Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ferry-1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022 19:44

Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door Ferry-1979 »

Goedendag,

Ik heb anderhalve week geleden mijn vast dienstverband opgezegd met in achtneming van het wettelijke termijn. Ik heb dit gedaan via een één-op-één gesprek en een ontslagbrief nagestuurd. De werkgever draait nu om de hete brei en stuurt geen bevestigingsbrief.

Ik heb contact gehad met HR (2x, 2 verschillende personen) en ik begreep dat een bevestigingsbrief naar mijn manager is gestuurd. De manager deed daar wat vaag over, hij ontkende eerst, daarna gaf hij schoorvoetend toe en beloofde hij mij deze toe te sturen bij aankomst op kantoor. Maar opnieuw heb ik deze niet mogen ontvangen.

Mijn vraag is, wat nu, wat zegt de wet? Is een werkgever verplicht mij deze toe te sturen en zit er een uiterste termijn? Wat als dat termijn niet wordt opgevolgd?

Groetend, Ferry

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Alleen een per mail schriftelijk ingediend ontslag is denk ik niet genoeg.
Heb je per mail contact gehad met de HR-afdeling? Dan is hun antwoord het bewijs lijkt mij.
Je kan alsnog vragen aan HR om je rechtstreeks de bevestiging te mailen, omdat je het niet van je manager hebt gekregen. Als ze terugmailen dat je echt bij je manager moet zijn dan is dat ook bewijs.
Ver in de vorige eeuw heb ik meegemaakt dat een HR-afdeling mondelinge opzeggingen accepteerde van werknemers als ze hoopten dat die persoon zou blijven (dan zeiden ze: hoeft niet schriftelijk hoor). Lang geleden, maar dat werd dus niet "tegen hen" gebruikt als ze echt weg wilden en gingen.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou de werkgever een bevestigingsbrief moeten sturen? U hebt mondeling opgezegd en een schriftelijke bevestiging gestuurd, dan is het klaar.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ts vreest te worden vastgehouden als hij niet kan bewijzen dat-ie ontslag genomen heeft. Of een schadeclaim te krijgen als hij dat niet kan bewijzen.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gesprek met 2 personen van HR, plus toezegging manager. Wat wil je nog meer.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door crazyme »

Stuur een aangetekend schrijven.
Voor de zekerheid nog een mail er achteraan met de vraag of je eerder weg kan ivm openstaande vrije dagen.
En bazuin het overal rond dat je gaat vertrekken.

Dat zou afdoende moeten zijn.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mondeling overeenkomst is ook geldig.

Wil je zekerheid, stuur je ontslagbrief naar HR (eventueel CC naar je manager) per mail. Mail kan je gebruiken als bewijs. Een bevestiging van je werkgever is niet nodig.

Misschien staat je ontslagbrief al in je personeel dossier.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever weigert bevestigingsbrief te versturen

Ongelezen bericht door Jablan »

Die zal in het dossier zitten.

Opzeggen mag op elke manier, ook per tweet, chat, mail of een andere vorm. Zolang het maar printbaar is en digitaal opgeslagen kan worden. (Meest extreme voorbeeld is een foto van twee billen geweest. De verborgen boodschap kwam hard aan bij de werkgever, die zo één van zijn beste krachten kwijtraakte.)

Bij mondeling opzeggen is het genoeg als er een aantekening van het gesprek wordt gemaakt.

Ik vraag mij alleen af waarom je een bevestiging zou willen ontvangen. Of bedoel je een getuigschrift?

Gesloten