Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Nathy22!
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2022 22:29

Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Nathy22! »

Hallo,

Wij maar vooral ik zit in enorme spanning........
Aanstaande 28 juli verloopt mijn vast contract vanwege privéomstandigheden en we hebben net finaal akkoord gekregen van de hypotheekverstrekker. Het passeren gebeurt op 30 augustus inclusief het tekenen van de hypotheekakte. Inmiddels heb ik al wel een nieuwe baan gevonden maar daar begin ik pas 21 september! Wat adviseren jullie om te doen en hoeveel risico lopen wij?

Bedankt alvast!

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw hypotheekverstrekker. Eerlijkheid duurt het langst.

U rekent op 30 augustus, dat betekent dat u hooguit 2x de hypotheek van uw spaargeld moet betalen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door scontra »

Nathy22! schreef:
14 jul 2022 22:31
Hallo,

Wij maar vooral ik zit in enorme spanning........
Aanstaande 28 juli verloopt mijn vast contract vanwege privéomstandigheden en we hebben net finaal akkoord gekregen van de hypotheekverstrekker. Het passeren gebeurt op 30 augustus inclusief het tekenen van de hypotheekakte. Inmiddels heb ik al wel een nieuwe baan gevonden maar daar begin ik pas 21 september! Wat adviseren jullie om te doen en hoeveel risico lopen wij?

Bedankt alvast!
Als u die twee maanden financieel kunt overbruggen, zonder in de problemen te komen en het inkomensverschil is niet al te groot (lager) dan hoeft u niets te ondernemen en kunt u gewoon op de afgesproken datum beide akten gaan ondertekenen.
Het inkomen is van belang voor de bank en niet bij welke werkgever u werkzaam bent.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door sjohie »

Nathy22! schreef:
14 jul 2022 22:31
Hallo,

Wij maar vooral ik zit in enorme spanning........
Aanstaande 28 juli verloopt mijn vast contract vanwege privéomstandigheden en we hebben net finaal akkoord gekregen van de hypotheekverstrekker. Het passeren gebeurt op 30 augustus inclusief het tekenen van de hypotheekakte. Inmiddels heb ik al wel een nieuwe baan gevonden maar daar begin ik pas 21 september! Wat adviseren jullie om te doen en hoeveel risico lopen wij?

Bedankt alvast!
Dat kunnen "wij" hier obv zulke summiere info natuurlijk nooit betrouwbaar inschatten. Maar goed, ik doe even een poging. Als uw hypotheekofferte (al) akkoord is obv van de aangeleverde loonstrookjes etc, zal de akte gewoon gepasseerd worden bij de notaris, en bent u eigendom van het huis in kwestie. U hoeft bij de overdracht niet nogmaals met verse loonstrookjes van die maand te verschijnen ofzo. Dan is het, zoals al genoemd, een kwestie van op tijd betalen, en kraait er verder geen haan naar. Of u bij werkgever A of B werkt, maakt de hypotheekverstrekker verder niet meer uit, als u maar op tijd betaald.

Als u nog in het hypotheek offertestadium/goedkeuringstraject zit, wordt het een ander verhaal, maar zoals ik al zei, met zulke summiere info, is daar al helemaal niks zinnigs over te zeggen.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door triangel »

Weet niet wat voor hypotheek je hebt, maar ik zou nooit een hypotheek afsluiten op beide salarissen. En voor die maand geen spaargeld achter de hand? Als je nou geen nieuwe baan had, begrijp ik de paniek...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

offerte is akkoord en dus heeft u financiering, als u zich nu nog terug zou trekken van de koop krijgt u ook nog eens 10% boete die u dient te betalen!

gewoon laten passeren dus!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

triangel schreef:
20 jul 2022 16:31
Weet niet wat voor hypotheek je hebt, maar ik zou nooit een hypotheek afsluiten op beide salarissen.
Dan zijn er nog maar weinig mensen die een huis kunnen kopen. Je moet toch gauw 80k/jaar hebben om den gemiddeld huis te financieren.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

U heeft dan wel een nieuwe baan maar geen vast dienstverband, dus u kunt ook daar gewieberd worden en dat wordt dan lastig uitleggen naar de bank denk ik zo maar.
Privé omstandigheden, maar die zijn er dus nog steeds?

Wat het risico is kan ik niet inschatten, zolang alles gewoon betaald wordt is niemand die er naar kraait.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zie weinig risico's. Ook een vast dienstverband is niet heilig. Bij een tijdelijk dienstverband vragen hypotheekverstrekkers om jaaropgaven van meerdere jaren.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door JozJan »

Nee, dat klopt niet helemaal. De meeste geldverstrekkers vragen om een UWV overzicht tegenwoordig, met daarop 3 jaar inkomenshistorie. Jaaropgaven of een werkgeversverklaring zijn dan niet meer nodig.

Maar wat betreft de vraag van TS: als je zelf voldoende vertrouwen hebt dat dat goed komt met de nieuwe baan (dat die van beide kanten bevalt bedoel ik dan) dan zou ik de hypotheek gewoon laten passeren. Er is natuurlijk een risico dat het niet klikt en je in/na de proeftijd afscheid neemt. En je dan (tijdelijk) geen of minder inkomen hebt. Is de hypotheek dan betaalbaar? Zo ja, dan is er sowieso niks aan de hand.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door xflorisx »

In een tijd dat we zitten te schreeuwen om werknemers, zou het wel gek zijn dat jonge mensen geen baan kunnen vinden. Vaste dienstverbanden zijn er steeds minder. De hypotheekbank heeft al deze zaken ook afgewogen. Daarom niet overwegen om het af te zeggen. Beetje meer zelfvertrouwen hebben, dat het goed komt. Over enkele jaren lach je hierom.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Jablan »

JozJan schreef:
21 jul 2022 08:37
Nee, dat klopt niet helemaal. De meeste geldverstrekkers vragen om een UWV overzicht tegenwoordig, met daarop 3 jaar inkomenshistorie. Jaaropgaven of een werkgeversverklaring zijn dan niet meer nodig.
Ik mag nog steeds die verklaringen invullen :D
Het UWV overzicht vervangt niet alles.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door BL2 »

Dit probleem heeft de TS natuurlijk de komende 30 jaren, of zolang de hypotheek loopt. Er kan altijd een periode komen van minder of geen inkomsten bij één of beiden......
En ook dan moet de hypotheek gewoon betaald worden.
Als je nu al compleet in de stress gaat zit er misschien iets niet goed in de hoogte der hypotheek.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hypotheek akkoord en straks geen baan meer!

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

In dit soort zaken zeg ik altijd, eerlijk duurt het langst. En daar hoef je geen stress voor te hebben.
Stel nu eens voor dat haar nieuwe baas zegt, sorry uw proeftijd is over. Ze zoekt dan weer een nieuwe baas....en dat lukt. Maar op een moment lukt het niet meer, en dan vraagt de bank....heeyyy onze voorwaarden zeggen, dat veranderingen van uw gegevens doorgegeven moeten worden,
Zolang er betaald wordt, niks aan de hand. Maar zo`n hypotheek duurt 30 jaar, ik zou daar over nadenken in ieder geval, en dat doet ze...anders stelt ze hier niet de vraag.

Plaats reactie