LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Trishaha
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 00:23

Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door Trishaha »

Hallo,

Afgelopen zaterdag kreeg ik plotsklaps te horen dat mijn contract niet verlengd wordt. Dit tot mijn grote verbijstering, gezien het feit ik 2 weken daarvoor nog een preek heb gekregen. Mijn contract loopt aanstaande maandag af, ik heb dus 2 dagen van te voren gehoord dat het niet verlengd wordt.

Mag dit zomaar en wat kan ik er nog aan/tegen doen?

Groeten

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door antonh »

@Trishaha,
dit mag zonder meer.
Je hebt nog geluk dat hij het 2 dagen van tevoren zegt, kon ook de laatste dag 10 min voor het einde zijn.
En je wist het zelf ook wel.
Daarom heet het ook een contract met bepaalde duur.
Dit kabinet vindt dat zo mooi, dat kan de werkgever flexibel zijn.
Mensen nodig?
Aannemen met contract.
Werk klaar mensen eruit flikkerren!
Je kunt er niets maar dan ook niets tegen doen!!
Contract is contract!
Waar ging die preek dan over?

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door C200K »

Zoals inderdaad al aangegeven mag dit gewoon bij een contract bepaalde tijd.

Wel wil ik nog even een reactie geven op antonh.

U plaatst de werkgevers die dit soort contracten hanteren in een negatief daglicht. Dat is m.i. niet correct. Het is simpelweg zo dat je als werkgever bij een contract onbepaalde duur gewoonweg iemand bijna niet kwijt kan raken. Vandaar ook dat er instanties zijn die de huidige wetgeven willen aanpakken.

Ook bij mij krijgt iedereen bij aanvang een jaarcontract. Soms doe ik dat zelfs tot 3 keer toe. Dat heeft mij kortgeleden nog veel geld gescheeld. Een medewerker verdween plots en was voor mij niet te vinden. Op geen enkele wijze.

In plaats van een lange juridische weg had ik bij deze een uitweg. Zijn contract liep af, dus ben ik nu van 'm af. Ik weet nog steeds niet waar hij is (hij leeft wel, ik heb 'm gesproken toen hij geen geld meer van mij kreeg), maar zonder dit contract had het mij veel geld gekost terwijl ik er dus niets aan kon/kan doen.

Zo zie je maar dat het echt 2 kanten op werkt.
Laatst gewijzigd door C200K op 29 mar 2008 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door antonh »

@c200k ik schrijf duidelijk, een contract van bepaalde duur.
En ik zet de werkgever niet in een slecht daglicht zo als jij schrijft.
plaatst de werkgevers die dit soort contracten hanteren in een negatief daglicht. Dat is m.i. niet correct. Het is simpelweg zo dat je als werkgever bij een contract bepaalde duur gewoon weg iemand bijna niet kwijt kan raken. Vandaar ook dat er instanties zijn die de huidige wetgeven willen aanpakken.
Dus even duidelijker lezen he.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door C200K »

@Antonh,

sorry dan dat ik jou verkeerd begreep. Maar dit:
Dit kabinet vindt dat zo mooi, dat kan de werkgever flexibel zijn.
Mensen nodig?
Aannemen met contract.
Werk klaar mensen eruit flikkerren!
kon ik echt niet anders uitleggen dan op mijn manier.

Toch een prettig weekend.

Trishaha
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 00:23

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door Trishaha »

Preek ging over aantal dingen die veranderd moesten worden. Ik ging ermee akkoord, maar 't vreemde is, mijn baas, teamleider, is er maar 1 weekend in de maand, de andere weekenden heb ik een andere leidinggevende, ik heb hen gevraagd eerlijk te zeggen of er iets mis was. maar zij gaven aan dat alles prima ging; tuurlijk, minder praten mag altijd (werkte er met 2 vriendinnen) maar verder voldeed ik aan alle 'eisen'.

Mijn baas en ik hebben elkaar echter nooit gelegen en hoewel het hele bedrijf hem niet echt moet, heb ik me toch ingehouden en ben ik beleefd geweest, dus daar kan het ook niet aan liggen.

En waarom moet dit zomaar kunnen? In mijn contract staat het volgende;

"De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege per 31-03-2008. Beide partijen hebben het recht deze overeenkomst tussentijds, met inachtingneming van de daarvoor geldende regels op te zeggen. De proeftijd bedraagt ten hoogste één maand. Op deze arbeidsovereenkomst is de CAO-Slagersbedrijf van toepassing."

Nu was ik nieuwsgierig, dus ik heb die CAO eens opgezocht. Daar staat;

"5. De volgende opzegtermijnen gelden:
Indien de werkgever opzegt:
a. bij een dienstverband korter dan 5 jaar: één maand;
b. bij een dienstverband van 5 jaar of langer maar korter dan 10
jaar: twee maanden;
c. bij een dienstverband van 10 jaar of langer maar korter dan 15
jaar: drie maanden;
d. bij een dienstverband van 15 jaar of langer: vier maanden;
Indien de werknemer opzegt, neemt hij een opzegtermijn in acht van
één maand, tenzij tussen hem en zijn werkgever schriftelijk een
andere termijn is overeengekomen."

Waar slaat dat dan op? Als hij me alsnog op het laatste moment kan laten gaan? Want let wel; Ik heb alleen een zaterdagbaan, hij liet me dus wél op de allerlaatste dag gaan, ik werk niet op maandag.

Plus; 2 maanden geleden stopte er een collega'tje, die hebben ze nog 3 weken vastgehouden, hoewel ze al wou stoppen.
Maand daarvoor; Een collega nam ontslag en kwam binnen opzegtermijn niet meer opdagen; mijn baas was woest, vond het geen stijl etc.

Ik vind 't érg tegenstrijdig..

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door antonh »

@Trishaha,

het staal erg toch heel duidelijk.
"De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege per 31-03-2008. Beide partijen hebben het recht deze overeenkomst tussentijds, met inachtingneming van de daarvoor geldende regels op te zeggen.
Eindigt van rechtsweg per 31-03-2008!

En met een proeftijd begin je en eindig je niet.
En dit is niet van toepassing op jou.
Indien de werkgever opzegt:
a. bij een dienstverband korter dan 5 jaar: één maand;
Jouw dienstverband eindigt per 31-03-2008!!

En dit zal wel de oorzaak zijn,
Mijn baas en ik hebben elkaar echter nooit gelegen en hoewel het hele bedrijf hem niet echt moet, heb ik me toch ingehouden en ben ik beleefd geweest, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Hij is en blijft de baas en kan dus jouw contract gewoonweg niet verlengen als hij wil.
En of hij nu veel of weinig op het bedrijf is zegt ook niets hoor.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door C200K »

En als aanvulling op het zeer goede antwoord van Antonh:

Die bepalingen die jij (dus TS) hier noemt gaan op voor het stukje "tussentijdse opzegging".

Verder staat er gewoon duidelijk dat je contract afloopt op 31-03. Duidelijker kan het toch echt niet.

Maar.... mocht je ons niet geloven richt je dan tot een advocaat. Succes met het betaalde advies aldaar, hier is/was het gratis.

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door birs »

Jouw contract is idd van rechtswege afgelopen. Dit houdt in dat het arbeidscontract op een overeengekomen datum eindigt, ook zonder opzegging of aankondiging (art 7:667 BW). Doorgaans wordt het aangeraden het einde van de arbeidsrelatie toch aan te kondigen, zodat misverstanden worden voorkomen. Hoe een werkgever dit doet, is aan hem. Dat wg het zo laat heeft gedaan is slordig maar niet verboden. Het nadeel van lang van tevoren aankondigen is mogelijk een negatieve werkhouding van de medewerker tot de beëindiging van de dienstbetrekking. Het voordeel hiervan is dat de medewerker niet wordt "overvallen" en hij vast naar ander werk kan uitkijken. Succes met het verder zoeken.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door KPN »

Ik ben het niet vaak met de werkgevers eens, maar in dit geval is er niets bijzonders aan deze situatie.

Contract verlopen, dan houdt het op.

En c200k: jij bent het prototype van een nare werkgever.
Wees maar blij met de afbraak van de zekerheden die mensen hebben. BAH!

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door C200K »

@KPN,

begrijpend lezen kan je klaarblijkelijk niet, waarschijnlijk niet genoeg capaciteit voor?!?!

Ik geef toch duidelijk aan dat de werknemer gewoon verdween?!?! Hij was maanden onvindbaar. Moet ik dan zeggen; goh wat jammer en zielig voor jou, maar ik blijf je wel duizenden euros betalen?!?!

Als dat jouw mening is kan ik niet anders concluderen dan dat je niet spoort. Jij vindt het klaarblijkelijk gewoon en normaal om gewoon te verdwijnen zonder je werkgever in te lichten en dan wel geld te willen vangen.

TRIEST :roll: :roll:

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@kpn, dit heeft niks te maken met een nare werkgever zijn van c200k.
In Nederland moeten de goeden lijden onder de slechten, en dus zijn werkgevers extra voorzichtig. Liever een keer teveel iemand een tijdelijk contract geven dan iemand veel geld moeten betalen terwijl hij/zij niet functioneert.

Als jij het zoveel beter weet wordt dan zelf werkgever en ga vooral alles doen waar je hier tegen fulmineert.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Werkgever houdt zich niet aan opzegtermijn.

Ongelezen bericht door cherokee »

Wat de werkgever van Trishaha aangaat , die doet niets illegaals.
Als een TIJDELIJK contract afloopt kunnen partijen dit verlengen als beiden dat willen.
Als een van beiden (werkgever of werknemer) dat niet wil , stopt de arbeidsovereenkomst op de dag dat het contract afloopt.

Lijkt me zeer duidelijk en ook niet vreemd. Zo zijn ze het toch overeengekomen?

Gesloten