LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
kim17
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2020 14:20

17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door kim17 »

Hallo,

Ik ben 17 jaar en werk momenteel bij de Bakker. Hier ben ik voor nu bijna 2 maanden werkzaam, maar kom er plots achter dat ik alleen sluit. Dit betekent dat ik in de winkel alleen sta van 5 tot 8 uur en geld moet tellen en de zaak dichtgooien. Zou ik dit als minder jarige uberhaupt wel mogen doen?? Hierbij spreek ik ook over of dit wettelijk wel mag, want ik wil de personeelszaken van de Bakker hierover bellen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jan 2020 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

[offtopic deel door moderator verwijderd]

Volgens mij is de werkwijze wel toegestaan, maar als je je er niet lekker bij voelt zou ik dat gewoon bespreken met je werkgever.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jan 2020 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic deel door moderator weggehaald

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

[offtopic deel door moderator verwijderd]

En is dit een consument probleem? gewoon werken en een winkel dicht doen. Hij/zij vraagt zich of dat wettelijk wel mag, Ja werken mag je wettelijk gewoon met je 17 jaar.

[offtopic deel door moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jan 2020 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic deel door moderator weggehaald

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In de Buurt Super zit vaak achter de kassa gelijkwaardige en daar gaat erg veel geld doorheen.
Er zijn ouderen die niet goed tellen en fouten maken dus blijkbaar doe je het goed.

Ook is het vaak lastig betaalbaar goed personeel te vinden en een bakkerij, 2.00 uur de eerste bakken, en rond 12.00 uur klaar, dan moet je wel personeel hebben voor langer open, de Buurt Super pakte anders al je klanten, vooral die later thuis komen en lange dagen maken... tot 20.00 uur is helaas heel normaal geworden, en 17 jarige, dat mag!

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door jonis »

Daar is gewoon een cao voor van toepassing.
Cao bakkersbedrijf kan Kim eenvoudig downloaden op fnv.nl

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Moet je ook geld(cassette) naar een bank brengen? Verder is het eigenlijk wel een goede aanbeveling voor een volgende baan. Daar bewijs je iets mee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je staat van 1700u _ 20.00 uur alléén?
Werk je alleen díe uren of meer?
Bespreek dit alsjeblieft met je baas , dit lijkt mij voor een 17 jarige niet écht gewenst, én afsluiten en de kas opmaken en waar blijft het geld ? Moet je dat ook zelf afstorten bij de bank?
Maar hoezo kom je er " plots " achter dat je alléén staat?
En wat gek dat dit niet met jou doorgesproken en aan jou gevraagd is .

Vertel hem eerlijk dat jij je er niet echt goed bij voelt , voor deze verantwoordelijkheid.
Wettelijk zal het wel mogen denk ik.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou het niet gaan om 5 PM tot 8 PM, ofwel van 17.00 tot 20.00? Om 8 uur 's ochtends de zaak sluiten ligt niet voor de hand.
Ik kan me ook wel voorstellen dat na pakweg twee maanden werken de baas zo tevreden is over Kim, dat hij deze extra verantwoordelijkheid aangekondigd heeft. Onverwacht voor Kim, vandaar "plots".

ZeerPrivé
Berichten: 5319
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zou als ouder echt niet willen dat mijn kind van 17 alleen de winkel moet afsluiten. Toen 1 van mijn kinderen op die leeftijd bij het Kruidvat werkte, was de regel met zijn tweeën de winkel openen en met zijn tweeën afsluiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ook niet en sowieso de kas opmaken is de verantwoording van een manager of supervisor.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn inderdaad wel meer bakkers met meer vestigingen en een grote, centrale bakkerij. Dan is er zoveel personeel in dienst dat er wel een (kleine) afdeling personeelszaken moet zijn.

Hier in de buurt zijn verreweg de meeste winkels (ook de bakker) open tot minimaal 18.00. De supermarkten tot 22.00.

Misschien mag Kim blij zijn met het vertrouwen van de baas, ik kan me ook voorstellen dat het zorgen geeft.

En al is dit inderdaad maar een forum, dat is nog geen reden om nieuwe forumleden zonder reden onaardig te bejegenen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Die zullen er bij uitzondering zijn, meerdere zijn gewoon dicht wat ik lees op het Internet. Maar laat TS ons dat nu eens verklappen, waarom zou hij niet gewoon in de ochtend uren kunnen werken, zijn er wel meer die dat doen en eigenlijk helemaal niet zo gek.

Als daar het loon ook naar is, en volgens mij komen we dan in de buurt van de kern van de zaak. Money en responsibility.

Ik hoef niet persè gelijk, dat heb ik toch nooit... maar het verhaal past zich er wel aan. Leuk om te zien hoeveel vrienden ik heb, alleen al in dit topic. Omdat ik alleen even anders denk als doorsnee.

En een 17 jarige verantwoordelijk houden voor het kasgeld en dan nog alleen, roept bij mij geen vraagtekens op maar uitroeptekens.

ZeerPrivé
Berichten: 5319
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
17 jan 2020 21:33
Ik ook niet en sowieso de kas opmaken is de verantwoording van een manager of supervisor.
En als er toevallig te weinig in de kas zit, moet je maar hopen dat je kind niet van diefstal beschuldigd wordt.

CAO bakkersbedrijf is hier te vinden https://www.fnv.nl/cao-sector/voedingsi ... ersbedrijf

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door moederslink »

De TS heet Kim, dus ik denk dat het een meisje is van 17.
Ik heb gevraagd of ze alleen in díe uren werkt van 17-20 uur.
Hopelijk reageert Kim nog.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Of jongen van 17.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

kim17 schreef:
17 jan 2020 14:26
Ik ben 17 jaar en werk momenteel bij de Bakker. (...) Dit betekent dat ik in de winkel alleen sta van 5 tot 8 uur en geld moet tellen en de zaak dichtgooien. (...)
Het gaat om een bakker. Het gaat om een winkel. En die zou dan open zijn van 05.00 uur tot 08.00 uur en dan sluiten? Kom nou toch Obelix1, dat kunt u niet menen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik zou mij ook kunnen voorstellen dat de werktijden van Kim zo zijn dat er geen honderden klanten meer komen èn dat de kas afgeroomd is door de bakker zelf zodat de verantwoording over een lager bedrag gaat als de dag opbrengst.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou Kim hooguit in Frankrijk kunnen werken bij de bakker, die gaat echt vroeg open, niet dat dan de winkel om 8 uur gesloten wordt, maar dan moet Kim naar school.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Kim schrijft van 5_8 u , logisch dat ze bedoelt van 17.00u- 20.00u.

Werkenden kunnen dan nog na het werk terecht en dan vermoed ik dat er best nog klandizie is.
Om 20.00 u gaat de zaak dicht en zij moet dan in haar eentje afsluiten en kas opmaken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 17 jaar en alleen de winkel sluiten?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

We hebben nogal wat berichten weggehaald in dit topic. Bijdragen waren inhoudelijk niet relevant, of waren een reactie op die niet-inhoudelijke berichten.

Houd reacties s.v.p. respectvol en ontopic.

Fijn weekend,
Met vriendelijke groet,
Radar Forummoderatie

Gesloten