LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil kopie bankpas.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Derkseee
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2011 16:21

Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Derkseee »

Hallo.

Ik werk sinds kort bij een Pizzaria/turks restaurant. Ik heb een contract ondertekend en heb er nu een week en allemaal prima.

Alleen nou vraagt mijn baas om een kopie van mijn bankpas. Uiteraard voor het overmaken van mijn salaris, maar als ik mijn rekeningnr. op een papiertje schrijf, heeft hij daar toch genoeg aan? Mogen werkgevens daar wel naar vragen?

Ik heb hem gevraagd waarom hij een kopie wou, waarop hij antwoordde dat het bedrijf waar hij de administratie/loon aan uitbesteed heeft, hierom vroeg.

Kan iemand me helpen of ik zonder gevaar een kopie van mijn bankpas in kan leveren of moet ik dit écht niet doen?

Alvast bedankt!

Roy

stoompie2
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 mar 2011 15:37

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door stoompie2 »

ja nuatuurlijk mag dat dat is om de salaris betaling goed te kunnen laten verlopen
1 jou naam staat er op
2 je rekening nummer staat er op
3 de juiste tenaamstelling van de rekening staat er op

en dat is bij sommige banken juist het probleem

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zie er geen probleem in, wordt wel vaker gevraagd hoor.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:Zie er geen probleem in, wordt wel vaker gevraagd hoor.

Ik denk dat TS bang is dat zij/hij misschien een pincode moet geven en dat is niet aan de orde.
Ze kunnen niks met die bankpas dus gewoon die copie geven.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maak zelf de kopie en zorg dat je handtekening er niet opstaat.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heb ik ook wel eens moeten overhandigen bij indiensttreding.

rockman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2010 08:48

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door rockman »

Ik vraag me af in hoever je meegaand HOEFT te zijn want ik vind het wel allemaal te makkelijk hoor.Zij vragen het en jij geeft het. de werkgever moet een privacy(privacy ten opzichte van het nut hebben van het verstrekken van een copy van jou documenten/pasjes) overeenkomst hebben liggen die door beide word ondertekend waarop staat waar hij allemaal een copy van heeft gehad vind ik en daar hoor je een copy van te krijgen economische crisis of niet. Het zijn jou documenten die je afstaat waar je voor heb moeten betalen om deze te verkrijgen en zij maar gratis copy vragen mensen hebben ook rechten. Ik maak in de afgelopen 5 jaar dingen mee waar ik als ik de goeie advocaat had getroffen dan had hij veel werk gehad aan mij. Het is namelijk ook zo dat als je werkgever een copy van iets heeft en hij gaat een nieuwe vragen dan hoef je die niet te geven net zoals uitkering instanties die lade vol dubbele copys vragen van alles terwijl je opzoek moet gaan naar werk in een tijd zoals nu jij die werk moet zoeken niet makkelijk heeft. Dan kan je wel afdwingen dat je 3 sollicitaties moet doen (dit hoorde ik van de week in de wandelgangen) laat zij eens dan mee lopen dan kun je zien dat het ook waardeloos werk als je niks vind of op iets solliciteerd dat toch niet lukt of van te voren weet dat je niet aangenomen word. En nu komt het: wanneer geef je voor jou belangrijk pasje af om een copy te maken. We doen niet moeilijk en geven het pasje maar er word zat keren gevraagd terwijl je niet weet dat je aangenomen word (mij ook wel eens gebeurt) dit vraag ik meteen en dan krijgen zij een copy als het zover is dat je aangenomen word op de eerste werk dag das vroeg zat. Het zijn details niet om moeilijk te doen maar het sluipt er wel makkelijk in en liggen daar papieren van jou terwijl je daar nog nooit heb gewerkt wat hebben zij daar aan?.

Als er iets word verstrekt maak ik een notitie van wat zij van mij hebben en maakt ook copys van wat ik hun geeft zoals verzoeken van een vrije dag op papier.

Nu eerlijk gezegd mag die advocaat nogsteeds komen maar ik denk niet dat er een is die nuttig is want ik maak nogsteeds veel dingen mee dat volgens mij allemaal niet mag van bedreigingen tot de meest idiote verzoeken. een bond is niks en doet niks en rechtbijstand van het zelfde daar heb ik dan genoeg van!.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door tennis »

stoompie2 schreef:ja nuatuurlijk mag dat dat is om de salaris betaling goed te kunnen laten verlopen
1 jou naam staat er op
2 je rekening nummer staat er op
3 de juiste tenaamstelling van de rekening staat er op

en dat is bij sommige banken juist het probleem
Of dat mag, is niet zo vanzelfsprekend, of heb je ergens een onderbouwing?
Naam, rekeningnummer en tenaamstelling kan ik ook op een briefje schrijven.
Als deze gegevens fout zijn, ben ik er zelf verantwoordelijk, als ik geen salaris ontvang.
De werkgever heeft niets met andere gegevens te maken, welke op het pasje staan.
Als alternatief, het pasje kopiëren, en de rest onleesbaar maken!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:
stoompie2 schreef:ja nuatuurlijk mag dat dat is om de salaris betaling goed te kunnen laten verlopen
1 jou naam staat er op
2 je rekening nummer staat er op
3 de juiste tenaamstelling van de rekening staat er op

en dat is bij sommige banken juist het probleem
Of dat mag, is niet zo vanzelfsprekend, of heb je ergens een onderbouwing?
Naam, rekeningnummer en tenaamstelling kan ik ook op een briefje schrijven.
Als deze gegevens fout zijn, ben ik er zelf verantwoordelijk, als ik geen salaris ontvang.
De werkgever heeft niets met andere gegevens te maken, welke op het pasje staan.
Als alternatief, het pasje kopiëren, en de rest onleesbaar maken!
Sorry :) hoor maar als goed is weet je werkgever hoe je heet hoor dus dat hoeft men niet te verbergen.
Bij mij staat op het bankpasje mijn naam en rekeningnummer en that's it's.

pietjebel333
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2011 17:39

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door pietjebel333 »

tegenwoordig maken ze al bij het afsluiten van een abbo een foto van je pas en paspoort

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door tennis »

Chocomelk schreef: Sorry :) hoor maar als goed is weet je werkgever hoe je heet hoor dus dat hoeft men niet te verbergen.
Bij mij staat op het bankpasje mijn naam en rekeningnummer en that's it's.

Als ik dit doe verberg ik niets, of wel?
Naam, rekeningnummer en tenaamstelling kan ik ook op een briefje schrijven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:

Als ik dit doe verberg ik niets, of wel?
Naam, rekeningnummer en tenaamstelling kan ik ook op een briefje schrijven.
Nee dan verberg je ook niets.
Voor de adminstratie kan ik me iets erbij voorstellen dat een kopie wat makkelijker is ivm dat er geen fouten kunnen ontstaan + duidelijk te lezen is, niet iedereen heeft een duidelijk handschrift.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door tennis »

Chocomelk schreef: Bij mij staat op het bankpasje mijn naam en rekeningnummer en that's it's.
Bij mij staat er ook nog de geldigheidsduur en het cardnummer!

Chocomelk schreef: Voor de adminstratie kan ik me iets erbij voorstellen dat een kopie wat makkelijker is ivm dat er geen fouten kunnen ontstaan + duidelijk te lezen is, niet iedereen heeft een duidelijk handschrift.
Als deze gegevens fout zijn, ben ik er zelf verantwoordelijk, als ik geen salaris ontvang.
De werkgever heeft niets met andere gegevens te maken, welke op het pasje staan.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door ronald g »

Ach schrijf het gewoon op een papiertje maar wel goed leesbaar want een cijfer verkeerd krijg je de centen niet en heb je de hele maand voor de kat z'n viool gewerkt want wie weet heb ik de centen wel gekregen. Geef die bankpas of maak een kopie en lever die in als je zo wantrouwend bent.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:
Bij mij staat er ook nog de geldigheidsduur en het cardnummer!
Is dat zooooo belangrijk dan ?
Het is maar een kopie wat je af kan geven.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om geen kopie af te geven van de bankpas?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om geen kopie af te geven van de bankpas?
Ik zie er ook geen gevaar in.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door tennis »

Emmy75 schreef:Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om geen kopie af te geven van de bankpas?

Neen, je moet andersom vragen, waarom voldoet het niet, als TS het op een briefje schrijft?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ach schrijf het gewoon op een papiertje maar wel goed leesbaar want een cijfer verkeerd krijg je de centen niet en heb je de hele maand voor de kat z'n viool gewerkt want wie weet heb ik de centen wel gekregen.
Sommige mensen vergissen zich nogal eens in de tenaamstelling vandaar de kopie. Net zoals alle bekende verhalen van mensen die de roepnaam op een vliegticket hebben staan, terwijl de naam van het paspoort anders is en dan tegen problemen aanlopen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Werkgever wil kopie bankpas.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:
Emmy75 schreef:Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om geen kopie af te geven van de bankpas?

Neen, je moet andersom vragen, waarom voldoet het niet, als TS het op een briefje schrijft?
Nee ze vragen om een kopie van de bankpas, waarom zou jij oa geen kopie willen geven om welke reden ?

Gesloten