen zal uw werkgever u dan vragen om een beëindigingsovereenkomst te ondertekenen. Men spreekt dan ook wel van een beëindiging van uw dienstverband met wederzijds goedvinden. Als u het met de beëindigingsvoorwaarden eens bent, kunt u met deze overeenkomst instemmen en zal dit geen nadelige gevolgen voor uw WW-uitkering hebben.
Uit de beëindigingsovereenkomst moet natuurlijk wel blijken dat uw werkgever het initiatief genomen heeft tot het ontslag. Laat u altijd juridisch adviseren voordat u definitief akkoord gaat met een beëindigingsovereenkomst.
Wanneer ben ik verwijtbaar werkloos?
In het algemeen is sprake bij verwijtbare werkloosheid in een van de volgende twee situaties:
1. U heeft zich ernstig misdragen
U bent uw baan kwijtgeraakt omdat u zich zo ernstig heeft misdragen dat uw werkgever u wel moest ontslaan of uw werkgever heeft om die reden uw arbeidscontract niet verlengd. U heeft bijvoorbeeld gestolen of een van uw collega's hebt mishandeld. U hebt zich dan zo gedragen dat van uw werkgever niet verlangd kon worden om u nog langer in dienst te houden.
Het moet dan wel gaan om ernstig verwijtbaar gedrag. Als u ontslagen wordt vanwege (vermeend) disfunctioneren, dan zal er in het algemeen geen sprake zijn van verwijtbare werkloosheid en komt u gewoon in aanmerking voor een WW-uitkering.
2. U heeft zelf ontslag genomen.
Als u ontslag neemt dan moet u daarvoor hele goede redenen hebben. Stel dat uw werkgever zich niet aan de CAO houdt en u hebt hem daar al heel vaak op gewezen. Dan kan dit een voldoende zwaarwichtige reden zijn om zelf ontslag te nemen.
Een ander voorbeeld. U moet verhuizen vanwege het aanvaarden van een andere baan door uw partner. Ontslag nemen is dan toegestaan. Maar u zult het UWV wel moeten kunnen aantonen dat u bent begonnen met solliciteren vanaf het moment dat duidelijk werd dat u ging verhuizen. Als u overweegt om zelf ontslag te nemen, laat u dan eerst juridisch adviseren.

als ik het bovenstaande goed lees ben ik niet verwijtbaar werkloos!!

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door CSM »

Ik ben geen expert, maar als ik uw verhaal zo lees, dan ben ik het met uw analyse eens.

Misschien even bij uw vakbond (als u lid bent) of bij rechtsbijstandsverzekering (als u die heeft) of bij een rechtswinkel/juridisch loket aankloppen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

tijdens een gesprek met mijn leidinggevende is het ter sprake gekomen dat ik op dat moment ook nog door aan het solliciteren ben omdat ik het loon van het uitzendbureau vrij laag vind. daarop zei mijn werkgevende dat ik geen motivatie had om daar te blijven werken. daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.
Is ook niet echt slim om tegen je werkgever te zeggen dat uw zo snel als mogelijk weer weg wilt.

Bij verwijtbaar werkeloos krijgt u geen uitkering. U heeft een strafkorting van 1 maand gekregen omdat u verwijtbaar heeft gehandeld. Dat is toch niet helemaal hetzelfde.

Emmioglu01
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2012 21:38

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Emmioglu01 »

Kan iemand mij helpen ik ben op kantoor geroepen door mijn werkgever
Om te praten er werd mij niks gezegd waarover het gaat
Ben op kantoor gegaan mij werd gezegd dat ik
Zelf ontslag moet nemen of de werkgever gaat mij
Ontslaan ivm een ander werkgever hebt als oproep
En dat mag niet zegt de werkgever want het staat erop
Dat in mijn contract verboden is en dat wist ik niet
Ik werk al 5 jaar

Ik heb zelf ontslag genomen omdat ik niet
Naar huis mag heb geen bedenk tijd gekregen
Heb 1 uur gepraat nog niet weg zonder te tekenen
Kan iemand mij helpen ben naar de advocaat gegaan
Wil graag weten of ik niet verwijtbaar bent
Want ik heb verder mijn werk goed verricht.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Jolijn »

Emmioglu01 schreef:Kan iemand mij helpen ik ben op kantoor geroepen door mijn werkgever
Om te praten er werd mij niks gezegd waarover het gaat
Ben op kantoor gegaan mij werd gezegd dat ik
Zelf ontslag moet nemen of de werkgever gaat mij
Ontslaan ivm een ander werkgever hebt als oproep
En dat mag niet zegt de werkgever want het staat erop
Dat in mijn contract verboden is en dat wist ik niet
Ik werk al 5 jaar

Ik heb zelf ontslag genomen omdat ik niet
Naar huis mag heb geen bedenk tijd gekregen
Heb 1 uur gepraat nog niet weg zonder te tekenen
Kan iemand mij helpen ben naar de advocaat gegaan
Wil graag weten of ik niet verwijtbaar bent
Want ik heb verder mijn werk goed verricht.
???

En de advocaat zei dat je het maar 's op het Radar forum moest vragen?
Vind je het erg als ik 3 vraagtekens plaats bij je verhaal?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door crazyme »

Het ligt aan de situatie. Wanneer u 's avonds een krantenwijkje erbij heeft levert dat geen ontslagreden op.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Maar dan nog behoor je een 2e baan wel te Melden!

Het is aan je werkgever om te beslissen of er een conflikt ontstaat.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door ruud_a »

Leo The Emperor schreef:
tijdens een gesprek met mijn leidinggevende is het ter sprake gekomen dat ik op dat moment ook nog door aan het solliciteren ben omdat ik het loon van het uitzendbureau vrij laag vind. daarop zei mijn werkgevende dat ik geen motivatie had om daar te blijven werken. daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.
Is ook niet echt slim om tegen je werkgever te zeggen dat uw zo snel als mogelijk weer weg wilt.

Bij verwijtbaar werkeloos krijgt u geen uitkering. U heeft een strafkorting van 1 maand gekregen omdat u verwijtbaar heeft gehandeld. Dat is toch niet helemaal hetzelfde.

het is iedere werknemer toegestaan om te solliciteren om zijn maatschappelijke positie te verbeteren
naar mijn mening is er dus niet verwijtbaar gehandeld

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Linoge »

ruud_a schreef: het is iedere werknemer toegestaan om te solliciteren om zijn maatschappelijke positie te verbeteren
naar mijn mening is er dus niet verwijtbaar gehandeld
Pfoe!!!

Dat is dan wel weer een opluchting!

Jammer dat die post al bijna een jaar oud is. Beetje kleurverspilling.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sansuz schreef:daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.
Als je het letterlijk ook zo tegen hem gezegd heb kan ik me voorstellen dat hij concludeert dat de motivatie niet top was. Zoals je het nu zegt lijkt het immers of je daar alleen maar zit totdat je wat leukers vindt.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Linoge »

GJvdZ schreef:
sansuz schreef:daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.
Als je het letterlijk ook zo tegen hem gezegd heb kan ik me voorstellen dat hij concludeert dat de motivatie niet top was. Zoals je het nu zegt lijkt het immers of je daar alleen maar zit totdat je wat leukers vindt.
Nogmaals, de post waarop je reageert is al bijna een jaar oud. Sinds die tijd heeft TS het forum niet meer bezocht.

Geregistreerd: 05 aug 2010 17:28
Laatst bezocht: 08 sep 2011 20:03

Totaal zinloze reactie dus!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Emmioglu01 schreef:Kan iemand mij helpen ik ben op kantoor geroepen door mijn werkgever
Om te praten er werd mij niks gezegd waarover het gaat
Ben op kantoor gegaan mij werd gezegd dat ik
Zelf ontslag moet nemen of de werkgever gaat mij
Ontslaan ivm een ander werkgever hebt als oproep
En dat mag niet zegt de werkgever want het staat erop
Dat in mijn contract verboden is en dat wist ik niet
Ik werk al 5 jaar

Ik heb zelf ontslag genomen omdat ik niet
Naar huis mag heb geen bedenk tijd gekregen
Heb 1 uur gepraat nog niet weg zonder te tekenen
Kan iemand mij helpen ben naar de advocaat gegaan
Wil graag weten of ik niet verwijtbaar bent
Want ik heb verder mijn werk goed verricht.
1 augustus 2012..... deze heeft 2 banen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verwijtbaar werkloos???

Ongelezen bericht door berndv »

Linoge schreef:
GJvdZ schreef:
sansuz schreef:daarop heb ik hem verteld dat ik wel degelijk motivatie heb omdat ik het werk leuk vind om te doen. en zolang ik niets anders heb gevonden kan hij rekenen op 100% inzet. hij was het hiermee niet eens en heeft toen het dienstverband beeindigd omdat ik niet gemotiveerd was.
Als je het letterlijk ook zo tegen hem gezegd heb kan ik me voorstellen dat hij concludeert dat de motivatie niet top was. Zoals je het nu zegt lijkt het immers of je daar alleen maar zit totdat je wat leukers vindt.
Nogmaals, de post waarop je reageert is al bijna een jaar oud. Sinds die tijd heeft TS het forum niet meer bezocht.

Geregistreerd: 05 aug 2010 17:28
Laatst bezocht: 08 sep 2011 20:03

Totaal zinloze reactie dus!
Linoge, misschien de rest van het topic ook even lezen kan helpen. Er is namelijk een nieuw onderwerp met dezelfde strekking geplaatst op 1 augustus 2012 dus hoewel TS hier niet meer is, is er wel iemand geweest die advies heeft gevraagd.

Gesloten