LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bart.de.h
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2021 23:40

Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Bart.de.h »

Vorig jaar mei ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever welke ieder jaar een X aantal dagen bepaald waarop wij als werknemers verplicht vrij zijn. Deze dagen worden altijd aan het einde van het voorgaande jaar gecommuniceerd met de werknemers zodat deze dagen voor iedereen tijdig bekend zijn (dit is normaal binnen de sector en toegestaan volgens de CAO). Per jaar krijg ik in totaal 25 vrije dagen, maar omdat ik pas in mei in dienst ben gekomen en er met de zomervakantie en kerstsluiting in totaal 23 dagen zijn ingehouden had ik op 31-12-2020 een negatief saldo aan vakantie uren. Puur veroorzaakt door dagen die ik verplicht vrij moest nemen, om dit te corrigeren zou ik een aantal van die verplichte dagen als onbetaald verlof moeten laten boeken en dus salaris in moeten leveren. Dit voelt onrechtvaardig want ik had liever een aantal dagen extra gewerkt dan verplicht vrij gehad. Maar ik begrijp ook dat mijn werkgever de vakantiesluiting van het bedrijf niet kan afstemmen op werknemers die gedurende het jaar in dienst zijn gekomen. Voor dit jaar blijkt overigens dat het aantal verplichte vrije dagen op 29 uitkomt terwijl ik er op basis van mijn contract maar 25 te besteden heb.

Is het toegestaan voor een werkgever om de werknemer te verplichten meer vrije dagen op te nemen dan hij/zij op basis van zijn/haar contract te besteden heeft? Daarmee de werknemer feitelijk te dwingen onbetaald verlof op te nemen? En maakt het daarbij uit of een werknemer gedurende het jaar in dienst is gekomen en daardoor minder vrije dagen heeft voor dat jaar?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
Is het toegestaan voor een werkgever om de werknemer te verplichten meer vrije dagen op te nemen dan hij/zij op basis van zijn/haar contract te besteden heeft?
Nee.
De werkgever mag je wel dwingen in een bepaalde periode verlof/vakantie op te nemen, maximaal 10 dagen. Daarnaast heb je het fenomeen ATV/ADV. In de metaal geldt bijvoorbeeld een 38-urige werkweek, die in de praktijk wordt vertaald in weken van 40 uur plus 13 extra vrije dagen per jaar. Deze dagen mogen wel volledig door de werkgever worden aangewezen, meestal gebeurt dit rond feestdagen (Goede Vrijdag, Hemelvaartsvrijdag, evt, extra dag eind april/begin mei, Kerst en Nieuwjaar).
Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
Daarmee de werknemer feitelijk te dwingen onbetaald verlof op te nemen?
Nee, in dit geval is onbetaald verlof niet toegestaan als oplossing. Jij wilt werken, maar het bedrijf is dicht en dat is niet jouw keus, daarmee komt dit voor rekening van de werkgever.
Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
En maakt het daarbij uit of een werknemer gedurende het jaar in dienst is gekomen en daardoor minder vrije dagen heeft voor dat jaar?
Ja, bij in- en uitdiensttredingen wordt afgerekend naar rato. Dat geeft soms rare situaties, bijvoorbeeld wanneer iemand in de eerste helft van het jaar vier weken verlof heeft opgenomen en eind augustus uit dienst gaat. Jij bent later in het jaar in dienst gekomen, daarmee heb je recht op x-dagen per maand in dienst (per maand afgerond vaak 2 verlofdagen en 1 dag ATV bij 38/40 uur per week)

In overleg is overal een oplossing voor te vinden. Ga zelf open het gesprek aan, want ik vermoed, dat de urenadministratie op je werk slordig wordt bijgehouden en/of jij zelf niet aan de adv-dagen hebt gedacht. Begin met het stellen van vragen: kijk jij eens of dit zo klopt?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
Vorig jaar mei ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever welke ieder jaar een X aantal dagen bepaald waarop wij als werknemers verplicht vrij zijn. Deze dagen worden altijd aan het einde van het voorgaande jaar gecommuniceerd met de werknemers zodat deze dagen voor iedereen tijdig bekend zijn (dit is normaal binnen de sector en toegestaan volgens de CAO).
Dit is in strijd met dwingend recht. De hoofdregel is dat de werknemer bepaald wanneer hij vrij wilt hebben en de werkgever dat alleen mag afwijzen als daar tegen gewichtige redenen zijn. De uitzonderingsregel is de vaststelling van de vakantie ook in een schriftelijke overeenkomst, CAO of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet geregeld kan zijn. Een contractueel recht van de werkgever om later dagen aan te wijzen is geen vaststelling van vakantie maar een regeling over de vaststelling van de vakantie.
Artikel 7:638 lid 2 BW
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Artikel 7:645 BW
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.
De mogelijkheid om de vaststelling van de vakantie te regelen in een overeenkomst is om zaken als schoolvakantie of bouwstop mogelijk te maken. Dit is dan ook niet beperkt tot tien dagen.
Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
Is het toegestaan voor een werkgever om de werknemer te verplichten meer vrije dagen op te nemen dan hij/zij op basis van zijn/haar contract te besteden heeft?
Ja, het mogelijk om per overeenkomst af te spreken wanneer je verlof hebt.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou heb ik een tijdje gewerkt bij een bedrijf dat tijdens alle schoolvakanties gesloten was (zomervakantie 4 weken). Dat waren dus extreem veel vrije dagen. Buiten deze dagen om kreeg ik nog 3 vrije dagen extra. Ik zou eens voorstellen dat ze bij die werkgever ook met zo'n systeem gaan werken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Had jij geen contract met een gemiddelde werkweek erin? Zoveel uur op jaarbasis, te werken tijdens lesweken in het onderwijs?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het was geen school, het was een bedrijf met eigenaren die graag vrij waren in de schoolvakanties. Ik had een contract met een vast maandloon, vaste werktijden en 3 dagen vakantie. De rest was verplicht opgenomen, omdat het bedrijf dicht was. Kregen halverwege het jaar al een lijst met de vrije dagen voor het jaar erop.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door kuklos »

Leuk al die antwoorden die zeer stellig zijn, maar het openingsbericht is veel te vaag om zo stellig te zijn en te zeggen dat het niet mag.

Ik begin even hier:
Bart.de.h schreef:
04 jan 2021 01:27
Voor dit jaar blijkt overigens dat het aantal verplichte vrije dagen op 29 uitkomt terwijl ik er op basis van mijn contract maar 25 te besteden heb.

Is het toegestaan voor een werkgever om de werknemer te verplichten meer vrije dagen op te nemen dan hij/zij op basis van zijn/haar contract te besteden heeft? Daarmee de werknemer feitelijk te dwingen onbetaald verlof op te nemen? En maakt het daarbij uit of een werknemer gedurende het jaar in dienst is gekomen en daardoor minder vrije dagen heeft voor dat jaar?
Slaat jouw vraag op het volgend jaar of het jaar waarop je nu een negatief saldo hebt?
Voor het volgende jaar, ja ze mogen 29 dagen aanwijzen, maar deze niet inhouden op je saldo. Als zij 29 dagen aanwijzen en jij er contractueel 25 krijgt, dan zijn die 4 dagen voor hun eigen rekening.

Wat jouw gehele post wel als vraag oproept is of de werkgever alle vrije dagen aanwijst, en vooral of ze dit mag. Naar ik meen is dit onredelijk bezwarend dat de werkgever alle vrije dagen aanwijst en je zelf niets meer kan plannen. Zoals iemand al schreef mogen ze een maximaal aantal dagen per jaar aanwijzen.

Aangaande het afgelopen jaar en het negatieve saldo, heeft de werkgever alle dagen aangewezen of heb jij zelf vakantie genomen en onvoldoende gelet op hoeveel vrije dagen je had en over zou houden?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hof Arnhem-Leeuwarden, 12 september 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:7983, r.o. 5.5
[verzoeker] heeft terecht betoogd dat de afwijkingsmogelijkheid van artikel 7:638 lid 2 BW niet ziet op de wijze waarop in de vaststelling van vakantie wordt voorzien, maar alleen op de vaststelling van de dagen/periode waarop/waarin vakantie dient te worden opgenomen. Indien dat niet is gebeurd in de arbeidsovereenkomst of in de toepasselijke CAO met betrekking tot de dagen/periode waarop/waarin vakantie wordt gevraagd, dan geldt dat, indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen (die zich tegen vaststelling van aanvang en einde van de vakantie overeenkomstig de wensen van de werknemer verzetten) heeft aangevoerd, de vakantie is vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

@Alfatrion: niet onnodig in het juridische trekken. Daarmee bereik je alleen een snel einde van de arbeidsrelatie, terwijl dit een non-issue is, dat simpel is op te lossen.
kuklos schreef:
04 jan 2021 18:49
Leuk al die antwoorden die zeer stellig zijn, maar het openingsbericht is veel te vaag om zo stellig te zijn en te zeggen dat het niet mag.
Waarmee jij je heel stellig profileert :mrgreen:

In de opening ontbreekt alleen welke CAO van toepassing is, daarmee kun je heel exact reageren.

Bedrijf valt onder een CAO en heeft voor 2021 29 verplichte vrije dagen vastgelegd.
Cursus logisch denken: Dat kan alleen een combinatie van vakantiedagen en arbeidstijdverkortingsdagen zijn, want bij de vakantiedagen zit er een maximum aan het aantal dagen, dat de werkgever mag aanwijzen.
Nog een stap verder: het gaat om een bedrijfssluiting in de zomer en verder een reeks losse dagen, waarschijnlijk ook de week voor kerstmis 2021 (Dit jaar een werkgeverskerst/nieuwjaar, want de feestdagen vallen in een weekend, twee weken dicht in de winter zijn al 10 dagen meer).

Omdat Bart-de-H alleen het totaal aantal dagen noemt, komt het op mij over alsof het bedrijf in de administratie alle soorten verlof heeft samengevoegd en Bart alleen een totaal ziet. Daarom eerst navragen, samen narekenen en eventueel het saldo corrigeren.

Op zich is een negatief saldo geen probleem, zolang je de kans hebt om dat in te lopen en zelf ruimte houdt om naar eigen inzicht vrij te vragen, te nemen, wanneer het nodig is. Alleen bij een voortijdig vertrek levert een negatief saldo problemen op voor de eindafrekening.
Nijogeth schreef:
04 jan 2021 17:20
Ik had een contract met een vast maandloon, vaste werktijden en 3 dagen vakantie. De rest was verplicht opgenomen, omdat het bedrijf dicht was. Kregen halverwege het jaar al een lijst met de vrije dagen voor het jaar erop.
Dat is ongeveer 9 maanden werken en 12 maanden betaald krijgen. Niet slecht, maar je wordt wel beperkt in je vrijheid om tijdens schoolperiodes op vakantie te gaan.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
04 jan 2021 19:17
@Alfatrion: niet onnodig in het juridische trekken.
Jij nam het onjuiste juridische standpunt in dat een werkgever de werknemer tot 10 dagen verplicht vrij mocht geven. Dat mag weerlegt worden.
Jablan schreef:
04 jan 2021 19:17
Cursus logisch denken: Dat kan alleen een combinatie van vakantiedagen en arbeidstijdverkortingsdagen zijn, want bij de vakantiedagen zit er een maximum aan het aantal dagen, dat de werkgever mag aanwijzen.
Kun je daar gelijk een cursus onderbouwen achteraan doen? De werkgever mag geen vakantiedagen aanwijzen. De werknemer en werkgever kunnen vaststelling van de vakantiedagen overeenkomen en hierop is geen maximum van toepassing.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee, ALfa, ik ga dit niet verder onderbouwen, want een werkgever mag en kan wel degelijk verplichte vrije dagen aanwijzen en dat is basismateriaal. Verder moet jij echt begrijpen, dat een CAO boven de wet gaat, tenzij in het betreffende wetsartikel het omgekeerde van toepassing is. Hier ontbreekt alleen om welke CAO het gaat, bij dit onderwerp zijn de CAO's op hoofdlijnen gelijk en op details (aantallen uren en dagen, soorten verlof, termijnen) verschillend. Hier gaat het om de details, waardoor ruis ontstaat.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
04 jan 2021 19:32
Nee, ALfa, ik ga dit niet verder onderbouwen, want een werkgever mag en kan wel degelijk verplichte vrije dagen aanwijzen en dat is basismateriaal.
Dat is onzin en dat heb ik met wetsartikels en jurisprudentie onderbouwd.
Jablan schreef:
04 jan 2021 19:32
Verder moet jij echt begrijpen, dat een CAO boven de wet gaat, tenzij in het betreffende wetsartikel het omgekeerde van toepassing is.
De wetgeving geeft hier klip en klaar aan dat er van de wetgeving niet in het nadeel mag worden afgeweken, dus ook niet in de CAO.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een CAO gaat natuurlijk niet boven een wet, er mag wel ten gunste van de wet tbv de werknemer worden afgeweken.

Waarom moet je je voordoen als gekke henkie om je recht te krijgen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

In dit geval: Bart is in dienst gekomen tijdens het kalenderjaar = nieuw in dienst = waarschijnlijk een tijdelijk dienstverband. Als je je een beetje van de domme houdt, dan krijg je geen scheve gezichten, maar eindig je met 'goed opgelet, dank je' en kun je verder met elkaar, op naar het vaste dienstverband.

Bart's werkgever zit fout met het voorstel om onbetaald verlof op te nemen en daarom wijs ik nadrukkelijk terug naar de administratie. Als het bedrijf zelf een personeels-/salarisadministratie voert, dan heeft daar iemand zitten slapen of de basisinstellingen verkeerd ingevoerd. Als dit is uitbesteed naar een accountantskantoor, dan is de werkgever verkeerd geadviseerd (of heeft geweigerd na te vragen, want elke vraag kost geld). Als de werkgever zelf alles bijhoudt in een spreadsheet, dan kloppen de formules niet bij in-/uitdiensttredingen tijdens een jaar. We weten dit niet, daarom algemeen advies om het rustig, als vraag te brengen, eventueel eigen berekening erbij met de vraag 'heb ik het nu goed nagekeken of niet'.

CAO of wet? In de hele titel Arbeidsrecht van het BW staat expliciet vermeld waar een CAO voorrang heeft op de wet en waar niet. Helemaal niet moeilijk. Net zo goed als over het verlof meer artikelen bestaan dan Alfa aanhaalt, maar als je onder een CAO valt, dan moet je daar kijken en niet in het BW.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Zet je 'ik weet het niet, maar klopt dit wel' gezicht op en dan is het snel opgelost, zonder dat de ander zich zo in zijn eer (want fout gemaakt) aangetast voelt, dat de situatie escaleert.”

Wat nou “eer”? Wat een onzin redenatie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady, je wilt niet weten hoe gevoelig mensen reageren als ze op fouten worden betrapt. :wink:


Nog kort naar die 29 dagen, die zijn vastgesteld. Waarschijnlijk zijn het deze dagen:

3 weken collectieve vakantie in de zomer, 15 vakantiedagen. Je houdt 10 vakantiedagen over om zelf op te nemen, wanneer het jou uitkomt. In dit geval om het negatieve saldo in te lopen.

Als adv/atv gelden in de meeste bedrijven: Goede Vrijdag 2 april, maandag 26 april (dag voor Koningsdag), woensdag 5 mei (Bevrijdingsdag, geen officiële feestdag), vrijdag 14 (dag na Hemelvaart), 20-31 december (10 dagen). Totaal 14 dagen.

adv/atv+vakantie is samen 29 dagen.

Wanneer je 40 uur per week werkt en officieel gaat het om 36 uur per week, dan zijn er nog 12 atv/adv-dagen over om vrij op te nemen. Bij officieel 38 uur per week kom ik een adv-dag tekort.

Mijn indruk: werkgever heeft niet goed nagedacht bij het vaststellen van de verplichte vrije dagen, want de kerstvakantie is van 25 december 2021 tot 9 januari 2022, een week later dan dit jaar.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
04 jan 2021 21:35
Lady, je wilt niet weten hoe gevoelig mensen reageren als ze op fouten worden betrapt. :wink:
Sommige mensen.
Jablan schreef:
04 jan 2021 21:35
Mijn indruk: werkgever heeft niet goed nagedacht bij het vaststellen van de verplichte vrije dagen, want de kerstvakantie is van 25 december 2021 tot 9 januari 2022, een week later dan dit jaar.
En elke organisatie heeft een verplichte kerstvakantie?

Je redenatie heb ik weggehaald om niet onnodig te quoten, en daarin heb je echt wel een punt, maar we weten te weinig door het beperkte openingsbericht van TS. Opnieuw zeg, TS moet eerst meer uitleg geven voordat wij een advies kunnen geven.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
04 jan 2021 20:23
Alfatrion, alsjeblieft, probeer dit soort vragen niet eindeloos in het recht te trekken. Je hebt hier al een reputatie opgebouwd met het zinloze gesteggel tussen jou en NeoDutchio en alleen al daarom pas ik ervoor je uit te leggen waarom jij er hopeloos en compleet naast zit, want je wilt niets aannemen. Met jouw opstelling bereik je niemand.

In de praktijk moet je als werknemer in een dienstbetrekking dit soort punten nooit oplossen door met de wetgeving of cao te gaan zwaaien, omdat je daarmee je eigen baan op het spel zet. De kaarten open op tafel leggen, navragen, volhouden, dat is wel een goede route zonder de arbeidsverhoudingen te verstoren. Zet je 'ik weet het niet, maar klopt dit wel' gezicht op en dan is het snel opgelost, zonder dat de ander zich zo in zijn eer (want fout gemaakt) aangetast voelt, dat de situatie escaleert.
Ik ben het volledig met je eens dat de constructieve aanpak verreweg het meest te prevaleren is. Escaleren kan altijd nog. En zeker in een arbeidsverhouding is escalatie het laatste wat je wilt. Oftewel: ik zou jouw insteek ook adviseren.

Maar dat laat natuurlijk onverlet dat het nogal een zwakke reactie is om tegen iemand die je argumenteren geeft die met wet en jurisprudentie onderbouwd zijn, te zeggen “dat die er hopeloos en compleet naast zit”, en tegelijk te weigeren zelfs maar een begin van argumentatie te geven. Dat is gewoon een zwaktebod.

Probeer het eens zou ik zeggen, en dan zonder dat je de praktische route als (uiteraard ongeldig) argument in de juridische discussie gebruikt. Misschien kunnen de lezers je reactie daarna wel serieus nemen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jablan .

Kerstvakantie wat is dat , nog nooit gehad.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Negatief saldo door verplichte vrije dagen

Ongelezen bericht door Jablan »

@Gosewijn: voor zover ik weet, zijn de bedrijfssluitingen rond Kerstmis en Nieuwjaar ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen arbeidstijdverkorting werd ingevoerd als middel om meer mensen aan het werk te houden (werkloosheid was toen hoog).

@Moneyman: ik heb geen zin in een escalerend onderwerp, waar binnen een dag 7 pagina's over details wordt gestreden. Alfatrion is blijkbaar onbekend met het fenomeen Bouwvak en zoekt op de verkeerde plek naar onderbouwing. Niet relevant voor de vragen van Bart de H, helpt ook niet bij het vinden van een oplossing.

Gesloten