LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Jimmyh123
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2020 18:24

Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door Jimmyh123 »

Ik werk dus als koerier en ik stond vorig jaar in 2019, 40 uur in de min omdat ik een aantal maanden niet aan mijn uren was gekomen omdat ik regelmatig eerder klaar ben met mijn route. Omdat ik die 40 uur dus niet gewerkt heb, heb ik die natuurlijk ook niet uitbetaald gekregen.

Nu is het 2020 geworden en per jaar hoor ik 200 vakantie uren te krijgen met mijn contract, alleen hebben ze dus die 40 min uren, dit jaar van die 200 uur die ik normaal krijg, afgehaald. En nu vragen ze van mij of ik een aantal zaterdagen wil komen werken om die 40 uur in te halen van vorig jaar.

Mijn vraag is dus, mogen ze die min uren van vorig jaar er dit jaar aftrekken?
En is het verplicht die ook in te halen?

Ik twijfel er over omdat ze die uren er dit jaar dus van mijn vakantie uren hebben gehaald terwijl ik die normaal betaald krijg en nu dus een week minder vakantie heb dit jaar, die ik dus ook niet betaald krijg.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u die 40 uren al niet uit betaald hebt gekregen, is het toch al verrekend? Dan kunnen ze dat nu niet nog eens van uw vakantie-uren afhalen.

Hebt U een contract? Ga daar eens mee langs het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, ze hebben die niet uitbetaald, dus ze hebben deze uren al verrekend. Bij een vast contract is het nog mooier. Dan moeten ze de vaste uren uitbetalen en kunnen ze de gemiste uren alleen verhalen op openstaande overuren, maar na de betaalperiode mogen ze de minuren niet bewaren.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U heeft minder uren gewerkt, dus heeft u ook minder vakantie uren, evenals minder vakantiegeld. Het aantal vakantie uren is afhankelijk van het aantal gewerkte uren nl. 11% van deze uren.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door kuklos »

Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt vorig jaar 40 uren minder gewerkt. Die 40 uur zijn niet uitbetaald. En nu willen ze 40 uur van je vakantiesaldo inhouden. En ze willen ook nog eens dat je 40 uur op zaterdagen gaat werken om de niet gewerkte uren van vorig jaar in te halen.

Ik lees hierin twee dingen. 1) Je wordt 3 keer "gestraft". 2) Hun rekensommen kloppen niet.

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jimmyh123 schreef:
06 mar 2020 19:08
Ik werk dus als koerier en ik stond vorig jaar in 2019, 40 uur in de min omdat ik een aantal maanden niet aan mijn uren was gekomen omdat ik regelmatig eerder klaar ben met mijn route. Omdat ik die 40 uur dus niet gewerkt heb, heb ik die natuurlijk ook niet uitbetaald gekregen.
Waarom komt dat niet voorrekening van de werkgever? Ga inderdaad eens hiermee naar het juridisch loket.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Mijn vrouw heeft een 40 urig contract per week
Zij krijgt dus 40 uur uitbetaald
Werkt ze meer dan zijn dat plusuren en deze worden in eerste instantie niet uitbetaald
Werkt ze minder dan worden die verrekend met de plusuren.
Vaste krachten moeten een minimale buffer van 100 uur hebben
Als je stopt en je hebt minuren dan worden deze in rekening gebracht, maar door de buffer gebeurt dit praktisch nooit
Dit staat allemaal in de Algemene Voorwaarden van haar werkgever

Ik vermoed dat TS ook gewoon zijn salaris heeft gehad en zijn minuren gewoon moet inhalen.
Echter en inhalen en inhouden kan niet

sake1987

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dan is het toch weer makkelijk om bondslid te zijn. Maar denk dat de beoordeling voor ons moeilijk is als wij het contract niet zien. Is het uren contract flexibel en aangepast omdat TS zijn uren niet maakt . Zijn de nieuwe vakantie uren op basis van dit contract? Is het 100% zeker dat deze 40 uur niet zijn uitbetaald, waarom anders inhalen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door kokka »

Jantje7 schreef:
07 mar 2020 13:21
U heeft minder uren gewerkt, dus heeft u ook minder vakantie uren, evenals minder vakantiegeld. Het aantal vakantie uren is afhankelijk van het aantal gewerkte uren nl. 11% van deze uren.
je krijgt je vakantie uren niet over de opgebouwde uren van het jaar ervoor.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Werkgever houd min uren in van vakantie uren

Ongelezen bericht door Jantje7 »

kokka schreef:
08 mar 2020 11:35
Jantje7 schreef:
07 mar 2020 13:21
U heeft minder uren gewerkt, dus heeft u ook minder vakantie uren, evenals minder vakantiegeld. Het aantal vakantie uren is afhankelijk van het aantal gewerkte uren nl. 11% van deze uren.
je krijgt je vakantie uren niet over de opgebouwde uren van het jaar ervoor.
Het gaat over de gewerkte uren van 2019. Dus in 2019 teveel vakantie uren opgenomen doordat TS recht had op minder uren. Deze uren moet hij nu op zaterdagen werken in 2020.

Gesloten